Stránka 1 z 4

Trvanlivost oleje

Napsal: úte bře 24, 2009 22:13
od Dyndyn
Zdravím odborníky přes oleje, potřeboval bych vědět jestli olej má nějakou minimální trvanlivost jako třeba salám. :? Zkrátka po jaké době od data výroby se olej už nedá použít, když bude uskladněný v UZAVŘENÉ ORIGINÁLNÍ nádobě, tak jak byl zakoupen. Bavíme se o klasických motorových olejech.
Je to rok,dva nebo více? :roll:

Předem děkuji za odpovědi!

Napsal: úte bře 24, 2009 22:22
od FF
Býva to uvedené na obale... ...je to okolo 5 rokov od dátumu plnenia.

Napsal: čtv bře 26, 2009 1:28
od ka-spel
FF píše:Býva to uvedené na obale... ...je to okolo 5 rokov od dátumu plnenia.
Pokud to neotevře!

Napsal: čtv bře 26, 2009 11:07
od Návštěvník
ka-spel píše:
FF píše:Býva to uvedené na obale... ...je to okolo 5 rokov od dátumu plnenia.
Pokud to neotevře!
pak brzo žlukne.

trvanlivost motorovych oleju Shell

Napsal: pát lis 27, 2009 14:59
od emma.cz
Primo od Shellu (OP-dotazy@shell.com) jsem dostal nasledujici odpoved:

Zdravim vsechny na tomto foru!

Vážený pane,

motorvé oleje mají dobu skladovatelnosti 3 roky při zachování podmínek skladovatelnosti (pevně uzavřený, neporušený obal, suché tmavé místo mimo přímé sluneční záření).

V případě dalších dotazů mě neváhejte kontaktovat.
S přáním pěkného dne
OP-dotazy@shell.com

expirace / datum vyroby

Napsal: pát lis 27, 2009 17:22
od emma.cz
Jeste dodatek:

Dobrý den,
v případě, že je na láhvi natištěno datum a není u něj natištěna další zkratka nebo další označení, pak je to označení data výroby. Může se také u data vyskytnou zkratka "PROD", pak je to také označení data výroby. V těchto případech je datum spotřeby 3 roky od tohoto data, pokud jsou zachovány podmínky skladování, především neporušený obal atd. Pokud je u data na láhvi zkratka "USE BY", pak toto datum označuje datum spotřeby, z pravidla jsou to opět tři roky od data výroby.
V případě dalších dotazů mě prosím kontaktujte.
OP-dotazy@shell.com

Napsal: pát lis 27, 2009 19:06
od Keldon
Je velice sporné, co si kdo představuje pod pojmem "neporušený obal". Většina to asi chápe tak, že k porušení dochází po prvním otevření balení - (plastového) kanistru. Uvedu moji praxi. Koupím 5 l oleje Total Quartz 7000 a z toho necelé 3 l naleju při výměně do motoru Felicie 1.6. Zbudou mi 2 litry. Jelikož má felicie má mezi výměnami spotřebu nulovou a výměnu provádím jednou ročně, použiju ty zbývající dva litry až za rok při další výměně. Podotýkám, že zbývající olej je skladován v uzavřeném (ale již v porušeném) obalu (plastovém kanistru), v suchém prostředí při stanovených skladovacích teplotách (někde jsem četl v rozmezí 10-25 C). Tato diskuze však navozuje dojem, že už bych ty zbývající 2 litry měl vyhodit a použít nové neporušené balení. Mám však za to, že někteří zde mají dojem, jako by byl olej v originálním (neporušeném) balení skladován ve vakuově uzavřených plastových kanistrech, což je dle mého názoru nesmysl. Nějaký vzduch se tam přece vždy dostane. Ta tenká kroužková plastová pojistka pod šroubovým uzávěrem plní pouze účel určité plomby.

Re: Trvanlivost oleje

Napsal: pát zář 07, 2012 22:22
od Hroch
Dobrý den, reaguji na Váš dotaz ohledně trvanlivosti olejů, v tomto případě maziv. Záleží na tom, jaké obsahuje olej složky. Obecně můžete posuzovat odolnost vůči kyslíku (oxidační stabilita), odolnost vůči nasávání atmosférické vody (hydrorezistence), schopnost rozpouštět obal, ve kterém je olej uskladněn (agresivita) a schopnost se rozdělit na jednotlivé "váhové" frakce (separovatelnost).

První odolnost souvisí s rozpadáním oleje na jednotlivé stavební složky. Po rozpadnutí obvykle zůstává fáze vícesytných alkoholů a mastných kyselin. Olej je potom kyselejší a prudce se mění fyzikální vlastnosti v závislosti na teplotě. (což může být podstatné při použití v motorech).

Druhá odolnost souvisí se schopností vytvářet slabé vazby, které způsobuje přítomný vodík v molekulární vodě. Funguje to tak, že když se olej zahřívá a chladne, tak do sebe absorbuje "jakoby dýchá" vodu. Ta vyplňuje mezery mezi jednotlivými molekulami. Klesá mazivost oleje, olej degeneruje, může být náchylný k polymeraci, tj. k vytváření řetězců (asi jako kdyby v něm vznikal margarin). Tento problém způsobují hlavně biopaliva. Já se domnívám, že i dobře uzavřený olej jenom tím, jak se střídají teploty v místnosti, kde je uskladněn, má v sobě poměrně značné množství molekulární vody už za půl roku. Pravdou je, že toto lze aditivy poměrně dobře řešit a taky se to dělá.

