Teplota oleja vs. SAE trieda

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Pitris píše:
Mirec 29 píše:Teplotu ktorú dosahuje napr motor vw. nikdy nedosiahne motor v aziatovy....
Ano, a proto píšu stupně.
A NE, my se neshodneme. Ale neboj, už Ti tady do zelí (do olejů) zas dlouho nepolezu. Udělal si tady z toho zelené fórum, a u toho já už být nemusím :x Kdo chce, najde si mé přispěvky, kdo nechce bude číst ty Tvoje eko
Ešte raz...prečo sem ťaháš slová ako zelený či eko...tu je reč o teplote na nejakom budíku vs sae oleja toho či onoho oleja...nikto tu nič konkrétne nedoporučuje aspoň ja nie pokiaľ tázateľ nepovie o akom motore sa bavíme...stále ťa niečo žerie...buď sa nato vykašli a nerieš alebo študuj...ja osobne len hádžem udicu...chytiť sa musí každý sám ak chce :idea:

A áno ako napísal jerome ak niekto flákal údržbu auta a lial roky nadbytočnú sae plus dlhé intervaly a niekto po rokoch auto prevezme a začne liať to čo tam patrí a stačí ( nižší stupeň sae ) môže sa zhoršiť akustický prejav rovnako môže nastúpiť spotreba oleja ktorá dovtedy nebola...čím to asi bude :?: samotným olejom isto nie :idea:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jerome »

Mirec 29 píše:
Pitris píše:NE, my se neshodneme. Ale neboj, už Ti tady do zelí (do olejů) zas dlouho nepolezu. Udělal si tady z toho zelené fórum, a u toho já už být nemusím :x Kdo chce, najde si mé přispěvky, kdo nechce bude číst ty Tvoje eko
Pitris kúp si nové auto, či už trojvalec s turbom,alebo hybrid a rád sem budeš zase prispievať :lol:
Jasné srandujem viem že ty také auto mať nikdy nebudeš,ale viac a viac ľudí také auto vlastní a tie prosby o radu sa budú posúvať týmto smerom. Takže kopať nohami jak 5 ročné decko neviem či je na mieste :idea: :|
p.s. nemyslím to v zlom ;)
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Pitris »

Ale prdlajs. Jsem dalek kolem sebe (někoho) kopat - když tak jen sem tam někoho lehce nakopnout :) ale absolutně nechápu proč do toho taháte nový hybridy, elektrom*dky a já nevím co ještě, když podle minulých příspěvků tazatele jde o benziňák
martin-f píše:Mám Renault Thaliu, 1,2 16V benzín. Výrobca k tomuto motoru doporučuje širokú škálu viskozít oleja a síce: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40 a 10W-40....Mám teplomer oleja (meriam za čerpadlom olej ktorý vstupuje do motora)....
....a má najeto 80 tkm. A pokud ten olej měl na VSTUPU DO MOTORU 115°C, tak je to na "třicítku" docela dost protože tam bude i víc. Neříkám že to nedá, ale nedá to trvale. Tam je xw/40 v pořádku. To snad uznáš i Ty.
jerome píše:Pitris kúp si nové auto, či už trojvalec s turbom,alebo hybrid a rád sem budeš zase prispievať :lol:
Jasné srandujem viem že ty také auto mať nikdy nebudeš....
Ale v tomto teda pravdu máš :twisted:
Tuhle 3,14tchovinu neudělám :!:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Prečo to 30 tka nedá trvalo...prečo 40 tka áno ? rozdiel je veľmi malý...a rozdiel je v hrúbke filmu a nie v schopnosti teplotnej odolnosti či ako to vlastne nazývate...čo to vlastne je ? tak ako správne poznamenal jarson existuje tzv. bod tepelného rozpadu ktorý nijako nesúvisí s hrúbkou oleja ako takého ale s kvalitou konkrétneho oleja čiže napr. 0/5w30 A5 môže zniesť viac ako 5/10w40 :!:
všetko je to o konštrukcií motora a mazaní/chladení kde môže byť v rôznych motoroch ale na rovnakom oleji veľký rozdiel na ukazovateli teploty oleja.
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Tazatel jaksi nenapsal, zda tam teplota ke 115 stupňů vyletěla krátkodobě při zátěži, nebo zda má teploty nad 105 stupňů při své jízdě stabilně - to by totiž mohl být problém i pro většinu olejů 5w-40.

