Používat přísady do nafty?

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
marpie

Používat přísady do nafty?

Příspěvek od marpie »

Je dobré používat celoročně nějaké aditivum do nafty, když většinou tankuji u neznačkových pump, které myslím naftu neaditivují (Globus, Makro, Jet). Co to pro auto bude znamenat. Spočítal jsem si, že jeden typ aditiva mě vyjde cca 20 hal. na litr což je pořád levnější než kdybych tankoval u Shellu, Aralu apod. Nebo radši za dráž tankovat u dražších pump? A je dobré občas třeba použít do nafty např. čistič vstřikovacích trysek nebo jiné přísady s různými funkcemi? V autoservisu mi čistič vstřiků doporučili, že je to lepší než se ve vstřicích hrabat.
drgi

Re: Používat přísady do nafty?

Příspěvek od drgi »

marpie píše:Je dobré používat celoročně nějaké aditivum do nafty, když většinou tankuji u neznačkových pump, které myslím naftu neaditivují (Globus, Makro, Jet). Co to pro auto bude znamenat. Spočítal jsem si, že jeden typ aditiva mě vyjde cca 20 hal. na litr což je pořád levnější než kdybych tankoval u Shellu, Aralu apod. Nebo radši za dráž tankovat u dražších pump? A je dobré občas třeba použít do nafty např. čistič vstřikovacích trysek nebo jiné přísady s různými funkcemi? V autoservisu mi čistič vstřiků doporučili, že je to lepší než se ve vstřicích hrabat.
v prvom rade by som netankoval u takych pump - teda ak ti zalezi na tvojom aute. nie je to len o aditivach, ale aj o vode a inych necistotach v nafte. snad si nemyslis, ze ti predaju rovnako kvalitnu naftu o 2-3 koruny lacnejsie, ked si si sam spocital, ze aditivum (kupovane maloobchodne) ta vyjde 20halierov na liter.
priklad zo zivota: kupil som ojazdene auto, chlapik tankoval co najlacnejsiu naftu, spotrebu mal 6-7 litrov a nadrz plnu vody a bordelu. ja som si dal nadrz vycistit, novy palivovy filter, tankujem na Shell a mam spotrebu 5.2 litra. Inac, hned po prvom natankovani na Shell mal motor tichsi a kludnejsi chod. Teraz som nalial aj nejake Texaco diesel aditivum, co ma vycistit trysky a piestne kruzku. niezeby som to potreboval, ale raz za cas nezaskodi.
marpie

Re: Používat přísady do nafty?

Příspěvek od marpie »

drgi píše:
marpie píše:Je dobré používat celoročně nějaké aditivum do nafty, když většinou tankuji u neznačkových pump, které myslím naftu neaditivují (Globus, Makro, Jet). Co to pro auto bude znamenat. Spočítal jsem si, že jeden typ aditiva mě vyjde cca 20 hal. na litr což je pořád levnější než kdybych tankoval u Shellu, Aralu apod. Nebo radši za dráž tankovat u dražších pump? A je dobré občas třeba použít do nafty např. čistič vstřikovacích trysek nebo jiné přísady s různými funkcemi? V autoservisu mi čistič vstřiků doporučili, že je to lepší než se ve vstřicích hrabat.
v prvom rade by som netankoval u takych pump - teda ak ti zalezi na tvojom aute. nie je to len o aditivach, ale aj o vode a inych necistotach v nafte. snad si nemyslis, ze ti predaju rovnako kvalitnu naftu o 2-3 koruny lacnejsie, ked si si sam spocital, ze aditivum (kupovane maloobchodne) ta vyjde 20halierov na liter.
priklad zo zivota: kupil som ojazdene auto, chlapik tankoval co najlacnejsiu naftu, spotrebu mal 6-7 litrov a nadrz plnu vody a bordelu. ja som si dal nadrz vycistit, novy palivovy filter, tankujem na Shell a mam spotrebu 5.2 litra. Inac, hned po prvom natankovani na Shell mal motor tichsi a kludnejsi chod. Teraz som nalial aj nejake Texaco diesel aditivum, co ma vycistit trysky a piestne kruzku. niezeby som to potreboval, ale raz za cas nezaskodi.
No vyloženě u noname pump netankuji, jak jsem psal tak hlavně Makro a Globus a občas Jet. Dal jsem si teď trošku práce a zjistil jsem že Makro v Ostravě, kde většinou tankuji bere pohonné hmoty od OMW nebo od Benziny což sice není Shell ale aspoň podle mne má i OMW i Benzina naftu adtivovanou a na slušné úrovni. Nebo se mýlím? A taky jsem si zjistil, že Globus bere veškeré pohonné hmoty od Aralu, který má naftu aditivovanou určitě. Nevím teda jak je to s Jetem, ale tam už skoro netankuji.
drgi

