Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

modelář

Příspěvek od modelář »

PKod1 píše:
modelář píše: ...Pokud platí Pkod-ův postulát...
No nezivim se opravovanim aut a uz vubec ne motoru. I pres to jsem "par" hydrostelu rozebranych videl. Proto jsem to psal...
To bylo myšleno vyloženě v dobrém, resp. souhlasně! Jsem rád, když nemusím všechno zdlouhavě sám vypisovat a mohu se jednoduše odvolat na něco, co už napsal někdo jiný a já jsem s ním zajedno. :wink:

Teď nemám čas, ale pár doplňujících poznámek později přičiním.
modelář

Příspěvek od modelář »

PKod1 píše:...
V zasade jde o hydraulicky pistek doplneny zpetnym ventilem s kulickou.

a) Pokud je hydrostel OK, drzi dlouhodobe tlak a tim i vymezene vule. Takovy hydrostel "klepe" jen bezprostredne po startu a az po odstaveni nekolika dni nebo tydnu. Olej z vnitrniho prostoru nevyteka a tedy ani nepriteka.
Tohle platí ovšem pouze tehdy, když ten hydroštel není vystaven protitlaku ventilové pružiny. Ač se to třeba na první pohled nezdá, hydroštel není úplně "tvrdý" (to by pak nemusel být tak složitě konstruovaný), ale jedná se o jakýsi "hydraulický tlumič s programovanou (konstrukčně/výrobně) tuhostí". Tedy k jistému - třebaže dostatečně malému - "odtoku" a tím pádem i "přitoku" oleje dochází.

PKod1 píše: Prisada v oleji se do hydrostelu v dostatecnem mnozstvi nedostane. Uzavreny olej v hydrostelu postupne degraduje a tak casto dojde k bodu b)

b) Degradovany olej uzavreny v hydrostelu tvori lepive usady, zvysuje viskozitu oleje a tim i tesnost hydrostelu (vymena oleje se naopak snizuje). Toto muze vest k uplnemu "zalepeni" a ztrate funkce hydrostelu. Se ztratou schopnosti vymezovat vule muze prijit treti faze c). Smrtelne pro hydrostely vsak byva nekdy take dlouhodobejsi odstaveni motoru. Pri tomto odstaveni z hydrostelu muze uniknout posledni "kapalny" olej a zbyvajici "lepidlo" uz neumozni dalsi vymezeni vule.
Projev tohoto stavu je "klepani" nejen kratce po startu. Delka odstaveni ani teplota motoru nema na projev vliv.
Častou příčinou klepání hydroštelů není jejich vlastní opotřebení, ale opotřebení vnitřní plochy děr, v nichž vykonávají vratný pohyb, byť v malém rozsahu. K největšímu opotřebení tohoto druhu dochází za situace, kdy se některý z dílů soustavy přestane samovolně otáčet. Potom obvykle nepomůže ani výměna hydroštelů, zvláště pak v případě, že s řešením majitel vozu otálí a snaží se to léčit nějakými opičími kapkami.

PKod1 píše: Mam pocit, ze vznik usad hodne ovlivnuje volba olej (ne viskozity). Jedna se vsak o douhodoby vyznam (z pohledu hydrostelu "celozivotni") a je naivni si myslet, ze pomuze zazracne kapani tesne pred "smrti".
V teto fazi je jeste nejaka sance na zachranu hydrostelu, musi vsak jit o mechanicky zasah do motoru (vcetne rozebrani hydrostelu).
Ano! Proto třeba dlouhodobé používání Magnatecu vede k zaplnění vnitřní dutiny hydroštelů těmi "inteligentními molekulami" až do té míry, že hydroštely přestanou plnit svou funkci.

