Jaké auto?

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: ad 4/ Ve srovnání Vectra I x Megane I si tedy nerozumíme. Já považuji jízdní vlastnosti (sezení, zjm. v krizových situacích) za jednu z nejpodstatnějších věcí na autě. A tady Vectra vede o moc. Ale je skutečně o třídu výše, tak se to dá i předpokládat. Nebezpečná by mohla být svou leností - srovnávám Vectra 1,8 a Megane 1,6 (oba motory měly, myslím, 90 k). Megane (byl to sedan) s tím byl svižný, Vectra vinou váhy a delších převodů byla líná. Jinak ale s Meganem bylo pěkné svezení - motor, převodovka, řazení, brzdy, vše lákalo k rychlé jízdě. Dokud se člověk nepřiřítil do zatáčky a nepoučil se, že tady bude na místě zas tak moc nespěchat :evil: . Vectra i v při nouzovém brzdění při současném vyhýbacím manévru vše zvládala graciézně. Jakoby nic. Podotýkám, že Vectra tehdy už byla stará křapka a Megane ještě téměř voněl novotou.
ad 5/ Vsaď se, že stáhnu okýnko kličkou rychleji, než Ty elektrikou :lol: . Ještě jsem tím nikoho nezdržoval. Nutnost současného stahování okénka při manipulaci s autem ve stísněném prostoru jsem zatím nezažil. Připomínáš mi podnikatele, který musí mít automatickou převodovku, páč při jízdě má v jedné ruce mobil a v druhé cigaretu :P .
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: Ještě k tomu 4x4. To bych s sebou nechtěl stále tahat, i když by se to semtam hodilo. Jako praktičtější kompromis bych v autě chtěl systém EDS (tzv. elektronický závěr diferenciálu) nebo samosvorný diferenciál (s tím nemám zkušenost, tak radši asi EDS 8) ), ale to je také obtížně dostupné. Tady bych pochválil Škodu, že u nich je to dostupné lépe u auta na objednávku (jako ASR). Je tam zmatek v pojmech, páč ASR prý má v sobě EDS, ale ASR je prý vypinatelné (ovšem nikoliv EDS). Já bych bral pouze EDS vypinatelné. ASR ještě umí při prokluzu "ubrat plyn", ale to mi přijde zbytečné a stejně to při snížené trakci hned vypnu. Také se snad dodával jen tento systém "ubírání plynu" bez EDS? (tvrdil mi to jeden majitel Mazdy - že při prokluzu to ubere plyn, ale EDS to nemá) s označením TCS. To už jsem vůbec nepochopil, ale nevím, jestli se nemýlil.
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše:modelář: ad 4/ Ve srovnání Vectra I x Megane I si tedy nerozumíme. Já považuji jízdní vlastnosti (sezení, zjm. v krizových situacích) za jednu z nejpodstatnějších věcí na autě. A tady Vectra vede o moc. Ale je skutečně o třídu výše, tak se to dá i předpokládat.
Já bych řekl, že si nerozumíme "nejen" v tomhle. Ty srovnáváš pocity, já srovnávám to, kde leží skutečný limit toho kterého vozu, a to bez ohledu na to, v jakém momentě se řidič lekne jeho reakce. Opět typický příklad: zatímco "šedá většina" oceňuje jízdní vlastnosti Subaru Impreza (WRX, STi...), jen ti, kdož se tzv. nebojí, ocení skutečné klady Lanceru EVO, kde si to fajnšmerkr začíná užívat až v momentě, kdy Impreza už rezignovala. :D Naopak většina řidičů Octavie ani netuší, jak nebezpečně často se pohybuje na limitu, poněvadž její jízdní projev je tzv. neděsí. Krom toho vůbec neplatí, že čím výše je třída, do které daný vůz patří, tím také lepší jízdní vlastnosti - a kdyby výrobci zákazníky nešidili, mělo by tomu být spíše právě naopak, poněvadž fyzikální zákony prostě nelze "umarketingovat"! :P

Itall píše:Nebezpečná by mohla být svou leností - srovnávám Vectra 1,8 a Megane 1,6 (oba motory měly, myslím, 90 k). Megane (byl to sedan) s tím byl svižný, Vectra vinou váhy a delších převodů byla líná.
Ta Vectra nebyla líná kvůli převodům (tedy pokud za jejím volantem zrovna nesedí řidič líný řadit), ale kvůli naprosto "tupému" motoru. :idea:

Itall píše:Jinak ale s Meganem bylo pěkné svezení - motor, převodovka, řazení, brzdy, vše lákalo k rychlé jízdě. Dokud se člověk nepřiřítil do zatáčky a nepoučil se, že tady bude na místě zas tak moc nespěchat :evil: . Vectra i v při nouzovém brzdění při současném vyhýbacím manévru vše zvládala graciézně. Jakoby nic. Podotýkám, že Vectra tehdy už byla stará křapka a Megane ještě téměř voněl novotou.
Tvoje nadšení mi silně připomíná "reklamace" zákazníků po výměně tlumičů... :twisted: Jinak bych se musel znovu opakovat...

