Štartovanie bez spojky a ložiská

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
filo0

Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od filo0 »

Odborníci, dočítal som sa, citujem: Ak dovoľuje vaše vozidlo, štartujte ho bez vyšliapnutej spojky na neutrál, šetria sa tým axiálne ložiská. Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa totiž pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky a tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať. Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej (pri zastavenom motore), čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi ložiskami a samotným kľukovým hriadeľom. Pri zohriatom motore to príliš neprekáža, keďže olej skoro okamžite dotečie, horšie je to za studených štartov. Vtedy toto krátkodobé prerušenie mazacieho filmu môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle, čo spôsobí síce malý, ale citeľný pozdĺžny pohyb kľukového hriadeľa. Ten sa potom prejavuje klopaním motora na voľnobežných otáčkach a tiež zošliapnutím spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok, keďže opotrebované axiálne ložiská značne zvýšia odpor trenia. Pri značne “vylágrovanom” motore môže dôjsť po stlačení spojky aj k zhasnutiu samotného motora.

Čo je na tom pravdy? Je to skutočne tak alebo len kačica? :shock:
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Colommbo »

Děkuju ti za tohle téma! :wink: Taky jsem o tom před časem někde četl, nicméně všichni moji kamarádi-mekánici mi říkali, že je to blbost a sám celou dobu, co řídím auta (od r. 1976), startuju s vyšlápnutou spojkou. Jsem moc zvědav, co na to tady řeknou zkušení motoráři... :)
http://auto.pravda.sk/poradna/clanok/12 ... ez-spojky/
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
miki

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od miki »

a dnešné nové autá už bez vytlačenia spojky ani nenaštartujete... aby ste pri náhodnom zaradení 1.stupňa neskočili do niečoho pred autom...
Má niekto problém s autom kvôli tejto "veci"? Asi nie....
v.vilik

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od v.vilik »

To zas bude flame :mrgreen: . Od okamžiku, co vlastním řidičák, a to je několik desetiletí, vyšlapuji při startu spojku. U všech aut co jsem měl, spojkové ložisko vždy přežilo úspěšně spojku. Axiální ložiska na klice zpravidla přežijí celé auto, sešlé věkem. Zvláště v zimě je dobré ulehčit startéru odpojením ztuhlé převodovky.
Za mně - vyšlapovat.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od skodovkar »

Vždy vyšlapuji. Ať řídím cokoliv. Ulehčí to startéru, baterce, věnci.
FF

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od FF »

Ja som roky štartoval výhradne so stlačenou spojkou, ale asi pred rokom som s tým po krátkej autoúvahe :D prestal (okrem silných mrazov - vtedy spojku stláčam zo známych dôvodov).

P. S.: mimochodom - nie je to naopak?! Práve vtedy keď je spojka zopnutá (teda pedál nie je stlačený) pôsobí axiálna sila spojky na kľukáč, a naopak, keď ju rozopneme (stlačíme pedál) vtedy nemá axiálne čo pôsobiť... :idea:
filo0

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od filo0 »

Tak ja som to pochopil tak, že ak štartujeme zo stlačenou spojkou - teda rozpojenou, na kľuku pôsobia veľké axiálne sily lebo sa nemá do čoho ''oprieť?'' tak nejako to chápem :P

Tak v diskusií sa objavilo niekoľko názorov, ktoré sa mi zdajú byť pravdivé a ukazujú skutočnú pravdu napr.:
Neviem kto prvý vymyslel ten nezmysel s nestláčaním spojky pri štartovaní, ostatní potom len prikyvujú. Je pravda že pri stlačení spojky je ax. ložisko viac namáhané, je ale pravda, že aj radiálne ložiská kľuky sú pri štarte namáhané a to podstatne viac a tlak oleja tam nenabehne skôr ako v axiálnom ložisku.

