Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 465
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od NO HITS »

Všiml jsem si při procházení PDF jednotlivých olejů rozdílných viskozit, což by samozřejmě bylo pochopitelný, jenže je tu problém - 5w50 má za studena větší viskozitu než 10w40, přitom teoreticky podle SAE označení by právě 10W mělo mít větší.

Pak jsem si ještě všiml že 5W50 a 10w50 mají hodnoty studené a teplé viskozity vícě méně nastejno. Bohužel se u většiny těchto olejů neuvádí viskozita při -35°C a nedají se porovnat v ,,nižším,, spektru. Může mě to někdo jednoduše vysvětlit? děkuju ;-)
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Jerry3 »

Jednoduše řečeno je tvůj teoretický předpoklad mylný, protože "oba konce" rozpětí viskozity spolu vzájemně souvisejí.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27487
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Pitris »

A k tomu záleží i na průběhu viskozitní křivky. Krom toho viskozita za studena při -35 stupních páně Celsia se u 10w vůbec neuvádí, (u 5w možná u některých ano), protože je ten olej už tak "hustý" že ho čerpadlo nedokáže nasát.
Ono většinou je ta viskozita při studeném startu 6000 - 7000cP, ovšem uvádí se u:
10w při -25-ti
5w při -30-ti
0w při -35-ti stupních.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 465
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od NO HITS »

Jistě ale nečekal jsem že je to ovlivněný až tolik. Můj předpoklad vycházel z toho, že všude se SAE prezentuje tím způsobem, že 5W je vždy řidší za studena jak 10w .

A ta další - 5w50 i 10w50 má ty hodnoty v podstatě stejný a vždy jsou tužší jak 10w40 , by stačilo zrušit 5w-50 a uvádět jen 10w50 .

Takže mě napadá není to jen marketing, na kterej jsem se chytl i já s vidinou lepší čerpatelnosti za studena (řídil jsem se jen SAE, nenahlídnul jsem tenkrát do PDF)?

Teď srovnávám třeba Elf 900 a 5w50 má pří 40°C viskozitu 129 a 10w50 má 118, takže je značně řidší a při třeba 0°C ten rozdíl bude ještě větší. má teda pak smysl používat 5W50 u motoru co nežere , nezpůsobí to dlouhodobě víc škody jak užitku ? O to mě celou dobu jde. Přece jen častý studený starty a krátký trasy jsou moje doména
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27487
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Pitris »

Rozdíl viskozit při +40-ti, nule a třeba -20-ti není přímo úměrný....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Jerry3 »

Ano, čistá aritmetika zde rozhodně neplatí, důležitý je výhradně průběh viskozitní křivky.
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 465
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od NO HITS »

Předpokládám že charakteristika má tvar převrácené exponenciální funkce (1/e)^x s rostoucí teplotou, tím pádem s klesající teplotou se rozdíl bude zvětšovat. Nebo se pletu, v jistou chvíli se to zlomí a prohodí se to ? viz graf. Já očekávám první možnost, čímž by se potvrdilo, že vhodnější na zimu by byla 10W-50 než 5W-50 a to mě přijde z pohledu značení SAE divný :D

EDIT: teď koukám že i 15w40 má při 40°C jen 98 a i 15w50 je stejná jak ostatní 50ky ... doteď jsem si myslel že myšlenku SAE normy chápu, ale toto mě pěkně zamotalo hlavu :D :D

Obrázek
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Bramborak3
Příspěvky: 1245
Registrován: ned zář 24, 2017 8:08

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Bramborak3 »

Toto mě docela zajímá...Protože do budoucna (až spotřebují penrite 10w50) uvažuji , že budu lit do Bmw fakt ten ravenol 5w50 hvt pro hodně jetý motory na snížení spotreby oleje. A neřešit jestli je zima bo není. On je taky poměrně hustý..Za 40st 129 a při 100st 20.4. Aby to motoru nevadilo..ale myslím, že nee
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27487
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Pitris »

Proč by mu to vadilo :?: Můžeš i (Harryho oblíbený - dával celoročně do Subaru) 10w60.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Jerry3 »

Oleje se řadí do viskozitních tříd podle typického příznaku, tj. podle průběhu viskozitní křivky. Jelikož ten zná jen výrobce oleje, je to také právě a jen on, kdo o zařazení do té které třídy SAE rozhoduje. Myslet si o tom můžeme, co chceme, ale to je asi tak všechno.

