Teplota oleja vs. SAE trieda

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Fahrer »

Shi: Americké rychlostní limity jsou stejné jako v Evropě. Výhody oproti evropě mají jejich motory spíš v délce jednotlivých jízdy. Nevýhody bych viděl spíš v klimatických podmínkách.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Typické americké rychlostní limity jsou:
25 mph (40 km/h) ve městech
45 mph (72 km/h) na venkově nebo obchvatech.
65 mph (105 km/h) na rychlostních silnicích
70-75mph (110-120) na dálnicích.

Na silnicích dálničního typu, kde by u nás byl limit 110 nebo 130 km/h se tam člověk zoufale často vleče s limitem 55 mph (90 km/h).

Ano, někde se občas jezdí i rychleji, ale těch cca 120 km/h je typický strop. Když se to na nějakém úseku, kde místní ví, že se rychlost neměří, fakt rozjede, tak to chvilku jede až závratných 85 mph (135 km/h) a někteří místní z toho mají smrt v očích.

V porovnání s ČR nebo Německem má člověk pocit, že si snad všichni vzali prášky na spaní - jak co se týče rychlosti, tak co se týče schopnosti "kroutit volantem".
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Mirec 29 píše: Trieda oleja nemá hlavný vplyv na tvorbu špiny...na to má vplyv finálny produkt ako celok a je šuma fuk či bol použitý ako základ gr. 3 alebo 4.
Vzhledem k tomu, že základový olej tvoří cca 80 procent hmotnosti finálního produktu, tak je celkem jasné, že pokud je základový olej gr.3, tak se ve výsledku zázrak stát téměř nemůže byť špičkový aditivační balíček a výborně zvládnutý HC proces to mohou do značné míry zachránit.

Čirou náhodou zde již zmíněná Renaultí firemní norma RN0710 vyžaduje oproti ACEA navíc dodatečnou motorovou zkoušku na motoru F4Rt, přičemž sledovanou veličinou je tvorba kalů.
A přesně to je význam rozumných firemních norem - přinášejí nějakou konkrétní kvalitu navíc.

Ve vedlejším vlákně, kde je popisovaný francouzský konstrukční zprasek 1.6 HDI, je krásně vidět, že s olejem, který netvoří kaly a který udrží nečistoty ve vznosu, může motor vydržet bez problémů hodně dlouho, zatímco s olejem, který tak akorát plní nejběžnější normy je motor i při dodržení předepsaných intervalů odsouzen k pomalé záhubě - obzvláště když je uživatel odsouzen používat palivo s biosložkou a díky dalším ekozlepšovákům navíc palivo proniká do oleje a ničí ho rychleji, než by ho ničilo palivo bez biosložky.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

A práveže všetko to čo sa pridáva ku zakladovému oleju musí byť pridané v správnom pomere hlavne zdpp,Ca potom všetky "kovové" prísady ako napr. Modtc či Mos2 a v neposlednom rade kvalitné "zahustovadlo" ....toto všetko môže aj nemusí po čase vzájomne nepekne reagovať čo spôsobý vhodné podmienky pre tvorbu "špiny"
Jednoduchšie je vyrobiť bezproblémový olej na báze gr.3 na výrobu oleja nabáze gr. 4 je potreba väčších vedomostí nielen v oblasti chémie fyziky či mechaniky ale aj reológie ktorú nerobí každý :idea: a preto aj u mnohých uctievaný ravenol na báze pao môže zanechať povlak (nechytajte ma za slovo že každý olej )
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jarson1 »

Páni, a len tak mimochodom, kam je vlastne zaradeny zakladovy olej od shell zo zemneho plynu?
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
sosko
Příspěvky: 126
Registrován: úte led 30, 2018 20:07
Bydliště: Bratislava

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od sosko »

Group III
pekne popísané napr. tu http://www.gasprocessingnews.com/featur ... l-gas.aspx
OctaviaIII Combi 1.6TDI 81KW 2016, Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30, Wynns Supremium
Leto: Nokian Wetproof
Zima: BFGoodrich g-Force Winter2
Honda Jazz 1.3 CVT 2006
ex OctaviaII 1.9TDI 77KW 2005,ARAL Hightronic 5W40
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

jarson1 píše:Páni, a len tak mimochodom, kam je vlastne zaradeny zakladovy olej od shell zo zemneho plynu?
Olej gtl má takú "medziskupinu" gr3 + aj keď mnohý ho radia medzi gr 3 nieje to celkom tak pretože aj keď je proces výroby takmer zhodný nie je celkom rovnaký....a kvalitatívne už vôbec...
Nemôže byť v jednej skupine s ropnými produktmi keď toto nie je z ropy...
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od pepoh »

Mirec 29 píše: Trieda oleja nemá hlavný vplyv na tvorbu špiny...na to má vplyv finálny produkt ako celok a je šuma fuk či bol použitý ako základ gr. 3 alebo 4.
blbost.
pao co sa tyka tvorby bordelu -- reakcii s kyslikom/dusikom/vodou/palivom (rozny typ bordelu pre kazde) je minimalny.
preto nema konkurenciu.
jeho silna stranka je aj slabost, lebo v pao sa zle rozpustaju aditiva.
je teda zrejme ze ak celok obsahuje vacsinu pao, o to menej je nutne riesit aditivaciu ohladom cistenia.

za druhe, pre nizke sae viskozity 0wx je pao nutnost. gr3 nedosiahne parametre visko,noack,atd.
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Uživatelský avatar
sosko
Příspěvky: 126
Registrován: úte led 30, 2018 20:07
Bydliště: Bratislava

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od sosko »

