Aditiva nafta

Diskuze o palivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
JakubLet
Příspěvky: 21
Registrován: ned pro 04, 2022 12:42

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od JakubLet »

Díky za odpovědi a bude se mi hned lépe spát :D
Zkusím ještě ten 9955 ať to mám vyzkoušený vše :-)
Škoda Scala 1.6TDi DGTA, DSG7-F
Shell AV-L 0w30/Ravenol VSW 0w30/ Total Quartz LL 0w30
Brembo
Příspěvky: 2504
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Brembo »

rosso píše: ned úno 16, 2025 19:10 VIF je léty prověřený, takže bych sáhl po něm.
Ja som z ich aditíva do nafty nadšený nebol. Nemal vobec žiadne učinky. Castrol TDA-už sa nevyrába bol daleko učinnejší.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Brembo
Příspěvky: 2504
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Brembo »

JakubLet píše: ned úno 16, 2025 19:04 Ahoj všichni,

pročítám různé fóra (například oilclub.de) ohledně aditiv do nafty.
Je tam hodně uživatelů Mannolu 9930 nebo 9955 případně mix dohromady. U nás v ČR je oblíbený zase vif.
Sam používám 9930. Předtím jsem používal vif a na 9930 mi motor přijde tišší. Ale může to být jen subjektivní dojem.
Z tohoto tria 9930/9955/vif, co by jste si vybrali vy ?

Hezký večer


určite Mannol. 6,5 eur na tisíc litrov,nie je čo riešit
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Uživatelský avatar
sosko
Příspěvky: 195
Registrován: úte led 30, 2018 20:07
Bydliště: Bratislava

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od sosko »

ladiki píše: pát úno 14, 2025 10:31 prakticky rok Vifuji, protože zásoby Vifu došly, chtěl jsem zkusit něco nové a vzal BG 22532 dfc hp. Smrdí to jinak :) TAk jsem zvědavý, co vypozoruji.
Toto "BG 22532 DFC HP with lubricity" som dnes prvýkrát nasadil aj ja, do Orlen Effecty. Prekvapila ma rybacia aróma a hustejšia konzistencia, až tak, že z odmerky ani všetko nechcelo odtiecť, redší med. Auto bolo celý deň v podzemnej garáži pri 10stC.
Po následnej 100km diaľničnej jazde tempomatovej som nevypozoroval absolútne nič :) že by sa postupne menilo k inému, čo sa zvukového prejavu týka.
Čistiace vlastnosti neposúdim(e), uvidíme časom, ak je čo čistiť. Cetány toto BG nedvíha, čiže tu nemá byť čo badať.

EDIT: Práve som zistil, že som dal dvojnásobné dávkovanie. :mrgreen: O to viac som prekvapený, že aj navzdory hustej konzistencii, cvrlikanie vstrekovačov sa nezmenilo ani o chlp. (proti Shell FuelSave s Wynns Supremium v predošlej nádrži)
OctaviaIII Combi 1.6TDI 81KW 2016
Shell HU Professional AV-L 0W30 +Mann f.
Orlen Effecta/Shell FuelSave+Wynns Supremium/BG HP 2256

Leto: Nokian Wetproof
Zima: BFGoodrich g-Force Winter2
Honda Jazz 1.3iDSi 61KW CVT 2006, Valvoline Maxlife 5W40, VIF SBA
Uživatelský avatar
memartin
Příspěvky: 115
Registrován: ned zář 24, 2023 22:42

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od memartin »

