Topení

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Topení

Příspěvek od Misojogi »

jerome píše:Keby len Favorit :lol:
Favorit ma specialny okruh na ohrievanie sacieho potrubia
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

NO HITS píše:Zkus to logicky odvodit, k čemu by sloužil obtokový, když hlavní (malý) je pořád průchozí - musí, jinak by se motor přehřál. Jestli tím obtokovým mysleli okruh topení, tak je to přinejmenším pojmenováno matoucím názvem. :?
Právě že ne. Z mobilu se mi nechce složitě řešit citaci vlastních slov, proto to napíšu znovu: aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh.
Např. chlazení motoru Mitsubishi 2,4 GDI si v zimním období, pokud se jezdí na pohodu, úplně vystačí s malým chlad. okruhem, tj. hadice k chladiči zůstávají studené.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

Misojogi píše:Favorit ma specialny okruh na ohrievanie sacieho potrubia
Kdyby jenom Favorit! :twisted: Dokonce si dovolím napsat, že neznám žádné moderní auto (přesněji motor), které by v případě, že nemá sání na stejné straně hlavy motoru jako výfuk, nemělo nějak řešeno (třeba i elektricky) vyhřívání "kostky" škrt. klapky.
A proč? Ten, kdo někdy jezdil s F125P za tužších mrazů, už ví... :lol:
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 457
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Topení

Příspěvek od NO HITS »

Jerry3 píše:...aby byl zajištěn alespoň minimální průtok chlad. kapaliny hlavou motoru v době, kdy ještě není otevřen termostat, tj. přes velký chlad. okruh, a v malém chlad. okruhu se nachází ventil topení, který je momentálně uzavřený, musí tam být ještě i další, obtokový okruh...
Já už asi vím proč si nerozumíme.
To co chápeš jako obtok, je právě ten malej okruh (HLAVNÍ) schovanej z velké části v motoru většinou s jednou vnější propojovací hadicí. V malým okruhu nejsou (ani nesmí!) být ventily, termostat nebo uzávěry.
To co chápeš jako malej okruh, je ve skutečnosti vedlejší/paralelní okruh topení, na kterým chlazení motoru NENÍ závislé (slouží pro využití tepla z vody - topení, výhřev klapky atd...)

Dnes u většiny aut tento okruh nemá ventil u topení zřejmě kvůli jednoduchosti automatiky a pro případ selhání termostatu (neotevře se), aby se motor mohl trochu nouzově ochladit (předpokládám proceduru provádí už sama automatika), ale znovu připomínám, není to primární funkce tohoto okruhu ;-)

(barvy viz moje schéma na předchozí stránce)
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

Řekl bych, že si stále nerozumíme, a to ani terminologicky, ani substantivně. Tak např. tepelná bilance toho "mého obtokového" okruhu se do celkové tepelné kapacity chlad. soustavy nezapočítává, zatímco tepelná bilance "mého malého" okruhu určitě ano. A proč? Inu proto, že kromě velkého chladiče je ten malý, radiátorek topení, zapojený do systému chlazení permanentně a ničím neomezovaný co do průtoku chlad. kapaliny (samozřejmě pokud na něm není ventil topení) druhým největším "spotřebičem" tepla, dokonce i když zrovna netopí do interiéru vozu.
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 457
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Topení

Příspěvek od NO HITS »

Ach jo, s Tebou to není lehký :D
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

A jak by sis to přál? 8)
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

Třeba takhle? :lol:

https://eluc.kr-olomoucky.cz/verejne/lekce/1461

"je-li termostat uzavřen, vrací se kapalina zpět k čerpadlu a cirkuluje v tzv. malém okruhu, jehož součástí je i radiátor topení vozidla"

Akorát jim tam chybí bližší vysvětlení k "přítomnosti/nepřítomnosti" ventilu topení.
Hombre
Příspěvky: 1879
Registrován: úte bře 09, 2010 18:37
Bydliště: Zlín

Re: Topení

Příspěvek od Hombre »

A proto v počátcích v autech byla 3mm díra v těle termostatu. Topení bylo napojeno na přímo, bez termostatu, kdo měl zapnuto topení cestou do práce, ručička teploty se ani nepohla. Velel jsem směně, kde se vyráběly " termostaty" do všemožných značek. Nejsložitější byl pro Renault, vypadal jak chobotnice s třema teplotníma čidlama a ventilama, a v motoru se na něj připojovalo šest hadic.
BMW R 1100 RT - Brumla
BMW R 1200 RT - Bělouš
Valvoline All-Climate 20W-50
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

Systém "pavouk". Renault si na to v určitých modelech potrpěl.
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Topení

Příspěvek od jarson1 »

ktoré počiatky myslíš?
ja mám dirku v termostate aj na novej Honde.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Topení

Příspěvek od jarson1 »

Vlastne som termostat bez nej ani nevidel ( ale zase je pravda, že som videl dokopy v živote asi 5 termostatov :D )
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

Ta dírka je tam ale jenom kvůli snadnějšímu odvzdušnění. Může tam být, ale také nemusí.
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Topení

Příspěvek od Pedro »

Dirky jsou na odvzusneni, ano... :D
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Topení

Příspěvek od Jerry3 »

Mám rád, když tam jsou. Samozřejmě že právě kvůli tomu odvzdušnění... :mrgreen:
Odpovědět