Re: Používat přísady do nafty?

Příspěvek od drgi »

marpie píše:
No vyloženě u noname pump netankuji, jak jsem psal tak hlavně Makro a Globus a občas Jet. Dal jsem si teď trošku práce a zjistil jsem že Makro v Ostravě, kde většinou tankuji bere pohonné hmoty od OMW nebo od Benziny což sice není Shell ale aspoň podle mne má i OMW i Benzina naftu adtivovanou a na slušné úrovni. Nebo se mýlím? A taky jsem si zjistil, že Globus bere veškeré pohonné hmoty od Aralu, který má naftu aditivovanou určitě. Nevím teda jak je to s Jetem, ale tam už skoro netankuji.
lenze omw a takisto benzina nebude mat problem urobit neaditivovanu naftu pre Makro a pod. btw, minimalne na slovensku berie Shell naftu od Slovnaftu a dava do nej vlastne aditiva.

skus tankovat chvilu priamo u OMW, alebo Shell. Len tak pre zaujimavost, ci zbadas nejaky rozdiel v spotrebe, zivosti alebo hlucnosti motoru.
JaK

Re: Používat přísady do nafty?

Příspěvek od JaK »

Paliva jsou na všechny čerpací stanice dodávána stejně kvalitní a všechna jsou dostatečně aditivována. U nafty by to dnes ani bez aditivace nešlo. Klesl obsah síry v naftě a bez síry by ta nafta moc nemazala, zadíraly by se vstřikovací čerpadla. Proto všechny nafty musí být dostatečně aditivované. Je pravda, že v palivech mám trochu mezery, ale toto by se od pravdy moc vzdalovat nemělo.
Problém v kvalitě paliv bývá vždy na straně dopravce paliv (míchání paliv v cisterně) nebo na straně provozovatele čerpací stanice (špatná péče o nádrže - odkalování apod.). Výhodou značkových čerpacích stanic je to, že ty velké společnosti si pohlídají nájemce čerpaček a donutí je se o ty nádrže starat.
A prosím, čerpací stanice JET považujte za ty lepší. JET patří firmě PhilipsConoco, což je jedna z největších ropných a rafinérských společností.
marpie

Re: Používat přísady do nafty?

Příspěvek od marpie »

drgi píše:


lenze omw a takisto benzina nebude mat problem urobit neaditivovanu naftu pre Makro a pod. btw, minimalne na slovensku berie Shell naftu od Slovnaftu a dava do nej vlastne aditiva.

skus tankovat chvilu priamo u OMW, alebo Shell. Len tak pre zaujimavost, ci zbadas nejaky rozdiel v spotrebe, zivosti alebo hlucnosti motoru.
[/quote]
No jednu dobu jsem čerpal jen u OMW a vůbec žádný rozdíl ve spotřebě nebyl. Spotřebu sleduji dlouhodobě a rozdíl bych poznal. A motor se choval stejně. Suveréně nejnižší spotřebu jsem měl jednou po natankování plné v Čechách někde mezi Novým Borem a Libercem a to byla čerpačka tuším Paramo. Shell jsem teda ještě nezkoušel.
marpie

Re: Používat přísady do nafty?

