Moto olej

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Moto olej

Příspěvek od Pedro »

Za 2-3tkm, kdysi, za tyden po AT včetně cesty T-Z, jsem jednou potreboval oil dolit. Asi pulitr. A kamos taky.
Vzali oil z místní prodejny skutru a sekacek. Neměli Jaso, ale uz vim, i tenkrát, ze na doliti, fuk.

Rousi, ja budu na jare menit oil nality 5/19. 3tkm. A sproste motka chrni venku na zahrade. Jen vyndam aku.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Moto olej

Příspěvek od rousini »

Osobně si myslím, že motoolej (který se prohřívá i krátkýma jízdama) může být 2r/3kkm v lepší kondici, jak 1r/10kkm.
Nevím jestli bych to tak dělal (asi ne - spíš jen olej 1x ročně bez filtru). Letos už budu měnit podruhé, zase mi to vychází před zimou. Motka je v suchu ve studené garáži a oleji je uvnitř stejně dobře, jako v pixle.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
andyxx
Příspěvky: 4
Registrován: ned črc 28, 2019 19:36

Re: Moto olej

Příspěvek od andyxx »

Pedro píše:Kolik Ti nastavili km na vymenu? U moto to zacina byt, stejne jako plechovek.
výměna oleje co 10 000 km podle výrobce. Měním častěji, protože si jedu občas zablbnout na okruh.
Bramborak3
Příspěvky: 1245
Registrován: ned zář 24, 2017 8:08

Re: Moto olej

Příspěvek od Bramborak3 »

Nevim kde na tom byli...10 tis km. U motorky ktera točí 13 tis...a takový koně. Dřív se psalo 6 tis km výměna oleje. Ja měnil 5 tis. Vic jsem za rok nenajel. Pokud občas okruh, klidně i po 4 tis km...
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Moto olej

Příspěvek od Pedro »

Uz jsem někde cetl, že 12tkm. Myslim KTM.
Menim u skutru 2,5tkm (4x ročně) a moto do 4. Max dva roky. Ale uz jsem jen kochaci, zadne otacky ani podotacky (3-8max, provozni cca 4-6)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Moto olej

Příspěvek od Pitris »

Já si taky myslím že na olej v motorce je 10 tkm MOC :evil:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
dany01
Příspěvky: 359
Registrován: pon čer 26, 2017 14:05

Re: Moto olej

Příspěvek od dany01 »

mam na Honde interval 12 tis km/rok. jednak toľko za rok nespravym , a ak aj áno, moje max by bolo 6 tis. a olej von.
teraz dostane nový ani nie po 2 tis km, čo ma síce neteší , lebo pre každý stroj je lepšie keď pracuje ako keď stojí, ale nedá sa byt pri všetkých činnostiach so všetkými zariadeniami... :)
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3940
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Moto olej

Příspěvek od Durex »

rousini píše:Osobně si myslím, že motoolej (který se prohřívá i krátkýma jízdama) může být 2r/3kkm v lepší kondici, jak 1r/10kkm.
To si nemyslím, už jen kvůli malé alkalické rezervě. Ono taky dost záleží na tom, jak a za jak douho se těch 10 000 km najede. Může to být třeba za 14 dní při dovče. Ano, opravdu se to může najet,ale z mého pohledu to není motodovča ...
rousini píše: Motka je v suchu ve studené garáži a oleji je uvnitř stejně dobře, jako v pixle.
S tím taky nesouhlasím, protože když se olej naleje do motoru, tak už se nastartuje chemický proces, který v pixle nenastane. Takže olej se lépe nemá. Ale motor ano a to považuji za důležitější.
Pedro píše:Uz jsem někde cetl, že 12tkm. Myslim KTM.
12 000 km měla už Honda v 90 letech. KTM má 15 000 km třeba u 1190. Neříkám, že je to dobře ...
Bramborak3 píše:Nevim kde na tom byli...10 tis km. U motorky ktera točí 13 tis...a takový koně. Dřív se psalo 6 tis km výměna oleje
Otáčky s tím nemají moc co dělat. Třeba starý BMW mělo interval 10 000 km. A kolikrát se jezdilo fakt ve vedrech, prachu, naložený a i dlouhý přesuny po dálnicích se ¾ výkonu.
Pitris píše:Já si taky myslím že na olej v motorce je 10 tkm MOC
Moc je to na okruh a sport ježdění. Ale při dovolenkování při kochacích rychlostech je to ok. Ale záleží na konkrétním motoru

Lidi dělají tu chybu, že ten interval berou jako předpis a drží se ho zuby nehty. Bez ohledu na spotřebu, zátěž, prašnost, teploty, krátký jízdy atd. Je to max interval, který motoru nepřináší zkrácení životnosti za předpokladu, že to najedu v optimálních podmínkách. Jakmile se mi nějaká proměnná změní, tak k tomu musím upravit interval. Třeba při brodění by se měl olej v koncáku měnit pokaždé vyjížďce