Olej gtl má takú "medziskupinu" gr3 + aj keď mnohý ho radia medzi gr 3 nieje to celkom tak pretože aj keď je proces výroby takmer zhodný nie je celkom rovnaký....a kvalitatívne už vôbec.
Áno, nechcel som detailovať, nakoniec preto som pridal odkaz, kde sú rozdiely popísané. Napr. nižšia odparnosť, málo síry, vysoký VI, nízkoteplotné vlastnosti, viac izoparafínové atď, bližšie k PAO ako ku GR3. Nič nemení na tom, že nie je to trieda 4 ani 5 (a 3+ nie som istý či je oficiálna trieda, alebo len "marketingovo" oddelená od 3 :?: ).
OctaviaIII Combi 1.6TDI 81KW 2016, Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30, Wynns Supremium
Leto: Nokian Wetproof
Zima: BFGoodrich g-Force Winter2
Honda Jazz 1.3 CVT 2006
ex OctaviaII 1.9TDI 77KW 2005,ARAL Hightronic 5W40
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jarson1 »

Sosko, pipravde mi je to jedno kam je akoze zaradeny. Zrejme s ohladom sa sposob vyroby tam proste patri.
Faktom je, ze jeho vlastnosti pomerne vyrazne prevysuju " kolegov" zo skupiny a to mi staci ku stastiu ;)
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

pepoh píše:
Mirec 29 píše: Trieda oleja nemá hlavný vplyv na tvorbu špiny...na to má vplyv finálny produkt ako celok a je šuma fuk či bol použitý ako základ gr. 3 alebo 4.
blbost.
pao co sa tyka tvorby bordelu -- reakcii s kyslikom/dusikom/vodou/palivom (rozny typ bordelu pre kazde) je minimalny.
preto nema konkurenciu.
jeho silna stranka je aj slabost, lebo v pao sa zle rozpustaju aditiva.
je teda zrejme ze ak celok obsahuje vacsinu pao, o to menej je nutne riesit aditivaciu ohladom cistenia.

za druhe, pre nizke sae viskozity 0wx je pao nutnost. gr3 nedosiahne parametre visko,noack,atd.
Nie toto je je také jednoduché nemáš pravdu....pao je je nič výnimočné... má svoje výhody aj nevýhody.... berieš to príliš povrche povedal by som.
Ide o to že všeobecne všetky viskozne oleje či už gr.3 alebo 4 horšie zmáčajú...preto čo sa tohoto týka lepšie sú tie menej vyskózne ( rozumej zakladový olej nie finálny produkt )
Je dôležité pochopiť celkový proces - olej môže byť preťažený (zahusťovadlo, prísady), olej nemusí mať dostatok komponentov, ktoré majú dobré hodnoty D611 a D1133 (ako aj polaritu, dispergačné činidlo atď.).
A áno - zatiaľ čo oleje gr.3 sú lepšie pri D611 D1133 (najmä v nízkej viskozite) - nízka viskozita dáva väčšiu "prchavosť" a vyššia reaktivita potenciálne vytvára viac nečistôt. Všetko preto potrebuje rovnováhu.
Pao a menšia aditivacie čistenia.... čo je to menšia aditivacie čistenia skús mi to prosím vysvetliť...prípadne daj konkrétny príklad :?: :idea:
0w20 bez problémov vyrobia na gr.3 nie je to žiadny problém.... sám doma mám napr. jednu od wolf-a robí ich aj napr. Castrol, Shell, total, amsoil, valvoline, mobil super a mnoho ďalších ktoré nie je potreba menovať veď si to vie nájsť každý na oilclube.... prečo sa to dá aj bez pao (prípadne len 10 či 20 %) pretože visko ? To čo si tým myslel ?? Viskozita je rovnaká u gr3 aj 4 :idea: noack ? Áno tu sa to pohybuje okolo 10-12 percent a? Znamená to že olej je menej kvalitný? Nie svedčí to len a len o použitom základe (napovedá).... Netreba nič idealizovať ani zatracovať všetko je o rovnováhe prípadne synergií....všetko berieš príliš povrchne a jednoducho....takto to nie je :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Fahrer »

Shi: Já ti nevím, ale jako typickou dálniční rychlost bych bral 80-88 mph. A to, že provoz vypadá jako by řidiči spali má jednoduché vysvětlení. Díky možnosti předjíždění zprava nedochází k zběsilému přejíždění z pruhu do pruhu a tak to vypadá, že se provoz jenom vleče.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Asi jsem v USA zatím neměl štěstí na ty správné dálnice, protože najít úsek, kde bylo povolených úžasných 75 mph a jelo to 75 až 80 byl vždy důvod k radosti, která ale nikdy dlouho nevydržela.

Ta "ospalost" podle mě souvisí s tím, jak šíleně daleko lidi dojíždějí do práce, s množsvím neumětelů, kteří neumí řídit a množství starých lidí, kteří mají dlouhou rekční dobu a mizerou motoriku ("pamatuje Linkolna, řídí Linkolna".) Takže je to ve výsledu takové poklidné, akorát se člověk musí smířit s tím, že je to stejná zoufalá nuda jako řídit ve Švédsku.
Fahrer
Příspěvky: 432
Registrován: ned led 05, 2014 19:59

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Fahrer »

Nebo já jsem to štěstí za těch necelých 10 000 mil měl. Holt je to velká země.
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jarson1 »

Ano. S tym svedskom mas pravdu :)
Asi to maju preto, aby si prezil ked stretnes losa. Nikdy predtym som si neuvedomil jake je to obrovske hovado. To aj ked u nas nahodou vyzehlis medveda, je to proti tomu ako by sa s tebou zrazil macko Pú :)
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Odpovědět