Přechod z 10W-40 na 5W-40

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

skodovkarveskole

Příspěvek od skodovkarveskole »

No při výměně se očekává, že je motorový olej vyčerpaný-co se týká aditiv(detergenty aj....), takže je tam de facto jenom "kyselá břečka", která už toho moc na reagování nemá(zato ale trochu nový olej znehodnotí). Mísitelností se myslí samozřejmě stav, kdybyste při výměně nalili Shell a třeba Cinol ve stejném poměru. Pak by to bylo zajímavější. :wink:
alfi166silver
Příspěvky: 674
Registrován: ned úno 01, 2009 8:57

Příspěvek od alfi166silver »

Kdy už ty přechody skončí... Ze všeho nejhorší je snad přechod u ženský :D .....
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

pajo píše:FF ma scasti pravdu... povedzme si na rovinu, ze pri vymene oleja zostava v motore cca 0,3-0,5l stareho oleja, co moze byt napr. z 3,5 litrovej naplne okolo 15% objemu... takze k zmiesaniu olejov dojde tak ci tak, a myslim ze ziaden vyrobca si nezoberie na svedomie vzajomnu nemiesatelnost...
To je pravda - ale toho, kdo mění olej PRAVIDELNĚ, a VČAS, toto nemusí zajímat.....
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Příspěvek od Pitris »

S tím, že při výměně oleje v motoru zůstane "trochu" oleje starého, se počítá. Je jasné, že se to smíchá, ale pokud se používá správný olej, a mění se včas, tak to smíchání nevadí.
Zkrátit první interval výměny po přechodu na jiný olej se doporučuje tehdy, pokud nevíme, co tam bylo doteď, jak dlouho to tam bylo, nebyl měněný filtr (i takoví jsou), nebo se použije olej s podstatně vyšší kvalitou (výkonnovou specifikací API).

Ale jestli někdo nechává olej v motoru 2roky, nebo i déle, tak
.....je motorový olej vyčerpaný-co se týká aditiv(detergenty aj....), takže je tam de facto jenom "kyselá břečka", která už toho moc na reagování nemá (zato ale trochu nový olej znehodnotí).....
skodovkarveskole píše:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Pitrisi, ani tam nemusí být moc dlouho, oleje se okyselují i tak-a to dost, je to tu někde ve článcích. :shock:
Harry Ventil

Re: Přechod z 10W-40 na 5W-40

Příspěvek od Harry Ventil »

Pavel Jandák píše:Ahoj lidi,chci se zeptat,jestli uškodím motoru,když tam naliji olej 5W-40 místo 10W-40.Motor má 180tis a olej nežere.Celou dobu se tam dával 10W-40.Ten 5W-40 bych tam dal jenom kvůli občasným krátkým jízdám.Zimní starty jsou nulové.V zimě vůbec nejezdim.Díky
Jako starej automontér, Ti radím upřímně: Vykašli se na to! :!: :!: :!:
Tím nic nezískáš, jen motor začne víc "žrát olej"..... :cry:
Pokud tím ušetříš (cca 1%) na spotřebě PH, daleko víc peněz dáš do dolévání oleje! :!: :shock:
Mimo to úmyslně, laicky a stručně, řečeno: 10W40 maže lépe, než 5W40! :!: :wink:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

Harry jak maže lépe? Co tím myslíš (byť laicky)? :shock:
Že by moje M6AD bylo dosud nepřekonané mazivo? :)
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

skodovkar píše:Harry jak maže lépe? Co tím myslíš (byť laicky)? :shock:
Že by moje M6AD bylo dosud nepřekonané mazivo? :)
:lol: Tak zrovna takhle jsem to nemyslel! :lol:
Myslel jsem to v tom smyslu, že oleje 5W40 mají většinou úmyslně sníženou HTHS, tím pádem nižší střihovou stabilitu..... :evil:
Také mají nižší viscosní stálost. To vše se můžeš dočíst m.j. i zde: http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... sti_oleju2
Takže pokud vyměním u starého ojetého motoru olej téže značky semisynthetický 10W40 za údajně plně synthetický 5W40, získám tím pouze lepší startovatelnost v krutých mrazech, které jsou u nás 3x za století,.... :lol: a rychlejší namazání nejvzdálenějších míst mazacího okruhu, tedy většinou vačky a ventilů (zhruba o 5 vteřin).....
Zároveň ale mám slabší sílu mazacího filmu, a tím mám větší risiko při vysoké námaze motoru, a také větší ztráty oleje (většinou přefukem do sání a následně tedy spálením). :!:
Tohle je to (vysvětlení), co jsem si chtěl původně ušetřit, poněvadž díky zmrzačené ruce se mi špatně píše...... :lol:

Jinak "nepřekonané mazivo" :lol: na velmi staré motory není M6AD, ale M6A, výměna po 2.500 km s proplachem..... :wink: :)
Jenže M6A a klasické proplachové oleje se už asi ani nedělají......:o
M6AD není kór moc žádná sláva,..... :lol: ale určitě lepší než M3AD! :wink: :lol: :!:
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Přechod z 10W-40 na 5W-40

Příspěvek od Pitris »

Harry Ventil píše:..... Mimo to úmyslně, laicky a stručně, řečeno: 10W40 maže lépe, než 5W40!
Tak to snad ne :idea: Nevím o tom, že by oleje 5w40 měly "většinou úmyslně sníženou HTHS".
"Čtyřicítka" je stále "čtyřicítka", a značí hodnotu kinematické viskozity při 100°C.
Sníženou viskozitu HTHS (dle ACEA při 150°C) mají některé "třicítky", a všechny "dvacítky".
Ten článek, na který odkazuješ, (mimo to Ti v tomto odporuje) to říká v odstavci "Viskozitní třídy" taky. Oleje 5w40 mají (pouze) oproti olejům 10w40 vyšší viskozitní index. A co se týká oné nižší střihové stability - tak (o něco) méně střihově stabilní jsou (všechny) oleje "40" v porovnání s "30". Ne "pětka" k "desítce". - Citace z Tebou odkazovaného článku:
:arrow: Většina současných olejů SAE xW/40 je střihově méně stabilní než oleje SAE xW/30 :arrow:

Na druhou stranu je ale pravda, že olej 5w40 provozem ke konci výměnného intervalu "zřídne" o něco málo víc, než 10w40; v tomto asi nejlépe "drží" hodnotu mm2s-1 oleje 5w30 A3/B3
anonymní luk.zah

Příspěvek od anonymní luk.zah »

Omlouvám se, ale nějak mi nejde přihlásit se :oops:

Pokud by to bylo přesně tak, jak píše Harry, tak druhé nejlepší mazivo na světě by bylo M6A a bezkonkurenčeně nejlepší mazivo v celé galaxii by byla vazelína....
Bohužel se ale obávám, že takto to nefunguje.
Spíš se stotožňuji s názorem Pitrise :idea:
skodovkar
Příspěvky: 6272
Registrován: pon pro 29, 2008 16:40

Příspěvek od skodovkar »

to Harry: myslel jsem to samozřejmě jenom jako kontrast :lol: pokud vím, tak M3A(D) se používálo ještě u embéček, stovky už M6AD(déčko myslím znamená čistící schopnost-detergenty) a 105ky M7ADXX.
A nedá mi to tě neupozornit, že názvy syntetika-minerál spadají právě do období 70.-80.let, kdy oleje Castrol byly modlou motoristů. Někde to v těch článcích je. Dnes už je téměř nepodstatné z čeho je olej vyroben.

http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus3 :wink:
FF

Příspěvek od FF »

Harry Ventil píše:...Mimo to úmyslně, laicky a stručně, řečeno: 10W40 maže lépe, než 5W40!...
Harry píše:...Myslel jsem to v tom smyslu, že oleje 5W40 mají většinou úmyslně sníženou HTHS, tím pádem nižší střihovou stabilitu...
Zabudol si dodať, že v roku 2000 bol koniec sveta...

Zisti si, čo je to HTHS viskozita... ...ináč v pohode - chcel si poradiť v niečom, čo sám neovládaš... ...nie si ty z úradu vlády, alebo parlamentu... ...a ako to tak sledujem v poslednej dobe - je jedno či ČR alebo SR...!?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Přechod z 10W-40 na 5W-40

Příspěvek od Pitris »

Jen bych ale dodal, že se prvotní otázka tohoto vlákna "ptala" na něco trošku jiného.....
Pavel Jandák píše:Ahoj lidi,chci se zeptat,jestli uškodím motoru,když tam naliji olej 5W-40 místo 10W-40.Motor má 180tis a olej nežere.Celou dobu se tam dával 10W-40.Ten 5W-40 bych tam dal jenom kvůli občasným krátkým jízdám.Zimní starty jsou nulové.V zimě vůbec nejezdim.Díky
A tam není nutné přecházet z 10w40 na 5w40 - v tomto případě je "pětka" zbytečná......
.....ale je použitelná
Uživatelský avatar
Harry
Příspěvky: 1147
Registrován: čtv srp 06, 2009 17:55