A důležité je dodržet to časové období. Takže když najedu 2000 km rok, tak ho tam nechávat 2-3 roky není opravdu lepší, jak najet za sezónu 10 000 km a vyměnit …
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Munga
Příspěvky: 25
Registrován: pát kvě 17, 2019 23:55

Re: Moto olej

Příspěvek od Munga »

Ahoj
Tak jsem si ke starému ZRX pořídil zánovní Z900rs ve které byl olej fakt hodně vyjetý.
Na všech moto jsem doposud jezdil pouze Motul , ale proč nezkusit něco jiného.
Do Z 900rs má předepsáno 10w40 jaso MA2 api SL or SM.
Já tam nalil Elf moto tech 10w-50 vlastně i kůly ceně že motor propláchnu . Jaso má stejné, API má SN (může být)?
Parametrově mi ten olej nepřijde špatný, ale zaráží mne cena - máte s ním někdo zkušenost a má cenu s ním pak pokračovat a nebo tam dávat co je předepsáno a v 10w40?
Já někde zachytil že 10w50 je sice lepší pro okruh, ale při pomalejší jízdě maže hůř než 10w40..
Tedy já myslel že má pouze větší rozsah - teplotní rezervu a rozhodně není v nějaké fázi horší. Je na tom něco pravdy?
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Moto olej

Příspěvek od Shi »

Munga píše:Do Z 900rs má předepsáno 10w40 jaso MA2 api SL or SM.
API SN být může.

Na proplach asi dobrý, ale co se týče viskozity, držel bych se doporučení výrobce. Na vyšší viskozitní třídu by mělo smysl přejít kdyby se jezdily dlouhé trasy pod trvale vysokou zátěží (německá dálnice v horkém létě) a předepsaný olej 10w-40 to nezvládal.

Troufnu si tvrdit, že zrovna Motul řady 300V ve výrobcem předepsané viskozitě 10w-40 nebude asi za naprosto žádných okolností mazat hůře než Elf 10w-50, což se samozřejmě odráží i v ceně toho Motulu 300V.

Ve stručnosti: Olej maže a chladí průtokem a ten 10w-40 teče líp než 10w-50. Proto za běžných pracovních teplot oleje bude kvalitní 10w-40 mazat líp, než podobně kvalitní 10w-50, která je dělaná na to, že pracovní teplota oleje je o 10 až 20 stupňů vyšší než u oleje 10w-40. Jinými slovy za běžných okolností na své motorce budeš mít problém dostat olej 10w-50 na ideální provozní teplotu a díky tomu bude motor potenmciálně hůř mazán a chlazen, než by byl s olejem 10w-40. Zda tomu tak bude skutečně záleží především na konstrukčních vůlích v motoru. Pokud jsou vůle dostatečné, tak 10W-50 nebude problém. Pokdu nejsou, tak se olej bude obtížně dostávat do míst, kde není dost místa a tato místa budou hůř mazána a hůř chlazena.

Cena 4litrového balení slušných olejů se pohybuje kolem 1000 Kč. Oleje výrazně levnější budou mít nějakou potenciální "slabinu" a pokud bych nevěděl jaký kompromis výrobce udělal a co to pro mě znamená, tak bych třeba u nějakého u vysokotáčkového stroje do takového oleje radši nešel. Ne náhodou se kdysi říkalo, že výrobce motorových olejů, který "umí" se pozná mj. tak, že dělá oleje i pro motorky.
Munga
Příspěvky: 25
Registrován: pát kvě 17, 2019 23:55

Re: Moto olej

Příspěvek od Munga »

To zní logicky, tedy je pravda že větrák mi hučí často a Zeda zrovna nešetřím ,ale také je pravda že na téhle moto teplota dost kolísá v obou směrech oproti zrx kde je kus motoru.
Já chtěl v ideálním případě zkusit něco jiného - přišlo mi že mám s motulem hlučné řazení při 1st, ale také je pravda že motorově nebyl nikdy problém tak proč ne.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Moto olej

Příspěvek od Shi »

Pokud jsem si všiml, tak Motul má víc produktů ve viskozitní třídě 10w-40, nevím jaký přesně Motul jste zkoušel. Pokud chcete najít něco co bude lepší, tak bych se určitě zkusil podívat co nabízí třeba značky Motorex a Repsol. Elf sice obecně dělá dobré oleje za dobrou cenu, ale odhaduji, že špička to nebude.

