Styl jízdy
Moderátor: Colommbo
Re: Styl jízdy
Tohle je však už o něčem jiném...
Re: Styl jízdy
Nejlepší nápady má člověk po ránu v posteli, teda pokud si to může dovolit...
Atmosféra s výškou řídne a je to v důsledku její stlačitelnosti vlivem gravitace a o tu nám jde. Trochu jsem zkoušel googlit konkrétní údaje této závislosti, ale nalezený graf moc nehraje s praxí. Podle něj je hustota vzduchu dle MSA u země při 15°C 1,225 kg/m3 (to sedí) a ve výšce 10 km už jen cca. 0,4. Podobně tlak 1013 hPa vs. 350 (opět třetina). Jenže za letu v této hladině je při TAS 600 km/h IAS 950 km/h. Přesné hodnoty jsem nenašel a pro pochopení "jak to funguje" nejsou důležité. Zaokrouhleně je v této výšce hustota poloviční, protože podle mě hustota má vliv na rozdíl TAS/IAS (pravá vzdušná/přístrojová rychlost).
TAS je o aerodynamice a od ní odvozené manévrovatelnosti a IAS je o pohybu vůči zemi bez korekcí na pohyb vzdušné masy. Rozdíl TAS/IAS je způsoben změnou hustoty. Lapidárně letadla se snaží po vzletu dostat do běžných letových hladin cca 10 km z ekonomických důvodů, protože se stejným vynaloženým výkonem letí vůči zemi rychleji.
To nám pomohlo k pochopení toho, co se děje při manévrování autem v izolované kabině auta lépe či hůře utěsněné s více či méně vnímavým řidičem. Vlivem řídkosti a snadné stlačitelnosti vzduchu by se při prudkém brzdění (2 g) měl vzduch v kabině přelévat, tak aby v místě překážky, která brání jeho dalšímu přirozenému pohybu za účelem vyrovnání tlaků vznikal dvojnásobný (možná třínásobný dle grafu) přetlak a na opačné straně dvojnásobný podtlak. V takové kabině by to všem potrhalo ušní bubínky.
Asi určitě jsem někde udělal chybu
Edit: teď to po sobě čtu, tváří se to trochu učeně, ale jen jsem se snažil přemýšlet nahlas. Za názory, opravy a doplnění budu rád.
Atmosféra s výškou řídne a je to v důsledku její stlačitelnosti vlivem gravitace a o tu nám jde. Trochu jsem zkoušel googlit konkrétní údaje této závislosti, ale nalezený graf moc nehraje s praxí. Podle něj je hustota vzduchu dle MSA u země při 15°C 1,225 kg/m3 (to sedí) a ve výšce 10 km už jen cca. 0,4. Podobně tlak 1013 hPa vs. 350 (opět třetina). Jenže za letu v této hladině je při TAS 600 km/h IAS 950 km/h. Přesné hodnoty jsem nenašel a pro pochopení "jak to funguje" nejsou důležité. Zaokrouhleně je v této výšce hustota poloviční, protože podle mě hustota má vliv na rozdíl TAS/IAS (pravá vzdušná/přístrojová rychlost).
TAS je o aerodynamice a od ní odvozené manévrovatelnosti a IAS je o pohybu vůči zemi bez korekcí na pohyb vzdušné masy. Rozdíl TAS/IAS je způsoben změnou hustoty. Lapidárně letadla se snaží po vzletu dostat do běžných letových hladin cca 10 km z ekonomických důvodů, protože se stejným vynaloženým výkonem letí vůči zemi rychleji.
To nám pomohlo k pochopení toho, co se děje při manévrování autem v izolované kabině auta lépe či hůře utěsněné s více či méně vnímavým řidičem. Vlivem řídkosti a snadné stlačitelnosti vzduchu by se při prudkém brzdění (2 g) měl vzduch v kabině přelévat, tak aby v místě překážky, která brání jeho dalšímu přirozenému pohybu za účelem vyrovnání tlaků vznikal dvojnásobný (možná třínásobný dle grafu) přetlak a na opačné straně dvojnásobný podtlak. V takové kabině by to všem potrhalo ušní bubínky.
Asi určitě jsem někde udělal chybu
Edit: teď to po sobě čtu, tváří se to trochu učeně, ale jen jsem se snažil přemýšlet nahlas. Za názory, opravy a doplnění budu rád.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Styl jízdy
Přiznám se, že mi to nějak neštymuje, třebaže je mi jasné, že s klesajícím atmosférickým tlakem a tedy i hustotou vzduchu nutně roste hranice pádové rychlosti. Jenže jaký by pak mělo smysl "přiznávat" (na přístrojích) rostoucí hodnotu IAS, když právě IAS je klíčovým údajem pro pilota zejména z důvodu znalosti kritické hodnoty pádové rychlosti (tj. rychlosti, při které dochází ke ztrátě vztlaku)?rousini píše:...je hustota vzduchu dle MSA u země při 15°C 1,225 kg/m3 (to sedí) a ve výšce 10 km už jen cca. 0,4. Podobně tlak 1013 hPa vs. 350 (opět třetina). Jenže za letu v této hladině je při TAS 600 km/h IAS 950 km/h. Přesné hodnoty jsem nenašel a pro pochopení "jak to funguje" nejsou důležité. Zaokrouhleně je v této výšce hustota poloviční, protože podle mě hustota má vliv na rozdíl TAS/IAS (pravá vzdušná/přístrojová rychlost)...
