Shell V Power

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Lukáš

Shell V Power

Příspěvek od Lukáš »

Co je pravda na tom, že benzín, který má až 100 okt. jako je třeba reklamou propagovaný Shell V-Power může u staršího motoru propálit ventily?
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

To může i u moderního, pokud na tento benzín motor neseřídíš. Ne propálit, ale podpálit ventily (poškodí se sedlo ventilu i sedlo v hlavě vysokou teplotou spalin). Pokud nemáš kompresní poměr nad 10:1 a neseřídíš k tomuto benzínu předstih zážehu, tak tyto benzíny nepoužívej (platí i pro 98 okt., pokud ho chceš lít do motoru určeného na 95 okt.).
Petr

100 oktanů

Příspěvek od Petr »

Nevím proč to prodávají, nedávno jsem našel test - v několika běžných vozech (Audi , BMW ...) - výsledek nula od nuly pojde.
Jediný podstatný rozdíl byl v ceně. 100 oktanů v benzinu (pokud to není formule) jsou vyhozené peníze.

Test: [/http://auto.idnes.cz/pneu.asp?r=pneu&c=2004M146Y02A]
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

Pokud není motor na tento benzín seřízen, je to spíše horší než lepší. Kromě Shell Racing nejsou ostatní benzíny nic jiného než víceoktanové devadesátosmičky.
Anonym

Příspěvek od Anonym »

Ventilky podpálíš, když to otočíš a do motoru postaveném na devadesátosmičku naliješ devadesátpětku, nebo humus 91.
Palivo pak nehoří tak jak má, hoří jinak a jindy a motor nejen škube a brání se ale může i tzv. "střílet" z výfuku a to je právě situace kdy se ti ty ventily úspěšně podpalují...
Luboš T.
Příspěvky: 122
Registrován: sob bře 27, 2004 21:12
Bydliště: Brno

Příspěvek od Luboš T. »

Ventily podpálíš v obou případech ať má benzín výrazně více nebo méně oktanů než na co je motor seřízen. V případě nižšího OČ navíc časem vyklepeš celý ventilový mechanizmus a čepy pístní skupiny.
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

Zkraťme to - motor má jezdit na takový benzín, na jaký je seřízen. Pokud nemá adaptabilní řízení předstihu na obě strany pomocí čidla klepání, je nutné jezdit pouze na ten typ benzínu, na který je výrobcem určen. Každopádně nižší oktanové číslo vede i po seřízení předstihu k poklesu výkonu a zvýení spotřeby, vyšší oktanové číslo naopak nepřinese to, za co jsi zaplatil.
filip

Příspěvek od filip »

Ale V-power je jenom 95 když to není racing.Ten by měl pročitit motor, případne kdo si motor nechce zasrat by ho měl tankoval furt?
Někdo s ním pozoroval i menší spotřebu, a někdo dokonce tolik, že se mu to i vyplatilo vzhledem k ceně.
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

V-Power 95 čistí motor stejně jako ostatní aditivované benzíny, ale jde mu to kapánek rychleji. Mimoto u něj dochází k jinému průběhu spalování, což se nejvíce projeví při akceleraci. Pokud máš auto na 95 okt., tak na tento benzín jezdit můžeš bez obav. Ovšem na Racing to dobré není.
Yper

Paliva s různými oktanovými čísly.

Příspěvek od Yper »

