Už mám zaplacený ten Castrol, tak ho tam o víkendu dám no. Už se aji na to těším a doufám,ža i ten 5tý synchron bude potichu, jako tomu je i nyní.Pitris píše:Ano. 4+ můžeš. 5 ne.
prevodovy olej GL4 vs. GL5
Moderátor: Colommbo
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Vysvetlenie:Shi píše:Lidi neblázněte, pokud výrobce předepisuje GL-4 a jiné požadavky neuvádí a výrobce oleje deklaruje splnění GL-4, tak to přece vysloveně špatně být nemůže...
Hlavným rozdielom medzi prevodovými olejmi GL-4 a GL-5 je množstvo EP aditív. Ako EP-aditívum sa používajú produkty obsahujúce síru/fosfor. Účelom tejto prísady je zabrániť vzniku mikrozvarov na bokoch ozubeného kolesa pri miestnych vysokých teplotách, ktoré prevládajú v podmienkach EP (teploty značne presahujúce 800 °C!) GL-5 má zhruba dvojnásobné množstvo prísad EP v porovnaní s GL-4, a preto sa často používa vo vysokotlakových podmienkach, ako je predná náprava a diferenciál zadnej nápravy.
Prísady na báze síry a fosforu však majú nepriaznivú vlastnosť: môžu agresívne reagovať na bronz a meď. To môže byť katastrofálne pre synchronizačné krúžky prevodovky. Preto sa neodporúča používať GL-5 v prevodovke, pokiaľ to výrobca nepovoľuje.
Zhrnutie:
GL-4 je vhodný pre hypoidné zariadenia, keď sú v ťažkej prevádzke, ale sú bez nárazového zaťaženia.
GL-5 je vhodný pre hypoidné prevodovky pri silnom prevádzkovom a rázovom zaťažení a nie na použitie v prevodovke.
Keď napíše výrobca oleja že spĺňa aj GL4 aj GL5 tak to bude asi naozaj nejaký kočkopes. Za mňa ruky preč. Malo by to byť tak nejako, ako u vyššie spomenutého Ravenolu. GL4 a šmytec
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Mobil 1 ESP 5W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Mobil 1 ESP 5W30
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
A čo ak sú EP prísady na inej báze ako fosfor a síra?
-
- Příspěvky: 125
- Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
- Bydliště: Praha
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Správná připomínka - u moderních širokorozsahových převodových olejů se používají vysokotlaké přísady prakticky výhradně na bázi organokovových sloučenin, které neohrožují díly ze slitin mědi (jako jsou např. synchronizační spojky) - technická revoluce řádí i v tomto případě. Pokud je olej deklarován jako vhodný pro převodovky, je možno jej tak použít a je jedno, jestli je označen GL5 - z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že to funguje. Jinak bych do převodovky doporučoval použít výhradně olej předepsaný výrobcem a dodávaný jako náhradní díl.
Franta
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Tak včera jsem vyměnil olej do převodovky, jak jsem psal výše a dal ten Castrol Transmax manual 75W-90 ten co mi dali v servisu byl Mol hykomol 75W-90 a byl takový žlutozelený, jak hypoidní olej i takový hustčí.Teď tam je jaký má být. GL-4/+
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
....a s VW 501.50. To je podstatné.Petr píše:Teď tam je jaký má být. GL-4/+
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Penrite HPR 5 5w40, Bridgestone Turanza 6
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Penrite HPR 5 5w40, Bridgestone Turanza 6
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Ano to tento olej má. VW 501.50.
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
S tím, že u GL-5 existuje riziko koroze neželezných kovů, máš určitě pravdu, já někde v hlubinách tušil že tam něco takového je, ale nemohl jsem si vzpomenout co. Nicméně slušný výrobce to řeší a výzkum dělá značné pokroky, takže u prémiových značek bych se kombinace GL-4/GL-5 nebál. Jistoutou pak je výrobce, který se k tomu explicitně vyjadřuje:jerome píše:Vysvetlenie:Shi píše:Lidi neblázněte, pokud výrobce předepisuje GL-4 a jiné požadavky neuvádí a výrobce oleje deklaruje splnění GL-4, tak to přece vysloveně špatně být nemůže...