Pokud někdo malý motor honí stabilně po dálnici rychlostmi, které bývaly obvyklé v Německu a občas i v levém pruhu D1, nebo pokud třeba jezdí jen tak ze sportu dynamicky trasu Praha-Brno po okreskách, tak je to něco úplně jiného, než když mu tam teplota občas na chvilku vyletí, když na dálnici přejíždí z pravého do levého pruhu.

Kolegovi v OIII v Neměcku na dálnici taky občas teplota vylétla nad 110 stupňů, ale stabilně se držela spíš kolem 95 stupňů a zde očekávám, že půjde o něco podobného.

Navíc tazatel nenapsal, o jaké oleje konkrétně šlo, což by také mohlo dost naznačit.
(U některých 0w-40 by mě ten popisovaný zvýšený hluk vůbec nepřekvapil - zcela na slepo: nešlo náhodou o Total QE 9000 0w-40? :lol:)

Každopádně řešení problému bych nehledal ve vyšší viskozitní třídě, ale ve výběru oleje jako takového, protože s vyšší viskozitou klesá průtok a díky tomu olej i motor budou dosahovat ještě vyšší teplotu, což není zrovna žádoucí.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od rousini »

Mirec 29 píše:
rousini píše:Já jsem konzerva!
a teraz ide o to či prdíš nato a ideš si svoje alebo má človek chuť a čas sa vzdelávať aby prišiel na to že áno aditíva vplývajú na akustiku motora ( eneos x prime na nich zakladá ), áno rôzne oleje rôzne prenášajú zvukové vlny, áno lepší odvod tepla z kritických častí ( najteplejších ) znamená lepšie rozloženie tepla pretože to teplo sa nestratí len sa rozloží a spôsobí nárast teploty či už vo vani alebo v oných miestach kde sa sníma teplota...a potom dochádza k onému nesprávnemu interpretovaniu týchto čísel.
s poslednou vetou súhlasím čiastočne pretože tu sa musí vždy zohľadniť o akom agregáte je reč...
Tady se už ale nedá opřít o nějaké domněnky, co někdo napsal na fórum, ale tohle je potřeba zjišťovat z odborných publikací. Přímo mě to žíly netrhá, tak na to částečně prdím. Kdybych někde viděl odbornou prolematiku populárně pojatou, tak si to s radostí přečtu. Jsem otevřený novým věcem, ale k přesvědčení potřebuji skutečné argumenty.

Jinak ještě spoustu diskutujících usměrním: tazatel, jak jsem to pochopil, nemá problém s konkrétní teplotou, nepotřebuje žádnou radu, jen se zajímá o danou vlastnost, závislost. Já tam teda zatím dedukuji převážně vliv základového oleje. Olej s vysokou SAE (jak psal Shi) může hůře odvádět teplo v běžných podmínkách, ale když se dostane na svoji = vyšší provozní teplotu, tak bude stíhat chladit a na rozdíl od třeba SAE20 (aby mě třicítkáři nechytali za slovo) ještě i mazat.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jarson1 »

Dakujem Rousinimu, predbehol si ma. Islo to vsade, len nie k teme.
Tiez myslim , ze sice tazatel bol " inspirovany" konkrétnou skusenostou na konkretnom aute a s konkretnym olejom,ale , aspon ja , som otazku pochopil tak, ze ho zaujma vztah medzi teplotou oleja a jeho schopnostou stale bezpecne mazat ( pre jednoduchost pouzijem toto jedno slovo, hoci ide o viac funkcii oleja , ktore by mohli byt ovplyvnene nejakou mädznou teplotou).Ked teda chceme odpovedat na toto, je tu niekoľko rovin:
Viskozita - teplotou sa znizuje. To je fyzikalny fakt a snad každému jasne.
Ochrana proti opotrebeniu - nie je mozne pausalizovat, kazdy konkretny olej to ma inak v zavislosti na aditivacnom balicku .
Prepalovanie, potazmo tvorba kalov a usad - tu sa da povedat ze tu existuje ista umera, ale presne naopak- v principe prave s vyssou viskozitou toto riziko rastie. Ale opät, vyrobca oleja to samozrejme vie a ma to osetrene znova potrebnymi aditivami, resp. Zlozenim zakladoveho oleja.
A teplota na "budiku"?
Skusenosti hovoria, ze aj dva oleje jednej viskozitnej triedy maju tento udaj casto iny
Co teda s tym?
Zpravidla funguje, ze ak chcem motor mechanicky stisit, ano , obvykle pomoze vyssia viskozita.
Co sa tyka ostatneho , neda sa pausalizovat, oboje je zasadne ovplyvnene konkretnym olejom - zakladovy olej a aditivacny balicek.
Problem je, ze ako bezny spotrebiteľ sa obvykle namas sancu dozvediet tieto informacie. Teda ostava pri volbe oleja riadit sa predpisom vyrobcu a z neho si vybrat podla predpokladaneho sposobu pouzitia vozidla, resp. svojich preferencii.
V tomto pripade ak chcem motor stisit vyberiem vyssiu vuskozitu v ramci rozsahu daneho vyrobcom motora. Ale to je vsetko. Mazanie, ochranu,odolnost voci prepalovaniu ...to nezaruci.
Naposledy upravil(a) jarson1 dne pon srp 08, 2022 17:16, celkem upraveno 1 x.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jerome »

