Teplota oleja vs. SAE trieda

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jerome »

Sa mi zdá že Total už nejaký ten rok vyrába oleje pre východný trh v Orlene. Vtedy aj ceny trochu spadli dolu a možno aj kvalita lebo predtým si celkom pochvaľovali tieto oleje...
A to je to čo som spomínal že nie je olej jak olej v rovnakej SAE triede. Takže niekedy sa netreba plašiť a zdvíhať SAE lež stačí zmeniť značku :idea:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Shi píše: Takže teď taková malá olejářská hádanka:
1. Total QE 9000 0w-40 (https://total-cdn-lmdb.afineo.io/tds/TD ... NL_BEL.pdf)

2. Elf Evolution 900 0w-40 (https://total-cdn-lmdb.afineo.io/tds/TD ... 907_EN.pdf)

V čem je ten "do očí bijící" rozdíl u jinak prakticky stejných olejů?
Odpovím si sám: Ty oleje jsou na papíře téměř stejné až na jednu "drobnost":
Totalu chybí schválení/doporučení RN0700 / RN0710.

V praxi to nejspíš znamená stejný aditivační balíček, ale nějakým způsobem "slabší" základový olej. Obvykle platí, že oleje deklarující MB-Approval 229.5 nejsou vůbec špatné.

V mém případě tehdy olej Total, který v rámci inovace zachoval všechny normy a schválení, kromě onoho RN0700 / RN0710, byl skutečně jiný a slyšitelně horší, než původní receptura, která RN měla RN0700 / RN0710. A i tehdy si ekvivalentní olej od Elf svoje RN0700 / RN0710 zachoval. Je potřeba přiznat, že si Elf zachoval vyšší cenu.

(A od té doby jezdím většinou na Ravenol a když z nějakého důvodu chci něco v cenové hladině Totalu, tak se mi nabízí celá řada alternativ od Shell nebo třeba i Q8).
Shell HU 0w-40:
Schválení: API SN/CF, ACEA A3/B3, A3/B4, VW 502.00, VW 505.00, MB 229.5, MB 226.5, splňuje požadavky FIAT 9.55535-Z2, Porsche A40, Renault RN 0700, RN 0710
Cena v podstatě stejná jako má ten Total 0w-40.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Colommbo »

Shi píše:...Obvykle platí, že oleje deklarující MB-Approval 229.5 nejsou vůbec špatné...
Ahoj! Jsou-li mé informace správné, tož norma MB 229.5 značí "pouze pro motory osobních vozidel", což je kritérium rozsahem srovnatelné s Pacifikem... :D
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Total ale zase na rozdiel od elf-u má schválenie od Aston Martin... myslíš že ich špecifické testy budú menej prísne ako testy renaultu ? nemyslím si...
Ak sa nemýlim tieto schválenia platia len na určitý čas a pokiaľ výrobca oleja oň opätovne nepožiada nedostane ich... žeby sa proste na nich jednoducho vyprdli ? a čo sa týka zákl. oleja ten by mal byť stále ten istý a stále v cca rovnakom podiele gr. 3/gr 4 aspoň podľa msds.
Bude to niečo podobné ako s normou BMW ll-01 ktorá sa vytratila z viacerých olejov...bola o tom debata na viacerých fórach a išlo o niečo podobné a čo sa týka olejov žiadny z nich na kvalite rozhodne neutrpel...
Osobne by som firemným normám neprikladal extra význam....ale je jasné že ak ten či onen olej niekomu "nechutí" treba skúsiť niečo iné...je rozhodne z čoho vyberať
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Colommbo »

