Topení

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Topení

Příspěvek od jarson1 »

vsak ja viem , že tam su , aj to naco tam su...ja len , že z Hombreho príspevku akoby plynulo, že sa to týka nejakých historických termostatov a že dnes už tam nie su. Tak ma to trochu zarazilo. Žil som v tom , že ta dirka tam proste vždy musí byt a aj musí byt pri montáži vzdy hore (logicky).
A kedže je to príspevok priamo od velitela výrobcov termostatov všetkých značiek, dufal som , že sa dozviem nejaku novinu v tomto smere.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

jarson1 píše:Žil som v tom , že ta dirka tam proste vždy musí byt a aj musí byt pri montáži vzdy hore (logicky).
Viděl jsem dost termostatů bez dírky, ale i takové, jejichž fyzická poloha při montáži byla přesně daná, ovšem dírku v této poloze neměly nahoře. Důvody neznám.
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Topení

Příspěvek od Hombre »

Žádné odvzdušnění, představte si, že je termostat zavřený a nastartujete motor. Ten termostat dělá špunt, tím pádem se k němu nedostává teplá voda aby se mohl otevřít. Proto je tam malá dírka, přes kterou protéká, spíše odstraňuje špunt studené vody u termostatu. Kdyby tam dírka nebyla, motor bude vřít a termostat se stejně neotevře. Až teprve po ohřátí těla termostatu od hlavy, přes materiál, by k otevření došlo.
Termostaty jsou dělány v dnešní době vícekomorové, místo dírek mohou být obtoky v těle termostatu. Dále nefunguje topení, až od určité teploty, řízeno el.ventilem z ŘJ. To samé je řízen boční ventil akcelerace, kdy ŘJ vyhodnotí hodnoty z potenciometru pedálů plynu - prudčí sešlápnutí. To znamená že motor přichází při akceleraci na větší výkon a tím i teplotu, tak se otevře ventilem další zvýšený průtok termostatu dříve, než motor stačí vyšší teplotu vyprodukovat.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

Tahle funkce oné dírky mne napadla taky. Ono dost záleží na tom, kde má motor umístěnu komoru termostatu a v jaké poloze je "termočlen" samotného termostatu. A zrovna třeba na motoru 2,0 100 kW u Mazdy 626 je to udělané úplně blbě.
torro
Příspěvky: 583
Registrován: ned led 15, 2017 19:19

Re: Topení

Příspěvek od torro »

Hombre píše:Žádné odvzdušnění, představte si, že je termostat zavřený a nastartujete motor. Ten termostat dělá špunt, .........
Tohle se učilo již před padesáti lety v autoškole.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

torro píše:před padesáti lety
lety bývala komora termostatu obvykle přímo na hlavě motoru a teplotní člen (tehdy ještě vlnovec naplněný těkavou látkou s velkou tepelnou roztažností - tzv. voskové termostaty přišly až později) termostatu býval zastrčen do prostoru v hlavě motoru, pročež předmětný problém s "obtokovou" funkcí oné dírky nenastával. To spíše s tím odvzdušněním...
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Topení

Příspěvek od jarson1 »

dik hombre. Pravdepodobne som sa to ucil aj ja , ale , žial, asi rokmi blbnem. Teraz to je jasné, učel tej dirky. Ja som ju mal zatial vždy hore, niekto povie - odvzdušnenie, a fáma je na svete...
...trochu ma zmiatol ten tvoj výraz že " v počiatkoch" , znelo to tak skoro , že v historických autách...ono to asi bude v tom, že to moje "nové" auto, je asi nové akurát tak pre mna. No, rok 2006 :D . Ja mám este aj na tej Honde dirku v termostate.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

S tím odvzdušněním se nejedná o žádnou fámu. Tak zrovna před zmíněnými 50+ lety tu ještě byly staré oktávky, jejichž řidiči v zimě pravidelně vypouštěli po jízdě vodu z chlad. systému, aby ji tam třeba hned druhý den ráno před jízdou zase nalili. A bez dírky (v termostatu) by se ta voda kvůli uzavřenému termostatu vůbec nedostala k jeho vlnovci, tudíž by se v rámci zahřívání hlavy motoru neotevřel. :idea:
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 457
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Topení

Příspěvek od NO HITS »

Jerry: v tom jejich schématu je to trochu nepřesný, ano tam je topení přímo na malým okruhu ale ve většině aut je paralelně viz moje schémata a popis ;-)
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

NO HITS píše:...ve většině aut je paralelně...
Tohle platívalo naposledy před cca 20 lety, když ještě dožívali poslední mohykáni s ventilem u radiátorku topení. Odstranění onoho ventilu totiž přineslo i zjednodušení chlad. systému tím, že zcela odpadl obtok, tebou nazývaný malým okruhem.
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Topení

Příspěvek od Hombre »

Jerry3 píše:Tahle funkce oné dírky mne napadla taky. Ono dost záleží na tom, kde má motor umístěnu komoru termostatu a v jaké poloze je "termočlen" samotného termostatu. A zrovna třeba na motoru 2,0 100 kW u Mazdy 626 je to udělané úplně blbě.
Ten motor je i 2.0L Mondeu, termostat je řešen tak, že je nerozdělatelný, za 2000 Kč komplet celé tělo regulace i s termostatem.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Odpovědět