Pánové, se zájmem jsem si přečetl vaše dotazy a případné odpovědi. K tomu, abychom však pochopili, proč se benzín vyrábí v několika Oktanových kvalitách, je třeba vědět něco více.
1) teplotní bod vzplanutí
2) teplotní bod vznícení
3) teplota hoření
Ti z vás, co mají jakés takés vědomosti z chemie vědí, že OČ je poměr izooktanu ve směsi s n-heptanem, kdy izooktan má OČ "100" a n-heptan má OČ "0".
Tohle je však teorie dobrá pro chemiky při zkoušce a nic neříká o tom, proč do svého auta musím tankovat tohle palivo a támhleten zase jiné. K tomu se ale ještě vrátím.
Bod vzplanutí je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi s oxidační látkou (21% obj. kyslíku ve vzduchu) za pomoci zdroje (jiskra, plamen), vzplanou (většinou krátkodobě nebo i trvale). Této vlastnosti se využívá u zážehových motorů. Hoření navíc probíhá od zdroje zapálení k okrajům hořlavé směsi - tedy šíří se všemi směry - je pozvolné.
Bod vznícení je teplota, kdy páry hořlavé látky ve směsi se vzduchem se vznítí (dojde k hoření) od zdroje sálavého tepla či jen vlivem tepla jako takového (tedy bez přímého zdroje jako je jiskra atp.) To je zase princip, který se využívá u motorů vznětových. Nicméně je to i nežádoucí vlastnost benzínového paliva s nízkým OČ v motorech s vysokým kompresním poměrem. Navíc tohle vznícení v motoru neprobíhá od jednoho místa směrem k okrajům hořlavé směsi, ale téměř současně v celém objemu - laicky se to dá srovnat s výbuchem-proto je nebezpečné pro benzinové motory. V Dieselovém motoru to probíchá jinak-tam je jen horký stlačený vzduch a do něj se palivo vstřikuje.
Takže teď ono laické vysvětlení, co to je OČ: je to vlastně vyjádření hodnoty vlastnosti použitého paliva, které udává stlačitelnost jeho par ve směsi se vzduchem, aniž by došlo k jeho samovznícení, které je známo jako klepání motoru a má destrukční vliv na kliku, kluzné pánve a nakonec i na těsnění pod hlavou.
Obecně platí, že kolikrát plynou směs stlačím, tolikrát se zahřeje. Je-li motor horký, tak vstupující plyny v DÚ pístu se ohřívají od pístu a stěn válce. Mají-li např. teplotu 50C, tak po kompresi 1:10 jsou horké 500C, což je o cca 50C více, než je teplota samovznícení např. obyčejného technického Bi s OČ někde okolo 75 oktanů. V motoru jsou ale ty teploty mnohem vyšší a kompresní poměry také.
Uvádí-li výrobce motoru, že do jeho výrobku se má dávat palivo s OČ 95, tak jednoznačně dávat toto palivo a né jiné. Pokud dáte s nižším OČ, pak si koledujete o destrukci v důsledku klepání (samovněcování stlačované hořlavé směsi ještě před okamžikem jiskry na svíčce).
Teď to vypadá tak, že teoreticky byste mohli dávat i palivo s větším OČ, ale to je také chyba lávky.
Otázka tedy je, proč nedávat? Vyšší kompresní poměry vznikly, aby motor měl větší výkon! Při vyšší kompresi je rychlejší hoření a tudíž rychlejší ráz a síla na kliku - větší točivý moment v širším rozsahu otáček. Vzhledem ke složení víceoktanového paliva, je však třeba vždy a za každých podmínek zajistit, aby byl dodržen odpovídající kompresní poměr. Jinak hoření tohoto paliva neprobíhá tak, jak je požadováno. Hoří prostě pomaleji - to je cena za vyšší oktanovou vlastnost.
Pokud tedy svému miláčkovi nadávkujete vysokooktanové palivo a není na to konstruován tak prvořadý efekt je pro vás celkem příznivý - motor se zklidní a jde měkčeji a tiše. Každopádně však vzhledem k pomalejšímu hoření dochází k tomu, že hoření probíhá ještě ve výfukovém potrubí - výsledný efekt jsou vždy po čase podpálené výfukové ventily a jejich sedla.
O tom, že palivo s velkým OČ má i vyšší teplotu hoření než paliva s nižším OČ ani nemluvě!
Samozřejmě, že jsou "odborníci", kteří tohle dovedou obejít - přenastaví zapalovací systém o několik milisekund dříve - tedy, že k jiskře na svíčce dojde o několik milimetrů pístu před HÚ dříve- čímž dochází k většímu prohoření směsi (jinak tohle se dělá i při použití nízkooktanového paliva (aby nedošlo k samovnícení-onomu klepání)). Jaký to má však vliv na kliku, ojnici a ložiska, kdy se celý mechanismus nachází v HÚ a musí překonávat rozpínající se hořící směs, tak o tom ať se rozhovoří automechanik či motorář.
Pokud jste si všimli, tak jsou výrobci motorů(aut) kteří odcházejí od vysooktanových paliv do jejich motorů a výkon zajišťují jinak - např. instalací dvou svíček na jeden válec. Směs hoří rychleji (z několika stran) a je tak zajištěn dostatečný výkon jak u nižších obsahů, tak u nejpoužívanějšího paliva BA95.
Já si koupil auto proto, abych mohl jezdit z bodu "A" do bodu "B" a vozit rodinu na výlety a aby nemělo vysokou spotřebu jak paliva, tak i oleje. Abych nemusel do provozu dávat víc peněz, než kolik musím. Jen tak se mi pak vyplatí auto provozovat. Nechci závodit a před každou delší cestou generálkovat motor, protože mu nemohu věřit.
Doufám jen, že mne opravdoví odborníci na tomto serveru neukřižují za odchylky v chemické terminologii, protože mou snahou bylo v jednoduchosti (obecně) vysvětlit tento problém obyčejným motoristům (nechemikům) tak, aby jej pochopili.
Chemik, THP - Česká rafinérská a.s. Litvínov.[/b]
HG

Díky!

Příspěvek od HG »

8) Díky za vyčerpávající pohled, pro mne, jako laika, je to neocinetelné plus, díky čemuž jsem zase opět o něco moudřejší, což jistě ocení i motor mého "miláčka" :wink: V návodu mám uvedené, že motor je schopen jet nejméně na palivo BA91, ale doporučené je BA95. A toho se budu držet..