Itall píše:ad 5/ Vsaď se, že stáhnu okýnko kličkou rychleji, než Ty elektrikou :lol: . Ještě jsem tím nikoho nezdržoval. Nutnost současného stahování okénka při manipulaci s autem ve stísněném prostoru jsem zatím nezažil. Připomínáš mi podnikatele, který musí mít automatickou převodovku, páč při jízdě má v jedné ruce mobil a v druhé cigaretu :P .
Vsaď se, že např. na prudkém sjezdu (nahoru se jede "za jedna") v esíčku, kde máš s autem větších rozměrů/o delším rozvoru problém nedřít o vysoké obrubníky z obou stran a kde musíš navíc v místě zlomu pravé zatáčky na levou přednost dát zprava, přičemž v levé zatáčce máš po levé straně hranu betonového sloupu (bacha na zrcátko) a po pravé ocelovou traverzu nesoucí oplocení/mříže (bacha na pravý roh předního nárazníku), přičemž si musíš hlavně najet tak, abys z toho okénka dostal na automat vydávající parkovací lístky (a ten lístek si ještě dokázal vytáhnout), tak budeš mít na volantu zaměstnané obě ruce a velmi oceníš "jednodotykové" el. stahování okénka! :lol: A automat je do dnešního městkého provozu přímo "must"! :wink:
modelář

Příspěvek od modelář »

Itall píše:modelář: Ještě k tomu 4x4. To bych s sebou nechtěl stále tahat, i když by se to semtam hodilo. Jako praktičtější kompromis bych v autě chtěl systém EDS (tzv. elektronický závěr diferenciálu) nebo samosvorný diferenciál (s tím nemám zkušenost, tak radši asi EDS 8) ), ale to je také obtížně dostupné. Tady bych pochválil Škodu, že u nich je to dostupné lépe u auta na objednávku (jako ASR). Je tam zmatek v pojmech, páč ASR prý má v sobě EDS, ale ASR je prý vypinatelné (ovšem nikoliv EDS). Já bych bral pouze EDS vypinatelné. ASR ještě umí při prokluzu "ubrat plyn", ale to mi přijde zbytečné a stejně to při snížené trakci hned vypnu. Také se snad dodával jen tento systém "ubírání plynu" bez EDS? (tvrdil mi to jeden majitel Mazdy - že při prokluzu to ubere plyn, ale EDS to nemá) s označením TCS. To už jsem vůbec nepochopil, ale nevím, jestli se nemýlil.
Opět Tě "umarketingovali"! :twisted: EDS není nic jiného, než ASR, který napřed "ubere" plyn (snížením předstihu zážehu či přes elektronicky řízenou škrt. klapku), a pokud to nestačí, tak ještě i přes brzdu omezí prokluz kola s menší adhezí, ale už "nic nepřidá" na protilehlou stranu. Není to žádný "kompromis" (a rozhodně ne "praktičtější") k samosvoru, tím méně pak k "falešnému" pohonu 4x4 (různé Haldex spojky) a už v žádném případě k plnohodnotnému pohonu 4x4 (tři diferenciály ve stálém záběru). Takže např. ve vrstvě sněhu Ti nezbyde, než všechny systémy vypnout (tedy pokud to jde), poněvadž se potřebuješ někam prohrabat, ne stát na místě s plným plynem, zvadlým motorem a všemi koly zabržděnými, aby neprokluzovaly... :) :lol: :P :twisted:
modelář

Příspěvek od modelář »