Ale jasné. Klasickú 1.2 16V umaže v lete aj 10W40 s prstom v zadku :lol: a myslím si,že aj teplota by bola konečne ok :)
Tazatel viacej vecí nespomenul. Jediné o čom stále točí, je ten domontovaný teplomer :) :P
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Myslím že tu bolo napísané dosť...a aj tak si myslím že nič z toho nie je dôležité a netreba si dodatočne takéto srandy montovať človeka to len zblbne.... :D
Bol tu spomenutý prietok...toto je kus pravdy...debata sama o sebe... niektoré autá (automobilky) konkrétne napr. Ferrari rieši nie teplou ale tlak... požaduje v príručke predpísaný tlak ktorý sa odvíja od prietoku...sae neriešia... lejú od výroby 5w40...a my to by sme to poniektorí liali všade hlava nehlava...
Odborné články? Je ich hromada...treba len hľadať ...ale nie z rokov 80-tych :wink:
Tíšiť motor vyššou viskozitou ? Aký to má zmysel...ja mám motor vo vysokých otáčkach asi najtišsi na dxg-čku...a áno mal som aj sae 40...ale od nej rýchlo preč.
Všetko je treba prispôsobiť konkrétnemu motoru... univerzálna vyskozita pre všetky motory neexistuje...pre konkrétny motor sa nájsť ale dá.
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

Asi všechny automobilky řeší tlak - v servisním manuálu bývá předepsaný minimální tlak při nějakých volnoběžných otáčkách (800 ot./min) a při nějakých definovaných otáčkách (např. 3000 ot/min). Je tam nějaký zhruba lineární vztah mezi otáčkami a tlakem a pokud tlak při daných otáčkách začne padat k předepsanému minimu, tak je to jasná indikace, že olej přestává teplotní zátěž zvládat a je potřeba použít olej vyšší viskozitou (nebo zvolnit tempo). V podstatě je to jediný rozumný důvod proč přejít na olej s vyšší viskozitou, než jakou předepisuje výrobce.

Jinak zhruba platí, že nejlepší je co nejméně viskózní olej, který s dostatečnou rezervou zajistí za všech okolností větší než předepsané minimální tlaky. Ale tahle poučka je pro nás, co nemáme čidlo tlaku, bohužel naprosto k ničemu.

U málo aditivovaných olejů tam vztah mezi tichostí a viskozitní třídou bude, ale vsadil bych se, že třeba Mobil1 5w-30 bude tišší, než Total QE 9000 0w-40.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

Vzťah medzi tlakom a prietokom je v protiklade... áno zvýšme sae a narastie tlak nie však prietok čo je nežiaduce pretože kovové časti motora oddeľuje olej a preto vyšší prietok je lepšie pre mazanie aj pre chladenie... vyšší tlak nie dobré...
Konkrétne Ferrari 575 píše čo sa oleja týka dve veci. Za prvé že je od výroby naplnené 5w40 Shell. Potom je tam alternatíva iba jedna a to 10w60 (kto pozná Shell vie ktorý) ale len na pretekársku trať :!: Druhé čo predpisujú je tlak v systéme a to 75 psi pri 6000 ot/min. Toto je maximum. Nič viac . Vyšší tlak je kontraproduktívny... najnižší tlak sa nepredpisuje pretože na dosiahnutie prietoku (pohybu oleja v systéme) je zapotreby len málo...preto nízky tlak v moderných motoroch nie je žiadny problém... problém je vysoký tlak v systéme :idea: a požadovaný tlak ako prax a osobná skúsenosť potvrdila bolo možné dosiahnuť s olejom 0w30 A5 :!: kedy aj analýza potvrdila že prítomnosť kovov bola nižšia ako pri sae 40 :!: vsetko sa dialo pri bežnej prevádzke mesto/medzimesto v predpísaných rýchlostných limitov....
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od jarson1 »

