Štartovanie bez spojky a ložiská

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Quido

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Quido »

No vidíš to, tak dokonce i v USA startují se sešlápnutým spojkovým pedálem.

Ale zpět k tématu. Pro úplnost by se hodilo uvést, že hlavní příčinou porušení mazacího filmu u zastaveného (startovaného nebo dobíhajícího) motoru není nedostatek oleje na mazaných plochách, ale nulová (nebo malá) rychlost pohybujících se dílů.
To je hlavní důvod toho, proč se u motorů se start - stop systémem používají jiné pánve hlavních a ojničních ložisek (o axiálních ani čárka), jak je uvedeno v odkazu od Škodovkáře i když jak píšeš:"uzavřený" profil radiálních ložisek a vůči vektoru zemské přitažlivosti ..... bla bla bla

Jo a ještě, víš kde se vezme tak malá spára? Axiální ložiska jsou dvě, takže při axiální vůli klikového hřídele 0,1 mm .....

HOWGH
Návštěvník

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Návštěvník »

Quido píše:No vidíš to, tak dokonce i v USA startují se sešlápnutým spojkovým pedálem.
Potroublá Američanka vysvětluje svým soukmenovcům, kteří nikdy neviděli nic jiného než automat, jak použít auto s manuálem. A to má být "důkazem" tomu, že v západní Evropě se v autoškolách neučí odstavovat auto zajištěné parkovací brzdou se zařazeným neutrálem, pročež pak při startování není nutné vůbec použít spojku! Odborník nevěří, laik přímo žasne! :wink:
Quido píše:Jo a ještě, víš kde se vezme tak malá spára? Axiální ložiska jsou dvě, takže při axiální vůli klikového hřídele 0,1 mm .....
Jo, a kapilárně to tam navzlíná ... nejspíše z olejové vany. :twisted:
FF

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od FF »

Navrhujem cez párny dátum stláčať a cez nepárny dátum nestláčať - všetci budú spokojní a opotrebovanie, prípadne iné neduhy, budú polovičné!!! :wink: :wink: :wink: :lol:
Návštěvník

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Návštěvník »

Osobně doporučuji automat s HDM. To řeší všechny problémy. :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od skodovkar »

Já preferuji raději než automaty HDM, rovnou řidiče MHD :lol:
Návštěvník

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Návštěvník »

A vůbec nejlepší je autobus MHD s HDM automatem. :D
FF

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od FF »

...ja mám zasa výborné skúsenosti s automatom MHD... :lol: :lol: :lol: :wink:
Itall

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Itall »

Také jsem zaregistroval, při zkušební jízdě u prodejce aut, že prý se startuje s nevyšlápnutou spojkou, právě z těch zde omílaných důvodů. Víc jsme o tom nediskutovali. S auty doma startujeme vždy se spojkou vyšlápnutou a nikdy kolem toho žádný problém nebyl. Pravda, nejvíce se nejelo asi přes 162000 km s jedním autem. Tak nevím, zda nyní jsou novější motory nějak náchylnější na toto nebo snad má vliv použití nízkoviskozitních olejů?
Napadá mě, v muzeu Škoda byl řez motorem HTP 12V, a také ukázka postupu výroby klikovky u TSI. Bylo tam dobře vidět to, co ví hnedle každý automechanik (pro mě to ale byla novinka), že rozvodový řetěz na HTP je jen jednoduchý (nikoliv dříve běžně užívaný duplex) a není hnán od kliky, nýbrž náhon je ještě POD ní. Takže, kromě toho, že je slabý, je dále ještě neslýchaně dlouhý. Nevím, zda je to nějak podobně řešeno u TSI, které má navíc extrémně odlehčenou klikovku, což tam bylo na ukázkách také dobře vidět. Problémům s rozvodovými řetězy nebo jejích napínáním bych se, po zhlédnutí těchto exponátů, ani nedivil. To snad dělají schválně nebo co. (A teď to všecko z muzea odvezou :P ).
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9841
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Colommbo »

