STK a EMISE

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Jerry3 »

Přeběhové otáčky, to je odborný termín. Co je přeběhový stav, to netuším.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Colommbo »

Napsal jsem to zřejmě špatně, přeběhový stav tedy (možná) není, jsou jen přeběhové otáčky v okamžiku, kdy zasahuje omezovač...? Kdysi dávno jsem se s termínem přeběhový stav fakt ale setkal a byl jím míněn (jak už jsem tu někde psal) okamžik, kdy po ubrání plynu začne motor brzditi. Asi to teda bylo špatně, nebo si to špatně pamatuju... :oops:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Jerry3 »

"Otáčky přeběhové - nejvyšší otáčky nezatíženého vznětového motoru, které se ustálí po plném sešlápnutí pedálu akcelerace, pokud do systému řízení motoru nezasahuje některý z palubních systémů vozidla. Obvykle shodné s povolenými otáčkami."

Zdroj: https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokum ... 8.pdf.aspx
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od František Smíšek »

Princip akceleračního měření kouřivosti je v tom, že při prudkém stlačení akcelerátoru je dosaženo po krátký okamžik (několik desetin sekundy) maximální dávky paliva a tím i maximální kouřivosti. Motor je přitom zatížen pouze akcelerací svých setrvačných hmot. Stejný princip je použit i pro bezbrzdové měření výkonu motoru, při kterém se měří při akceleraci nezatíženého motoru úhlové zrychlení klikové hřídele a jeho vynásobením známým momentem setrvačnosti pohyblivých součástí motoru se spočítá krouticí moment. Obdobně takto počítá řídící jednotka motoru korekce pro jednotlivé vstřiky, aby dosáhla v průběhu dvou otáček klikové hřídele stejného zrychlení od všech válců. Delší přidržení akcelerátoru po dosažení přeběhových otáček nemá z hlediska měření kouřivosti žádný význam, dávka paliva (a tím i kouřivost) při nich klesne na minimum. Krátké dosažení přeběhových otáček je nutné, aby je diagnostický přístroj(kouřoměr) zaregistroval a zapsal.
Franta
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Colommbo »

Už jsem to našel, návod k obsluze Opel Omega:
Přeběh (unášení motoru)
Přívod paliva je automaticky odpojen při přeběhu, např. při absolvování dlouhého klesání nebo při prudkém brzdění. Při přeběhu nesešlapujte pedál plynu ani spojky, aby mohl systém přerušit přívod paliva.

A já popletl dohromady přeběhový stav (tedy rozumějte přeběh) a přeběhové otáčky... :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Jerry3 »

František Smíšek píše:...Delší přidržení akcelerátoru po dosažení přeběhových otáček nemá z hlediska měření kouřivosti žádný význam, dávka paliva (a tím i kouřivost) při nich klesne na minimum...
Tohle ovšem nejspíš platí pouze u motoru v dobré kondici, resp. u motoru, který neprošel nekvalifikovaným chiptuningem. Pokud jeho stav dobrý není, v přeběhových otáčkách hulí.

P.S.: Stále jde řeč výhradně o dieselovém motoru.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Jerry3 »

Colommbo píše:Už jsem to našel, návod k obsluze Opel Omega:
Přeběh (unášení motoru)...
A já popletl dohromady přeběhový stav (tedy rozumějte přeběh) a přeběhové otáčky... :?
Nic jsi nepopletl, to popletl terminologie neznalý překladatel: správně se tomu říká "nucený volnoběh".
František Smíšek
Příspěvky: 125
Registrován: čtv črc 24, 2008 13:17
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od František Smíšek »

Tohle ovšem nejspíš platí pouze u motoru v dobré kondici, resp. u motoru, který neprošel nekvalifikovaným chiptuningem
To je správná připomínka
Franta
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Pedro »