Třetí "špatná" vlastnost je o vhodném obalu. Plasty, ve kterých jsou oleje zabalené, jsou většinou jediným zdrojem chemické kontaminace oleje. Bohužel se to chová tak, že i velmi malé množství může významně ovlivňovat chování oleje. Osobně se domnívám, že dva roky je maximum. Potom se dá předpokládat, že všechny monomery (tj. nezřetězené zdrojové látky plastické hmoty) už jsou dávno v náplni oleje. Naštěstí to není úplně rychlý proces.

Poslední, taky "špatná", vlastnost je vlastně o tom, že když je v oleji těžší aditivum, tak si sedne ke dnu. A naopak lehká fáze vystoupí nahoru. Tady bych řekl, že je důležité, jak dlouho stál olej před tím, než ho výrobce plnil. Konec konců odsazení byl odpradávna základní způsob separace různých frakcí. Řekl bych, že ty dva roky taky můžou mít vliv - ale záleží na výrobci a kvalitě přísad. Někdy také "vypláchnuté" látky z plastového obalu můžou tuto schopnost separace urychlit. Také se to může projevit až v motoru. Toto je vlastně základní hledisko = s čím je olej smíchán. Určitě jste slyšeli ponaučení, že se různé oleje nemají míchat. Tak to s tím souvisí. Opět bych řekl, že po dvou letech už to bude mít vliv na sedliny různých látek u dna.

Re: Trvanlivost oleje

Napsal: sob říj 13, 2012 18:09
od Návštěvník
takže keď mám doma olej otvorený, skladovaný aj v mrazoch -20 st., rok po záručnej dobe (teda má už 6 rokov), tak ho už nemôžem použiť, že? :) vyzerá celkom dobre, keď na to pozriem "odborným očkom" :) keby aspoň bol prepálený, že ním plot natriem, ale takto? :( do traktora to nedám, to by som poškodil motor.

Re: Trvanlivost oleje

Napsal: ned říj 14, 2012 10:22
od filo0
Hmm, tak to máš dobré odborné očko :) . Môžeš ním natrieť pánty, alebo použiť ako prevodový do nejakých starých motoriek :wink: :D

Re: Trvanlivost oleje

Napsal: pon říj 15, 2012 11:58
od Návštěvník
na pánty mám wd-40, na tento som vyslovene zabudol a fakt by som ho bol použil, len mi to trochu vŕtalo v hlave, tak som hľadal na nete. zaujímavé, že všetko potrebné je stále na českých stránkach :) tak nič, kúpim nový olej a tento bude na mazanie reťaze motorovej píly, ale bude mi to srdce trhať :D

Re: Trvanlivost oleje

Napsal: pon říj 15, 2012 12:32
od skodovkar
Jaký je to zázračný olej, že ti to bude srdce trhat?

Re: Trvanlivost oleje

Napsal: pon říj 15, 2012 21:41
od filo0
Zas tvoje srdce uspokojí tiché a hladké ohýbanie reťaze s minimálnym trením pri vysokých otáčkach :) :wink:

Re: Trvanlivost oleje

Napsal: pon říj 15, 2012 22:36
od Voda
Hroch píše: Druhá odolnost souvisí se schopností vytvářet slabé vazby, které způsobuje přítomný vodík v molekulární vodě. Funguje to tak, že když se olej zahřívá a chladne, tak do sebe absorbuje "jakoby dýchá" vodu. Ta vyplňuje mezery mezi jednotlivými molekulami. Klesá mazivost oleje, olej degeneruje, může být náchylný k polymeraci, tj. k vytváření řetězců (asi jako kdyby v něm vznikal margarin). Tento problém způsobují hlavně biopaliva. Já se domnívám, že i dobře uzavřený olej jenom tím, jak se střídají teploty v místnosti, kde je uskladněn, má v sobě poměrně značné množství molekulární vody už za půl roku. Pravdou je, že toto lze aditivy poměrně dobře řešit a taky se to dělá.
Jenom se ptám povolanějších:
Voda se z oleje při jeho zahřívání zase vypařuje?
Pokud se voda vypaří a určitě chemicky s olejem nereaguje, měl by mít olej po vysušení zase původní vlastnosti (ignoruji ostatní procesy), nestačilo by tedy starý olej "převařit"?
Hroch píše: Třetí "špatná" vlastnost je o vhodném obalu. Plasty, ve kterých jsou oleje zabalené, jsou většinou jediným zdrojem chemické kontaminace oleje. Bohužel se to chová tak, že i velmi malé množství může významně ovlivňovat chování oleje. Osobně se domnívám, že dva roky je maximum. Potom se dá předpokládat, že všechny monomery (tj. nezřetězené zdrojové látky plastické hmoty) už jsou dávno v náplni oleje. Naštěstí to není úplně rychlý proces.
Je tedy lepší olej po otevření přelít do plechovky?

Re:

Napsal: úte říj 16, 2012 8:17
od Návštevník SK
Keldon píše:.... Mám však za to, že někteří zde mají dojem, jako by byl olej v originálním (neporušeném) balení skladován ve vakuově uzavřených plastových kanistrech, což je dle mého názoru nesmysl. Nějaký vzduch se tam přece vždy dostane. Ta tenká kroužková plastová pojistka pod šroubovým uzávěrem plní pouze účel určité plomby.
Neviem akú značku oleja používaš, ale ja keď otvorím nové balenie oleja (ELF, ENI), tak je tam aj taká alu-fólia ktorú keď chcem odstrániť, musím ju odtiaľ odrezať lebo sa nedá strhnúť, je dosť pevná. Takže to spĺňa aj určitý účel ochrany, napr. na zamedzenie prístupu vzduchu, proti vyliatiu obsahu lebo nie vždy dobre tesní uzáver, proti falšovaniu atď.