Styl jízdy

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Styl jízdy

Příspěvek od Jerry3 »

Tohle je však už o něčem jiném...
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Styl jízdy

Příspěvek od rousini »

Nejlepší nápady má člověk po ránu v posteli, teda pokud si to může dovolit...
Atmosféra s výškou řídne a je to v důsledku její stlačitelnosti vlivem gravitace a o tu nám jde. Trochu jsem zkoušel googlit konkrétní údaje této závislosti, ale nalezený graf moc nehraje s praxí. Podle něj je hustota vzduchu dle MSA u země při 15°C 1,225 kg/m3 (to sedí) a ve výšce 10 km už jen cca. 0,4. Podobně tlak 1013 hPa vs. 350 (opět třetina). Jenže za letu v této hladině je při TAS 600 km/h IAS 950 km/h. Přesné hodnoty jsem nenašel a pro pochopení "jak to funguje" nejsou důležité. Zaokrouhleně je v této výšce hustota poloviční, protože podle mě hustota má vliv na rozdíl TAS/IAS (pravá vzdušná/přístrojová rychlost).

TAS je o aerodynamice a od ní odvozené manévrovatelnosti a IAS je o pohybu vůči zemi bez korekcí na pohyb vzdušné masy. Rozdíl TAS/IAS je způsoben změnou hustoty. Lapidárně letadla se snaží po vzletu dostat do běžných letových hladin cca 10 km z ekonomických důvodů, protože se stejným vynaloženým výkonem letí vůči zemi rychleji.

To nám pomohlo k pochopení toho, co se děje při manévrování autem v izolované kabině auta lépe či hůře utěsněné s více či méně vnímavým řidičem. Vlivem řídkosti a snadné stlačitelnosti vzduchu by se při prudkém brzdění (2 g) měl vzduch v kabině přelévat, tak aby v místě překážky, která brání jeho dalšímu přirozenému pohybu za účelem vyrovnání tlaků vznikal dvojnásobný (možná třínásobný dle grafu) přetlak a na opačné straně dvojnásobný podtlak. V takové kabině by to všem potrhalo ušní bubínky.

Asi určitě jsem někde udělal chybu :mrgreen: :?: :idea:

Edit: teď to po sobě čtu, tváří se to trochu učeně, ale jen jsem se snažil přemýšlet nahlas. Za názory, opravy a doplnění budu rád.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Styl jízdy

Příspěvek od Jerry3 »

rousini píše:...je hustota vzduchu dle MSA u země při 15°C 1,225 kg/m3 (to sedí) a ve výšce 10 km už jen cca. 0,4. Podobně tlak 1013 hPa vs. 350 (opět třetina). Jenže za letu v této hladině je při TAS 600 km/h IAS 950 km/h. Přesné hodnoty jsem nenašel a pro pochopení "jak to funguje" nejsou důležité. Zaokrouhleně je v této výšce hustota poloviční, protože podle mě hustota má vliv na rozdíl TAS/IAS (pravá vzdušná/přístrojová rychlost)...
Přiznám se, že mi to nějak neštymuje, třebaže je mi jasné, že s klesajícím atmosférickým tlakem a tedy i hustotou vzduchu nutně roste hranice pádové rychlosti. Jenže jaký by pak mělo smysl "přiznávat" (na přístrojích) rostoucí hodnotu IAS, když právě IAS je klíčovým údajem pro pilota zejména z důvodu znalosti kritické hodnoty pádové rychlosti (tj. rychlosti, při které dochází ke ztrátě vztlaku)? :?
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Styl jízdy

Příspěvek od rousini »

Zjednodušeně letadlo si pro svoje manévrovací schopnosti musí v řidším vzduchu, ve výšce nahrnout před sebou stejně vzduchu (musí si tu hustotu vytvořit zvýšenou rychlostí). Takže v cestovní letové hladině má svoji TAS pro kterou bylo zkonstruováno a přitom vůči zemi to více odsýpá.
Na rychloměru jsou 2 rafiky. Tlustá TAS která slouží pro informaci o aerodynamice (pádová rychlost, rychlosti pro vysouvání podvozku, klapek, slotů a max. konstrukční rychlosti) a tenká IAS, která se využívá zejména pro výpočet doby letu, spotřeby paliva...

Jestli jsem to někde dříve v textu napsal jinak, tak to byla chyba.

Edit: svítí slunko, jdu vyměnit olej už má osm křížků na hrbu...
Edit2: samozřejmě jsou mnohem přesnější metody měření rychlosti - GPS, ale mě ta analogie poměru TAS/IAS vnukla myšlenku k pokusu popsat pohyby vzdušných mas v kabině.
Naposledy upravil(a) rousini dne čtv led 31, 2019 12:09, celkem upraveno 1 x.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Styl jízdy

Příspěvek od Jerry3 »

Aha, už chápu - díky! :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Styl jízdy

Příspěvek od skodovkar »

Jerry máš to těžké, passáty kolem auta i v něm :mrgreen:
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Styl jízdy

Příspěvek od Jerry3 »

rousini píše:...vnukla myšlenku k pokusu popsat pohyby vzdušných mas v kabině.
Ano, nemám to snadné, zvláště když přihlédnu i k tomu, že závisí také na tom, zda mám či nemám sklopená zadní opěradla, resp. které z nich (dělení 1/3 vs. 2/3). :twisted:
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9929
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Styl jízdy

Příspěvek od Colommbo »

Když jsme u toho proudění vzduchu, před mnoha lety jsem musel absolvovat pár cest z Práglu na šumavskou chaloupku a zpět s připojeným (obyčejným na 13" kolech) vozíkem. Ač jsem jej táhl tehdejším řadovým šestihrnkem 110kW, nikdy by mě nenapadlo, že na prázdném vozíku bude nasazený zadní čelo v reálu takovou aerodynamickou brzdou... :o Jakmile jsem jej sundal, auto vozík vůbec nevnímalo. 8)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Styl jízdy

Příspěvek od rousini »

Jo, já mám sundávací přední a zadní čelo a dělá to asi půl litru. Kdybys připojil vozík s čelní plachtou 2x2m, tak bys čučel. Brzdy netřeba a i z krpálů při v>80 km/h furt pod plynem. S prázdnou károu to žralo o dost víc než z karavanem :shock:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Styl jízdy

Příspěvek od Jerry3 »

Aerodynamika je sviňa - stejně jako gravitace. :twisted:
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Styl jízdy

Příspěvek od rousini »

Je, přidej někdy ve společnosti otázku k dobru, kolik váží km krychlový vzduchu? Odpovědi bývají vcelku veselé :mrgreen:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1754
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Styl jízdy

Příspěvek od kornel »

všetko je relatívne..
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Styl jízdy

Příspěvek od skodovkar »

rousini píše:Je, přidej někdy ve společnosti otázku k dobru, kolik váží km krychlový vzduchu? Odpovědi bývají vcelku veselé :mrgreen:
Na to nelze odpovědět, protože není specifikováno za jakého tlaku a teploty :idea: Ale kdybys měl suchý vzduch při 0 C za standardního atmo tlaku s hustotou řekněme 1,2959 kg/m3 pak je to pro lenivé pouze otázka kalkulačky. Číslo je věru vysoké, 1,295 mil tun :shock:
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Styl jízdy

Příspěvek od rousini »

Kluk jeden šikovnej :D
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1754
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Styl jízdy

Příspěvek od kornel »

to sa tu teraz asi objavila teplá voda :)
Odpovědět