---------------------------------------------------------
HG - Hyundai Getz 1.1/Shell Hellix Plus/Shell Natural 95
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Perfektní a vyčerpávající ne jak některé komentáře typu je to tak protože to tvrdím.
Raptor.1

Vysoké oktanové číslo ano či ne?

Příspěvek od Raptor.1 »

Téma vysokooktanového benzínu a přísad zvyšujících OČ má mnoho společného.
V zásadě lze konstatovat, že pokud je oktanový nárok motoru uspokojen používaným palivem, není žádný důvod k čerpání benzínu s vyšším OČ, nebo k použití boosteru. U motorů s adaptabilním nastavením předstihu riziko poškození nehrozí, u starších ano.
Jiná situace ovšem nastává, pokud stávající palivo jde na svůj limit a v některých režimech práce motoru přestává jeho oktanový potenciál dostačovat - dosahuje hranice detonačního spalování, nebo se dostává i za ni. V sériových motorech ovšem velmi zřídka, takže jde většinou o problematiku závodních motorů, případně tuningu sériových motorů. Pak může použití benzínu s vyšším OČ nebo oktanového boosteru znamenat výkonový přínos, někdy i zásadní.
Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti - zatímco v motocyklu, jakkoliv je jeho motor výkonný, je přece jen sériový a má oktanový požadavek 95. Při použití stooktanového benzínu není patrná změna ani k lepšímu, ani k horšímu - ostatně rozdíl pár koní bych stejně asi nepoznal, jede zběsile tak jako tak... Na druhé straně u "chipnutého" benzínového turbomotoru, kde byla významně zvýšena hodnota plnícího tlaku je rozdíl dosti citelný. Zvuk je se stooktanovým benzínem trochu ostřejší a v prakticky všech akceleračních režimech je cítit výrazně lepší zátah, těžko odhadnout o kolik, ale 10 - 15 koní to možná bude (z celkových cca 210).
Před časem jsme na brzdě posuzovali vliv přísady na zvýšení OČ. Podotýkám že nešlo o žádné opičí kapky typu "nalej do plné nádrže těchto 200 ml a uvidíš ten rozdíl", které se běžně prodávají u čerpacích stanic pro potěchu důvěřivých motoristů a prospěch obchodníků, ale o seriozní produkt pro závodní používání, který se dávkuje v množství až do 3%, tedy cca 2 litry do plné nádrže auta. Pokusným králíkem byl závodní motocykl Ducati 748 s poměrně rozsáhle modifikovaným motorem. Zatímco při použití standardního paliva měla výkonová křivka při akcelerační zkoušce dva propady (díry), takové hrby v oblasti 7 - 9 tis. otáček, které jsou pro tyto motory velmi typické, při použití paliva s boosterem došlo k pozoruhodnému "narovnání" těchto propadů a plynulému zátahu až do maxima. Samotná hodnota maximálního výkonu, který byl při cca 11 tisících se zvýšila relativně málo, asi o 1,5 koně, ale je zřejmé, že palivo s vyšším OČ zafungovalo tam, kde standardní palivo už nestačilo.
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Docela mi překvapil ten dlouhý článek jak obsahem tak kvalitou, ale přeci jen bych to ještě trochu upřesnil. Protože jsem línej psát nějaké romány tak jen krátce. Asi to nejdůležitější , palivo s vyšším oktanovým číslem nehoří rychleji!Oktanové číslo nemá vliv na rychlost hoření a rychlost hoření směsi je v rozmezí 20-40 m/s přičemž chudá směs hoří trochu pomaleji třeba těch 20 a bohátá mírně rychleji třeba těch 40, ale to je bez ohledu na oktanové číslo. Tak takhle to je :lol: .
tono.s

Příspěvek od tono.s »

No ja mam v TP napisane, palivo BA min. OC 95. To znamena, ze je to ohranicene z dola (to je pochopitelne kvoli samozapalom) ale nie z hora. Ako tu uz napisal kolega, rychlost horenia nema nic s OC. A tak nevidim nic na tom aby som nemohol pouzivat aj OC 98 ci vyssie.

Mam stare Favo 135 ktore je na BA min. OC91 ale u nas je iba UNI 91 (je to Natural + Anabex-nahrada olova) a ten je za cenu Naturalu 95 a tak uz asi 5rokov jazdi iba na N95 a ide lepsie ako na OC91. Preco? Lebo casom sa v spalovacom priestore nahromadia usadeniny, ktore potom zvysuju kompresny pomer a pri OC91 uz mozu vznikat samozapali. Takze 95ka je idealna. Naozaj mi este nik nedokazal ze ouzivanie paliva s vyssim OC je motoru skodlive.
Odpovědět