Nevím, jestli to už někdo napsal, ale do konce února je akce na orlenzině, v úterý verva nafta za cenu klasické.. údajně to je od prvního února
'99 polo 1.0 mpi LPG :twisted: Helix HX7 10w40
'98 106 1.0i: mannol 10w40 :P
'05 B6 2.0 tfsi Helix HX-8 5w40 :arrow: Motul 10w60
Brembo
Příspěvky: 2504
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Brembo »

sosko píše: čtv úno 20, 2025 22:06
ladiki píše: pát úno 14, 2025 10:31 prakticky rok Vifuji, protože zásoby Vifu došly, chtěl jsem zkusit něco nové a vzal BG 22532 dfc hp. Smrdí to jinak :) TAk jsem zvědavý, co vypozoruji.
Toto "BG 22532 DFC HP with lubricity" som dnes prvýkrát nasadil aj ja, do Orlen Effecty. Prekvapila ma rybacia aróma a hustejšia konzistencia, až tak, že z odmerky ani všetko nechcelo odtiecť, redší med. Auto bolo celý deň v podzemnej garáži pri 10stC.
Po následnej 100km diaľničnej jazde tempomatovej som nevypozoroval absolútne nič :) že by sa postupne menilo k inému, čo sa zvukového prejavu týka.
Čistiace vlastnosti neposúdim(e), uvidíme časom, ak je čo čistiť. Cetány toto BG nedvíha, čiže tu nemá byť čo badať.

EDIT: Práve som zistil, že som dal dvojnásobné dávkovanie. :mrgreen: O to viac som prekvapený, že aj navzdory hustej konzistencii, cvrlikanie vstrekovačov sa nezmenilo ani o chlp. (proti Shell FuelSave s Wynns Supremium v predošlej nádrži)
Mannol Diesel Ester Aditív je skoro zadarmo a robí to isté. Za cenu jedného BG kupiš 9 Mannolov!!!
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Egorich
Příspěvky: 108
Registrován: stř kvě 25, 2022 9:32

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Egorich »

Vždy dělám koktejl BG 225 DFC with Lubricity HP 30ml + Wynn's Supremium Diesel 50ml na cca 57-63 litrů nafty EO optimal diesel
S touto směsí jezdím už docela dlouho a jsem s ní naprosto spokojený. Motor běží tiše, má lepší odezvu a mírně nižší spotřebu paliva.
BMW E91 320d m47n204d4 120kw 12/2006, Helix Ultra Professional AM-L 5W-30
EO optimal diesel + Wynn's Supremium Diesel +
BG 2256 DFC HP - DIESEL FUEL CONDITIONER
Brembo
Příspěvky: 2504
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Brembo »

bjukemen píše: ned led 19, 2025 21:09 celkom mi to rozum neberie preco sa nemozu pouzivat pri autach s DPF, skorej si myslim ze to bude chybny udaj
Dnes som pozeral bezpečnostný list toho LM2521 stop naftovému dymu . zloženie udávaju takéto uhlovodíky, C10-C13, n-alkany, isoalkany, cyklické, <2 % aromatických,kyselina neodekanová, železitá sůl.
Vzhladom k nestabilným teplotám sa zatial neviem jednoznačne vyjadrit,že či znižuje hromadenie pevných častií v DPF-ale asi áno. Uvidím tento a buduci týžden-ked stupnu teploty
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 6081
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od jerome »

Čo sa týka BG22530 bol som spokojný s prejavom motora :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => FANFARO VSX 5W40
Brembo
Příspěvky: 2504
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Brembo »

zdá sa,že ten LM funguje. Najazdil som na nom 900 km a dnes som bol skušobne ne teste dymivosti. Norma je 0,5 mne namerali 0,2. Pred tým z 3 meraní by to prešlo na hrane ako priemer Ale max bolo 0,65 a min bolo 0,4
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 96 kW -153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 6081
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od jerome »

Od LM mám odskúšané DPF Schutz aj Sup.dies.adit a obe vysoko funkčné :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => FANFARO VSX 5W40
Tesař
Příspěvky: 5
Registrován: ned úno 16, 2020 13:27

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Tesař »

Dnes jsem se trochu věnoval aditivům do nafty respektive vyššimu levelu a tím jsou různé ty čističe dekarbonizátry atd. co se leji od nafty.

mlžeme začít tím co je v posledním příspěvku cituji
Od LM mám odskúšané DPF Schutz aj Sup.dies.adit a obe vysoko funkčné