Obecně žádný problém nevzniká, pokud máme vcelku standardní stroj. Zabývat se nuancemi má smysl až tehdy, když řešíme mazání nestandardního ústrojí, např. převodovky, která se oproti předpokladům vycházejícím z extrapolace zahřívá v reálném provozu výrazně méně.
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 465
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od NO HITS »

Co tak zjišťuju , tak 10W-50 se až na pár jedinců jako např Ravenol RSE nebo HVE vyrábí hlavně pro motorky což mě vrací zpět na začátek, sakra :D
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Bramborak3
Příspěvky: 1245
Registrován: ned zář 24, 2017 8:08

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Bramborak3 »

Co Penrite Hpr 10w50, které mám doma 3x5 L...Možná bych jednu 5 L pustil za 500. Pak total quartz racing 10w50, vše auto oil. Ale jinak mas pravdu. 10w50 je max 5-6 druhů a konec.
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od František Smíšek »

Problém je složitější, výrobce sice zná průběh teplotně-viskozitní křivky, ale jen velmi přibližně. Parametry reálného oleje mají poměrně značné tolerance. Je třeba vycházet z normy SAE J300, která v nízkých teplotách udává požadavek na maximální povolenou viskozitu při dané teplotě (t.j. reálný olej může být klidně řidší a do normy se vejde) a při teplotě 100°C je stanoveno rozmezí viskozit, do kterých se má daný olej vejít, přičemž toto rozmezí je poměrně široké. To, co se děje s viskozitou mezi těmito teplotami, nikdo přesně neví, hodnoty v tech. listech jsou jen informativní. Kdysi (konec 80-tých let) jsem na tento problém narazil při zavádění tribotechnické diagnostiky u mého tehdejšího zaměstnavatele. Byla dokonce snaha od mého tehdejšího šéfa reklamovat viskozitu motorového oleje (M8AD), protože se viskozita jednotlivých vzorků nového oleje z různých šarží při měření (při 40°C) lišila o +/- 20%. Odpověď n.p. Koramo Kolín byla v kostce: „přečtěte si technické dodací podmínky“, kde bylo v podstatě to, co jsem popsal výše. Jinak průběh viskozity v závislosti na teplotě se zobrazí jako přímka v souřadnicích t - log υ – viz např. Katalog s.p. Benzina 1991.
Franta
Uživatelský avatar
NO HITS
Příspěvky: 465
Registrován: úte srp 27, 2013 8:27
Bydliště: Brno

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od NO HITS »

Tak je to jak tady někde bylo psáno. Jeden kluk změřil oleje jako nový a pak po 2000 mílích , kde ty 5W-50 padly viskozitou na úroveň 10W-40 po 2000 mílích, snad tomu neklesla i tepelná výdrž. Zatímco 20W-50 si více méně drží svou viskozitu

https://www.svtperformance.com/threads/ ... in.756306/

SOLVED :mrgreen: :mrgreen:
Mazda 6 GH 2.5 Liftback GTA - ADAKT Stage 1.1 + VTCS pryč + VAD off + Airbox mod + CAI + Ulter + EBC RedStuff
Eurooil 95 E0 + Millers Petrol Power EcoMax
Ravenol VST 5W-40 --- Ravenol MTF-2 75W-80


Nissan Almera 1.4 64kW GX - Ex
Nissan Almera 1.6 73kW SR - Ex
Bramborak3
Příspěvky: 1245
Registrován: ned zář 24, 2017 8:08

Re: Studená viskozita 5w50 (větší) vs. 10w40

Příspěvek od Bramborak3 »

NO HITS píše:Tak je to jak tady někde bylo psáno. Jeden kluk změřil oleje jako nový a pak po 2000 mílích , kde ty 5W-50 padly viskozitou na úroveň 10W-40 po 2000 mílích, snad tomu neklesla i tepelná výdrž. Zatímco 20W-50 si více méně drží svou viskozitu

https://www.svtperformance.com/threads/ ... in.756306/

SOLVED :mrgreen: :mrgreen:
Nevěřím že hustá 5w50 klesne po 3000km na viskozitu 10w40..
Ikdyž rozdil mezi 5 a 50 je doost velký a musi ty oleje mít aditiva navíc. Ikdyž graf to je docela výstižný až děsivý pokud je to teda testováne odborně. Až mám zas teď obavy vzít tu 5w50
Naposledy upravil(a) Bramborak3 dne úte zář 17, 2019 13:19, celkem upraveno 2 x.
Odpovědět