Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
danis
Příspěvky: 60
Registrován: stř led 21, 2015 8:06

Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od danis »

Mám takový obecný dotaz k plastickým mazivům pro valivé a kluzné ložiska. Dá se někde vyčíst nebo dle nějaké normy zjistit, zda je konkrétní vazelína kompatibilní s gumovým těsněním, že nenapadá o-kroužky a jiné těsnění (guma nenabobtná). Z bezpečnostních listů se to nedá vyčíst.
Obecně se dá říct, že většina lithiových vazelín napadá gumové těsnění, mimo materiály typu FPM, NBR už nabobtná?
Jak jsou na tom vazelíny s vápenatým mýdlem? Jsou kompatibilní s běžnou pryží/gumou?

Vím, že se dá sehnat silikonová vazelína, ale ta zase není vhodná do valivých a kluzných ložisek.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od Mirec 29 »

Ahoj.
Neviem či ti to pomôže ale z praxe môžem napísať že takýto problém/dilema ťa trápiť nemusí pokiaľ použiješ odolné fluórkaučukové materiály ako je FKM,FPM či u nás najčastejšie použitý Viton. Pri použití mazív s lítiovým či hliníkovým spevňovadlom sme nikdy nezaznamenali problémy s tesneniami ani pri použití maziva s obsahom sírnika molybdénu či obsahom grafitu atď. Na druhú stranu ani pri použití NBR na domácom trhu pri použití spomenutých mazív nebol problém...problém sme videli skôr v teplote ktorá pôsobí negatívne na tesnivo...
Dlhoročne spolupracujeme so spoločnosťou Lubocons-chemicals kde pracuje Pán Gazda ktorý nám vždy ochotne poradil...( viď kontakty)
https://www.lubocons-chemicals.sk/plasticke-maziva
možno keby si bol konkrétnejší o čo sa jedná dalo by sa napísať viac...
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
jarson1
Příspěvky: 2046
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od jarson1 »

Takmer rovnaku dilemu som riesil u maziva na vodiace capy plavajucich strmenom brzd. Su na jich totiz gumove manzety a s niektorymi mazivami bol presne ten problem, ze nabobtnali. Iste, asi nie je mozne porovnat s klznym alebo valivym loziskom. Tu ide iba o kratky pohyb. Pri tomto skumani som ale v popisoch maziv sem urcenych nasiel aj info , ze niektore boli vhodne aj pre taketo aplikacie.
Ja som kazdopadne ake skoncil ( ovsem pre toto uvadzane pouzitie ) u vazeliny silikonovej. Konkretne textar hydratec.Pre hondu mam originalne ich mazivo molykote 77.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od bio »

Všeobecný dotaz, hmmm. Tak zkusím všeobecnou odpověď. Výrobce ložiska předepsal mazací tuk, proč vápenaté mazivo? Voda ? Všeobecně pryže "bobtnají" při styku s oleji/ mazivy. Jde jen o to, o kolik. Moc málo i hodně je špatně.
Malá nápověda: DIN 51825
https://www.astm.org/d1414-15.html
VDI Richtline 2202
ČSN 029404 a další ......
danis
Příspěvky: 60
Registrován: stř led 21, 2015 8:06

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od danis »

bio píše:Výrobce ložiska předepsal mazací tuk, proč vápenaté mazivo?

To právě nevím (výrobce ložiska nespecifikuje mazivo), proto se ptám, zda je vápenaté mazivo lepší, resp. nenapadá pryž?
bio píše:Malá nápověda: DIN 51825
znamená to, že když bude u vazelíny v popisu tahle norma, tak je vazelína kompatibilní s pryží, o-kroužky ...?

Hledám vazelínu, která umaže valivé i kluzné ložiska (u motorky, drahého kola) a zároveň nenapadá pryžové těsnění (různé náboje kol (přenos tepla do ložisek od brzd), čepy uchycení tlumiče jsou utěsněné o-kroužky ...)

např. Autol Top 2000 je splňuje požadavky? Je to dobré mazivo?
https://www.autodily-pema.cz/plasticke- ... PgQAvD_BwE
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od bio »

Pokud je to kolo, motorka, auto, stroj - určitě je dán plán údržby - mazání. Tam jsou popsány mazací tuky a intervaly mazání. Nevím jestli je tady nějaký masochista, který originál uzavřené ložisko otevírá, odstraňuje původní mazivo a plní jiným mazacím tukem.
V běžném použití to bude úplně jedno na motorce i kole, ten ENI TOP 2000 taky používám, sice do strojů problémy jsem nezaznamenal / ani s pryží, ani s ložisky/ .
Pro podrobnější zkoumání by byla potřeba definovat pryže, provozní podmínky, teploty a řadu dalších parametrů.
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3939
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od Durex »

Proč by to musel být masochista a proč by musel něco otevírat? Standardně se používají ložiska krytá jen z jedné strany případně nekrytá a pak tam jsou prachovky (gufera), která se musí mazat a do kterých přijdou rozpěrky...
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
danis
Příspěvky: 60
Registrován: stř led 21, 2015 8:06

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od danis »

Jsem ten masochista :D
Některé ložiska (s dobrým přístupem), v rámci posezonní údržby, otevírám. Prachovka se dá opatrně, bez poškození oddělat, ložisko se vyčistí, dostatečně namaže novou vazelínou a zpět zakrytuje. Ono, když jedno ložisko stojí 400Kč a víc (a potřebuji jich 8ks na kyvku), tak se tímto způsobem dá jejich životnost prodloužit).
Třeba tady (prachovku sice oddělává drsně, ale je jen jako ilustrace) https://www.youtube.com/shorts/Od6B6buaYt4

A potom je tady i ten druhý případ, jak popisuje Durex
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3939
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Vlastnosti plastických maziv (vazelín)

Příspěvek od Durex »

Tak to je opravdu masochismus a rozhodně nedoporučuju otevírat ložiska krytá továrně. Jednak už se nedají zpět správně zakrytovat a pak pokud je vše v pořádku,tak standardní životnost ložisek na tovární náplň je dostačující. Ložiska v krku je ale jiná kapitola. To platí i o jehlách v kyvce
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Odpovědět