Příspěvek od marpie »

JaK píše:Paliva jsou na všechny čerpací stanice dodávána stejně kvalitní a všechna jsou dostatečně aditivována. U nafty by to dnes ani bez aditivace nešlo. Klesl obsah síry v naftě a bez síry by ta nafta moc nemazala, zadíraly by se vstřikovací čerpadla. Proto všechny nafty musí být dostatečně aditivované. Je pravda, že v palivech mám trochu mezery, ale toto by se od pravdy moc vzdalovat nemělo.
Problém v kvalitě paliv bývá vždy na straně dopravce paliv (míchání paliv v cisterně) nebo na straně provozovatele čerpací stanice (špatná péče o nádrže - odkalování apod.). Výhodou značkových čerpacích stanic je to, že ty velké společnosti si pohlídají nájemce čerpaček a donutí je se o ty nádrže starat.
A prosím, čerpací stanice JET považujte za ty lepší. JET patří firmě PhilipsConoco, což je jedna z největších ropných a rafinérských společností.
A co ještě říkáš na tu původní otázku, přidávat aditiva a občas nějaký čistič, nebo ne?
Yper

Aditiva do paliv

Příspěvek od Yper »

Takže pánové, byl jsem zakladatelem této diskuse požádán o odpověď.

Jednoznačně platí, že všechny nafty ve všech druzích a kvalitách, jsou dnes aditivivány přímo od výrobce - je to standard, který nařizuje i norma.
Jednak se dává cetanový zlepšovač, přísada pro zvýšení mazivosti a přísada pro snížení TVP (pro potlačení teplotního bodu pro vylučování parafínů).

K probíranému tématu zda přidávat ještě další přísady do paliv - jednoznačně ano. Vždy se vyplatí koupit aditivum, které zvyšuje cetanové číslo (osvědčí se zejména v zimních měsících), dále které zvyšuje mazivost a čistí palivový systém - hlavně vstřikovací trysky a čerpadlo. Při dlouhodobém používání je přínos těchto aditiv jednoznačně znát.

Samozřejmě, že jsou odběratelé paliv, kteří si odebrané palivo ještě navíc aditivují - někteří (těch je ale velmi málo) aditivaci provádějí na svých pumpách, ale mnohem více se dodatečná aditivace provádí přímo u výrobce paliv a to tak, že odběratel má u výrobce (např. Česká rafinérská) svůj malý zásobník s aditivy a při plnění do autocisterny je mu k odebíranému množství současně dávkováno i jeho aditivum.
Nemyslím si však, že se vyplatí takto aditivované palivo kupovat - myslím si, že přínos neodpovídá vloženým nákladům. Je rozhodně lepší si příslušné aditivum koupit a dávkovat sám. Velmi přehledný leták k aditivům má myslím f.STP, ale mohou být i jiné firmy a já nechci nikomu radit nic konkrétního - to musí každý spotřebitel zkusit sám, co mu vyhovuje - cena/přínos.