Hlavným rozdielom medzi prevodovými olejmi GL-4 a GL-5 je množstvo EP aditív. Ako EP-aditívum sa používajú produkty obsahujúce síru/fosfor. Účelom tejto prísady je zabrániť vzniku mikrozvarov na bokoch ozubeného kolesa pri miestnych vysokých teplotách, ktoré prevládajú v podmienkach EP (teploty značne presahujúce 800 °C!) GL-5 má zhruba dvojnásobné množstvo prísad EP v porovnaní s GL-4, a preto sa často používa vo vysokotlakových podmienkach, ako je predná náprava a diferenciál zadnej nápravy.
Prísady na báze síry a fosforu však majú nepriaznivú vlastnosť: môžu agresívne reagovať na bronz a meď. To môže byť katastrofálne pre synchronizačné krúžky prevodovky. Preto sa neodporúča používať GL-5 v prevodovke, pokiaľ to výrobca nepovoľuje.
Zhrnutie:
GL-4 je vhodný pre hypoidné zariadenia, keď sú v ťažkej prevádzke, ale sú bez nárazového zaťaženia.
GL-5 je vhodný pre hypoidné prevodovky pri silnom prevádzkovom a rázovom zaťažení a nie na použitie v prevodovke.
Keď napíše výrobca oleja že spĺňa aj GL4 aj GL5 tak to bude asi naozaj nejaký kočkopes. Za mňa ruky preč. Malo by to byť tak nejako, ako u vyššie spomenutého Ravenolu. GL4 a šmytec
"extraordinary corrosion protection and good compatibility with non-ferrous metal"
https://www.ravenol.de/en/product/getri ... sae-75w-90
test koroze mědi (Copper Strip Test at 121 °C): 1a - lepší už to být ani nemůže
Takže oleje Ravenol VSG 75w-90 bych se asi nebál, nicméně cena za prémiový produkt je poněkud prémiová (2000Kč za 4L).
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Je možné,že by bol ok nehádam sa,ale ja som asi stará škola a radšej by som vybral olej len s API GL4, aj tie má Ravenol v ponuke
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Mobil 1 ESP 5W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Mobil 1 ESP 5W30
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Chtěl bych se zepta jaký je rozdíl u př.oleje, který má označení jenom 75W ? Jako má třeba origoš př.olej Škoda. Ten Castrol Transmax manual 75W-90 má větší rozsah co tyče teploty že? Je lepší tím pádem jak origoš Škodovácký 75W ?
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
75W sú oleje do najnovších prevodoviek označované ako aj Fuel Economy. Sú ďaleko menej viskózne, ako ostatné prevodové oleje, ktoré majú číslo aj za W (75W80,85,90)
V porovnaní niečo ako motorový olej (teda omastená voda) 0W20 do nových motorov vs. 5W40 do starších
V porovnaní niečo ako motorový olej (teda omastená voda) 0W20 do nových motorov vs. 5W40 do starších
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Mobil 1 ESP 5W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Mobil 1 ESP 5W30
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Vybíral jsem olej do fauvé-španělské převodovky a do italské. Poradil jsem se s klubáky, mazacím plánem, kamarádem mechanikem, víkendovým garážníkem a s prodejcem.Shi píše: ↑pon úno 20, 2023 10:51S tím, že u GL-5 existuje riziko koroze neželezných kovů, máš určitě pravdu, já někde v hlubinách tušil že tam něco takového je, ale nemohl jsem si vzpomenout co. Nicméně slušný výrobce to řeší a výzkum dělá značné pokroky, takže u prémiových značek bych se kombinace GL-4/GL-5 nebál. Jistoutou pak je výrobce, který se k tomu explicitně vyjadřujejerome píše:Vysvetlenie:Shi píše:Lidi neblázněte, pokud výrobce předepisuje GL-4 a jiné požadavky neuvádí a výrobce oleje deklaruje splnění GL-4, tak to přece vysloveně špatně být nemůže...
Hlavným rozdielom medzi prevodovými olejmi GL-4 a GL-5 je množstvo EP aditív. Ako EP-aditívum sa používajú produkty obsahujúce síru/fosfor. Účelom tejto prísady je zabrániť vzniku mikrozvarov na bokoch ozubeného kolesa pri miestnych vysokých teplotách, ktoré prevládajú v podmienkach EP (teploty značne presahujúce 800 °C!) GL-5 má zhruba dvojnásobné množstvo prísad EP v porovnaní s GL-4, a preto sa často používa vo vysokotlakových podmienkach, ako je predná náprava a diferenciál zadnej nápravy.
