...můj subjektivní pocit je ten, že takový moderní olej musí být zkrátka na něčem ošizen, aby mohl vyhovět ekologickým požadavkům, že třeba nemůže mít nějakou svoji složku, aditivum, které v oleji staré koncepce bylo, a motoru prospívalo. Nebo skutečně tyto moderní oleje dokáží nahradit ty staré "plnotučné"? Budu rád, když si přečtu vaše názory, a ještě radši, když si přečtu tvrzení opírající se o empirická data. Díky všem..."CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR)."
Moderní oleje do starých motorů všeobecně
Moderátor: Colommbo
Moderní oleje do starých motorů všeobecně
Tak nějak průběžně měním ve svých strojích a autech oleje a vždycky se poměrně dlouze zaobírám výběrem oleje. Za tu dobu, co to vlastním, a od začátku se všemu snažím dopřávat to nejlepší, jsem se už několikrát setkal s tím, že jsem konečně na základě svých omezených znalostí, vykompenzovaných snad dostatečnou houževnatostí při těchto činnostech, nějaký ten olej vybral, mnohdy díky pomoci tohoto fora, kterého si vážím, neboť až na vyjímky na mě působí přívětivě a není toxické, jako skoro celý zbytek internetových diskuzí. Nicméně se mi už několikrát stalo, že můj oblíbený olej, který jsem každý rok sledoval, až se mi ho (někdy) podařilo koupit někde v akci za výhodnější cenu, prostě skončil. Skladové zásoby většinou asi nebývají nic moc, takže prostě najednou nikde nebyl (a že bych byl býval ochoten i dost připlatit). Obchodní zástupci všemožných renomovaných firem zabývajících se oleji, i výhradní dovozci, pak většinou tvrdí, že můj oblíbený olej byl nahrazen novým modelem, který je ale úplně stejný a nemusím se ho bát koupit. Nevím, jestli bohužel nebo bohudík se vždycky podívám na specifikace a oleje porovnám a zjistím, že stejné prostě nejsou, nakonec kdyby byly, proč by se někdo zabýval ukončením něčeho zaběhnutého a zaváděním něčeho nového. Dovedlo mě to k tomu, že si kupuju oleje i na pár let dopředu, když vím, jak stroj / auto využívám, a kolik oleje asi spotřebuju v následujících zhruba 5 letech, během kterých by oleje při ideálním skladování měly mít své proklamované vlastnosti. Ale i to jednou skončí a dojde, a mě proto napadá otázka - OPRAVDU MŮŽU S KLIDNÝM SVĚDOMÍM DÁT DO STROJŮ, Z NICHŽ NEJSTARŠÍ JE STÁR 37 LET OLEJ, KTERÝ MÁ NAPŘ. API CI-4? Když v době, kdy ten stroj jezdil, nikdo nevěděl o emisních systémech typu EGR, pro který patrně tato norma vznikla -
Re: Moderní oleje do starých motorů všeobecně
Tvoj subjektivny pocit je v principe spravny.
Po lopate povedane , ano, toto skodi filtru, tak to tam nedame. Ale sucasne treba povedat, ze tuto zlozku , resp. to co v oleji mala zabezpecit, nahradia inou, ktora ulohu " nevhodnej" zlozky prevezme a sucasne filtru skodit nebude.
Problem je, ze ani srnka netusi do akej miery je to kompromis. A tak my, uzivatelia, kedze sa nevieme nijako dostat k relevantnym datam, na zaklade ktorych by sme sa mohli informovane rozhodnut, to proste akceptujeme a jedine co vieme s danou skutocnostou urobit, je , ze " pre istotu" aspon skratime interval vymeny.
Stale ale existuje mala skupina olejov ponukanych s tymito starymi specifikaciami, typicky pre veterany napriklad.
Ja mam tiez 31 rocne auto ale zatial nemam nejaky extra problem so zohnanim vhodneho oleja.
Naopak pri mojom " novom " aute sa s tym stretavam o dost castejsie. Navod pise A1 aA3.
A1 sa nepouziva uz par rokov ( nahradene A5) a A3 nenapadne tiez " vymiera. Potom si presne v pozicii, ze hladis na olej A5 alebo C3 a podobne...a teraz dat alebo nedat? V case ked navod pisali tieto normy proste neexistovali. A sme znova na zaciatku , ako si aj pisal ty. Oficialne tvrdia, ze ano, lebo tieto nove nahradzaju stare....vidis, nie si v tom sam .
Osobne kym sa da volim to co je pisane v navode, ale uz viackrat som pouzil aj tieto " nove" ( velakrat A5 napriklad) a nic sa nestalo.
Je pravda , ze z predpisov ( 20tkm normal / 10tkm stazene podmienky) pouzivam ten pre stazene a aj ten obvykle skracujem na 7500. 10000 je fakt max.
Po lopate povedane , ano, toto skodi filtru, tak to tam nedame. Ale sucasne treba povedat, ze tuto zlozku , resp. to co v oleji mala zabezpecit, nahradia inou, ktora ulohu " nevhodnej" zlozky prevezme a sucasne filtru skodit nebude.
