Stránka 1 z 5

Olej GDI

Napsal: pon dub 20, 2009 10:31
od mirek.benes
K autu je predepsan olej 10W-30. Mam doma 4 litry Castrol Performance GDI. Je mozne tento olej pouzit, i kdyz motor neni GDI? (Mazda 626 GF, benzin). Pokud ne, proc?

Napsal: pon dub 20, 2009 11:49
od Návštěvník
Ten je pro váš motor zbytečně dobrý a drahý. Použítý může být zcela určitě.

Olej GDI

Napsal: pon dub 20, 2009 11:55
od mirek.benes
Co vlastne technicky znamena, ze olej je pro GDI? Jsou v nem nejaka specialni aditiva? Existuje nejaky jiny olej 10w-30, ktery neni urcen pro GDI? Pokud ano, jaky je v nich rozdil?

Napsal: pon dub 20, 2009 12:26
od Návštěvník
Systém GDI je vstřikování benzínu přímo do válce jako u dieselu. Umožňuje jízdu s chudou směsí a je proto úsporný. Právě proto se konstrukčně podobá více dieselu a má o trochu jinačí požadavky na olej.

Napsal: pon dub 20, 2009 12:27
od Návštěvník
99,9% olejů v SAE 10W-30 je "ne-GDI", pouze značky Shell a Castrol nabízely oleje specificky určené pro motory GDI od Mitsubishi. Jedná se však o předražené polosyntetiky v ACEA A3/B3 (většina olejů v SAE 10W-30 je ACEA A1/B1), které snad (kdo ví...?) mají lépe odolávat velmi specifickým nárokům, které přináší přímé vstřikování v kombinaci se spalováním chudé směsi a sirnatým palivem.
Do GDI však v žádném případě nepatří SAE 10W-30 (nebo ještě hůře 0W-30) v ACEA A1/B1, jak některé mazací plány uvádějí. Důsledkem jsou téměř vždy přidřené hydroštely a klepání na klice.

Napsal: pon dub 20, 2009 12:30
od Návštěvník
Anonymous píše:Systém GDI je vstřikování benzínu přímo do válce jako u dieselu. Umožňuje jízdu s chudou směsí a je proto úsporný. Právě proto se konstrukčně podobá více dieselu a má o trochu jinačí požadavky na olej.
Za běžného provozu rozhodně není nikterak úsporný a ani se konstrukčně dieselu nepodobá! Jediné, co má s dieselem společného, je malý podíl odpadního tepla.

Napsal: pon dub 20, 2009 12:37
od Návštěvník
Klikový a pístní mechanismus je mohutnější asi o třetinu a hlava motoru váží o polovinu víc než verze bez GDI.

Napsal: pon dub 20, 2009 12:44
od Návštěvník
Anonymous píše:Klikový a pístní mechanismus je mohutnější asi o třetinu a hlava motoru váží o polovinu víc než verze bez GDI.
No a co má být? To první souvisí s potřebou zajistit vyšší odolnost vůči detonačnímu spalování při zároveň velmi komplikovaném tvaru dna pístu, to druhé je víceméně shoda okolností - když se konstruktér snažil dostat proud nasávaného vzduchu do víru: bohužel nepříliš úspěšně, jelikož technolog "ušetřil", takže nezačistil vrchní okraje vložených ventilových sedel ani spodní okraje vodítek ventilů. Stále nenacházím tu podobu s dieselem...

Napsal: pon dub 20, 2009 13:28
od Návštěvník
Jaké víření směsi máte na mysli ? Do motoru se nasává čistý vzduch, do kterého se po stlačení vstřikuje benzín. Proto ta podobnost s dieselem.

Napsal: pon dub 20, 2009 13:40
od Návštěvník
A kde píšu o "víření směsi"? Já jsem přece napsal: "...dostat proud nasávaného vzduchu do víru...".
Navíc není pravda, že "do kterého (vzduchu) se po stlačení vstřikuje benzín". Ten vstřik totiž probíhá už ve fázi komprese, přičemž účelem mnou zmiňovaného víru (v rámci fáze sání) dále podporovaného tvarem dna pístu v rámci kompresního zdvihu je takové rozmístění chudé (pokud motor právě jede v chudém režimu) směsi (ano, sem rozhodně patří slovo "směs"), aby se její bohatší část dostala do blízkosti zapalovací svíčky, což jediné může zajistit její zapálitelnost.
A opět tu není vůbec žádná podobnost s dieselem!

Napsal: úte dub 21, 2009 7:04
od řepoňa
majdo co vidi rozdil meze stlačenim a komresó kámo nepřesvěčiš debe ses prst v perdeli zlomil.

Napsal: úte dub 21, 2009 7:56
od Návštěvník
Mezi výrazy "po stlačení" a "ve fázi komprese" je přinejmenším drobný rozdíl z hlediska časových posloupností. A pro fungování přímovstřikového benzínového motoru pracujícího s chuchou směsí je tento rozdíl dokonce naprosto kritický, neboť rozhoduje o tom, zda se vůbec točí/netočí. :wink:

On je totiž rozdíl i mezi tím, jestli se ten prst teprve chystáš do prdele strčit, a nebo ho tam už máš. A z hlediska oné prdele je úplně jedno, jestli je zlomený či ne... :lol:

Napsal: úte dub 21, 2009 8:17
od řepoňa
je ten prst hloboko v řiti nebo se ktomo chystá. meslím že hlóbš už nende.
http://www.youtube.com/watch?v=AxE_nUtRyXo

Napsal: úte dub 21, 2009 8:30
od Návštěvník
řepoňa píše:je ten prst hloboko v řiti nebo se ktomo chystá. meslím že hlóbš už nende.
http://www.youtube.com/watch?v=AxE_nUtRyXo
No a co má ta simulace naznačit? Tedy kromě šíření plamene ve válci od momentu zážehu?

P.S.: Když o něčem téměř nic nevím, nepouštím se do zbytečné debaty s někým, kdo o dané věci ví hodně, jelikož problémy s ní byl sám nucen (v daném případě musím konstatovat, že bohužel, jelikož mne to ani trochu netěšilo) řešit...

Napsal: úte dub 21, 2009 11:20
od řepoňa
Anonymous píše:
řepoňa píše:je ten prst hloboko v řiti nebo se ktomo chystá. meslím že hlóbš už nende.
http://www.youtube.com/watch?v=AxE_nUtRyXo
No a co má ta simulace naznačit? Tedy kromě šíření plamene ve válci od momentu zážehu?

P.S.: Když o něčem téměř nic nevím, nepouštím se do zbytečné debaty s někým, kdo o dané věci ví hodně, jelikož problémy s ní byl sám nucen (v daném případě musím konstatovat, že bohužel, jelikož mne to ani trochu netěšilo) řešit...
to teda viš pěkný hovno
http://www.autozine.org/technical_schoo ... etrol1.htm