Re: Styl jízdy
Zjednodušeně letadlo si pro svoje manévrovací schopnosti musí v řidším vzduchu, ve výšce nahrnout před sebou stejně vzduchu (musí si tu hustotu vytvořit zvýšenou rychlostí). Takže v cestovní letové hladině má svoji TAS pro kterou bylo zkonstruováno a přitom vůči zemi to více odsýpá.
Na rychloměru jsou 2 rafiky. Tlustá TAS která slouží pro informaci o aerodynamice (pádová rychlost, rychlosti pro vysouvání podvozku, klapek, slotů a max. konstrukční rychlosti) a tenká IAS, která se využívá zejména pro výpočet doby letu, spotřeby paliva...
Jestli jsem to někde dříve v textu napsal jinak, tak to byla chyba.
Edit: svítí slunko, jdu vyměnit olej už má osm křížků na hrbu...
Edit2: samozřejmě jsou mnohem přesnější metody měření rychlosti - GPS, ale mě ta analogie poměru TAS/IAS vnukla myšlenku k pokusu popsat pohyby vzdušných mas v kabině.
Na rychloměru jsou 2 rafiky. Tlustá TAS která slouží pro informaci o aerodynamice (pádová rychlost, rychlosti pro vysouvání podvozku, klapek, slotů a max. konstrukční rychlosti) a tenká IAS, která se využívá zejména pro výpočet doby letu, spotřeby paliva...
Jestli jsem to někde dříve v textu napsal jinak, tak to byla chyba.
Edit: svítí slunko, jdu vyměnit olej už má osm křížků na hrbu...
Edit2: samozřejmě jsou mnohem přesnější metody měření rychlosti - GPS, ale mě ta analogie poměru TAS/IAS vnukla myšlenku k pokusu popsat pohyby vzdušných mas v kabině.
Naposledy upravil(a) rousini dne čtv led 31, 2019 12:09, celkem upraveno 1 x.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Styl jízdy
Aha, už chápu - díky!
Re: Styl jízdy
Jerry máš to těžké, passáty kolem auta i v něm
Re: Styl jízdy
Ano, nemám to snadné, zvláště když přihlédnu i k tomu, že závisí také na tom, zda mám či nemám sklopená zadní opěradla, resp. které z nich (dělení 1/3 vs. 2/3).rousini píše:...vnukla myšlenku k pokusu popsat pohyby vzdušných mas v kabině.
- Colommbo
- Příspěvky: 9929
- Registrován: pon led 23, 2012 20:46
- Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí
Re: Styl jízdy
Když jsme u toho proudění vzduchu, před mnoha lety jsem musel absolvovat pár cest z Práglu na šumavskou chaloupku a zpět s připojeným (obyčejným na 13" kolech) vozíkem. Ač jsem jej táhl tehdejším řadovým šestihrnkem 110kW, nikdy by mě nenapadlo, že na prázdném vozíku bude nasazený zadní čelo v reálu takovou aerodynamickou brzdou... Jakmile jsem jej sundal, auto vozík vůbec nevnímalo.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Shell HU 5W40, přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Re: Styl jízdy
Jo, já mám sundávací přední a zadní čelo a dělá to asi půl litru. Kdybys připojil vozík s čelní plachtou 2x2m, tak bys čučel. Brzdy netřeba a i z krpálů při v>80 km/h furt pod plynem. S prázdnou károu to žralo o dost víc než z karavanem
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Styl jízdy
Aerodynamika je sviňa - stejně jako gravitace.
Re: Styl jízdy
Je, přidej někdy ve společnosti otázku k dobru, kolik váží km krychlový vzduchu? Odpovědi bývají vcelku veselé
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Styl jízdy
všetko je relatívne..
Re: Styl jízdy
Na to nelze odpovědět, protože není specifikováno za jakého tlaku a teploty Ale kdybys měl suchý vzduch při 0 C za standardního atmo tlaku s hustotou řekněme 1,2959 kg/m3 pak je to pro lenivé pouze otázka kalkulačky. Číslo je věru vysoké, 1,295 mil tunrousini píše:Je, přidej někdy ve společnosti otázku k dobru, kolik váží km krychlový vzduchu? Odpovědi bývají vcelku veselé
Re: Styl jízdy
Kluk jeden šikovnej
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Styl jízdy
to sa tu teraz asi objavila teplá voda