Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Marshall007
Příspěvky: 27
Registrován: pát led 27, 2023 13:29

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Marshall007 »

Dakujem velmi pekne vsetkym za rady, znovu som trochu mudrejsi :)
Podarilo sa mi na poslednú chvíľu zohnat olej SHELL Helix HX8 Synthetic 5W-40 na zajtra rano :) takze do auta pojde ten (snad mu ulahodim) a ten castrol posuniem inde do auta kde je vhodnejsi do pumpaca 1.9tdi 77kw s dpf.
Do rozvodoviek a diff mam vyhliadnute uz Ravenol podla specifikacii (tam to bolo jednoduhsie lebo vsade aj v knizke aj na forach aj u vyrobcu auta aj v mazacich planoch ravenolu bola ta specifikacia stale rovnaka).

Takze dufam ze pre tento CRDI 125kw (stary) motor bude super pochutka ten SHELL Helix HX8 Synthetic 5W-40 :)
Marshall007
Příspěvky: 27
Registrován: pát led 27, 2023 13:29

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Marshall007 »

Mirec 29 píše:

Marshall 007:
Osobne by som šiel cestou 0/5w30... buď Shell alebo mobil 1 prípadne od Valvo maxlife avšak verziu C3.
Niesom ziadny odbornik na oleje preto sa rad docitam nieco a preto som aj oslovil ludi tu na fore co sa vyznaju. Ale len moj nazor je alebo teda obava ze ci by tomu konstrukcne (staremu) motoru ulahodila norma C3 ked v tom roku ked sa ten motor dostal do prevadzky ani nevedeli o dakom redukovani popolceka a fosfatu a inych novodobych moresov....
Shi
Příspěvky: 1292
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Shi »

Oleje se sníženým množstvím popela měly z počátku nízkou hodnotu alkalické rezervy (TBN), což dělalo neplechu hlavně když bylo v palivu více síry, nebo když se jezdily krátké trasy (studentý motor). Síra produkovala kyseliny a olej to musel neutralizovat. TBN je alkalická rezerva oleje vyjadřující kolik kyselých produktů spalování olej dokáže zneutralizovat.

Můžete si všimnout, že váš starý katalogový list oleje XT 5w-30 z roku 2015 uvádí v tabulce parametrů pro Total Base Number (TBN) hodnotu 5,5 mgKOH/g, což je hodnota opravdu pekelně nízká a překvapivá v kontextu toho, že olej má plnit MB229.51, přičemž tato norma i tehdy požadovala TBN minimálně 6.0 mgKOH/g. Obávám se, že informace, že olej překračuje požadavky MB229.51 a současně deklarace typické hodnoty TBN = 5.5 mgKOH/g si nepřípustně odporují.

Současný katalogový list toho "stejného" oleje z roku 2019 uvádí hodnotu TBN = 9.0 mgKOH/g, což je velmi slušná hodnota a je to hodnota jakou tradičně mívaly slušné oleje A3/B4 v době, kdy množství popela ještě nikdo neřešil a C3 neexistovalo.

Tedy při nástupu C3 na trh byl olej C3 poměrně nešťastnou volbou.Jak moc velké neštěstí to bylo záviselo na kvalitě paliva a tom, jak moc se jezdí krátké trasy.
Nyní máme už mnoho let palivo bez síry a navíc výrobci se naučili dělat oleje, které neníčí DPF a současně umí neutralizovta tak jako dříve - většina slušných olejů má hodnotu TBN větší než cca 8.0 mgKOH/g.

Zde je vidět, že doporučení nepoužívejte C3, pokud nemusíte, dříve mělo opodstatnění. Dnes už to opodstatnění podle mě nemá, stačí zkontrolovat hodnotu TBN a pokud člověk jezdí krátké trasy, tak by měl volit oleje s TBN >8.
Já jezdím krátké trasy, můj oblíbený olej plní MB229.5 a deklaruje TBN = 10,5. (https://www.ravenol.de/en/product/motor ... -sae-0w-30)

Moje doporučení držet se u aut bez DPF olejů s MB229.5 souvisí s tím, že už od roku 2009 tato norma vyžadovala TBN minimálně 8.0 mgKOH/g (a od 2012 to ještě zvedli na 10.0). Mezi tím se snížilo množství síry a TBN přestalo to být tak moc důležité. Ale tohle ilustruje, že u Mercedesů přemýšlí hlavou a skrze firemní normy opravdu hlídají, aby oleje neničily motory a nejde jen o marketing, ale jejich požadaky jdou hodně nad rámec ACEA A3/B3/B4 nebo API norem a těch požadavků není málo. A norma MB229.5 je taková univerzálně použitelná hodně rozšířená norma, která se dá dobře zapamatovat a není problém najít levné oleje, které tuto normu plní - a já mám jistotu že experti Mercedesu ví a řeší všechno co já vědět nemusím.