Vyhledávač Motul pro Z900 RS (2018-2021) nabízí:
7100 4T 10W-40
5100 4T 10W-40
5100 4T 10W-50
5100 4T 15W-50
7100 4T 10W-50
7100 4T 15W-50
Lime Green Edition by Motul

Takže 10w-50 asi nebude zcela špatně a lze jej nejspíš použít. Nicméně pokud jste zkoušel řadu Motul 5100, tak určitě stojí za to zkusit Motul 7100, což je vyšší řada a u solidních výrobců platí, že za větší peníze dostáváte vždy o něco lepší lepší produkt.

Dá se taky zkusit můj oblíbený Ravenol, který pro Z 900RS (2017-2020) nabízí toto:
https://oilguide.ravenol.de/?lang=en&se ... 2947b6702d
(Oleje ve zlaté flašce jsou u Ravenolu vyšší řada než oleje ve stříbrné flašce.)

Co si o Ravenolu Racing 4-T Motobike SAE 10W-40 myslí jeho uživatelé v Německu si můžete přečíst zde:
https://oil-club.de/index.php?thread/70 ... /&pageNo=1

Nicméně cena za litr na českém i německém trhu je docela vysoká (65 EUR za 4L balení), ale i zde by cena měla více-méně odrážet kvalitu - je to to nejlepší co Ravenol dokázal namíchat jako konkurenci Motulu řady 300V.
Munga
Příspěvky: 25
Registrován: pát kvě 17, 2019 23:55

Re: Moto olej

Příspěvek od Munga »

Díky za info
Ravenol mám také v oblibě a do Volva ho už dávám všude. V pohonu je i podstatně levnější než origo a navíc se u něho opravdu nebojím panče.
Do mota bych ho dával s klidem jenže ta cena za raging je opravdu dost vysoká a proto mi z výběru vypadává.
Nejspíš se zase vrátím k Motulu 7100 nebo 300v - ten jsem nezkoušel, ale do jara je dost času tak o čem přemýšlet. :wink:
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Moto olej

Příspěvek od Shi »

Pokud chcete změnu, tak on by možná stál za hřích i ten RAVENOL MOTOBIKE 4-T ESTER SAE 10W-40, kde je cena ve zcela normálních normálních mezích (700 Kč/4L).

Zdá se, že RAVENOL MOTOBIKE 4-T ESTER SAE 10W-40 je podle německých zdrojů posledních pár měsíců dodáván na trh ve zlatých flaškách, tzn je Ravenolem deklarován jako syntetický, ale podíl plně syntetické složky reálně není větší než 75 procent (to by nesl označení full synthetic a ne jen synthetic). Nicméně i tak má parametry (Noack, flashpoint, HTHS) úctyhodné, ale jak to bude řadit se z technického listu vyčíst nedá, to se musí zkusit.

Trochu (ale asi ne moc) lepší než Motul 7100 být klidně může, protože u Motulu se dost platí za značku.
Nenechte se zmást tím, že onen Motul 7100 je 100% syntetický. Není.
Motul 7100 to svoje "100% synthetic" uvádí na všech trzích kromě německého, protože to není pravda a pouze v německu mu to nepravdivéí tvrzení neprojde - Motul už prý dostal u soudu přes prsty, takže v německých datasheetech je pouze "Synthese-Technologie", tedy je to nachlup stejná kategorie jako Ravenol Motorbike 10W-40, který je také jen syntetisch a ne voll-syntetisch.
Akorát ten Ravenol stojí polovinu, než ten Motul ...
Spíš než vracet se k 7100 se kterou nejste zcela spokojený, bych zkusil Ravenol za polovic - nemáte co ztratit a ještě ušetříte 500 Kč.
TECH
Příspěvky: 14
Registrován: pon úno 22, 2021 15:05

Re: Moto olej

Příspěvek od TECH »

Pitris píše:Já si taky myslím že na olej v motorce je 10 tkm MOC :evil:
Ono záleží na jaký motorce. Na Africe je 12 000 zcela v pohodě. Měnit na cestovní motorce olej po 6 tkm je imho zhola zbytečné. A také, ono je nastaveno dobře pro servis. Jsem si zcela jist že např Honda měla u spousty motorek interval oil 6 000 km a přešlo se na 12 000. Z roku na rok a zpětně. Konkrétně i to Varadero.

https://www.youtube.com/watch?v=wn19ty7 ... e=emb_logo

http://www.varahannes.at/index.htm

http://www.varahannes.at/afrika%20twin.htm

http://www.varahannes.at/afrika%20twin-b.htm

Jinak olej do CRF1000:

https://www.eneos.cz/eneos-max-performance-10w30/

celkově eneos :

https://www.eneos.cz/oleje-eneos-pro-ct ... motocykly/


Myslím že cena super a kvalita taky. Jinak lze ještě jít do Motorexu, jenže ten je cenově jinde. Ale je super a zřejmě nejlepší. Převodovka je spokojerna.
Odpovědět