Teplota oleje

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Teplota oleje

Příspěvek od bio »

"Voda" se ohřívá dříve a rychleji než olej, takže výměník urychluje nárust teploty oleje. V "teplé" fázi už teplotu oleje nezvýší, spíš zůstane stejná nebo nižší.
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Teplota oleje

Příspěvek od lefort »

martin-f píše:Teplota sa mi na dlhých trasách pri predpisovej jazde drží na 80-85°C.
To je myslím naprosto v pohodě.
martin-f píše:Všade čítam, ako ľudia majú aj pri kľudnej jazde teplotu oleja 100-105°C, a pri jazde po diaľnici aj 130-140°C.
Možná tak u koncernových krámů! :twisted:
Moc to prožíváš. Ty teploty jsou úplně v pořádku. To, že teploměr u filtru neukáže 100°C na oleji přece neznamená, že jinde ten bod varu vody není! Voda se odpaří. Jediná věc, kde bych přínos výměníku viděl by byly výlučně krátké trasy. Prostě to občas zahřej a prožeň. Včasná výměna oleje je nakonec stejně to nej, co pro motor můžeš udělat.
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Teplota oleje

Příspěvek od rousini »

Nic bych tam nemontoval :D
Voda se odpařuje při libovolné teplotě (rosný bod...) a na těch krátkých trasách stejně bod varu nedosáhneš. Nejde o to ohřát 4l oleje, ale ten přihřátý olej z výměníku je opětovně chlazen materiálem studeného motoru. Podle mě je to taková berlička na pár °C, ale nic bych od toho nečekal.
Ten výměník myslím funguje i opačně, že ochlazuje rozpálený olej a tam bych smysl viděl.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9915
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Teplota oleje

Příspěvek od Colommbo »

Instalace výměníku olej/voda ohřev oleje mírně urychlí, na druhou stranu uvažuješ správně, že od určité teploty bude voda olej zase ochlazovat. Prostě něco za něco. Zkondenzovanou vodu v oleji nemáš, ten šlem na spodní straně víčka nalévacího otvoru je vpodstatě běžná záležitost a při delších jízdách v horkém létě většinou zmizí. A opakuji - není to voda v oleji, to by se děly jinší věci... 8) Už samotná instalace teploměru oleje na motor Thalie je zbytečnost, výměník olej/voda bude ještě větší. Jak píše Toník - jezdi a užívej si to, občas vyžeň pavouky z výfuku a měň olej poctivě po 10tis.km. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27474
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Teplota oleje

Příspěvek od Pitris »

A krom toho údaj o teplotě oleje za čerpadlem a filtrem je opravdu jen velmi orientační, protože olej jde ne z motoru, ale z vany.... a když i delší jízdy, byl bych s 5w40-kou v klidu, bo ta zkondenzovaná vlhkost bude postupně zrovna třeba na té Tebou zmiňované první pístní drážce (a nejen tam) postupně "vysušena/odpařena"....
A jinak v tom Tvém elaborátu
martin-f píše:Tak som si do Thalie (1,2 16V) namontoval teplomer oleja....
postrádám dost podstatnou informaci že po kolika kilometrech olej měníš :?:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
martin-f
Příspěvky: 14
Registrován: ned kvě 31, 2020 10:34

Re: Teplota oleje

Příspěvek od martin-f »

Colommbo píše:Už samotná instalace teploměru oleje na motor Thalie je zbytečnost
Ako sa to vezme. Nemal som žiadnu predstavu, ako som na tom s teplotou oleja, pretože nikto ani na Renaulťáckom fóre do Clia/Thalie teplomer oleja nenamontoval. Čiže aké sú teploty nikto netušil. Tak som si vravel že tých 10 € za teplomer z Aliexpresu ma nezabije. Samozrejme nízka cena sa prejavila v jeho (ne)presnosti. Premeriaval o 15°C. Takže som si ho podľa zavarovacieho teplomeru skalibroval.

A zvlášť keď som videl že mám plechovú olejovú vaňu tak sa mi naježila srsť, na čom zase výrobca ušetril a spomenul som si na Fabie HTP, kde údajne teplota liezla do hodnôt vyšších než je zdravé. Dokonca som uvažoval že si pre kľud duše zoženiem hliníkovú vaňu z vyššie spomenutého Clia 1,2 TCe, aby sa mi olej lepšie chladil. Nakoniec vďaka teplomeru zisťujem že žiadnu hliníkovú vaňu nepotrebujem, lebo aj s plechovou som na pekných hodnotách.

Ale práve kvôli tým krátkym trasám uvažujem či tam ten výmenník predsa len nehodiť. Zvlášť keď výmenník už doma mám. Takže už by to chcelo len kúpiť hadice, nejaké kolienka a hadicové spony...a jednu sobotu.