Pokud se podváme na LIQUI MOLY 5123 Pro-Line Ochrana DPF 1L https://www.nejlevnejsi-aditiva.cz/358- ... ana-dpf-1l když se podívte na složení v bezpečnostním listu dočtete se cituji
Výrobek obsahuje tyto nebezpečné látky:
uhlovodíky, C10-C13, n-alkany, isoalkany, cyklické, <2 % aromátů 80 - < 100%

O vám tedy LM za lidovou cenu 517 Kč prodá?
CO to jsou ty hlovodíky, C10-C13, n-alkany, isoalkany, cyklické, <2 % aromátů?
Budete se divit, je to obyčejný petrolej, ten petrolej který seženete za 75Kč 700ml respektive za tyhl peníze seženete i litr.
Pokud to funguje super,ale proč tam lejete litr petroleje za 517, když ho seženete za 75?

Podiváme se na dale hitovku
BG 245 325 ml https://www.nejlevnejsi-aditiva.cz/263- ... new-325-ml
ti ve složení v bepečnostím listu více mlží, a uvádí ještě fádnější inf,ale CAS je odhali tak jako tak
uvedo to už přeložené do lidské řeči
Petrolej ≥25 - <50%
Lakový benzín ≥5 - <10% opět běžně dospupné jako ředidlo do barev White spirit
Solventní nafta ≥5 - <10%, to sice všude nemji,a le lit naftu do nafty ... nemá vyznam jd eprmrě uhviciky C10 a C11, ty jsou jak v fate klaiscke tak v peroroleji
1,2,4-trimethylbenzen ≥3 - <5% tohle je troch problém, tedy finační v 325ml je toho 16ml
seženeto to ve smeis s solventní naftou jako ředidlo Herbol V 40
LM chce za 325ml 625 kč vy si toho namácháte za 400 3litry a pokud vynechte Hebrol tak za 200

Další hitovka
BG PD15 Diesel Fuel System Performance Restoration 325 ml
https://www.nejlevnejsi-aditiva.cz/373- ... ion-325-ml
736 Kč za 325ml
no podle BL je složení pět směs petroleje a redidla Herbol V 40

Jako poslední se podvam na
K2 DIESEL DICTUM 500 ml - čistič vstřikovacího systému
50% tvoří naš oblibený petrolej, dalších skoro 50% solventní nafta
2-ethylhexyl-nitrát
jinak řečeno když smíchte litr petrojeje s 50ml letního VIFtu a přilejete trochu ředidla hebrol V40 máte K2 Dickum za ktery dáte 300Kč za 500ml ale i tak je K2 Dictum od polků asi nejvyhodnšjší istič co jsme tu probral
Egorich
Příspěvky: 108
Registrován: stř kvě 25, 2022 9:32

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Egorich »

Mám otázku.

Jaké složky mohou obsahovat přísady, které si nemůžeme koupit samostatně?
Dobře,koupili jsme všechny výše popsané komponenty. V jakých poměrech je nejlépe smíchat?

Nebo co by v aditivech mělo být, aby za ně nebyla škoda dát peníze?
Co přidat ke zvýšení cetanového čísla o 5-7 jednotek?

Můžeme koupit tank všeho, co potřebujete, namíchat to ve správném poměru, vymyslet pěkný název a otevřít společnost s maloobchodem s přísadami :D
BMW E91 320d m47n204d4 120kw 12/2006, Helix Ultra Professional AM-L 5W-30
EO optimal diesel + Wynn's Supremium Diesel +
BG 2256 DFC HP - DIESEL FUEL CONDITIONER
Tesař
Příspěvky: 5
Registrován: ned úno 16, 2020 13:27

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od Tesař »

