SAE 5W-40, ztráta viskozity

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od rousini »

Ahoj, chtěl bych poprosit ctěné oleomágy i oleomagory o názor k mému dilematu.

Rozhodl jsem se se svým ročním nájezdem 15 kkm, měnit olej 2x ročně svépomocí cca v
máji a auguste. Kilometrově to vychází asi na půl. Chci na letní sezónu čerstvý olej a právě zde začíná jádro problému zvaného vyčerpání aditivačního balíčku dosahované viskozity olejů 5W-40.
Viděl jsem jakýsi graf, kde už po 4 kkm olej nemá SAE 40 a po 7kkm dosahuje pouhých SAE30. Pro 40 jsem se rozhodl z důvodu tahání karavanu a nechtěl bych to v létě absolvovat s "vyčerpaným" olejem.

Dočetl jsem se, že oleje SAE 0W-40 dosahují deklarovanou viskozitu použitím kvalitnějšího základového oleje a tím by odpadla moje přehnaná starost o motorové ústrojí. Našel jsem za akceptovatelnou cenu Castrol Edge 0W-40, C3 a Mobil 1 ESP 0W-40, C3. Nicméně netuším, jestli je tam skutečně lepší základ než v př. Yacco v podpisu.

Jinak ta jízda s karavanem je myslím i pro motor na pohodu, povolená rychlost je 80, 90 nepřekračuju. Šmrdlám to na IV. a občas na rovince V. Jde spiš jen o nějaké výjezdy třeba červenohorské sedlo. kdy je potřeba nechat II. - III. a šlápnout do plynu.

Poprosil bych o vyjádření k problému nebo zkušenostmi s uvedenými oleji. Dík.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od jerome »

1. Motor umaze bez obav aj postupne menejviskozna 5W40
2. Moznost jazdit zima 5W40 leto 10W40
3. Moznost pouzit v lete 5W50 ktora bude mat visk.hodnoty pri vymene cca W40-ky
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od Pitris »

Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Takže 5w40, nebo i 0w40.... A k tomu obrázku se ztrátou střihové stability a viskozity po určitých km:
Já osobně si myslím že ta ztráta viskozity u 5w40 je zapříčiněna základovým olejem; když u SAE 0w40 (na plněsyntetickém základu) tak rychlá není. A to proto, že u SAE 5w40 bylo tehdy uvažováno že tyto HC - hydrokrak. Když se použije 5w40 s plněsyntetickým základovým olejem - třeba to Yacco VW 1000 FAP - tak ta ztráta viskozity nebude tak rychlá, a úplně klidně ji tam můžeš 8tkm (i 10tkm) nechat....
PS: A vezmi si, že u těch motorů je povolena i snížená HTHS, takže jestli máš olej s normální HTHS, tak i kdyby viskozita "spadla ke třicítce", tak pořád ještě pohoda....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od jerome »

Pitris píše:Má tam (asi) DPF. Potřebuje C3. Těch v 10w40 нет☺
Ups... cez mobil mi neukazuje podpis :oops: jedine co som vedel na 100% ze nema Obrázek :mrgreen:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od rousini »

Zatím to po očku sleduji... jestli se někdo nepřidá... než si vytvořím názor...
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2517
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od lefort »

Taky bych se toho nebál. U nafty není zatížení oleje tak velké.
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od Pedro »

Dal jsem pred vanocema do Sediciho 5-40 c3 Total,170/kc a hotovo. Bude tam max 10tkm,nebo dva roky. Moc s nim nejezdim,tak co nastane driv. Sem tam do ValMezu k rodine,po Phe vyjmecne.
Myslim,ze je spokojen,prvni leta jezdil na 5-30 se snizenou,pak normalni 5-30.
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od bio »

Zůstal bych u jednoho oleje, problém je v ročním / malém / nájezdu u dýzla, a měnil častěji - třeba léto/zima. Debata o tom který, nemá smysl neb toto rozlouskne jen rozbor oleje v konkrétním motoru za daných podmínek.
Naposledy upravil(a) bio dne ned led 28, 2018 11:10, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od jerome »

Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť. V tomto prípade je lepší olej kvôli krátkym jazdám blbosť dávať. V prípade dlhších intervalov výmien/dlhšie trasy je lepšie zvoliť olej s kvalitnejším zákl.olejom (napr.spomínaný Mobil 1 ESP 0W-40), alebo keď už nejaký tuctový tak radšej v SAE 5W30. Je stabilnejší :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od Pedro »

jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
:shock:
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od NOVON »

Pedro píše:
jerome píše:Osobne mením olej tiež 2x ročne tj po cca 5.000km. Keď sa blížim k tejto méte už cítim že klasická 5W40 má toho za sebou dosť.
:shock:
No to je smele tvrzeni. Vysvetli oillaikovi jako jsem ja,JAK se to pozna.
Třeba za tepla pocvakavaji hydra.
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od jerome »

rousini spomínal tabuľku priebehu viskozity od p.Černeho. Už som spomínal slabšie odhlučnenie motora mojej Obrázek a hlavne v lete keď je olej viac prehriaty je to počuť.
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od Pedro »

1.4 is hydra? I kdyby,trochu malo km. Po 10tkm mozna...,preci jen je to univerzal kockopes.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od Pitris »

Honda tehdy hydra ne, a já rozdíl ve zvukovém projevu motoru nepoznal. Ani u Civica, ani u Accorda. Ale já zima 5w40 a mimo zimu 10w40(50).... A těch 10tkm u mě v motoru olej nenajede. (Zima max. 5).
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: SAE 5W-40, ztráta viskozity

Příspěvek od Pedro »

Vim ze hydra nema. Proto otaznik,jako prekvapeni.
Chci vysvetlit,jak to Jerome pozna. A i kdyby nekde jinde hydra byly,tak v 5tkm,...,nedovedu si predstavit,jak by se motor musel pouzivat,aby se oil degradoval tolik,aby...,podle me pitchovina. Poznal jsem za zivot hodne hlucnejch motoru a tepla,oso nakl i bus. Co mely oleje za limitem,vycerpane,prepalene...,jo tam mechanicka hlucnost byla. Ale po 5tkm v osobaku :?:
Odpovědět