Problem je, ze ani srnka netusi do akej miery je to kompromis. A tak my, uzivatelia, kedze sa nevieme nijako dostat k relevantnym datam, na zaklade ktorych by sme sa mohli informovane rozhodnut, to proste akceptujeme a jedine co vieme s danou skutocnostou urobit, je , ze " pre istotu" aspon skratime interval vymeny.
Stale ale existuje mala skupina olejov ponukanych s tymito starymi specifikaciami, typicky pre veterany napriklad.
Ja mam tiez 31 rocne auto ale zatial nemam nejaky extra problem so zohnanim vhodneho oleja.
Naopak pri mojom " novom " aute sa s tym stretavam o dost castejsie. Navod pise A1 aA3.
A1 sa nepouziva uz par rokov ( nahradene A5) a A3 nenapadne tiez " vymiera. Potom si presne v pozicii, ze hladis na olej A5 alebo C3 a podobne...a teraz dat alebo nedat? V case ked navod pisali tieto normy proste neexistovali. A sme znova na zaciatku , ako si aj pisal ty. Oficialne tvrdia, ze ano, lebo tieto nove nahradzaju stare....vidis, nie si v tom sam .
Osobne kym sa da volim to co je pisane v navode, ale uz viackrat som pouzil aj tieto " nove" ( velakrat A5 napriklad) a nic sa nestalo.
Je pravda , ze z predpisov ( 20tkm normal / 10tkm stazene podmienky) pouzivam ten pre stazene a aj ten obvykle skracujem na 7500. 10000 je fakt max.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Re: Moderní oleje do starých motorů všeobecně
Pokud zůstaneme u nafty, tak věřím že oleje API CF či CF-4 budou ještě dlouho k dispozici. Pak, až nebudou, tak i to CI-4 bude co staré "nezelené" nahrazeno možná CI-5 nebo DJ-6
Žádná empirická data sice nemám ale řekl bych jako kolega jarson že (možná) jediný "lék" na čím dál více ekologičtější oleje jest ono zkrácení lhůt výměn (vivat ta ekokotologie ) a co nejvíc porovnávat informace o olejích (firemní normy a laboratorní rozbory > oil.cluby) z různých zdrojů.
Chápu ale že toto budou dělat znalí věci. Ti ostatní budou (muset) věřit že to co tam nalijí podle doporučení bude aspoň trochu dělat i to, co má.
Ony ty věci psané na obalech (a taky bohužel i ofiko text či vyjádření ofiko prodejce) nejsou někdy úplné, někdy jsou mylné (viz olej ACEA A3/B4/C3 kde hodnota TBN nemůže C3 splnit), a někdy dokonce i nesmyslné - třeba Petro-Canada 0w30 kde je psáno A3/B4/C3 ale HTHS toho oleje je 3,0 mPa.s.
PS: taky mám nakoupeno do zásoby na skoro 5 let. A už se mi to vyplatilo nejenom kvůli ceně která je teď o asi 30 % výš (a třeba Ravenol VST jsem koupil kanystr 4 litry za 750,- a dnes je to už okolo 11-ti stovek, ale i kvůli složení onoho oleje neboť ještě vloni u něj (stejně jako u SSL, DXG a SSO) Ravenol psal že obsahuje i wolfram, kdežto letos to tam psáno už není
Žádná empirická data sice nemám ale řekl bych jako kolega jarson že (možná) jediný "lék" na čím dál více ekologičtější oleje jest ono zkrácení lhůt výměn (vivat ta ekokotologie ) a co nejvíc porovnávat informace o olejích (firemní normy a laboratorní rozbory > oil.cluby) z různých zdrojů.
Chápu ale že toto budou dělat znalí věci. Ti ostatní budou (muset) věřit že to co tam nalijí podle doporučení bude aspoň trochu dělat i to, co má.
Ony ty věci psané na obalech (a taky bohužel i ofiko text či vyjádření ofiko prodejce) nejsou někdy úplné, někdy jsou mylné (viz olej ACEA A3/B4/C3 kde hodnota TBN nemůže C3 splnit), a někdy dokonce i nesmyslné - třeba Petro-Canada 0w30 kde je psáno A3/B4/C3 ale HTHS toho oleje je 3,0 mPa.s.
PS: taky mám nakoupeno do zásoby na skoro 5 let. A už se mi to vyplatilo nejenom kvůli ceně která je teď o asi 30 % výš (a třeba Ravenol VST jsem koupil kanystr 4 litry za 750,- a dnes je to už okolo 11-ti stovek, ale i kvůli složení onoho oleje neboť ještě vloni u něj (stejně jako u SSL, DXG a SSO) Ravenol psal že obsahuje i wolfram, kdežto letos to tam psáno už není
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Penrite HPR 5 5w40, Bridgestone Turanza 6
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Penrite HPR 5 5w40, Bridgestone Turanza 6
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Moderní oleje do starých motorů všeobecně
No, on ani ten benzín a nafta nejsou to co byly před 37 lety, takže olej by nemusel být takový problém.