Mirec 29 píše: Osobne by som firemným normám neprikladal extra význam....ale je jasné že ak ten či onen olej niekomu "nechutí" treba skúsiť niečo iné...je rozhodne z čoho vyberať
Mám stejný názor a co se firemních norem týče, až na výjimky* obzvlášť - je-li norma uvedena, tím lépe, a není-li, tož mi to (u toho kterého zvoleného oleje) neva. :)
*) naftu s PD či DPF jsem nikdy neměl
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Colommbo píše:
Shi píše:...Obvykle platí, že oleje deklarující MB-Approval 229.5 nejsou vůbec špatné...
Ahoj! Jsou-li mé informace správné, tož norma MB 229.5 značí "pouze pro motory osobních vozidel", což je kritérium rozsahem srovnatelné s Pacifikem... :D
Ona třeba 229.5 znamená, že odparnost dle Noacka musí být menší než 10%, zatímco hromada dalších norem, stejně jako ACEA A3, bez problémů umožňuje odparnost 13 procent.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Na druhej strane poznám veľa olejov ktoré majú noack menej ako 10 a nemajú 229.5 Je to len norma/schválenie na ktorom si nie každý potrpí :D
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Mirec 29 píše:Total ale zase na rozdiel od elf-u má schválenie od Aston Martin... myslíš že ich špecifické testy budú menej prísne ako testy renaultu ? nemyslím si...
To jaké konkrétní požadavky firemné schválení obsahuje se nedá poznat podle toho o jakou značku jde, protože nejde o to že Aston Martin je "lepší" značka než Renault, ale jde o konkrétní laboratorní nebo motorové zkoušky a jejich konkrétní výsledky. V některých případech je firemní schválení především věc marketigu (to nejspíš bude ten Aston Martin) a plní to kdejaký olej, který splní nejběžnější ACEA normu.
V případě některých firemních schválení jsou za tím sice stejné motorové nebo laboratorní zkoušky jako má ACEA, pouze dosažený výsledek musí být o kus lepší.
Mirec 29 píše:Bude to niečo podobné ako s normou BMW ll-01 ktorá sa vytratila z viacerých olejov...bola o tom debata na viacerých fórach a išlo o niečo podobné a čo sa týka olejov žiadny z nich na kvalite rozhodne neutrpel...
Ony se ty kdysi firemní požadavky, pokud se ukáží jako rozumné, často dostávají do novějších ACEA norem, takže pak "postrádají smysl", a automobilky taky často přichází s nonějšími normami, které nahrazují a ve všech ohledech překonávají ty staré požadavky.

Co se týče toho, že žádný na kvalitně neutrpěl, no jak myslíte ... V jeden okamžik se výrobci naučili pomocí hydrokrakovaného základu plnit leckteré normy, které do té doby plnily jen oleje s významným podílem skutečně syntetické složky, nicméně právě na RN a GM je vidět, že v některých zkouškách zaměřených na čistotu se syntetika levnějším základem nahrazuje obtížně.
Mirec 29 píše: Osobne by som firemným normám neprikladal extra význam....ale je jasné že ak ten či onen olej niekomu "nechutí" treba skúsiť niečo iné...je rozhodne z čoho vyberať
Firemní normy mají význam, pokud člověk tuší, co navíc ta norma přináší.
Takže ač jsem sice výhradně na japonská benzínová auta, tak vím, že normy MB/BMW, OPEL GM-LL-A/B / Dexos a RN0700/710(720) kladou podstatně zvýšené nároky na vlastnosti (základového) oleje oproti ACEA (RN - tvorba laků a kalů, MB - odparnost a spousta dalšího, GM - tvorba kalů, opotřebení).

Ostatně Lubrizol má na webu super nástroj ilustrující požadavky firemních norem.
https://online.lubrizol.com/relperftool/pc.html
Uživatelský avatar
sosko
Příspěvky: 126
Registrován: úte led 30, 2018 20:07
Bydliště: Bratislava

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od sosko »

Tak tak význam určite majú. Tu napr. článok spomínaného Lubrizolu, ako olej môže siahnuť na VW504/507 approval. V skratke olej najprv musí splniť špecifikáciu C3, potom prejsť ďalšími 8-mimi dodatočnými testami a až potom ho VW otestuje interne ďalšími 16-timi in house testami.
https://360.lubrizol.com/2020/Understan ... 0-Approval

