Revoluce v mazání motorů

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Revoluce v mazání motorů

Příspěvek od Misojogi »

Speciální povrchová úprava vyvinutá americko-izraelským týmem dodává povrchu kovů desetkrát nižší tření.
Pro snížení tření se používají oleje, které přilnou k povrchu kovu válců i bloku motoru. Klíčovým požadavkem je pevná vazba oleje na kov. K tomu slouží nejrůznější aditiva. Varenberg zvolil jiný trik. Upravil kovový povrch tzv. balotinováním, při němž je kov bombardován keramickými granulemi. Doposud bylo balotinování používáno především k tomu, aby kov získal elegantnější vzhled. Někdy se tak dosahuje i zvýšení odolnosti kovu vůči korozi.

Michael Varenberg a jeho spolupracovníci použili k balotinování ocelových odlitků částice sulfidu měďnatého a oxidu hlinitého. Přitom se na povrchu oceli chemickou reakcí vytváří tenký povlak sulfidu železitého. Velkou výhodou této látky je, že silně váže molekuly oleje. Mazivo na sulfidu železitém pevně ulpí, a i když se použije olej bez aditiv, sníží se koeficient tření na desetinu ve srovnání s povrchem, který neprošel balotinováním speciální směsí granulí.

„Po této úpravě dosahuje tření materiálu hodnoty, které překonávají i mazání těmi nejlepšími komerčně dostupnými oleji,“ říká Michael Varenberg. „Vyrovnají se jí jenom speciální maziva využívající jako aditiva nanočástice sulfidu wolframu. Nanočástice jsou ale velmi drahé. My se bez nich obejdeme.“

K vytvořením povrchové vrstvičky sulfidu železitého a následnému výraznému snížení povrchového tření lze dospět i jinými technologickými postupy než balotinováním, např. lapováním nebo honováním. Záhadou zůstává, proč dává tato povrchová úprava kovů tak skvělé výsledky. Na jejím rozluštění už Varenbergův tým ve spolupráci s vědci z izraelského Technionu usilovně pracují.

„Možná se tímhle objevem od základů mění náš pohled na mazání a startuje zcela nová kapitola v povrchových úpravách,“ říká Michael Varenberg.
http://www.rozhlas.cz/leonardo/technika ... u--1664208
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Odpovědět