Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Návštěvník

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Návštěvník »

Podívej, NOVON-e,
1/ jestli u Forda sekají na osové vzdálenosti vaček cca 20 cm nějaký ten mm sem či tam (podle hesla: "co kus, to unikát"), pak se tomu ani nedivím. :P Ale věř tomu, že existují výrobci, kterým to sedí naprosto přesně i bez nutnosti pootočení rozvod. kola/kol vůči vačce/vačkám.
2/ A že tam v případě "nepříjemného" časování rozvodů některých motorů (souběh odporu pružiny sacího ventilu tlačící kolo vačky na jednu stranu a pružiny výfukového ventilu tlačící kolo druhé vačky na opačnou stranu) ten řemen při nastavení "na rysky" nejde narvat, to je problém použitého nářadí a fixačních přípravků, nikoli napnutí řemene - samozřejmě v případě, že neplatí bod 1, tj. že nesedí osová vzdálenost vaček natolik, aby se už zuby na řemenu a vačkových kolech nescházely.
3/ Zkoušel sis někdy těmi rozvody pootáčet po "správném" napnutí řemene napínákem? Pokud ne, vřele doporučuji! Třeba přijdeš na to, že ten řemen mezi koly vaček je v jejich určité poloze napnutější a v jiné zase uvolněnější, což je právě důsledkem souběhu či nesouběhu tlaku pružin na straně sání a výfuku dle mého popisu v bodu 2. Pak bych se ani nedivil, že po Tebou popsané "úpravě" vzájemné polohy vačkových kol řemen za studena plandá natolik, že mlátí o kryt, o vzájemně rozhozeném časování samotných vaček ani nemluvě!

P.S.: Nebo snad chceš tvrdit, že každý řemen "má zuby jinde", pročež je nutno upravovat vzájemnou pozici vačkových kol, tzv. "aby se to sešlo"? :shock:
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od NOVON »

Modelář: Nevím jestli u Forda ,ale Zetec je japonský motor:-) Naštuduj si servisní manuál výměny rozvodů motorů Zetec-E,myslím že ty autodata pro nic za nic nezpracovávají..Já je mám na všechny vozy,dle toho se řídím a víc nepotřebuju..Tímto bych diskusi uzavřel,bo přít se s modelářem je jako přít se s Pánem bohem..
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Návštěvník

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Návštěvník »

To NOVON: Domníval jsem se, že tomu chceš přijít na kloub. Evidentně nikoli, jelikož se spokojíš s kognitivní konsonancí, v rámci níž se dopouštíš (a vůbec nejsi sám, o což tady jde) tzv. konfirmačního zkreslení.
Promiň, nemohl jsem si pomoci, ale tohle je toho fakt přímo učebnicovým příkladem! :wink:

P.S.: Přesto jsem (výjimečně) ochoten tuhle debatu dokončit, abychom se dobrali k tomu, proč je konstatování, že se ještě
NOVON píše:... nestalo u žádného motoru Zetec,aby nebylo nutné váčková kola povolit,abych tam ten řemen správně nasadil a ten tam sedl..Většinou chybělo půl zubu ...
pouhým klamem.

P.P.S.: Ten japonský motor ale vyrábějí u Forda, nedováží se z Japonska. Aneb když dva dělají totéž, není to vždy totéž! :twisted:
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od NOVON »

Modeláři podívej,nepovažuju se za mechanika od F1,ale zatím všechny auta co jsem dělal odjely...a dokonce odjely i ty,které přijely na laně.Tak že blbec si myslím nejsem a taky o autech něco vím..Dělám dle praktických zkušeností a když nevím,či si nejsem jistý (promiň jsem jen člověk) tak mrknu do Autodat a hned mám jasno..Není na tom nic špatného,protože vesměs každý motor má v sobě výrobcem "nainstalovanou past" ,prostě konstrukční řešení odlišující se od jiných..Neexistuje žádný universální postup,který lze aplikovat na všechny motory..Asi tak..No nicméně jdu se ženou na lože,tak mám teď jinou zábavu než zamaštěné motory:-)
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Návštěvník

