Roztahování auta

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Itall

Příspěvek od Itall »

modelář píše:Máš pravdu, někdy je lepší nevědět... Přispívá to ke klidu duše!
To také, v tomto případě je důležitější, že mě to skutečně v praxi netrápí. I když - s tím 2xOHC budu radši opatrný :lol: .
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Příspěvek od Pedro »

Žigulíky jsme běžně roztahovali,mely napínaky mechaňáky. Ao5 s řemeny taky,nikdy nic nepřeskočilo. A to se všemi traktorvůlemi.
V případě nutnosti to provedu šetrně na vysoký kvalt i dnes. Co s mrtvou tunou železa,když potřebuju jet. Zatim se mi to nestalo,auta si udržuju ve funkčnim stavu,ale stát se může cokoliv,v připadě potřeby bych s tim klídně škubl, v malé rychlosti na 3,4.
Itall

Příspěvek od Itall »

Jasně, mastnáku, souhlasím :wink: . Ale nekupuj si Renaulta :lol: .
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše:
modelář píše:Máš pravdu, někdy je lepší nevědět... Přispívá to ke klidu duše!
To také, v tomto případě je důležitější, že mě to skutečně v praxi netrápí. I když - s tím 2xOHC budu radši opatrný :lol: .
Jelikož největší místní teoretik mlčí, dodám něco z praxe:

Měl jsi někdy sundaný kryt rozvodů? Napínací kladka je vždy na "volné" straně pohonu, ať už je řešen řemenem, nebo řetězem. Pokud je kladka konstruována jako "odpružená" (na hydraulickém členu či pružině), má za úkol tlumit dynamické záchvěvy pohonu na té "volné straně", kompenzovat změny jeho délky vlivem tepelné roztažnosti a provozního vytahování. Celý pohon je pak stavěn pro otáčení pouze jedním směrem. Pokud budeš mít sundaný kryt rozvodů a pootočíš klikovkou v opačném smyslu, stane se ta za normálních okolností "hnací" strana pohonu "volnou" a naopak. No a tady nastává onen kámen úrazu: napínací kladka není stavěná na to, aby udržela tuto zátěž, pročež obvykle povolí až na limit výkyvu daný jejím konstrukčním řešením (tradičně nějaký mechanický doraz), naopak na té nyní "volné" straně není nic, co by napnulo zcela volný (vyvěšený) řemen/řetěz uvolněný kladkou na opačné straně. To je pak přesně onen moment, kdy každý další záchvěv klikovky (nerovnoměrnost jejího otáčení) může způsobit, že volný řemen/řetěz si klidně o pár zubů přeskočí. K přeskoku nejčastěji dojde na ozubeném kolečku klikovky, které je podstatně menší, než kolo/kola vačky/vaček (ty se otáčejí ve vztahu ke klikovce poloviční rychlostí). Pokud je v blízkosti toho ozubeného kolečka rozvodu na klice snímač její polohy, přeskočení řemene často navíc způsobí mechanické poškození soustavy toho snímače.

Zda je motor OHC či DOHC je přitom dostatečně jedno, podstatnější je časování rozvodu, přesněji zda vačka/vačky je/jsou tlačeny pružinou některého z ventilů po či proti směru správného smyslu otáčení klikovky v HÚ: proti přeskočení bude v daný moment určitě odolnější motor s nulovým dodatečným zatížením vačky/vaček v HÚ, než ten, který má vačku/vačky v tomto momentě některým směrem předšponované.
McMatej

Příspěvek od McMatej »

modelář píše:
Itall píše:
modelář píše:Máš pravdu, někdy je lepší nevědět... Přispívá to ke klidu duše!
To také, v tomto případě je důležitější, že mě to skutečně v praxi netrápí. I když - s tím 2xOHC budu radši opatrný :lol: .
Jelikož největší místní teoretik mlčí, dodám něco z praxe:

Měl jsi někdy sundaný kryt rozvodů? Napínací kladka je vždy na "volné" straně pohonu, ať už je řešen řemenem, nebo řetězem. Pokud je kladka konstruována jako "odpružená" (na hydraulickém členu či pružině), má za úkol tlumit dynamické záchvěvy pohonu na té "volné straně", kompenzovat změny jeho délky vlivem tepelné roztažnosti a provozního vytahování. Celý pohon je pak stavěn pro otáčení pouze jedním směrem. Pokud budeš mít sundaný kryt rozvodů a pootočíš klikovkou v opačném smyslu, stane se ta za normálních okolností "hnací" strana pohonu "volnou" a naopak. No a tady nastává onen kámen úrazu: napínací kladka není stavěná na to, aby udržela tuto zátěž, pročež obvykle povolí až na limit výkyvu daný jejím konstrukčním řešením (tradičně nějaký mechanický doraz), naopak na té nyní "volné" straně není nic, co by napnulo zcela volný (vyvěšený) řemen/řetěz uvolněný kladkou na opačné straně. To je pak přesně onen moment, kdy každý další záchvěv klikovky (nerovnoměrnost jejího otáčení) může způsobit, že volný řemen/řetěz si klidně o pár zubů přeskočí. K přeskoku nejčastěji dojde na ozubeném kolečku klikovky, které je podstatně menší, než kolo/kola vačky/vaček (ty se otáčejí ve vztahu ke klikovce poloviční rychlostí). Pokud je v blízkosti toho ozubeného kolečka rozvodu na klice snímač její polohy, přeskočení řemene často navíc způsobí mechanické poškození soustavy toho snímače.

