Stránka 1 z 10

API SM

Napsal: úte bře 24, 2009 20:57
od FF
http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... sc&start=0

...zakladám radšej nový thread. Ešte sme to nedoriešili!
Bol by som rád keby sa k danej téme vyjadril aj niekto od tribotechnikov...

Napsal: stř bře 25, 2009 2:16
od Návštěvník
Myslim si, ze oleje API SM mozu plnohodnotne nahradit oleje API SJ ci SL...necital som ziadne vyjadrenie od vyrobcov oleja, zeby pisali nieco o tom, ze oleje SM nemozno naliat do starsieho auta, napr. tam kde bol doporucovany olej napr. SJ ...... napr. Total 5w40....lejem ho uz par rokov, zo zaciatku bol SJ, potom tusim SL a teraz mam 3x5 litrove balenia kde je uz API SM (samozrejme aj ACEA A3/B3/B4 + VW 502 00 VW 505 00 ) ....rovnako aj olej Mobil 1 - 5w50, na obale je napisane API SJ/SL/SM....ziadne varovanie tam nieje, ze si znicim motor ked ho nalejem do auta ktore ma doporuceny olej napr. minimalne API SG....

Napsal: stř bře 25, 2009 8:56
od Návštěvník
No a co chceš ještě vědět? Vždyť všechno už bylo řečeno v jiném vláknu! A neodvolávej se, prosím, na předpis nepochybně japonského výrobce vozu/motoru z doby, kdo on a ani nikdo jiný ještě vůbec netušil, že bude nějaký olej API SM.
Ano, klidně ho použij, ovšem s vědomím v některých důležitých hlediscích zatím (třeba se to časem zlepší) podstatně horších parametrů v zájmu DLOUHODOBÉ (to zdůrazňuji) ochrany samotného motoru. A pokud tě zajímá odborný názor tribotechnika, tak jsi už svého času dostal odkaz na článek J. Černého. Jen doufám, že nočekáváš nějaké vyjádření od samotných výrobců olejů v tom smyslu, že API SM je šunt. Naopak, z pohledu dnešních požadavků přece musí být ten "nej", když chrání životní prostředí... Ale kde že je tam ochrana motoru?

Napsal: stř bře 25, 2009 11:44
od Návštěvník
Anonymous píše:No a co chceš ještě vědět? Vždyť všechno už bylo řečeno v jiném vláknu! A neodvolávej se, prosím, na předpis nepochybně japonského výrobce vozu/motoru z doby, kdo on a ani nikdo jiný ještě vůbec netušil, že bude nějaký olej API SM.
Ano, klidně ho použij, ovšem s vědomím v některých důležitých hlediscích zatím (třeba se to časem zlepší) podstatně horších parametrů v zájmu DLOUHODOBÉ (to zdůrazňuji) ochrany samotného motoru. A pokud tě zajímá odborný názor tribotechnika, tak jsi už svého času dostal odkaz na článek J. Černého. Jen doufám, že nočekáváš nějaké vyjádření od samotných výrobců olejů v tom smyslu, že API SM je šunt. Naopak, z pohledu dnešních požadavků přece musí být ten "nej", když chrání životní prostředí... Ale kde že je tam ochrana motoru?
Klídééék!

Napsal: stř bře 25, 2009 16:31
od Návštěvník
Já zůstávám v klidu: Jakmile se bandě s mým oblíbeným olejem objevila specikace API SM, přestal jsem ho kupovat a používat a přešel ke konkurenci, stále ještě bez SM. A až už žádný olej SAE 5W-40 nebude k mání bez SM, jednoduše přejdu na 10W-40, kde to snad ještě nějaký čas bez SM vydrží. :)

Napsal: stř bře 25, 2009 17:12
od Návštěvník

Napsal: stř bře 25, 2009 17:15
od bjukemen
...ked sme pri olejoch napr. ten Mobil 5W-50 čo ma pisane API SJ/SL/SM tak olej v žiadnom pripade nemože byť zaroven SL aj SM lebo to M už neobsahuje aditíva (a ostatne su na dosť nizkej hodnote) ktore sa bežne vyskitujú v olejoch L popripade je ich obsah mimoriadne nízky...

Re: API SM

Napsal: stř bře 25, 2009 17:25
od Pitris
FF píše:http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... sc&start=0

...zakladám radšej nový thread. Ešte sme to nedoriešili!
Bol by som rád keby sa k danej téme vyjadril aj niekto od tribotechnikov...
Tribotechnik (ing. Černý) se vyjádřil (a prokazatelně a dokazatelně) - pokud to nechceš pochopit, bohužel.
A já si myslím, že to bylo dostatečně vysvětleno právě v tom vlákně, na které odkazuješ.....pokud se jedná o starší motor (API SM byla založena r. 2004), olej SM použít můžeš, ale v rámci dlouhodobé bezporuchovosti je VHODNÉ ten olej vyměnit při zimních krátkých jízdách o něco dřív, než bys měnil olej SL. PROČ? Přečti si znovu ten poslední odstavec v tomto odkazu: http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju5

Napsal: stř bře 25, 2009 17:25
od hju
Oni všichni výrobci olejů jsou pitomci jenom místní mozkový trust všechno spasí :wink:

Napsal: stř bře 25, 2009 18:38
od alfi166silver
hju píše:Oni všichni výrobci olejů jsou pitomci jenom místní mozkový trust všechno spasí :wink:
To určitě ne, ale jsou svázáni legislativou a nařízeními, která MUSÍ dodržovat. Ekologie je dnes na skoro prvním místě až po penězích.....