Nejlepší bussines je prodávat víru, pak drogy a pak něco co se dá vyrábět mícháním něčeho v sudu a lidi tomu moc nerozumí a jde je zblbnout reklamou. To ví každý marketák :)
Člověk by měl především mít aspoň nějakou představu proč chce něco někam přidávat.
Pokud se bavíme o běžném aditivování nafty, co se přidává do každé nádrže v podstatě a v létě to je jen o tom zvýšit cetanové číslo a vše ostatní co se udává, že ta aditiva dělají jsou jen důsledek vyššího cetanového čísla. Tady elkem nene co řešit VIF je v podstatě látk co zvyšuje cetanové čislo běžná nafta má řekněmě 50 a vyznamzvyšovat ho má do 60, přidáte 1:1000 tj 1ml na litr zvedne se vám cetanové čislo o 3 , přidáte 2ml budete na +5 . přidáte 3ml zhruba +7, dál už to moc neporoste ,ale budou se stále zlepšovat emise, čili před technickou (aspon 100km před ní) to ma význam, klidně dejte 4-5 ml na litr, na měření se to pozná. Tady asi neeni moc co řešit běžnž smrtelník se k této látce běžně levněji nedostane.

Pak jsou tu ty látky s magickým významem dekarbonizace, tady bych si měl ujasnit co a proč chci dekarbonizovat a zda to vůbec má smysl a zda to technicky je možné to co slibuji.
Nedávno jsem dělal repasi rotačního vysokotlakého čerpadlo co se masivně používá VW u různých SDI, TDI po roce 2000. Čerpadlo mělo nalítáno řádově 250k přímě uvnitř to bylo čisté jak v okamžiku kdy to vyjelo z fabkriky akorát na dně byl asi tak 5mm cucek chlupu tedy vláken ,která se za ta léta vytrhala z palivového filtru a rotace čerpadla je krásně umotala do kuličky. Tady není co dekarbonizovat.Jiné je to tam kam se dostávají produkty hoření nafty. Opět příklad, měnil jsem 1.9 SDI motor, kamarád je myslivec a prostě si ho s běžícím moterem trefil kuvonici. Sehnal jsem jiny oba najeto řekně také řádově 200- 250k km.
Nejvíc zakarbonovnou věcí na těchto motorech je sání, zcela konkrétně nejvíc saní na 3 válci, tam z původní díry řekněme 30x20mm zbyl 1cm2 vše ostatní tuhý černý beton a bylo to u obou motoru čili je to vlastnost ne zaležitost jednoho motoru Důvod EGR a recykle vyfukových plynů, prostě saze se vrací do sání a časem to dopdne tak jak to dopadlo. Čistil jsem to nožem kladívkem, dlátem a 2l benzinu v rozšavači asi 2 hodny, další hodinu jsem pak čistil stejně zanesenou část trubky sání za EGR.
Představa, že to pořeší něco co nastřikáte do sáni mi přide směšná, to se za hodinu nerspustí ani když to pomoříte do benzinu nebo do petrole, jde to teoreticky spálit, na tomto pricipu stoji ono střkání vodiku do sání , ale diesly jsou chlazeny a moc ne nehřeji čilijsem skptik, ale proc ne msito exotického vodíku se do sni ta přidával klidně pron, v pncipu je o stejné, ale za mě když už je to v tomto stavu jde to jen mechancky sundat sani a výfuk a vypucovat. Pokud je na to tedy místo.
Další co se zasirá je vnitřek motoru, tedy olej který je po výměně za chvíli zase černý. Ano zde máji význam, podle mého největší takové ty proplachvací aditiva co se přidají před výměnou oleje, Ale jde o cenu fakt stčí ty za 50, netřeba ty za 500, složnimžeme probrat duvo jak to funguje. Nejlepší tedy je koupit nějaký levný olej vyměnit ho, najet na něj 1000 až 1500 km a vyměnit olej znovu. Novy olej a to i ty levnější májá dobre dekarbonizačační vlastnosti.
Samostatnou kapitolou je dekarbonizace katalizátoru u dieselu zvláště a pak DPF, ale to už by bylo na dlohé zimní večery.
Jen poznamka dekarbonizace ucpaných vstřiků, pokud něco vudec funguje tak vyndat vstřiky, namočit do horkeho petroleje a vrazit do uktrazvukové čističky , nebo dluhodoě přidavat do paliva , viz muj předchozí příspěvek.