Kde tankovat: nebojte se tankovat i u firemních čerpacích stanic - Makro, HyperNova atp. Tyhle stanice mají velmi vysokou výtočnost, tzn. že jsou denně zaváženy novým palivem. Jejich stavba je nového data a tudíž musí i splňovat požadavky příslušných norem na skladování, odvětrávání a systém rekuperace odsávaných par. Pravděpodobnost výskytu vody je velmi malá. Tyhle pumpy nejedou na zisk z paliv, tak jako ostatní. Tyhle pumpy mají nákupní cenu paliv navýšenou jen o příslušnou daň a takovou marži, která pokryje nutný provoz této stanice a náklady na údržbu a plat obsluhy. Tyhle pumpy neživí jednoho či dva majitele a jejichž krédem je být co nejdříve za vodou. Jsou provozovány za účelem získání co největšího počtu zákazníků do vlastního obchodního centra, kdy jste nuceni koupit zboží v určité hodnotě, abyste pak dostali příslušnou slevu na palivu. Tohle velké množství paliva pak musí kupovat stejně jen u důvěryhodného zdroje, protože jinak by ztratilů celý jejich obchodní řetězec kredit.
Jet je Conoco. Conoco,Agip a Shell jsou akcionáři České rafinérské.
Tihle tři berou jen u České rafinérské nebo u dalších drobných výrobců v rámci skupiny Unipetrol, kam patří i Česká rafinérská. Do Unipetrolu patří i Paramo a Koramo(jinak dnes již také Paramo).
Aral bere stejného dodavatele jako výše jmenovaní.
OMV také tak nebo případně vozí palivo přímo z Německa, ale rovněž min. stejně kvalitní - nicméně dnes se jim vyplatí brát palivo u nás, což také dělají. Benzina bere výhradně u České rafinérské - je také ve skupině Unipetrol. Palivo od Slovnaftu je totožné s naším.
Můžete celkem bez obav tankovat i u čerpacích noname stanic, ale jen u takových, kde víte, že je vysoká výtočnost.
Nejvíce opatrní ale buďte hlavně v zimě - týká se dieselu - pokud máte pochyby, protože cena se vám zdá nízká, pak chtějte po obsluze, aby vám dala do ruky doklad o tom, jaké palivo expeduje.
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

Moje vlastní zkušenost s naftou - pokud koupím naftu kdekoli, kde ji nemají pančovanou, je spotřeba stejná (dána pouze provozními podmínkami) a problémy s motorem nulové. Jakmile se ale koupí nafta od různých podvodníků, kteří do ní přimíchávají vyjetý olej a jí nevím co ještě, problémy nastanou. Dobře aditivovanou naftu má také KM Prona, dodává i některým malým čerpacím stanicím. U Globusu tankuji celkem pravidelně a dávám vlastní aditivum, provoz bez sebemenšího problému. Souhlasím s tím, že tyto čerpačky majitele neživí, že je to pouze služba zákazníkům supermarketů. Dodatečně aditivovaná nafta od Shellu, Aralu, Bezniny atd. má výhodu v tom, že skutečně udržuje palivový systém v čistotě. Proto u starších dieselů, které jezdily dlouho na neaditivovanou naftu, vstřikovací systém postupně vyčistí a spotřeba paliva klesne. Ovšem potom už není rozdíl mezi spotřebou aditivované a "neaditivované" nafty nijak výrazný, prakticky se nedá postřehnout, akorát se motor zdá o něco živější na dodatečně aditivovanou naftu.
karlos

nafta

Příspěvek od karlos »

kupoval jsem naftu dlouho u stanice noname, ale ta má velký obrat, takže tam u nich skutečně žádný bordel v naftě nebyl. Pak otevřeli o kus dál jinou čerpačku, taky noname. Super cena a že měli i komplet nové vybavení, tak jsem tam párkrát zajel. Brzo jsem s nima skončil, protože měli nádrž venku ( cisterna ) a brzo to bylo plné vody ( a asi taky neodkalovali ). Co jsem za ty dva měsíce ušetřil, tak jsem vyhodil za nové filtry. Jinak ale s naftou problém nebyl. Co se týče aditiv, tak říkám ano. Používám už leta od Castrolu a připadají mi dobré, a myslím si že jsou i lepší, ale jsem líný to hledat a zkoušet. Teď v poslední době nakupuji u Benziny a asi tak tomu zůstane, protože v porovnání s první noname čerpačkou mi připadne že to bere o něco málo míň ( cca do -0,2l / 100 km ) a jede to i hned a studený. Jinak to auto je líný pořád a víc už to stejně nepojede i kdybych tam nalil kdoví co.
Miro

