PKod1 píše:...
V zasade jde o hydraulicky pistek doplneny zpetnym ventilem s kulickou.
a) Pokud je hydrostel OK, drzi dlouhodobe tlak a tim i vymezene vule. Takovy hydrostel "klepe" jen bezprostredne po startu a az po odstaveni nekolika dni nebo tydnu. Olej z vnitrniho prostoru nevyteka a tedy ani nepriteka.
Tohle platí ovšem pouze tehdy, když ten hydroštel není vystaven protitlaku ventilové pružiny. Ač se to třeba na první pohled nezdá, hydroštel není úplně "tvrdý" (to by pak nemusel být tak složitě konstruovaný), ale jedná se o jakýsi "hydraulický tlumič s programovanou (konstrukčně/výrobně) tuhostí". Tedy k jistému - třebaže dostatečně malému - "odtoku" a tím pádem i "přitoku" oleje dochází.
PKod1 píše:
Prisada v oleji se do hydrostelu v dostatecnem mnozstvi nedostane. Uzavreny olej v hydrostelu postupne degraduje a tak casto dojde k bodu b)
b) Degradovany olej uzavreny v hydrostelu tvori lepive usady, zvysuje viskozitu oleje a tim i tesnost hydrostelu (vymena oleje se naopak snizuje). Toto muze vest k uplnemu "zalepeni" a ztrate funkce hydrostelu. Se ztratou schopnosti vymezovat vule muze prijit treti faze c). Smrtelne pro hydrostely vsak byva nekdy take dlouhodobejsi odstaveni motoru. Pri tomto odstaveni z hydrostelu muze uniknout posledni "kapalny" olej a zbyvajici "lepidlo" uz neumozni dalsi vymezeni vule.
Projev tohoto stavu je "klepani" nejen kratce po startu. Delka odstaveni ani teplota motoru nema na projev vliv.
Častou příčinou klepání hydroštelů není jejich vlastní opotřebení, ale opotřebení vnitřní plochy děr, v nichž vykonávají vratný pohyb, byť v malém rozsahu. K největšímu opotřebení tohoto druhu dochází za situace, kdy se některý z dílů soustavy přestane samovolně otáčet. Potom obvykle nepomůže ani výměna hydroštelů, zvláště pak v případě, že s řešením majitel vozu otálí a snaží se to léčit nějakými opičími kapkami.
PKod1 píše:
Mam pocit, ze vznik usad hodne ovlivnuje volba olej (ne viskozity). Jedna se vsak o douhodoby vyznam (z pohledu hydrostelu "celozivotni") a je naivni si myslet, ze pomuze zazracne kapani tesne pred "smrti".
V teto fazi je jeste nejaka sance na zachranu hydrostelu, musi vsak jit o mechanicky zasah do motoru (vcetne rozebrani hydrostelu).
Ano! Proto třeba dlouhodobé používání Magnatecu vede k zaplnění vnitřní dutiny hydroštelů těmi "inteligentními molekulami" až do té míry, že hydroštely přestanou plnit svou funkci.
PKod1 píše:
c) Dalsi varianta poruchy je selhani zpetneho ventilu. Z meho pohledu jde o nejcastejsi stav hydrostelu, ktere jsem jako vadne prohlizel.
Ventil je vetsinou konstruovany jako mala kulicka, ktera je pritlacovana do sedla pruzinkou.
Za pripadnou netesnost ventilu nemohou v naproste vetsine pripadu necistoty v oleji (alespon ne primo), ale unavove opotrebeni (muj predpoklad) povrchu kulicky resp. sedla. Na kulicce jsou pak i pouhym okem patrne dulky (chybejici material).
Zmenu povrchu kulicky a tim i ztratu tesnosti ventilu si vysvetluji jako opotrebeni razy, kdy kulicka opakovane tlaci pomerne velkou silu stale sjenym mistem do sedla. V takovem miste casem dojde k vylamovani povrchu kulicky s diskutovanymi nasledky. ...
Dtto (nežádoucí úsady) + dtto (z toho vyplývající ztráta schopnosti samovolného otáčení).