Re: API SM

Napsal: stř bře 25, 2009 20:41
od Návštěvník
Pitris píše:
FF píše:http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php ... sc&start=0

...zakladám radšej nový thread. Ešte sme to nedoriešili!
Bol by som rád keby sa k danej téme vyjadril aj niekto od tribotechnikov...
Tribotechnik (ing. Černý) se vyjádřil (a prokazatelně a dokazatelně) - pokud to nechceš pochopit, bohužel.
A já si myslím, že to bylo dostatečně vysvětleno právě v tom vlákně, na které odkazuješ.....pokud se jedná o starší motor (API SM byla založena r. 2004), olej SM použít můžeš, ale v rámci dlouhodobé bezporuchovosti je VHODNÉ ten olej vyměnit při zimních krátkých jízdách o něco dřív, než bys měnil olej SL. PROČ? Přečti si znovu ten poslední odstavec v tomto odkazu: http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju5
Norma API SM je americká norma a platí od roku 2002 a zde není podstatná. Pro Euro 4 od roku 2004 je rozhodující norma C1-3 a právě zde došlo k podstatnému snížení některých aditiv a právě na tyto oleje ing. Černý upozornil. Norma C1-3 je také u těchto olejů uvedena a tyto oleje je skutečně nevhodné používat do starších motorů. U olejů API SM sice už došlo k úpravě některých aditiv, ale v podstatně menší míře. Proto také některé oleje, třeba Mobil1 0W-40 plní normy API SJ, SL a SM, ale ne už ACEA C. Oleje s normou API SM tedy jdou bez problémů použít i do starších motorů, oleje ACEA C také, ale zde je skutečně vhodné zkrátit interval výměny.

Re: API SM

Napsal: stř bře 25, 2009 20:55
od Návštěvník
Anonymous píše:Norma API SM je americká norma a platí od roku 2002 a zde není podstatná. Pro Euro 4 od roku 2004 je rozhodující norma C1-3 a právě zde došlo k podstatnému snížení některých aditiv a právě na tyto oleje ing. Černý upozornil. Norma C1-3 je také u těchto olejů uvedena a tyto oleje je skutečně nevhodné používat do starších motorů. U olejů API SM sice už došlo k úpravě některých aditiv, ale v podstatně menší míře. Proto také některé oleje, třeba Mobil1 0W-40 plní normy API SJ, SL a SM, ale ne už ACEA C. Oleje s normou API SM tedy jdou bez problémů použít i do starších motorů, oleje ACEA C také, ale zde je skutečně vhodné zkrátit interval výměny.
- To dost těžko, když na samotném webu API je uvedeno přesné datum zavedení normy API SM - 30. 11. 2004!

- Bavíme se tu o benzínových motorech, tedy o API SM, nikoli o "céčkových" olejích. Ale je pravda, že Low SAPS je mohem podstatnější pro diesely vybavené filtrem pevných částic.

Re: API SM

Napsal: stř bře 25, 2009 21:11
od Návštěvník
Anonymous píše:
Anonymous píše:Norma API SM je americká norma a platí od roku 2002 a zde není podstatná. Pro Euro 4 od roku 2004 je rozhodující norma C1-3 a právě zde došlo k podstatnému snížení některých aditiv a právě na tyto oleje ing. Černý upozornil. Norma C1-3 je také u těchto olejů uvedena a tyto oleje je skutečně nevhodné používat do starších motorů. U olejů API SM sice už došlo k úpravě některých aditiv, ale v podstatně menší míře. Proto také některé oleje, třeba Mobil1 0W-40 plní normy API SJ, SL a SM, ale ne už ACEA C. Oleje s normou API SM tedy jdou bez problémů použít i do starších motorů, oleje ACEA C také, ale zde je skutečně vhodné zkrátit interval výměny.
- To dost těžko, když na samotném webu API je uvedeno přesné datum zavedení normy API SM - 30. 11. 2004!

- Bavíme se tu o benzínových motorech, tedy o API SM, nikoli o "céčkových" olejích. Ale je pravda, že Low SAPS je mohem podstatnější pro diesely vybavené filtrem pevných částic.
Jo to SM platí od roku 2004, vím to překlepl jsem se. Ty céčkové oleje jsem měl na mysli v ACEA, tam jsou pro vznětové i zážehové motory, nikoliv v API, kde je C pro vznětové motory.

Napsal: stř bře 25, 2009 21:39
od bjukemen
bjukemen píše:...ked sme pri olejoch napr. ten Mobil 5W-50 čo ma pisane API SJ/SL/SM tak olej v žiadnom pripade nemože byť zaroven SL aj SM lebo to M už neobsahuje aditíva (a ostatne su na dosť nizkej hodnote) ktore sa bežne vyskitujú v olejoch L popripade je ich obsah mimoriadne nízky...
...takže už len z tohoto dovodu podla mna nemože byt SM PLNOHODNOTNOU nahradou za oleje SL a to som pochopil aj z toho članku čo pisal Ing.Černý

Napsal: čtv bře 26, 2009 1:17
od ka-spel
Anonymous píše:napr. tam kde bol doporucovany olej napr. SJ ...... napr. Total 5w40....lejem ho uz par rokov, zo zaciatku bol SJ, potom tusim SL a teraz mam 3x5 litrove balenia kde je uz API SM (samozrejme aj ACEA A3/B3/B4 + VW 502 00 VW 505 00 )
Nekecej, já mám taky ten samý Total z loňska a tam je ještě SL.