Příspěvek od Miro »

Aditivace nafty je dnes nutností, i když jak píše Yper je nafta aditivována u výrobce, nebo spíše na výdejních terminálech firmy ČEPRO, případně jiným způsobem např. firma ARAL má aditivační nádrže přímo na cisterně a automaticky při stáčení na čerpací stanici si ošetřuje svoji naftu. Vše záleží ale na lidech, a pokud si člověk sám zkusí použít přísadu při tankování, zjistí že motor se chová úplně jinak, samozřejmě lépe. Aditivum nejenže zvyšuje cetanové číslo ( asi o 4 body)což má za následek klidnější chod motoru, ale dále zlepšuje rozstřik paliva na menší kapičky, které mají lepší průběh spalování, zvýšení výkonu, nižší exhalace spalin,odstranění tvorby karbonu na vstřicích, dále přísada zvyšuje mazivost nafty, která je také důležitá, hlavně u rotačních vstřikovacích čerpadel, chrání části proti korozi, zlepšuje vlastnot nafty rychleji odlučovat vzduch nejen při tankování, ale hlavně jeho nežádoucí přítomnost ve vysokotlaké části vstřikovacího systému. V zimě zlepšuje hodnotu filtrovatelnosti nafty. Co se týče kvalitativních ukazatelů nafty na čerpacích stanicích, je to na příslušných lidech, jak dodržují příslušná technologická nařízení pro údržbu zásobníků pohonných látek.
Zamo

Příspěvek od Zamo »

Jednou jsem natankoval u ONO. I když jsem měl úplně prázdnou nádrž, dostal jsem do ní jen 3/4 obsahu nafty. Strašně pěnila, a to jsem tankoval s přestávkami. U jiných čerpadal se mi to ještě nestalo. Tak nevím co si o tom myslet. Kamarád tam natankoval Jumpera - a čoudil jak starý kamna. :(
Jiříček

Příspěvek od Jiříček »

No, to je také nápad, tänkovat u ONO...:-)
Escort

Příspěvek od Escort »

Tak musím napsat svůj poznatek. Můj ropák Escort má normálně dlouhodobou spotřebu 6,5 l a přes léto cca 6,1 -6,2 l. Nejdříve jsem do něj nalil čistič vstřikovacího systému a spotřeba klesla cca na 5,6 -5,9. Pak jsem po cca 800 km vyměnil palivový filtr a spotřeba byla 5,8 ale z toho byla cca polovina s plně naloženým autem. Po dalších 1000 km jsem přidal aditivum do nafty a při dalším tankování jsem byl v šoku. Spotřeba během 300 km z čehož bylo 160 s plným autem byla 5,0 l. A bylo to opravdu poctivých 5 l. Já vždy tankuji do plné do opadnutí pěny tak abych viděl hladinu a ještě čekám až to zabublá a klesna a zase dotankuji a tentokrát jsem tomu nechtěl věřit tak jsem tankoval houpal s autem a prostě víc jsem tam nedostal a po natankování jsem ujel cca 500 metrů zastavil otevřel víčko nádrže a hladina tam stále byla. Uvidím co udělá další měření, ale kdyby to bylo mezi těmi 5 - 5,8 l tak bych byl u mého žíznivého Forda spokojen, zvlášť při současných a výhledových cenách paliva.
Diesel

Příspěvek od Diesel »

Ja pouzivam SUPER DIESEL ADITIV letni/zimni stoji cca 190,- (650ml) redeni 1:1000 => 3kc/30l. (www.vif.cz)
Naftu beru u Shellu kde by mela byt aditivovana jeste tam spricnu jeden uzaver a v zime pohoda a cerpadlo je ochraneno. Hlavni vyhodu vidim ve zvyseni cetanoveho cisla a mazivosti nafty (cerpadlo) pac nafta je dost "sucha". Snizeni spotreby apod. no budu tomu verit :)
Odpovědět