PKod1 píše: c) Dalsi varianta poruchy je selhani zpetneho ventilu. Z meho pohledu jde o nejcastejsi stav hydrostelu, ktere jsem jako vadne prohlizel.
Ventil je vetsinou konstruovany jako mala kulicka, ktera je pritlacovana do sedla pruzinkou.
Za pripadnou netesnost ventilu nemohou v naproste vetsine pripadu necistoty v oleji (alespon ne primo), ale unavove opotrebeni (muj predpoklad) povrchu kulicky resp. sedla. Na kulicce jsou pak i pouhym okem patrne dulky (chybejici material).
Zmenu povrchu kulicky a tim i ztratu tesnosti ventilu si vysvetluji jako opotrebeni razy, kdy kulicka opakovane tlaci pomerne velkou silu stale sjenym mistem do sedla. V takovem miste casem dojde k vylamovani povrchu kulicky s diskutovanymi nasledky. ...
Dtto (nežádoucí úsady) + dtto (z toho vyplývající ztráta schopnosti samovolného otáčení).
Pkod

Příspěvek od Pkod »

Pro lepsi predstavu radeji doplnim obrazek
Obrázek

Modelar: mam pocit, ze ty pises o vnejsim plasti a ja o vnitrnim pouzdru. Nebo myslis jinou kostrukci. Muj popis se vztahuje na konstrukce obdobne jako na obrazku.
Vnejsi plast se ve vyvrtu otaci, protoze vyslednice trecich sil od vacky (je posunuta) vychazi mimo osu vnejsiho plaste hydrostelu (mimo stred treci plochy). K problemum s pohyblivosti (tj. i otacenim) vnejsiho plaste hydrostelu dochazi v pripade pridreni vnejsi treci dvojice, ktera nema primou souvislost (z pohledu mazani) s vnitrnim mechanizmem vymezovani vule. Vnejsi treci dvojice je mazana "prutokove" motorovym olejem podobne jako treba pistni skupina a pouzity olej tak ma primy vliv. Neni to vsak problem "klepani" hlavne po startu, tedy mech. vystavovani vule neztratil funkci. Popravde jsem se s takovou dlouhodobou zavadou v praxi ani nesetkal. Jediny me znamy pripad skoncil zadrenim (ztratou pohyblivosti ventilu) behem pak minut.

Vnitrni cast hydrostelu muze byt za provozu bez nuceneho rotacniho pohybu. Nedochazi tam k vzajemnemu pohybu a tak ani k zadnemu "zajimavemu" treni.
Konstrukce hydrostelu je ciste hydraulicka a pripadna pruznost je dana ciste tuhosti vnejsiho plaste resp. z casti take stlacitelnosti kapaliny (oleje). Sam jiste citis, ze se nejdna o vyznamne hodnoty a uz vubec ne umyslne vnasenou deformaci.
Je vsak jiste pravda, ze z dlouhodobeho pohledu k unikum oleje z vnitrni casti dochazi (byt minimalnimu). Pripadny unik je vsak patrny u bezchybneho systemu az po odstaveni v radech dnu.
modelář

Příspěvek od modelář »

Ano, psal jsem o jiné konstrukci, byť stojící na stejném principu: Na Tvém obrázku je hrníčkové zdvihátko s hydraulickým vymezováním vůle, já jsem hovořil o dnes rozšířenějším provedení hydroštelů zasazených do děr v hlavě motoru a vymezujících vůli ventilů na vahadlech.

Tam se žádný plastový díl nevyskytuje, hydroštel je miniaturní ocelový dvouplášťový šteft složený ze 7-8 jednotlivých dílů, přičemž "plave" ve své díře díky tlaku oleje z hlavního olejového kanálu, čímž sleduje pohyb vahadla v celém jeho zdvihu (to je mimořádně důležité zejména u vahadel "bez osy"/bez uložení na ose). Pokud jde vahadlo proti hydroštelu, ten nejprve "narazí" na dno díry (jak silně, to je dáno právě tlakem a množstvím oleje unikajícího kolem těla vahadla ve vztahu k vnitřní ploše té díry, tj. radiální vůlí), po dosednutí pak další malou část dráhy vahadla "vytlumí" vzájemný axiální pohyb obou dílů pláště hydroštelu vůči sobě, a teprve následně a již bez další vůle dojde ke stlačení ventilu vahadlem. No a právě při tomto "vytlumení" dochází k částečnému vyprázdnění vnitřního prostoru hydroštelu a v rámci dalšího cyklu k opětovnému doplnění oleje a tím i tlaku v něm.