Pokod jde o ty látky napsané v bezpečnstních listech na konci seznamu s obsehem 1 až 2%, ty tam vlastně ani nejsou jde jen o možné kontaminanty těch látek uvedených výše a tak se uvádí , že tam jsou tedy mohou být.
Ja po ted řešim tako nejdu si nějaky ten super duper příprvek, podivam na složení a zamyslim se zda to vůbec může fungovat a pak zda to jsem schopen namichat, sám trocha petrolej, ředidla a dlašch běžnych věcí mě nezrujnuje ale lit do nafty naftu a petrolej ja 500 se mi nechce.
Princip je že karbon rozpouští petrojej, benzin a podobné věci obecně organická rozpouštědla viz ředidlo V40, proto to obsahuji i ta aditva, pokud jde o cen, něco stoji obal , tedy potištěná plechovka, všichni včetně státu chtěji svých 20% a tak neužete čekat zazrky, je vůdec s podivem , že v té plechovce něco je . Třeba arašidy v arašdové tatrance už nenajdete vůbec a jaký je to bussines :D .
Uživatelský avatar
sosko
Příspěvky: 195
Registrován: úte led 30, 2018 20:07
Bydliště: Bratislava

Re: Aditiva nafta

Příspěvek od sosko »

Chápem, čo chcelo byť povedané, nie vždy to tak musí platiť. v zmysle hesla "Nie som tak bohatý, aby som kupoval lacné veci." v tomto prípade spomínaný petrolej a lial do nádrže. Samozrejme, dá sa. Bude mať všetky vlastnosti, ako komplexnejšie mutlifunkčné aditívum? Asi nie, že. Takisto ako si nikto nekúpy základový olej a do neho nevmieša dáky "ZDDP - estero - Vanderbilt - Moly" balíček , ale kúpy si hotový olej.

Pár info k tým základným stavebným prvkom aditív (uhľovodíkom), snáď niekomu pomôže potom vybrať pre seba to pravé :lol: :

Rozsah uhlíka / Skupenstvo pri izbovej teplote / Bod varu (približne) /Bežné použitie /Prchavosť /Typická úloha v palivových prísadách :

C1–C4 /Plyny /-161 až -1 °C /Zemný plyn/ LPG /Veľmi vysoká /Nepoužíva sa v prísadách (príliš prchavé)
C5–C7 /Kvapaliny (veľmi ľahké) / 30–100 °C /Ľahké rozpúšťadlá / štartovacie kvapaliny, zložky benzínu / Vysoká prchavosť / rýchlo zapaľovacie pomôcky
C8–C12 /Ľahké kvapaliny /100–200 °C / Benzín / kvapalina do zapaľovačov, nafta, niektoré rozpúšťadlá / Stredne vysoká / Prchavé /pomáha pri studenom štarte, riedení paliva
C13–C16 /Stredne ťažké kvapaliny / 200–300 °C / Petrolej / letecké palivo, základ pre naftu / Stredná /Základ pre mnoho naftových prísad
C17–C23 /Ťažké oleje / 300–400 °C / Mazacie oleje, ťažká nafta / Nízka / Zahusťuje palivo, pomáha pri mazaní, stabilizátor spaľovania
C24+ Vosky/tuhé látky /400 °C+ / Parafín, tuky / Veľmi nízka / Nepoužíva sa v palive, príliš ťažké

Čo to znamená pre prísady do paliva:

1. Rozsah C5–C11 (ľahké uhľovodíky):
• Nachádza sa v prísadách benzínového typu.
• Rýchlo horiace, rýchlo sa odparujúce, pomáhajú pri studenom štartovaní alebo riedení paliva.
• Horľavejšie a prchavejšie.
• Často sa používajú v čističoch vstrekovačov alebo v zlepšovačoch spaľovania pre benzínové motory.

2. Rozsah C12–C16:
• Stred medzi vlastnosťami benzínu a nafty.
• Môže zlepšiť mazivosť, rozpustnosť alebo pôsobiť ako mierne modifikátory spaľovania.
• ​​Stále trochu prchavé, ale bezpečnejšie ako C5–C11 z hľadiska tlaku pár a bodu vzplanutia.