Ohľadom vplyvu teploty na olej.
https://alexey-bass.github.io/bmwservice-oils/ po kliknutí na tlačítko otvorí databázu "testov" vplyvu teploty 400stC na olej. Je k tomu aj rozsiahli blog prečo práve 400stC (teplota ložiska turbodúchadla od výfukovej strany, čím je mazané turbo? a pod), prečo výsledky sú relevantné a podstatné a prečo by to mal byť jeden z najdôležitejších kritérií pri výbere oleja hneď po výbere správnej normy (testy na degradáciu oleja a tvorbu kalov sú aj tak súčasťou noriemale iba , myslím, do 300st). Škoda, že ten človek v tom už od 2019 nepokračuje a nové formulácie olejov aj keď s rovnakým názvom môžu (a veru aj dosahujú) iné výsledky a skôr horšie. Veľmi pekné porovnanie na rozdiel od niektorých youtuberov , vrátane vrcholne nesympatického Sergeja Gabora :roll: Samozrejme všetko brať stále s rezervou.
V skratke, pri teplotách nad 300stC sa začalo oddelovať "zrno od pliev", všetky oleje až na pár nezverejnených výnimiek dokázali pri teplotách horného stieracieho krúžku (250 až 300stC) obstáť bez problémov a bez tvorby šlemov/karbónu. Zlom nastáva neskôr.
OctaviaIII Combi 1.6TDI 81KW 2016, Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30, Wynns Supremium
Leto: Nokian Wetproof
Zima: BFGoodrich g-Force Winter2
Honda Jazz 1.3 CVT 2006
ex OctaviaII 1.9TDI 77KW 2005,ARAL Hightronic 5W40
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Nie žeby význam nemali ale osobne im neprikladám veľký význam to je môj osobný pohľad na svemožné firemné normy....
Napr. Taký Shell v sae 20.... má spústu olejov ktoré plnia kadejaké firemné normy a preto je tu rada profesional kde má každý olej svoju špecifickú normu pre ktorú je olej "šitý" potom je tu top rada Helix ultra kde je Helix ultra SP/ C5 nič viac...žiadne schválenie od konkrétnej automobilky... znamená to že je horší ako ktorý koľvek iný z rady Prof. ? Isto nie ...
Toto je aj u totalu kde je top rada olejov kde nájdeme na obale iba SP /gf-6 bodka....
Takýchto olejov je veľa napr. Mobil 1 rada EP, penzoil, quaker state, lukoil, redline, royal purple, a iné tieto ma len z hlavy napadli....
Nakoniec nedôjdem ďaleko...moja Toyota nemá firemnú normu... znamená to čo? Spúšťa iných automobiliek nemá firemné normy znamená to čo... že je šuma fuk motoru čo mu nalejem zožerie všetko :D žiadna fajnovka....
A perlička na záver.... už mám dva názory nezávisle od seba od členov acea že pre dnešný moderný motor (toto platí už niekoľko rokov) postačuje aby olej prešiel testami api sn a ilsac gf-5 ktoré pokrývajú absolútne všetko...nikto to však verejne nikdy nepovie nie je to dobré pre "biznis".
Čo sa týka zákl. olejov...vo všeobecnosti pre naše klimatické podmienky plne vyhovie gr.3 ktorá tu bude vždy...chce niekto niečo lepšie dobre gr 3+... a pao ktorý je tu pre niektorých meradlo kvalitného oleja ? Tu by som bol opatrný...a aj tak má skutočný význam iba vo forme nizkoviskózneho oleja...
A ešte čo sa týka kadejakých testov všeobecne...takmer každý olej viac menej primeranej kvality prejde kadejakými testom... otázka je čo sa s ním deje po absolvovaní týchto testov...o Tom sa už nikde nedočítate...ľudia ktorý ich osobne testujú by vedeli rozprávať pretože až potom sa ukáže skutočná kvalita daného produktu...a preto ak meníme olej včas je to viac ako top olej...
Koniec koncov je celá táto debata zbytočná pretože aj tak kto vlastní auto s firmou normou buď sa jej bude držať alebo prdí na ňu...kto má auto bez firemnej normy vyberá s čistým svedomím čo chce čo je jeho uchu lahodnejšie či už s mb229.5 na obale alebo bez :wink: je to fuk
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
rosso
Příspěvky: 512
Registrován: čtv zář 27, 2018 21:48

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od rosso »

Mirec vždy v opozici :D
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jerome »

To že majú oba za W 40 neznamená že budú za tepla rovnaké. Teda malo by to tak byť ale z vlastných skúseností viem že sú tam rozdiely. Hlavne u tuctových značiek. Ak by používal dajme tomu Redline tam už je debata úplne iná ;)
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
sosko
Příspěvky: 126
Registrován: úte led 30, 2018 20:07
Bydliště: Bratislava