Zda je motor OHC či DOHC je přitom dostatečně jedno, podstatnější je časování rozvodu, přesněji zda vačka/vačky je/jsou tlačeny pružinou některého z ventilů po či proti směru správného smyslu otáčení klikovky v HÚ: proti přeskočení bude v daný moment určitě odolnější motor s nulovým dodatečným zatížením vačky/vaček v HÚ, než ten, který má vačku/vačky v tomto momentě některým směrem předšponované.

Místní největší teoretik ale ví a v diskuzi už jsme k tomu taky dospěli, že během roztahování se motor proti směru otáčení prostě otočit nemůže.

Zajímavé, že nebezpečí přeskočení řetězu při roztahování se např. u Octávie nepíše. Jen nebezpečí vniknutí paliva do katylizátoru. Ale proč není nebezpečí vniknutí paliva do katalizátoru při startování kabely, to už nikdo neví. :lol: https://mediaportal.skoda-auto.com/reso ... Manual.pdf Krásnou dobrou noc.
modelář

Příspěvek od modelář »

McMatej píše:Místní největší teoretik ale ví a v diskuzi už jsme k tomu taky dospěli, že během roztahování se motor proti směru otáčení prostě otočit nemůže.
Tohle ovšem tvrdil pouze nejvěší místní teoretik, jenž bezpochyby nikdy nedostal zpětný kopanec od pístového spalovacího motoru při ručním startování! :P A proč a za jakých podmínek k takovým kopancům dochází, o tom jsem tu už napsal až dost. :D
McMatej píše:Zajímavé, že nebezpečí přeskočení řetězu při roztahování se např. u Octávie nepíše. Jen nebezpečí vniknutí paliva do katylizátoru. Ale proč není nebezpečí vniknutí paliva do katalizátoru při startování kabely, to už nikdo neví. :lol: https://mediaportal.skoda-auto.com/reso ... Manual.pdf Krásnou dobrou noc.
Třeba má ta Octávia řešený pohon řetězem tak, že skutečně přeskočit nemůže (to lze "ošetřit") anebo (a to spíše!) jde jen o další cihličku do záměrně budovaného mýtu, že pohon rozvodů řetězem je absolutně "nejlepší". :twisted:
Jinak startování za pomoci kabelů je v případě správného postupu naprosto identické s obvyklým startováním, tedy je bezpředmětné se vůbec zabývat nějakými rozdíly v ohrožení rozvodů, katalyzátoru či něčeho jiného. :idea:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

FF

Příspěvek od FF »

...v Sovietskom zväze boli, sú a budú vždy o krok vpred...! ...a spiatky ani krok...!
v.vilik

Příspěvek od v.vilik »

Okolo roztahování-roztlačování je víc humbuku, než si to zaslouží. Ty rázy, které podle některých místních teoretiků vznikají při roztlačování-roztahování vzniknou zrovna tak když při rozjezdu dáš málo plynu, nebo místo jedničky trojku a chcípne to. S motorem to taky pěkně zaškube.
Já se za svou motoristickou kariéru naroztahoval a naroztlačoval tolik aut, že dnes je nedokážu spočítat. Nikdy, opakuji nikdy se nestal sebemenší problém.

Oni totiž výrobci aut občas vypustí hlášku, či nějaké omezení, ale na dotaz proč, nedokáží odpovědět.
Escort
Příspěvky: 182
Registrován: pon dub 10, 2006 15:29

Příspěvek od Escort »

Já svoji astru 1.7DTi jednou roztahoval ale tím že mi normálně chytá nabrnk tak stačilo krátké popotažení na 3. A roztahoval jsem prostě proto že jsem přišel k autu a byl mrtvý startér a potřeboval jsem to dovézt cca 4Okm k mechanikovi na repasi startéru, který mi po telefonu řekl že to mám teda dovézt a opatrně na 3 roztáhnout. Pokud by se mi vycucla baterka tak bych určitě neroztahoval (vozím kabely - sám jsem je ještě nepotřeboval, ale už několikrát pomohl někomu jinému) a doufám že už to roztažení potřebovat nebudu.
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re:

Příspěvek od Misojogi »

modelář píše:Pak Ti nezbývá, než se orientovat na "východní" ojetiny staré těch cca 30 let. :lol:
stary VW z 90 rokov napriklad Golf-diesel s tym nema problem, sam som takto bezne startoval ked baterka nezvladala situaciu
a mal som zaradene na trojke
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Odpovědět