3. Rozsah C17–C23 (ťažšie uhľovodíky):
Bežné v prísadách do naftového paliva, najmä na:
• Mazanie (chráni palivové čerpadlo a vstrekovače)
• Stabilizácia (menšie straty odparovaním)
• Regulácia spaľovania (plynulejšie horenie)
• Nižšia prchavosť = bezpečnejšia manipulácia.
• ​​Často sa používa v prísadách na zlepšenie nízkoteplotných vlastností, zvyšovačoch cetánového čísla alebo prísadách proti opotrebovaniu.

4. C24+:
• Všeobecne sa nepoužíva v prísadách do paliva, pretože sú príliš ťažké, voskovité a náchylné na upchávanie.

Príklady z reálneho sveta:

• C5–C11 v prísadách do paliva = čističe na báze nafty, ako sú tie v čističoch vstrekovačov paliva.
• C12–C16 = Podobné petroleju alebo ľahkej nafte – používané vo viacúčelových kondicionéroch naftového paliva.
• C18–C23 = olejovité, neprchavé prísady, ktoré pôsobia ako mazivá alebo modifikátory spaľovania v naftovom palive.

Zhrnutie:

• Krátke reťazce (C5–C11) = Viac na zlepšenie zapaľovania a čistenie.
• Stredne dlhé reťazce (C12–C16) = Rovnováha prchavosti a funkcie, často používané v benzíne aj nafte.
• Dlhšie reťazce (C17–C23) = Prísady do naftových motorov, mazivá, činidlá na zlepšenie tekutosti za studena.


Spomínaný trimethylbenzén.

1. 1,2,3-trimetylbenzén (hemimelitén)

2. 1,2,4-trimetylbenzén (pseudokumén)

3. 1,3,5-trimetylbenzén (mesitylén)

Bodo varu okolo 170 – 175 °C, čo ich zaraďuje do radu prísad do nafty/benzínu.
TMB nie sú len plnivo – majú niekoľko užitočných vlastností:

1. Rozpúšťacia sila:
• Vynikajúce pri rozpúšťaní gúm, lakov a usadenín uhlíka.
• Pomáhajú udržiavať palivové systémy čisté, najmä vstrekovače.

2. Spaľovací výkon:
• Aromatické látky ako TMB môžu zvýšiť teplotu spaľovania a účinnosť spaľovania.
• ​​To môže pomôcť s atomizáciou paliva a mierne zvýšiť oktánové číslo v benzíne alebo zlepšiť rovnomernosť spaľovania v nafte.

3. Viskozita a vyváženosť miešania:
• Ich bod varu a viskozita sa dobre hodia k benzínu aj nafte, vďaka čomu sa ľahko miešajú.
• Nie sú príliš prchavé, nie sú príliš ťažké.


Možné náhrady za trimethylbenény (niekto spomínal k VIFu, že ho výrobca vyradil z eko dôvodov):
• Nearomatické rozpúšťadlá, ako sú izoparafíny (napr. Isopar G alebo H)
• Biorozpúšťadlá (napr. d-limonén, estery)
• Ťažšie alkány (menej prchavé a s nižšou toxicitou)
• Tieto nečistia tak agresívne ako aromatické uhľovodíky, ale sú bezpečnejšie a ekologickejšie.

Zhrnutie:

Trimetylbenzény = silné rozpúšťadlá + pomocné látky pri spaľovaní, skvelé na čistenie a miešanie, ale:

• Dráždivé a toxické
• Škodlivé pre životné prostredie
• Čelia regulačnému a trhovému tlaku
OctaviaIII Combi 1.6TDI 81KW 2016
Shell HU Professional AV-L 0W30 +Mann f.
Orlen Effecta/Shell FuelSave+Wynns Supremium/BG HP 2256

Leto: Nokian Wetproof
Zima: BFGoodrich g-Force Winter2
Honda Jazz 1.3iDSi 61KW CVT 2006, Valvoline Maxlife 5W40, VIF SBA
Odpovědět