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od sosko »

rosso píše:Mirec vždy v opozici :D
Ale prečo, len doplnenie povedaného. V podstate je všetko pravda, ale všetko sa dá brať v rôznych rovinách.
potom je tu top rada Helix ultra kde je Helix ultra SP/ C5 nič viac. znamená to že je horší ako ktorý koľvek iný z rady Prof. ? - môže ju (normu) aj prekonávať, zistím to ja ako laik ? Sotva. Ale nalial by som ho do PDčka ? Určite nie.
u totalu kde je top rada olejov kde nájdeme na obale iba SP /gf-6 bodka - detto čo hore
Toyota nemá firemnú normu... znamená to čo? že je šuma fuk motoru čo mu nalejem zožerie všetko - buď to a je to jedno každému motoru, alebo sú tu výrobcovia ako VW, ktorých firemné normy sú jedny z najprísnejších na splnenie, až nie úplne najprísnejšie. Znamená to ale čo, že vedia, že vyrábajú šunty motory, ktoré aby prežili, potrebujú top olej? Alebo si potrpia na kvalitu ( :lol: ) a zadali prísne kritéria pre ich fi.normu, a/alebo je prísna preto, aby na nej dobre ryžovali a veľa stál approval ? Ako to ja zistím čo je pravda, nijako. Ale ako laik čo sa o to trošku zaujíma, vyberiem túto normu, pretože viem že je prísnejšia ako povedzme A3. Sme na olejárskom fóre, kde sa ľudia pýtajú na top olej do Renault (pa)Thálie. Takže jednoduchá matika v tomto prípade 504.00 > A3 , viac Adidas. Bude existovať olej, ktorý prekoná aj napr. ten 504.00? A ani nebude mať schválenie? Na stopro. Ktorý to ale je ?
pre dnešný moderný motor (toto platí už niekoľko rokov) postačuje aby olej prešiel testami api sn a ilsac gf-5 ktoré pokrývajú absolútne všetko - ano , ale aj tá API SN je pomerne nová (posledné revízie), aj dnešné motory sú iné ako pred 15 rokmi, viac priamovstrekov, prepĺňania, filtrov atď . Keď boli tie motory nové, API SN nebola. O pár rokov sa bude vravieť, že API SP , ILSAC6 plne dostačuje pre "dnešné" (tie v budúcnosti) motory.
Takže prečo by mal niekto použiť olej len s normou API, keď vedľa v regále je olej tej istej značky s normami MB, VW, Porchse o 40kačiek na liter drahší.
Ja osobne radšej nalejem Lidl olej s oficiálnym schválením, ako Q8 ktorý "má len odporúčanie" , alebo Mobil/Ravenol/MOils/LiqMol úplne bez fi.noriem a môžu mať na stránkach marketingových kecov popísané všetky vesmírne technológie použité na výrobu.
Na druhej je pravda, že s výnimkou špeciálnych aplikácií typu PD , DPF a pod. , pri výmenných intevaloch každých 6mesiacov/7500km (čo sú dokonca aj predpísané intervaly VW pre prašné zeme a s horšou kvalitou paliva, presne od tých istých čo v EU kľudne povolujú 2roky/30tiskm :roll: ) je šumák čo sa naleje.
Na tretej a poslednej strane zase každá norma udáva dáke minimum, napr HTHS. Takže čo to dodržať treba, A5 olej naliať do A3 motora asi nebude úplne dobre. :mrgreen:
No ale chápeme sa a je to mimo tému .
OctaviaIII Combi 1.6TDI 81KW 2016, Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30, Wynns Supremium
Leto: Nokian Wetproof
Zima: BFGoodrich g-Force Winter2
Honda Jazz 1.3 CVT 2006
ex OctaviaII 1.9TDI 77KW 2005,ARAL Hightronic 5W40
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Mirec 29 píše:Nakoniec nedôjdem ďaleko...moja Toyota nemá firemnú normu... znamená to čo? Spúšťa iných automobiliek nemá firemné normy znamená to čo... že je šuma fuk motoru čo mu nalejem zožerie všetko :D žiadna fajnovka....
Dobře udělanému motoru pro globální trhy je to šumafuk. Stačí aby motor měl konstrukční vadu a šumafuk to motoru není. A jelikož v rodině máme toyotí 1ZZ-FE, tak to mám z první ruky. Nejvíc mu chutnalo Esso Ultron 5w-40, protože to byl špičkový olej a měnit olej časteji a používat tento nebo lepší oleje, tak by se konstrukční vada projevila mnohem později, nebo možná vůbec. Bohužel se tehdy olej měnil dle doporučení výrobce a značkového servisu :-D
Mirec 29 píše: A perlička na záver.... už mám dva názory nezávisle od seba od členov acea že pre dnešný moderný motor (toto platí už niekoľko rokov) postačuje aby olej prešiel testami api sn a ilsac gf-5 ktoré pokrývajú absolútne všetko...nikto to však verejne nikdy nepovie nie je to dobré pre "biznis".
Ono spíš je to tak, že výše uvedené API SN opravdu stačí pro motory navrhované pro API SL (tedy motory, které byly na rýsovacích prknech tak před cca 15-25 lety) a u kterých konstruktér neudělal chybu.