Inak olej dávam výrobcom predpísaný Elf 5W-40 a mením ho cca po 8-10tisíc km, čo je necelý rok. Proste keď sa raz za čas kuknem na mierku a vidím že je olej už dosť špinavý, tak ho tam ďalej netrápim. Jazdím každý deň 10 km trasu, takže nemám to srdce ani na interval 15tisíc km.

Keď už sme pri tých teplotách, pokiaľ tých 80°C je teplota v poriadku, znamená to že opratrne mám jazdiť až do tých 80°C? Nie som zástanca točenia studeného motora, ale myslím že keď má olej 5W-40 teplotu 50-60°C tak je už dostatočne riedky a nejaké krátkodobé vytočenie na 4000 otáčok už tomu motoru neublíži.

Jazdný štýl mám odstupňovaný asi takto:
-teplota oleja pod 50°C - absolútny kľud, žiadne vytáčanie nad 3000.
-teplota medzi 50-70°C - krátkodobo môžem vytočiť pri predbiehaní na 4000 otáčok, ale na dialnici ešte kľud (3000 otáčok, rýchlosť cca 100), skrátka netočiť dlhodobo 4000 otáčok.
-nad 70°C už aj na diaľnici pridám a idem si cca 120 čo je zhruba tých 4000 otáčok.

Je to v pohode, či vážne čakať až do tých 80°C?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27474
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Teplota oleje

Příspěvek od Pitris »

martin-f píše:....olej dávam výrobcom predpísaný Elf 5W-40 a mením ho cca po 8-10tisíc km, čo je necelý rok.
:wink:
martin-f píše:....keď má olej 5W-40 teplotu 50-60°C tak je už dostatočne riedky a nejaké KRÁTKODOBÉ vytočenie na 4000 otáčok už tomu motoru neublíži....
:wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
martin-f
Příspěvky: 14
Registrován: ned kvě 31, 2020 10:34

Re: Teplota oleje

Příspěvek od martin-f »

Pitris píše:...údaj o teplotě oleje za čerpadlem a filtrem je opravdu jen velmi orientační, protože olej jde ne z motoru, ale z vany....
V tom prípade ideálne by sa mal olej merať "na opačnom konci motora", teda tam, kde som naznačil červenou šípkou? Blbé je že oproti napríklad Škode 105/120 nemám v olejovom kanáli žiadne záslepky. A naslepo vŕtať do bloku dieru štýlom "tu niekde by mala byť ropa" sa mi moc nechce. To by mohol byť sakra drahý teplomer.

Ja mám snímač tam, kde som oznčil modrou šípkou.

Ešte ma tak napadlo, keby som tú teplotu meral v mieste červenej šípky, skutočne by hodnota bola presnejšia? Je to len moja myšlienka, ale myslím si že v tom mieste bude teplota oleja ovplyvnená teplotou vody, presne ako sme sa bavili o tom výmenníku olej/voda. Možno v tom mieste nameriam teplotu oleja okolo 90°C (lebo okolo olejového kanála je 70 kg železa ohriateho na 90°C), no na druhej strane keď čerpadlo nasaje z vane olej, ktorý má ako u mňa 105°C, nedojde v tom kanáli k tomu, že olej časť tepla odovzdá 90 stupňovému bloku, respektíve vode? Podľa mojej teórie by som dosiahol na budíku síce teplotu vyššiu ako 80°C ale viacmenej stabilnú, lebo by neustále dochádzalo k tomu efektu výmenníka.

U toho môjho riešenia je síce teplota tiež ovplyvňovaná (prievanom okolo vane). Na druhej strane viem že meriam olej, ktorý kompletne prešiel motorom, "opláchol" piestnu skupinu atď a vrátil sa do vane. Tam sa čiastočne ochladí. A ja viem, že ak aj napriek tomu ochladeniu vo vani nameriam dajme tomu 120°C, tak je to prúser, pretože olej ktorý nastekal do vane mal v ten moment ešte vyššiu teplotu a asi dostáva dosť za uši.

Zatiaľ čo u toho riešenia snímača v mieste červenej šípky mi to príde nasledovne (čísla sú strelené z brucha): Šlapem motoru na krk, nameriam dajme tomu 90°C a myslím si že som v kľude a s veľkou rezervou. Olej prejde celým motorom, ohreje sa a do vane steká s teplotou 140°C. Vo vani sa schladí na 120°C (pri mojom riešení už to vidím na budíku). Následne prejde blokom ktorý má 90, olej mu časť tepla odovzdá a snímač zase chytí olej ktorý má okolo 90 a ja si furt myslím že mám krásnu teplotu oleja.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9915
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Teplota oleje

Příspěvek od Colommbo »