Kdo má DPF měl by používat oleje se sníženým množstvím popela a tam Mercedes požadavky ACEA C3 dost podstatně rozšiřuje svými normami, takže pak je to s požadavky takto:
(nejnižší požadavky) ACEA C3 < 229.31< 229.51 < 229.52 (nejvyšší požadavy).
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5777
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od jerome »

Marshall007 píše:Takze dufam ze pre tento CRDI 125kw (stary) motor bude super pochutka ten SHELL Helix HX8 Synthetic 5W-40 :)
Bude, neboj sa. Môžeš pokojne spávať :)
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9822
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Colommbo »

Shi: Já děkuji pánovi za z obecného pohledu rozumné a logické objasnění i za propagaci mé oblíbené značky! :wink:
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Mirec 29 »

Marshall:
Shi to rozpísal celkom dobre len dodám že množstvo tbn udáva ako napísal správne o množstve avšak nevypovedá to o čase... čiže viac neznamená dlhšiu výdrž...
C3 vs A3 ? Dnes šuma fuk. Motor nie je o nič ochudobnený ba naopak...
Zohnal si spomínaný Shell no práve tento čo sa týka strihovej stability na úrovni Mannolu Elite 5w40 čiže dosť slabé...osobne o nič lepšie ako onen Castrol... keď ho už máš smelo nalej ale menil by som skôr...oboje. inak nemáš na obale toho shellu náhodou už SN plus :?: Čo je nový recept :) fakt by bol vhodnejší nejaký kvalitnejší 5w30...
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9822
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Colommbo »

Plíživě se u mě dostavuje čím dál nutkavější pocit, že kolega si musí připsat svoje snad úplně do všeho (že by syndrom posledního slova)...? :?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27350
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Pitris »

Mirec 29 píše: Zohnal si spomínaný Shell no práve tento čo sa týka strihovej stability na úrovni Mannolu Elite 5w40 čiže dosť slabé....
Je mě už jedno co píšeš ale měl by si pořád psát to samé. Nedávno si zde ten Shell HX8 totiž chválil.... Nebo si už zase "prekabátil" ?
A když tu vzpomínáš střihovou stabilitu, tak na jakou že úroveň se provozem dostane ta 5w40? Áno - na dobrou 5w30....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1709
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od kornel »

Marshall007 píše: obava ze ci by tomu konstrukcne (staremu) motoru ulahodila norma C3 ked v tom roku ked sa ten motor dostal do prevadzky ani nevedeli o dakom redukovani popolceka a fosfatu a inych novodobych moresov....
to ale ešte vôbec neznamená, že olej s C3 poslednej generácie nemôže byť pre ten motor dokonca aj lepší prospešnejší (než olej koncepcie z doby vzniku toho motora...)
Aj za čias môjho detstva sme cvičili na telocviku v obľúbených cvičkách, no nemyslím že dnes by si to niekto pri telocviku obul na nohy, alebo to dal na nohy svojmu decku :lol:
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Mirec 29 »

Pitris píše:
Mirec 29 píše: Zohnal si spomínaný Shell no práve tento čo sa týka strihovej stability na úrovni Mannolu Elite 5w40 čiže dosť slabé....
Je mě už jedno co píšeš ale měl by si pořád psát to samé. Nedávno si zde ten Shell HX8 totiž chválil.... Nebo si už zase "prekabátil" ?
A když tu vzpomínáš střihovou stabilitu, tak na jakou že úroveň se provozem dostane ta 5w40? Áno - na dobrou 5w30....
Nie nedá sa stále písať to isté lebo nie vždy ide o to isté :wink:
Daj si dokopy súvislosti...onen Shell nie je zlý ibaže môj názor je taký že nie je oveľa lepší ako onen spomínaný Castrol...
Áno máš pravdu na začiatku to bude sae 40 a na konci sae 30...nie je lepší olej ktorý sa udrží vo svojej sae počas celého intervalu :?: ak nebudem brať do úvahy riedenie oleja palivom tak prečo sa olej prepadne o triedu dole ? Pretože sa "rozseká" zahusťovadlo... môže to robiť problémy ? áno môže... dá sa tomu vyhnúť ? áno dá... buď kvalitnejší olej napr. rada ultra od Shell-u alebo zvoliť sae 30 ktorá bude dostatočná pre daný motor...
Ako si sám napísal aj tak bude z tej 40-tky 30-tka :idea: akurát je tu rozdiel... už nebude "dobrá"
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Marshall007
Příspěvky: 27
Registrován: pát led 27, 2023 13:29

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Marshall007 »

Zatial som dal ten Shell HX8 5w40, neznamena to ze ten olej tam bude uz navzdy bez výmeny :) necham si poradit ci tam o tych cca 8000km naliat to iste alebo teda siahnut po inom type oleja alebo inej znacke. A nieje problem ist z 5w40 na 5w30? Lebo majitel pred tym tam lieval Castrol Edge 5w40 aj preto som chcel ostat v tej 5w40
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5777
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od jerome »

Bez obáv :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Marshall007
Příspěvky: 27
Registrován: pát led 27, 2023 13:29

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Marshall007 »

najvacsi problem neistoty u tychto korejcov tvoria tie normy co sa clovek docita, niesom clovek co nepozna gugl a hned robi novu temu po forach, mozno to je problem :D lebo uz som tolko toho precital za 2tyzdne od kedy mam Sorento ze tolko som nenacital asi za cely zivot :D a vsade sa clovek docita nieco ine... nieco ine na internete, nieco ine v serviske, nieco ine v technickych listoch a mazacich planoch,...niekde som cital/pocul ze nic lepsie ako Rimula nieje, a niekde ze ten olej je aditivovany a vyrabany vyhradne pre nakladaky a tazke stroje....nieje to len o tom motorovom oleji ale napriklad aj olej do AT prevodovky, niekde sa docitate ze Dextron III niekde ze iba ATF Red-I (do 5st. automatu), to iste rozvodovka atd...
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9822
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od Colommbo »

Nejsou na tom vlastně úplně nejlíp uživatelé, kteří jezdí do autorizovaných servisů, kde jim něco nalijí (motor, převodovka, dif...) a oni zaplatí a jen jezdí, aniž by se starali o detaily...? :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5777
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Kia Sorento 2007 125kW ACEA B4

Příspěvek od jerome »

Myslíš po psychickej stránke :?::!: :mrgreen:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Odpovědět