API SN bylo představeno v roce 2010 jako hotový produkt, bohužel od té doby v důsledku nekoncepčního tlaku na snižování dochází ke konstrukčním změnám, které normy z doby API SN neměly šanci podchytit - například nástup start-stop systému, přímovstřiky a nesmyslně malé přímovstřikové motory s turbem, které v některých případech ředí olej palivem jako zběsilé, snaha redukovat plochu pístních kroužků ad absurdum (zde si těžce naběhla třeba Honda), hybridizace a díky tomu nižší provozní teploty oleje. K tomu z druhé strany někdy až zcela nesmyslně prodloužené servisní intervaly případně nedoladěné proměnlivé servisní intervaly.
Mirec 29 píše: Čo sa týka zákl. olejov...vo všeobecnosti pre naše klimatické podmienky plne vyhovie gr.3 ktorá tu bude vždy...chce niekto niečo lepšie dobre gr 3+... a pao ktorý je tu pre niektorých meradlo kvalitného oleja ?
Jak souvisí třída oleje s klimatem je mi trochu záhadou, protože třída základového oleje má vliv hlavně na tvorbu kalů, čistící schopnosti a vysokoteplotní degradaci. Už pěkných pár let se umí i 0w oleje s HC základem.

Mimochodem, když už jsi zmínil to "uchu lahodnejšie s mb229.5", tak API si i u API SN vystačí s odparností pod 15 procent, ACEA A3/B4 požaduyje už dlouho pod 13 procent, MB229.5 chtěl pod 10 procent a nyní, určitě zcela bezdůvodně oleje C4 musí mít méně než 11%,čímž se po letech podivuhodně přiblížili tomu, co chtěl mercedes pro svoje motory už dávno.

API je primárně pro americký trh, kde se minimotory nikdy neprosadily, tam se pořád jede na objem a jezdí se tam pomalu a konzervativně a motory trpí tím, že jsou studené, protože při amerických rychlostních limetech se tam i malý atmosferický šestiválec celý život nudí.

Mercedes věděl jak to vypadá, když velkoobjemový motor dostává pravidelně velkou a dlouhodobou zátěž na německé dálnici. Dnešní minimotory dostávají velkou zátěž vždy, když auto překročí 80 km/h.
Sousislost downsizingu s rostoucím požadavkem na nízkou odparnost je ale určitě čistě náhodná a neopodstatněná.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Ako súvisí trieda oleja s klimatem ? Nejde o triedu oleja ale typ/stupeň zakladoveho oleja...
Trieda oleja nemá hlavný vplyv na tvorbu špiny...na to má vplyv finálny produkt ako celok a je šuma fuk či bol použitý ako základ gr. 3 alebo 4.
Napísal som že pao má skutočný význam vo forme nizkoviskózneho oleja.... prečo? Pretože ak porovnáme rovnaké stupňe zakladových olejov v triede 3 a 4 (pao) zásadný rozdiel v prospech pao (gr.4) je len v bode tuhnutia.... konkrétne olej gr.3 4cst má bod tuhnutia cca -18 pričom u oleja pao 4cst je to cca -75 a to je to o čom hovorím....ak chce niekto olej do mrazov ktoré u nás nie sú hľadá olej s nizkoviskoznym zakladovým olejom pao.
Druhá strana mince ak porovnáme vyskózne zákl. oleje gr. 3 6cst čiže o stupeň "hrubší" typ zakladoveho oleja gr.3 tak prekonáva olej pao v rovnakej "hrúbke" jak v bode vzplanutia tak v parametri noack o ktorej tu hovoríš :idea:
Na záver znovu zopakujem že áno čím má olej menší noack (stratu odparovaním ) tým vo všeobecnosti lepšie... neznamená to ale automaticky že olej z horším noack zanecháva viac špiny...rozhodne nie...noack vypovedá o použitím základe typ/trieda... či bude olej motor špiniť alebo nie rozhoduje finálny produkt čiže základ. Olej plus veškeré prísady dokopy....olej ako celok a jasné že aj naše v mnohých prípadoch nie šťastné intervali výmen a jazdný profil...
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Odpovědět