Shi to napisal presne a strucne.
A cidlo tlaku svojim sposobom mame vsetci - cervena olejnicka na palubke predsa :).
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
martin-f
Příspěvky: 14
Registrován: ned kvě 31, 2020 10:34

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od martin-f »

Trochu sa to tu rozbehlo. Ani si nespomeniem na všetky poznámky. Niekto tu spomenul že u Total Quartz 9000 by ho hlučnosť 0W-40 neprekvapila. Tak práve tento olej tam mám.

Niekto spomenul že otázne je kde sim tie teploty nameral. Tak áno, na 115 sa dostanem keď to valím napríklad serpentínami cez Tatry či iný horský priechod. Čiže dajme tomu zo 10 km to na takej teplote valím. Čo sa dlhodobejšieho hľadiska týka, v týchto hicoch, keď idem po diaľnici tak 110 stupňov, pokiaľ idem normálne, predpisovo, presúvačka z bodu A do bodu B mimo dialnice, tak to sa drží olej okolo 105. Až sa vonku ochladí na 20 stupňov, tak všetky hodnoty budú cca o 10 stupňov nižšie. No na budúce leto by som tam asi radšej videl nejakú 5w50. Olej mením dvakrát za rok. Cca každných 7000 km takže si môžem dovoliť mať na zimu s menšou viskozitou a na leto hodiť nejakú vyššiu. Intervaly neprekračujem. Cez 10000 km by som nešiel ani keby mi platili.
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Shi »

martin-f píše: Niekto tu spomenul že u Total Quartz 9000 by ho hlučnosť 0W-40 neprekvapila. Tak práve tento olej tam mám.
No a jsme doma a ani to moc nebolelo. Proč jsem zmínil zrovna ten total? Protože Renault a také proto, že já si takhle jezdíval spokojeně na Total QE 9000 0W-30 a po jedné výměně se mi zdálo, že to je nějaký jiný (horší) olej, než býval dřív. A taky že ano. Byl to jiný olej. Katalogový list se téměř nezmenil, jen zmizelo pár písmenek.

Takže teď taková malá olejářská hádanka:
1. Total QE 9000 0w-40 (https://total-cdn-lmdb.afineo.io/tds/TD ... NL_BEL.pdf)

2. Elf Evolution 900 0w-40 (https://total-cdn-lmdb.afineo.io/tds/TD ... 907_EN.pdf)

V čem je ten "do očí bijící" rozdíl u jinak prakticky stejných olejů? (Anglicky, holandsky ani vlámsky umět netřeba). Odpovědí je pár písmenek, které v datasheetu u Elfu jsou, ale u Totalu nenápadně nejsou. V případě mého původního Total 9000 0w30 tam tato písmenka byla a u inovované receptury písmenka zmizela, zatímco u "stejného" elfu nezmizela).
Naposledy upravil(a) Shi dne pon srp 08, 2022 22:22, celkem upraveno 1 x.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Teplota oleja vs. SAE trieda

Příspěvek od Mirec 29 »

martin-f píše: Olej mením dvakrát za rok. Cca každných 7000 km takže si môžem dovoliť mať na zimu s menšou viskozitou a na leto hodiť nejakú vyššiu. Intervaly neprekračujem. Cez 10000 km by som nešiel ani keby mi platili.
Toto je to naj čo môžeš urobiť...len pokračuj a teploty fakt nerieš....
Písal si že 0w40 je hlučnejší než 5w40 ak som správne pochopil...uvedom si ale že oba sú sae 40... čiže pri prevádzkovej teplote motor nepozná či sa jedná o 0 či 5 w olej...toto je prejav toho či onoho oleja... takže ak z nejakého dôvodu trváš na sae 40 tak za mňa kľudne mobil 1 fs 0w40 každých "tvojich" 7tkm alebo aj 10tkm a buď v kľude :wink: tu striedať sae netreba.
A vôbec by som nemal nervy ani z toho totalu...
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Odpovědět