Kto videl axiálne ložisko kľuky tak potvrdí, že je podobné ako radiálne, myslím, že tam bude aj rovnaké zloženie vrstiev kompozície

Okrem toho, všetky klzné ložiská (vč. axiálneho) sú dimenzované aj na suché, resp. polosuché trenie - preto je tam tá kompozícia. Možno som jediný :-) ale ešte som nepočul aby motor odišiel ako dôsledok opotrebenia ax. ložiska

Mám pocit, že pre autora toho článku je v kapitalizme aj tráva zelenšia ;-D
a
v článku je nezmyselne vysvetlená funkcia spojky, a pôsobenie síl pružiny. V skutočnosti je to takto: V kľudovom stave sú spojkové trecie plochy stláčané silou pružín, teda na ne pôsobí ten spomínaný tlak. Pri stlačení spojkového pedálu cez spojkové ložisko prekonáme silu prítlačnej pružiny, čím dôjde k rozpojeniu agregátu a prevodovky!!! Motoru by to teoreticky mohlo škodiť len tak, že je stavaný na axiálny tlak zo strany spojky, ktorý pôsobí na kľukový hriadeľ a keď stlačíme spojku, tak sa táto sila uvolní, čím by sa mohla kľuková hriadeľ pokúsiť podať smerom, odkiaľ na ňu inak pôsobieva sila spojkovej prítlačnej pružiny - alebo pružín a to by mohlo vadiť, inak nič. Podľa mňa v tomto prípade, teda čo sa týka spojky a jej použitia pri štartovaní nemala by vzniknúť nejaká veľká škoda.
Quido

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Quido »

FF píše:Ja som roky štartoval výhradne so stlačenou spojkou, ale asi pred rokom som s tým po krátkej autoúvahe :D prestal (okrem silných mrazov - vtedy spojku stláčam zo známych dôvodov).

P. S.: mimochodom - nie je to naopak?! Práve vtedy keď je spojka zopnutá (teda pedál nie je stlačený) pôsobí axiálna sila spojky na kľukáč, a naopak, keď ju rozopneme (stlačíme pedál) vtedy nemá axiálne čo pôsobiť... :idea:
Jsem si naprosto jistý, že to není naopak. Přítlačná síla se odehrává mezi setrvačníkem, lamelou a přítlačákem. Mimo setrvačník a přítlačák při sepnuté spojce žádné síly nepůsobí.
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od skodovkar »

Spojku už jsem si párkrát sundával a souhlasím s Quidem. Při záběru spojky tam nic na axiál nepůsobí ani v jednom směru. Tlak na lamelu zůstane mezi přítlačákem a setrvákem, nikam dále se nešíří, jsou přitom namáhány spojovací šrouby (přítlačák-setrvák) na tah (ev. smyk). Při rozpojení se ovšem přenáší tlak z ložiska přes talířovou pružinu-přítlačák-setrvák-kliku na axiál :?
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3940
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Durex »

A není to jedno? Když člověk řadí,tak taky musí šlapat (mačkat) spojku... Já když 1x nastartuju,tak pak ale jedu třeba hodinu trochu z ostra a za tu dobu x setkrát zařadím a vymáčknu spojku. Co je to 1x vymačknutí při startování ... :D
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Brembo »