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Návštěvník »

To NOVON: Z mnou zvolených výrazových prostředků je doufám jasné, že Tě za blbce nepovažuji. Pokud jde o mechaniky F1, možná bys byl překvapen, ale nejspíše jinak... Kognitivní konsonance podpořená konfirmačním zkreslením je právě o těch přirozených lidských postupech a projevech, které zmiňuješ. A konstrukční řešení (ve smyslu původních záměrů konstruktéra) jsou zhusta modifikována ekonomicky vynuceným technologickým řešením, které je pak prezentováno jako výdobytek, aniž by někdo přiznal, že jde jen o z nouze ctnost či vytloukání klínu klínem. Málokterý výrobce je totiž schopen a ochoten vyjít vstříc mechanikovi, který jeho výrobky pak musí často v amatérských podmínkách servisovat a opravovat. Pokud jsi už někdy dělal rozvody na nějakém motoru od MMC, pak nejspíše víš, že "rysková poloha" je taková, ve které vačky "samy drží", aniž by je bylo nutno fixovat vůči tlaku ventilových pružin. Tedy vůbec nedochází k tomu, o čem jsme se tu dnes bavili. :wink:

Dobrou noc a příjemnou zábavu! :)
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Colommbo »

Návštěvník píše: Kognitivní konsonance podpořená konfirmačním zkreslením je právě o těch přirozených lidských postupech a projevech, které zmiňuješ.
Odpusť upřímnost, ale nepřipadá ti právě tohle až přespříliš sebetivatilní... :? A taky už přeju dobrou noc! :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Návštěvník

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Návštěvník »

Jedná se o v oboru psychologie (za)užívanou terminologii, pro kterou nemá smysl za každou cenu hledat "češtější" variantu. Nemohu za to, že neexistuje odpovídající český výraz např. pro cyklothym (to však patří zase k jiné teorii).

A co do motorů, když se v nich začneš hrabat, rychle sám zjistíš, jak moc se výrobce snažil...
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od NOVON »

Modelář: Tak že jsme se v podstatě shodli,tedy jestli jsem ty tvé,pro mne cizí "výrazy" dobře pochopil..
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
NOP

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od NOP »

Colommbo píše:
Návštěvník píše: Kognitivní konsonance podpořená konfirmačním zkreslením je právě o těch přirozených lidských postupech a projevech, které zmiňuješ.
Odpusť upřímnost, ale nepřipadá ti právě tohle až přespříliš sebetivatilní... :? A taky už přeju dobrou noc! :wink:
....je až excentrické, jaké enormní kvantum importovaných termínů se prezentuje v tuzemské konvenční interpersonální konverzaci :lol: :shock:
Návštěvník

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Návštěvník »

NOVON píše:Modelář: Tak že jsme se v podstatě shodli,tedy jestli jsem ty tvé,pro mne cizí "výrazy" dobře pochopil..
Shodli jsme se lidsky, neshodli jsme se technicky, jelikož technika z vysoka s... na to, jak co my, lidé, vnímáme, ona se totiž musí (a také to dělá) řídit objektivními zákonitostmi. Tyhle zákonitosti my, lidé, nějak chápeme a využíváme, někdy lépe a více, jindy hůře a méně. A jelikož i konstruktéři, technologové a tvůrci různých Autodat-ů jsou jen lidé, navíc omezení ekonomickými faktory, kteří se potýkají s více či méně stejnými problémy vnímání, vysvětlování si věcí a hlavně domýšlení důsledků svých (po)činů, dochází k "instalaci" oněch Tebou již zmíněným "pastí". A jen málokdo se zamýšlí nad tím, jaké vlastně jsou jejich příčiny a zda náhodou "nečůráme proti větru", když využíváním rádoby "ověřených pouček a příruček" jen přispíváme k šíření omylů a dogmat. Vždyť koho by ještě nedávno např. napadlo, že se řetězy v rozvodech může být tolik problémů? A přece je to tak jednoduché! Když si vezmu jen to, co se za běhu motoru děje na tom krátkém úseku pohonu rozvodů jen mezi samotnými vačkovými koly (o čemž tu od včerejška debatujeme) - a to si pro zjednodušení zcela odmyslím, co vše se k tomu navíc děje mezi vačkami a klikovkou - a vztáhnu to k dnešní minimalizaci rotujících hmot, tedy k minimalizaci vlastního momentu setrvačnosti těch rozvody spojených dílů motoru, pak je to vcelku jasné! :idea:
Návštěvník