Příspěvek od Harry »

skodovkar píše:to Harry: myslel jsem to samozřejmě jenom jako kontrast :lol: pokud vím, tak M3A(D) se používálo ještě u embéček, stovky už M6AD(déčko myslím znamená čistící schopnost-detergenty) a 105ky M7ADXX.
A nedá mi to tě neupozornit, že názvy syntetika-minerál spadají právě do období 70.-80.let, kdy oleje Castrol byly modlou motoristů. Někde to v těch článcích je. Dnes už je téměř nepodstatné z čeho je olej vyroben.

http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus3 :wink:
Domníval jsem se, že máš nějakou hodně starou Škodovku, a že Tě tohle zajímá....
V momentě, kdy se začaly čs. oleje značit písmeny "M" a "P", (dřríve A, AB, B, BB,) začaly se pro osobní auta vyrábět oleje s označením M6A (dopručený na léto,) a M4A (zimní). Tyto oleje měly proběh 2500 km a při každé druhé výměně byl doporučen proplach "výplachovým" olejem (Už si nepamatuji značení, je to asi 40 let....)
Olej M6A byl skutečně jedním z nejlepších olejů u nás vyráběných a řada lidí se k němu vrátila (po zkušenostech s řadou AD,) také mnoho zkušených motoristů jej používalo namísto M2T. :!: :!: :!:
Že by byl olej M3A, je možné, já si nevzpomínám, pro náklaďáky byl někdy u pump také M9A
Po nich přišly oleje aditivované M6AD a M4AD, kde byl proběh stanoven na 5000 km a proplach už se nedělal. (Převodové oleje přešly ze značení "Px" na "PPxx", kde xx už měla být norma SAE, a začal se vyrábět olej PP90H - tedy pro hypoidní rozvodovky.) Po čase byl vyroben olej M3AD, který byl doporučován jako nejmodernější a celoroční a zároveň snižující spotřebu PH (tehdy převážně benzinu)..... Kdo si ho dal do auta, byl překvapen zpočátku jeho úbytkem, a později kratší životností motoru.... :evil:
Téměř zároveň se začal i u benzinových pump prodávat za tuzexové bony Castrol. Tehdy byl opravdu, ve srovnání s našimi oleji, extratřída! (Zachránil později mnoho Žigulíků 1600 před předčasnou GO.....)
Další etapou byl olej M8AD (SAE 15W50) - Mogul Super, což byla obrovská sláva, protože konečně olej, který trochu slušně mazal (17,- Kčs/litr)..... (Také Mogul Speciál M5AD....) Krátce na to byl uveden do prodeje Mobil Super stáčený v Kolíně (nad Labem :lol: ) do litrových plechovek (26,- Kčs/litr). V určitém období se stalo, že se omylem ty oleje při plnění vyměnily, takže v plechovkách od Mobilu byl Mogul a naopak.... :cry: :lol: :lol:
Tepve potom se ta řada olejů rozrostla o M7AD a jeho další modifikace.
Naposledy upravil(a) Harry dne úte říj 27, 2009 21:04, celkem upraveno 1 x.
Subaru Outback 3,0 - objem ničím nenahradíš.

Castrol NEBRAT !

Se Subaru včas u baru,... a na věčné časy :wink:

Není dne, aby se člověk nenas*al.

Umění žít spočívá v tom, aby člověk věděl, na co se má vys*at.
bjukemen
Příspěvky: 4876
Registrován: sob bře 29, 2008 17:09

Re: Přechod z 10W-40 na 5W-40

Příspěvek od bjukemen »

Pavel Jandák píše:Ahoj lidi,chci se zeptat,jestli uškodím motoru,když tam naliji olej 5W-40 místo 10W-40.Motor má 180tis a olej nežere.Celou dobu se tam dával 10W-40.Ten 5W-40 bych tam dal jenom kvůli občasným krátkým jízdám.Zimní starty jsou nulové.V zimě vůbec nejezdim.Díky

...samozrejmä možeš prejst na olej 5W-40 bez obav a olej meniť po max. 15000km

...ja osobne by som prvy interval vymeny skratil o 1/3
Odpovědět