Když jsem si to po sobě dodatečně přečetl, zjistil jsem, že to není úplně přesné :oops: , ale na dalekosáhlé exposé teď nemám čas ani náladu.
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář: No, to tedy není vůbec přesné. EDS funguje (má efekt) podobný, jako závěr diferenciálu (přibrzdí protáčející se kolo a tím pošle přes diferenciál točivý moment na druhé kolo na nápravě) a skutečně to tak je. Jenže EDS nelze pořídit samostatně (alespoň u Škody, ale asi i jinde), je to dodáváno jako ASR, tedy s tím "ubíráním plynu". Proto to "ubírání plynu" je dobré vždy vypnout, naštěstí to jde. Proto tvrdím, že "ubírání plynu" je nanic - to vždy vypnu, ale EDS je velmi užitečné - skutečně se s tím lze vyškrábat tam, kam by to bez tohoto systému nešlo. Vyzkoušeno.
Tirika

Příspěvek od Tirika »

I s Haldexem se dá dojet daleko,mám takovou zkušenost,že pokud nesednu na spodek,tak lze vyjet téměř všechno a to jak na blátě tak i ve sněhu - NEJDŮLEŽITĚJŠÍ ROLI HRAJÍ PNEUMATIKY!!! Pravda je,že TRVALÝMU pohonu se však nevyrovná nic :D
modelář

Příspěvek od modelář »

To Itall: Vždyť jsem se už přiznal, že jsem to nenapsal úplně korektně. Přesto platí, že EDS poctivý samosvor nenahradí: mj. proto, že zabrždění protáčejícího se kola má za následek nevyužití třeba i toho zbytku adheze, která pod ním možná ještě (z)byla.

To Tirika: S Haldexem lze přímo proti kopci vyjet možná dokonce ještě výše, než s "full-time" 4x4 bez uzávěrek. Ostatně proto mu již svého času někdo přiřadil přiléhavou zkratku AVK - "Aby Vyjel Kopec". :wink: :lol: Bohužel jeho přínos v praktickém provozu je přinejmenším diskutabilní.
Tirika

Příspěvek od Tirika »

To modelář

Pro normální ježdění po městě je to opravdu luxus. Pokud ale někdo má chatu či barák ve stráni, jezdí různě po stavbách v zimě či v létě, atd..., pak to myslím opodstatnění má :D

Včera jsem byl na Krušnejch v Kovářský, mají tam kolem 70 čísel, nemusel jsem jsem řešit nic,prostě jen šlapat na plyn - a to taky není k zahození :wink:
Itall

Příspěvek od Itall »

modelář. Však také EDS kolo nezabrzdí, ale jen přibrzdí. Bylo by dobré vypinatelné EDS, páč např. při jízdě po vrstevnici na svahu na velmi kluzkém terénu může dojít k tomu, že horní kolo se trochu protočí a je přibržděno, čímž zabere spodní kolo, a pak může auto mít tendenci ujíždět bokem dolů ze svahu. S autem bez EDS adheze horního kola často stačí k pohybu vozu a dolní kolo se prakticky jen odvaluje a nemá tendenci klouzat dolů ze svahu. Proto by se mi nejvíce líbilo EDS s vypínáním. To ale nenabízí asi nikdo :evil: . Takže zůstanu u pneumatik s dobrou adhezní schopností. Dá rozum, že to musí být zimní i v létě :roll: :D :lol: 8) .
modelář

Příspěvek od modelář »

To Itall: Krásně jsi to napsal, tedy až na ty pneumatiky... :(
modelář

Příspěvek od modelář »

To Tirika: Bohužel u Haldexů platí zhruba obdoba toho, co Itall napsal ve vztahu k EDS - jelikož auto s Haldexem pod plynem bez ESP na kluzku (když je připojen i zadek) nezatáčí, nelze jet s vypnutým ESP, ale pak to může mít přesně ty následky, které už pěkně popsal Itall. "Díky tomu" jsem zažil kritickou chvilku, kterou by mi nikdy nenadělil žádný FWD ani RWD, natož pak AWD!
Tirika

Příspěvek od Tirika »

Nevím,jak je to u jiných značek, já mám trvale 4x4 s tím,že cca 90% je na předek,zbytek na zadek.... a posouvá se to podle potřeby.

Zatím jsem se do smyku nějak nedostal i když včera pod plnem v křižovatce typu T se mi to trochu šmejklo - nic co by se nedako korigovat volantem. Stabilizák nezasahoval...

P.S. označení mám AWD
modelář

Příspěvek od modelář »

To Tirika: Pak se nejspíše jedná o některou z posledních verzí Haldexu, která už umí "imitovat" funkci mezinápravového diferenciálu.
Tirika

Příspěvek od Tirika »

Možný to je :D
Odpovědět