Než jsi dostal (a dokonce realizoval) nápad s montáží snímače teploty oleje, jezdils určitě spokojeně. Představ si, kolik lidí na tomto fóru aspoň trochu aktivně přispívajících asi tak má ve svém voze teploměr oleje... Možná tak na Civicu TypeR... Prostě jezdí, v rámci možností si to užívají, svému motoru věří a dobře zvolenému oleji jakbysmet. Ale ty ne, ty si musíš do svého závoďáku namontovat věcičku, která ti teď nedá spát. Dobře ti tak, máš, cos chtěl... 8)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Teplota oleje

Příspěvek od jerome »

Daj tam aj vymennik aj chladič oleja. Medzi ne trojcesťák na tiahlo a môžeš olej aj zohrievať aj chladiť keď bude treba ;)
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
martin-f
Příspěvky: 14
Registrován: ned kvě 31, 2020 10:34

Re: Teplota oleje

Příspěvek od martin-f »

No tak sorry, nevedel som že do Thalie je zakázané teplomer oleja montovať (to je dovolené len na Civic TypeR). Tak isto som nevedel, že na fóre sa človek nesmie opýtať na veci, ktoré by ho zaujímali. Načo premýšlať? Stačí vedieť dýchať, jesť, kadiť, kto chce môže sa naučiť čítať a písať.

Samozrejme že som jazdil. Ale keď si človek prečíta rôzne fóra a zistí kam až sa šplhajú teploty (u tej Fabie HTP dokonca namerali až 150°C), prečíta si aký maras narobí taký prehriaty olej, tak začne premýšlať ako je na tom zrovna jeho auto. A zvlášť v dnešnej dobe, kedy sa umýselne tlačí životnosť dolu prostredníctvom k**vítiek, to priam zvádza k tomu spraviť motor, ktorý bude makať na prehriaty olej. Zákazník o tom nevie, záruku to odmaká v pohode (dokonca aj tú predĺženú na 5-7 rokov) a ďalej to výrobcu nezaujíma. Kto chce, nech to po 7 rokoch zošrotuje, kto chce nech to predá do východnej Európy, kto nechce, nech cvaká opravy. Máme predsa bohatú sieť autoservisov.

Čo je na tom zlé, že človek ktorý má technický cit chce mať prehľad čo sa mu s autom deje. Tak zrušme všetky budíky. Rýchlosť ti povie dnes každý smartfón a viac ťa zaujímať nemusí. Ostane holá palubovka s volantom a za príplatok tam ti tam dáme akurát dve kontrolky. Kontrolku mazania a kontrolku paliva. Dokonca netreba ani kontrolku dobíjania, ani kontrolku prehriateho motora - to nemusíte hlásit, to přece vidím. A tak sa nám zjednoduší život.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Teplota oleje

Příspěvek od rousini »

To, že se přepaluje olej u HTP je pro tebe aktuální asi jako, že na Marsu není dýchatelná atmosféra :mrgreen:

Anebo je někde rozpitvávaný tento problém u tvého motoru? Nevím, může být, ale divil bych se?
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27474
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Teplota oleje

Příspěvek od Pitris »

martin-f píše:No tak sorry, nevedel som že do Thalie je zakázané teplomer oleja montovať....
Dyť se hned nečil. Nikdo (Ti) nenadává.... Chtěl si vědět jaká je v motoru teplota - v pořádku. Dal sis tam teploměr. A teď víš orientačně, jaká je. Ale sorry, nesmíš se zlobit když Ti tady někdo napíše že je to zbytečné, protože normálně ten motor olej na limit nedostane. Měníš ho po 10-ti tkm - dělej tak dál a bude dobře (v) motoru....:wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
martin-f
Příspěvky: 14
Registrován: ned kvě 31, 2020 10:34

Re: Teplota oleje

Příspěvek od martin-f »

Však v pohode. Teraz som aj ja generál keď viem, že sa teplota pohybuje v rozmezí 80-95°C, v totálnych extrémoch 105°C.

Lenže keď som potreboval túto teplotu zistiť, tak mi na to nevedel nikto odpovedať, pretože ten teplomer v Renaulte proste nikto nemal. Takže aj keby sa olej prehrieval, tak ti to nikto nepovie, lebo to nemá ako zistiť.

U koncernu VW je to iné. Kopec z nich má Maxidot ktorý zobrazuje teplotu oleja. Takže dakto ti aspoň povie - nemáš výmenník, nemáš chladič oleja, nenaháňaj to moc, lebo ti teplota na dialnici polezie na 135°C. U VW aj bez montáže teplomeru máš predstavu ako na tom si, lebo ti to povie niekto, kto ten teplomer má.

U Renaultu čo si sám nezistíš, to nemáš.
kater
Příspěvky: 220
Registrován: ned úno 09, 2020 21:59

Re: Teplota oleje

Příspěvek od kater »

Preboha ,koncern tu nespomínaj!
Odpovědět