U této konstrukce nastává cvakání typicky proto, že si (velmi často) ocelový vnější plášť hydroštelu vydřel větší díru v hliníkové slitině hlavy motoru a/nebo (zřídkakdy) vznikla přílišná vůle mezi oběma částmi do sebe se zasouvajících dílů ocelového pláště hydroštelu a/nebo (poměrně často, zejména kvůli již zmiňovaným úsadám) vnitřní ventilek (kulička + perko) udržující vnitřní tlak na potřebné hodnotě již neplní svou funkci, jak by měl.

Všechny díly mnou popsaného systému vzájemně konají axiální pohyb a pro jejich dlouhou životnost je zapotřebí, aby měly možnost se samovolně při každém cyklu pootočit. Jestliže k tomu z nějakého důvodu nechochází, probíhá rychlé opotřebení. Který hydroštel je vadný, to se zde nejsnadněji pozná právě podle toho, že k axiálnímu pohybu docházelo bez pootáčení, tj. probíhalo vlastně vzájemné "šprajcování", které je na způsobu povrchového opotřebení samozřejmě vidět.
modelář

Příspěvek od modelář »

vinchenzogt
Příspěvky: 6
Registrován: čtv čer 27, 2019 20:31

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od vinchenzogt »

Borci jak poznam ze uz musim dat vymenit hydrostely? Mne moje TDi PD klepe ale neni to zas tak hlasite, musite sa do toho zapocuvat aby ste tam ten klepavy zvuk poculi.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od Pitris »

Startuje v mrazu? Jestli ano, a jestli to cvaká trochu, tak neřeš. Jinak u TDI-PD není zvuk vylágrovanýho traktoru chyba ale vlastnost.
A jinak prevencí před vadnými hydoštely je měnit olej včas a nedávat Castrol Magnatec.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
vinchenzogt
Příspěvky: 6
Registrován: čtv čer 27, 2019 20:31

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od vinchenzogt »

Pitris píše:Startuje v mrazu? Jestli ano, a jestli to cvaká trochu, tak neřeš. Jinak u TDI-PD není zvuk vylágrovanýho traktoru chyba ale vlastnost.
A jinak prevencí před vadnými hydoštely je měnit olej včas a nedávat Castrol Magnatec.
Ked je dobre nabita baterka tak startuje na brnk. Olej som dal kedysi castrol titanium ale teraz valvoline. Odkedy som sa docital tu na foru o magnatec tak nikdy :D
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od Misojogi »

u TDI-PD není zvuk vylágrovanýho traktoru chyba ale vlastnost.
plati to aj u SDI motora? lebo tam mi to cvaka ako besne, prostriedok na hydrostely to trocha zlepsil ale len trocha a len na chvilu
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od jarson1 »

ja nie preto,ale Miso ,ty mas aký vlastne motor v tom Matizovi? To si robil nejaký swap?
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od pepoh »

niekedy mam dojem ze motor vymenil za hayabusa tdi
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Uživatelský avatar
Misojogi
Příspěvky: 2341
Registrován: čtv črc 07, 2011 14:20
Bydliště: Bratislava

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od Misojogi »

ty mas aký vlastne motor v tom Matizovi?
mam na starosti rozne auta
toto som mal na mysli Seat Inca SDI 47kW
nuz ked na tom jazdim tak mam pocit ze som na traktore a Pitris mi povedal ze to nie je len pocit
Tieto auta mam na krku:

Daewoo Matiz 0,8 l 37kW rok 2001
Seat Inca SDI 47kW AEY
PSA Berlingo 1,4 l 55kW KFW
PSA Xara Picasso 1,6l 80kW NFU
Touran diesel 2006
Rexton SsangYong 2010

uzitocne info: post27317.html#p27317
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Přípravek na vyčištění zdvihátek ventilů

Příspěvek od Jerry3 »

Ano, je to traktor, navíc úděsný! :evil:
Odpovědět