Motorový olej – track day / weekend car
Napsal: pát srp 01, 2014 14:55
Zdar, řeším dilema…
„Info pro přiblížení situace:
Lehké auto s klasickou, čerstvě postavenou / zajetou, Japonskou atmosférou.
Parametry s důležitostí pro výběr oleje:
- atmosferický 4válec, 1,8l, celohliník + nově litinové vložky a další střeva
- pracovní otáčky 3000-6000 ot./min
- pracovní teplota při OEM olejové vaně (3,7l oleje) a ostrém tempu – 100 až 120°C
- výrobcem doporučený olej podle viskozitních parametrů SEA 5W30 (vzhledem k parametrům čerpadla není vhodné použití viskóznějších olejů – Millers Oils CFS 10W50 NT už byl příliš)
- moje standardní intervaly výměny oleje cca po 4000km“
Aktuálně je „přechodně“ (klidné ježdění) použit Motul 8100 x-cess 5W40.
Na instalaci pak čeká sportovní Alu vana (vrata + deska) od Moroso. S ní dojde k navýšení olejové náplně na 6,3l. Celé toto „klaunění“ by mělo přispět ke stabilnímu mazání a nižším provozním teplotám oleje (podle referencí je pokles teploty o cca 8-17°C).
A teď k otázce…
Přinese návrat zpět k Motul 300V Power 5W40 o tolik více muziky než aktuální Motul 8100 x-cess 5W40? Parametry jsou si oba celkem dosti podobné a to i včetně HTHS. A pokud do srovnání zařadím i Millers Oils CFS 5W40 NT, tak jsem už tuplem namydlenej…
Technické listy:
Motul 300V Power 5W40 – https://www.motul.com/system/product_de ... 1329125425
Motul 8100 x-cess 5W40 – https://www.motul.com/system/product_de ... 1389027113
Millers Oils CFS 5W40 NT – http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport
Rozdíly nejspíše budou v použitých základových olejích (a dílčích polyesterech). Jelikož jsem se ale dosud nedostal k realizaci rozboru těchto olejů a výrobci tyto poměry samozřejmě taktéž neuvádí, tak vím kulové, jak se situace má.
„Nějakou“ tu roli hraje i cena a to je jeden z důvodů proč nad tím dumám…
Když naliji 6,3l 8100 x-cess za cca 200,-/l (1400kč/7l), můžu si „v klidu“ dovolit výměnu po 3000-4000km.
Pokud tam dám Motul 300V nebo Millerse CFS NT, kde je litr téměř za 500,- (cca 3200kč/7l)… Budu dost brečet i když zachovám interval alespoň po 5000km.
Po čem tedy sáhnout?
Zvládne Motul 8100 x-cess 5W40 dlouhodobě teploty kolem 100°C? Bude kratší interval s tímto olejem lepší volbou?
Nebo se mám prostě hecnout a jít zpět k „elitě“?
Nedej bože, jestli máte někdo i dalšího adepta??
(stále je hlavním parametrem „100%ní“ ochrana motoru!!!)
Toť vše… snad…
„Info pro přiblížení situace:
Lehké auto s klasickou, čerstvě postavenou / zajetou, Japonskou atmosférou.
Parametry s důležitostí pro výběr oleje:
- atmosferický 4válec, 1,8l, celohliník + nově litinové vložky a další střeva
- pracovní otáčky 3000-6000 ot./min
- pracovní teplota při OEM olejové vaně (3,7l oleje) a ostrém tempu – 100 až 120°C
- výrobcem doporučený olej podle viskozitních parametrů SEA 5W30 (vzhledem k parametrům čerpadla není vhodné použití viskóznějších olejů – Millers Oils CFS 10W50 NT už byl příliš)
- moje standardní intervaly výměny oleje cca po 4000km“
Aktuálně je „přechodně“ (klidné ježdění) použit Motul 8100 x-cess 5W40.
Na instalaci pak čeká sportovní Alu vana (vrata + deska) od Moroso. S ní dojde k navýšení olejové náplně na 6,3l. Celé toto „klaunění“ by mělo přispět ke stabilnímu mazání a nižším provozním teplotám oleje (podle referencí je pokles teploty o cca 8-17°C).
A teď k otázce…
Přinese návrat zpět k Motul 300V Power 5W40 o tolik více muziky než aktuální Motul 8100 x-cess 5W40? Parametry jsou si oba celkem dosti podobné a to i včetně HTHS. A pokud do srovnání zařadím i Millers Oils CFS 5W40 NT, tak jsem už tuplem namydlenej…
Technické listy:
Motul 300V Power 5W40 – https://www.motul.com/system/product_de ... 1329125425
Motul 8100 x-cess 5W40 – https://www.motul.com/system/product_de ... 1389027113
Millers Oils CFS 5W40 NT – http://www.millersoils.co.uk/automotive ... Motorsport
Rozdíly nejspíše budou v použitých základových olejích (a dílčích polyesterech). Jelikož jsem se ale dosud nedostal k realizaci rozboru těchto olejů a výrobci tyto poměry samozřejmě taktéž neuvádí, tak vím kulové, jak se situace má.
„Nějakou“ tu roli hraje i cena a to je jeden z důvodů proč nad tím dumám…
Když naliji 6,3l 8100 x-cess za cca 200,-/l (1400kč/7l), můžu si „v klidu“ dovolit výměnu po 3000-4000km.
Pokud tam dám Motul 300V nebo Millerse CFS NT, kde je litr téměř za 500,- (cca 3200kč/7l)… Budu dost brečet i když zachovám interval alespoň po 5000km.
Po čem tedy sáhnout?
Zvládne Motul 8100 x-cess 5W40 dlouhodobě teploty kolem 100°C? Bude kratší interval s tímto olejem lepší volbou?
Nebo se mám prostě hecnout a jít zpět k „elitě“?
Nedej bože, jestli máte někdo i dalšího adepta??
(stále je hlavním parametrem „100%ní“ ochrana motoru!!!)
Toť vše… snad…