to miki: v podstatě sis odpověděl sám.
"pri -30 čo najmenej, pri 40 tiež menej? a pri 100 radšej niečo viac, TBN čo najviac"
"napr. 5W40 potom musia všetky byť v nejakom limite do-do"
miki píše:a čo bod tuhnutia - má zmysel riešiť -33 resp. -39?....
Bod tuhnutí NENÍ totéž co bod čerpatelnosti. Ten je důležitý - od kolika stupňů je čerpadlo schopno ztuhlý olej ještě nasát, a to značí SAE. Např. to 5w znamená -30°C, ale je to hraniční teplota....
Viskozitní index (cituji)
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje.
A pokud jde o čistící schopnosti olejů, tak vrchol je API SJ, pak se vylepšovali nízkoemisní vlastnosti.
Při výběru oleje
neplatí, že nejdražší = nejlepší, ale někdy se nemusí vyplatit ty levné či nejlevnější.