takže začnime od začiatku. Spojka samotná je upevnená k zotrvačníku-zorvačník je priskrutovaný na klukový hriadel a služi nielen ako unášač spojky ale tvorí i treciu plochu pre spojkovu lamelu. Primárne určenie zotrvačníka je ale uplne iné no vhladom k potrebám minimalizovania rozmerov a výrobných nákladov musí služit i spojke. Pri zapnutej spojke neposobí na axiálne ložisko takmer žiadny tlak. Pri vypnutej spojke sa výtlačné ložisko posunie smerom k motoru a cez výtlačné páčky-posobí proti sile pružiny,odiali prítlačný kotuč spojky. Výtlačné páčky v sučastnosti nahradila somotná tanierová pružina. Kedže sa výtlačné ložisko pri vypnutej spojke posunie smerom k zotrvačníku-štítu spojky posobí proti sile pružiny a sučasne sa snaží odlačit od seba zotrvačník-posobí značnou silou na axialne ložiská. Nakolko je prítlačný štít spojky priskrutkovaný na zotrvačník,tak axialne sili posobia na klukový hriadel a jeho uloženie. Poškodených alebo opotrebovaných axialnych ložísk som už videl niekolko,samozrejme so sebou hned zobrali i klukový hriadel,niekedy i samotný blok motora. Takže tvrdit,že pri vypnutej spojke neposobí žiadna axiana sila na klukový hriadel je nesprávne. Energia nezaniká,len sa mení na iný druh energie. Mimochodom systém start stop kolkokrát vypne motor a spojku? Problém nie je vo vypnutej spojke a velkom tlaku na axialne ložisko,ale v tom,že pri vypnutom motore nie žiadny tlak oleja a tak vzniká trenie kov o kov. Ložiská klukového hriadela,taktiež ako ložiská turboduchadla pracuju správne len pri tlaku oleja-olej vytvorí medzi ložiskom a hriadelou nosný olejový film-odiali od seba hriadel a ložisko,vymedzí vole. Nevzniká trenie suché-kov o kov ale hydrodynamické.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
filo0

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od filo0 »

Takže teraz čo je lepšie, s alebo bez spojky :?: Podľa tvojho popisu je to lepšie zo zapnutou spojkou, ale čo na to povie prevodovka na poskakujúci motor pri štartovaní? Nepoškodí sa dlhodobo niečo?
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Brembo »

v prevodovke tažko,tá je počas jazdy podstatne viac namáhaná rázmi,odniest si to može maximálne spuštač a ozubenie zotrvačníka,eventuálne ešte batéria,ktorá je viac namáhaná. Je to závislé i na oleji v prevodovke a teplote. tažko povedat,či si to skutočne spuštač odnesie,niektoré toho vydržia naozaj vela,iné podimenzovaným stačí i zlý pohlad.Je to závislé na konkrétnom modeli auta,dnes ale tie spuštače vydržia podstatne vyššiu zátaž a i ich výkon je pomerne velký. Ja takto štartujem už roky a spuštač sa nestažuje,občas ale urobím preventívnu udržbu.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Palin

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Palin »

Já jsem ze staré školy, kdy startuju s vyšlápnutou spojkou, manželka se učila v autoškole startovat bez spojky. Asi před rokem jsem se dozvěděl od M. Vaculíka ze Světa motorů, že se má startovat bez spojky o čemž jsem do té doby neměl ani tuchy. Problémem je, že s vyšlápnutím spojky u studeného motoru se nemaže axiální ložisko (s vyšlápnutím se vytlačí ven olej - osobně neznám princip), ale na druhou stranu trpí startér a baterka. Každý nechť zváží co je lepší. Některá dnešní auta ani nejdou nastartovat bez vyšlápnutí.
Stejný problém nastává s dnešními ekologickými vymoženostmi, možná lépe řečeno kurvítky, např. stop and go.
v.vilik

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od v.vilik »

Nevím, proč se řeší vytlačený olejový film z axiálního ložiska. Startování trvá zpravidla několik sekund. K enormnímu opotřebení tam docházet nebude.

Porovnejte u jednoho kusu auta za jeho životnost. Kolik se vymění axiálních ložisek, kolik spojek a kolik jiných dílů? Rozpojením soustavy motor - převodovka dojde jednoznačně k ulehčení baterce a startéru. To může být někdy zásadní, třeba při slabší baterii.

Za svůj život například cca 4x prohlásili máslo za zdravé a naopak za jedovaté. Tohle je podle mně podobný případ. Nějaký ňouma, aby vykázal nějakou činnost, napíše nějaký blábol a svět se toho chytne jak h*vno košile. Stejně jako u vysokého podílu železa ve špenátu. Nebýt toho, neznáme Pepka námořníka, přestože to byl omyl v desetinné čárce.
Odpovědět