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Návštěvník »

NOP píše:....je až excentrické, jaké enormní kvantum importovaných termínů ...
Zejména těch neexistujících, smyšlených, které dokonce nejsou ani neumným překladem z nějakého cizího jazyka. :evil:
Uživatelský avatar
NOVON
Příspěvky: 2968
Registrován: pát říj 16, 2009 11:01

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od NOVON »

Rozvodové řetězy jsou kapitola sama pro sebe,to je jasné..Kdysi,když se dělaly ještě poctivé motory odlehčené od EKO srač.k a úsporných opatření,to byla obrovská výhoda..Dnes je to katastrofa..
VW Touran 1.6 MPI 75kw+LPG
VW Touran Freestyle 1.6 MPI 75kw
Návštěvník

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Návštěvník »

NOVON píše:Kdysi,když se dělaly ještě poctivé motory odlehčené od EKO srač.k a úsporných opatření,...
Kdysi není dnes, často bohužel...

Příklad: Vlastním motorovou pilu z r.v. 1974. Uvažoval jsem, že jí už dopřeji zaslouženého důchodu, tak jsem si udělal průzkum trhu a zjistil jsem, že:
- ta dnešní bude mít ve stejné (profi) kategorii při stejném objemu motoru o něco nižší výkon, navíc ho bude dosahovat při dvojnásobných (!) otáčkách;
- bude o nějaké to kilo lehčí, ovšem za cenu náhrady odlitků z hliníkové slitiny plasty;
- bude mít nižší spotřebu;
- nejspíše bude mít čistší exhalace;
- stojí tolik, že to považuji za neúměrné tomu, co bych za ty peníze dostal (s přihlédnutím k tomu, co vím o technické stránce věci).

No a při té příležitosti jsem odhalil nečekané souvislosti, které mi do té doby zůstávaly "utajeny":
- řetězka na odstředivce má u současných pil extrémně minimalizované rozměry, poněvadž s řeznou rychlostí řetězu nelze jít při rostoucích provozních otáčkách motoru nekonečně vysoko a žádný jiný "převod" tam není;
- tahle dnešní "minimalistická" řetězka se velmi rychle opotřebovává, zatímco na mé staré pile, kde je ještě dostatečně velká a s větším počtem zubů, byla od onoho r. 1974 měněná snad jen 2x;
- současné řetězy jsou stavěné na vyšší řeznou rychlost, než tehdy, proto má pila už nedosahuje takového řezného výkonu (a to ani při "specifickém" broušení řetězu), jako kdysi, ještě se starým typem řetězů;
- to by se dalo vcelku snadno řešit ještě větší/o vyšším počtu zubů řetězkou (přece jen mám maximum výkonu motoru v 6500 ot./min. a ne někde nad 12 000), jenže nic takového k mé pile neexistuje a budu rád, když seženu alespoň nějakou kompatibilní.

Výsledkem mého zkoumání všech okolností pak je, že moje stará pila ještě do důchodu nemůže. :)
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Colommbo »

Návštěvník píše: Zejména těch neexistujících, smyšlených, které dokonce nejsou ani neumným překladem z nějakého cizího jazyka. :evil:
:wink: :lol:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Záměna viskozity kvůli cvakajícím hydroštelům

Příspěvek od Pedro »

V poslední větě Návštěvníka,škrtám slovo "pila".
Odpovědět