...a v drivejsich dobach jsme tim zkouseli zda nedoslo umyslne ci samovolne k posunu max otacek v regulatoru nebo mnozstvi paliva na hrideli pistku. Tim se dal a i znatelne zvysit vykon atmo i preplnovaneho motoru. A pokud bylo mozno mechanicky tlak zvysit,nektere motory to umoznovaly,dalo se obojim citlivym naladenim vykon zvysit v ramci tolerance mereni kourivosti.
Pokus se nastaveni cerpadla ,,prehnalo,, motor zahulil pri rozbehu z volnobehu,prestal pri rustu otacek a zahulil v prebehovych.
Ale to je z doby kamenne. A nevim zda pochopitelne napsane. Jen pro zajimavost. A rec je neni o motorech v nejakych osobacich...
shalibaba
Příspěvky: 287
Registrován: sob led 06, 2018 19:59

Re: STK a EMISE

Příspěvek od shalibaba »

Někde jsem slyšel, že novější nafťáky mají omezovač otáček na volnoběh. Pokud by to byla pravda, chtělo by to vymyslet, jak to zakomponovat do starších aut - to týrání na emisích je fakt na ránu. Netuším, jaký to má smysl u aut s DPF. Taky jsem si při emisích vydupal, že od přistavení auta na emisích zůstane pořád nastartované, aby motor zůstal na provozní teplotě až spustí jejich přeběhovou proceduru. Zaevidování, nafocení a nastavení parametrů při kontrole totiž trvá hodně dlouho.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Durex »

Skoro každý motor má omezovač otáček na volnoběh. On je to omezovač trvalý a neměl by pustit motor do otáček,kde by došlo k jeho poškození či nadměrnému opotřebení. A je jedno,zda na kvalt a nebo volnoběh. Mezi náma u ropáku je stejně největším omezovačem otáček rychlost vznícení a hoření ... (Tedy bavíme se o současném naftovém osobáku)

Je pár motorů,které neměli omezovač a ve spojení s desmo rozvodem to bylo docela děsivý. Ale je pravda,že při jízdě to trápení nemělo vlastně žádný smysl a přínos pro akceleraci.
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Jerry3 »

Durex píše:Skoro každý motor má omezovač otáček na volnoběh. On je to omezovač trvalý a neměl by pustit motor do otáček,kde by došlo k jeho poškození či nadměrnému opotřebení...
Co je "omezovač na volnoběh"? Není to, technicky vzato, nesmysl? Vždyť volnoběh, resp. volnoběžné otáčky, má/mají nějaký význam, který se, přinejmenším podle mého názoru, nijak nekryje s vytočeným motorem.

Jinak třeba u Mitsubishi platívalo, že méně výkonné motory (1,5l/90PS) "elektronický" omezovač vůbec neměly. Ty výkonnější (2,0l/130PS) ho mívaly tak vysoko, že řidič dříve narazil na zlom výkonové křivky, za kterým už nemělo motor smysl točit, než na samotný omezovač. No a ŘJ těch ještě větších (nad 2,4l/150PS) pak uměla pustit otáčky při jednorázovém vytočení citelně výš (klidně o 500 - 700 ot./min.), než kdyby chtěl řidič v takovém režimu držet motor déle.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Jerry3 »

Durex píše:...u ropáku je stejně největším omezovačem otáček rychlost vznícení a hoření ...
Přesně tak! "Přeběhové otáčky" dieselu jsou vlastně otáčkami, kdy při konstrukcí motoru daném časování ventilů a vstřikování vs. geometrických parametrech spalovacího prostoru již nafta o určitém cetanovém čísle nestíhá řádně shořet.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Durex »

Jerry3 píše:
Durex píše:Skoro každý motor má omezovač otáček na volnoběh. On je to omezovač trvalý a neměl by pustit motor do otáček,kde by došlo k jeho poškození či nadměrnému opotřebení...
Co je "omezovač na volnoběh"? Není to, technicky vzato, nesmysl? Vždyť volnoběh, resp. volnoběžné otáčky, má/mají nějaký význam, který se, přinejmenším podle mého názoru, nijak nekryje s vytočeným motorem.
Já vím jak to myslíš a je to blbost. Ale já to pochopil tak,jak to asi pisatel myslel,že je to omezovač maximálních otáček na neutrál. Tedy né ve smyslu omezování volnoběžných otáček nezakvaltované převodovky
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9935
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: STK a EMISE

Příspěvek od Colommbo »

Jerry3 píše:...těch ještě větších (nad 2,4l/150PS)...
Tož to mám radost, že ho mám "ještě většího"... :lol:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Odpovědět