Jen krátce přihřeju toto vychladlé vlákno - Martin V. rázně doporučuje bez spojky, tož bez spojky... :)
https://www.youtube.com/watch?v=rlQJ83GIzNY
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Pitris »

No teda :shock: Ale to vysvétlení páně Vaculíka zní logicky. Zkusím na to v autě myslet, leč obávám se že přes 30 let praktikovaný něco těžko přeonačím.... Ale když čtu zpětně toto vlákno, tak Jarda to tady psal. Uniklo mě to :roll:
A Petr s Kiou nemůže - musí mít při startu pedál spojky na podlaze. Jinak motor neé.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9841
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Colommbo »

Mám to zakořeněné stejně jako ty, s vyšlápnutou spojkou startuju pětačtyřicet let a s velmi vysokou pravděpodobností v tom budu pokračovat. Halt nemusí(me) každej dělat jen to, co je nejlepčí... :P
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od pepoh »

to co dokaze s&s za mesiach, ty nespravis za rok. 8)
alebo da sa reagovat aj stylom hnidopicha-ked skoda vedela ze to bude furt startovat, preco tam nedali rovnaky material ako na radialnych loziskach.. ten je nejaky modry. axialne je holy kov.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Pitris »

Víš, kdyby sis toto přečetl
Návštěvník píše:Axiální opora klikovky je místem, které se značnou měrou podílí na pasivních odporech motoru, proto je snahou konstruktérů ho v dnešní době minimalizovat, jinými slovy dimenzovat ho tzv. na hraně. Dříve navíc bylo běžné, že každý uzel hnací soustavy se konstrukčně dimenzoval na nějaké cílové výkonové parametry motoru s určitou rezervou co do event. vyššího zatížení a rovněž délky projektované životnosti. Dnes výrobce bez uzardění výrazně zvýší výkon motoru, aniž by provedl nezbytné životnostní úpravy v jeho konstrukci. Citelně vyšší výkonové parametry motoru si obvykle vyžadují větší spojku anebo přinejmenším silnější její talířovou pružinu, což znamená vyšší axiální tlak na klikovku při šešlápnutí spojkového pedálu. A jelikož axiální opora kliky je místem, odkud olej nejdříve steče, je při výrazně větším axiálním tlaku kvůli silnější spojce bez náležitých konstrukčních úprav zejména při startování "nasucho" po delším odstavení vozu také vystaveno výrazně vyšší míře opotřebení. Výrobce samozřejmě netroubí do světa, kolik činí projektovaná životnost pohonu toho či onoho modelu jeho vozu, ale u malých aut do města to zrovna moc není. Nástup stop-start systémů pak odhalil, nakolik je axiální uložení kliky v současnosti poddimenzováno, naštěstí však zároveň donutil mnoho výrobců ho přepracovat.
tak bys to nenapsal.... Ono když něco tvrdí p. Vaculík i modelář tak to bude asi pravda.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9841
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od Colommbo »

...Dříve navíc bylo běžné, že každý uzel hnací soustavy se konstrukčně dimenzoval na nějaké cílové výkonové parametry motoru s určitou rezervou co do event. vyššího zatížení a rovněž délky projektované životnosti...
Nikdy jsem neměl vůz s (z dnešního pohledu) moderním motorem a doufám, věřím, že agregát vyrobený před sedmadvaceti lety a stále jsoucí v provozu, byl ještě dimenzován na výdrž odpovídající tehdejším zvyklostem a pravidlům. Že převodovka je vpodstatě předimenzovaná, už vím, snad to bude platit i o motoru.
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2258
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: Štartovanie bez spojky a ložiská

Příspěvek od tonny »

Ani mne nenapadlo, že to dělám správně. Vlastně dělal, už mám jen dva automaty a u manželčina Versa je to tlačítko blokováno právě sešlápnutím spojky, což mi připadalo nezvyklé a musel jsem si zvyknout. Ale je dobré to vědět. :wink:
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Odpovědět