Prísady na báze síry a fosforu však majú nepriaznivú vlastnosť: môžu agresívne reagovať na bronz a meď. To môže byť katastrofálne pre synchronizačné krúžky prevodovky. Preto sa neodporúča používať GL-5 v prevodovke, pokiaľ to výrobca nepovoľuje.
Zhrnutie:
GL-4 je vhodný pre hypoidné zariadenia, keď sú v ťažkej prevádzke, ale sú bez nárazového zaťaženia.
GL-5 je vhodný pre hypoidné prevodovky pri silnom prevádzkovom a rázovom zaťažení a nie na použitie v prevodovke.
Keď napíše výrobca oleja že spĺňa aj GL4 aj GL5 tak to bude asi naozaj nejaký kočkopes. Za mňa ruky preč. Malo by to byť tak nejako, ako u vyššie spomenutého Ravenolu. GL4 a šmytec
Klubáci poradili normu a že GL-5 opravdu nemá rádo staré synchrony, garážník poradil Castrol (mimo rozpočet) a možnost mísitelnosti s ATF (experimentoval tak se svými bavoráky), mechanik poradil že se do tak staré převodovky můžu klidně vymočit a s prodejcem jsme přišli k závěru (měl jsem původně v košíku GL-5). Do obou skříní by mělo přijít GL-4, u té italské jsem to nedohledal.
Zvolil jsem tento mezityp GL4/5 LS z cenové nížiny cca 150kč/l, konkrétně Mannol Extra 75w-90. Litrovky vyjdou levněj než jedno 4L balení.
Výrobce udává ochranu proti korozi a ucpávání synchronů. Je to moje vůle zkusit udržet při životě dvě převodovky v horším stavu, nebo je tím odepíšu. O víkendu se na to vrhnu a pak napíšu, jak to dopadlo.
'99 polo 1.0 mpi LPG Helix HX7 10w40
'98 106 1.0i: mannol 10w40
'05 B6 2.0 tfsi Helix HX-8 5w40 Motul 10w60
'98 106 1.0i: mannol 10w40
'05 B6 2.0 tfsi Helix HX-8 5w40 Motul 10w60
- Colommbo
- Příspěvky: 10500
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Ahoj! Jen tak na první dobrou - jestliže by od obou skříní měl přijít olej API GL4, proč tam lít GL4/5...? Pokud tedy kupř. GL4+ (v klidu použitelný namísto GL4) není totéž do GL4/5. A hledět v případě převodového oleje příliš na peníze se taky nemusí dycky vyplatit a zas tak často se tento olej nemění. Olej GL5 skutečně jen a pouze tam, kde je předepsán/povolen.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
Byl jsem pod mírným tlakem objednávky po telefonu a přehříval se mi mozek Mohl jsem vzít fanfáro, ten tam byl, vyčítal jsem si to chvilku po položení telefonu. Tak tak jsem to stihl, když už objednávku měli částečně nachystanou. Každopádně začít hledat náhradní skříně pro obě auta bych musel dříve nebo pozděj. Jedno půjde z domu a jestli se to zlepší, tím líp.Colommbo píše: ↑úte pro 05, 2023 17:56 Ahoj! Jen tak na první dobrou - jestliže by od obou skříní měl přijít olej API GL4, proč tam lít GL4/5...? Pokud tedy kupř. GL4+ (v klidu použitelný namísto GL4) není totéž do GL4/5. A hledět v případě převodového oleje příliš na peníze se taky nemusí dycky vyplatit a zas tak často se tento olej nemění. Olej GL5 skutečně jen a pouze tam, kde je předepsán/povolen.
'99 polo 1.0 mpi LPG Helix HX7 10w40
'98 106 1.0i: mannol 10w40
'05 B6 2.0 tfsi Helix HX-8 5w40 Motul 10w60
'98 106 1.0i: mannol 10w40
'05 B6 2.0 tfsi Helix HX-8 5w40 Motul 10w60
Re: prevodovy olej GL4 vs. GL5
pokial su v oleji gl-5 aditiva na baze siry a fosforu tak to je rozhodne citit cuchom, ten olej otrasne smrdi...
chevrolet cruze 2.0 vcdi 120kw
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw
Alfa Romeo 156 SW 2,4 JTD 110kw @ 142,3kw