Olej do prevodovky

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Pitris »

A vono to de, napsat vobčas dobře....:wink:
https://motorguru.cz/nejnovejsi-zpravy/ ... d=15428427
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
airwaves
Příspěvky: 82
Registrován: stř zář 26, 2018 9:54

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od airwaves »

Ahoj, prosím mám několik otázek týkajících se převodového, rozvodového a diferenciálního oleje. Převodovým olejům vůbec nerozumím, prosím o pochopení....
1) má význam u dvouletého Dusteru 1,5Dci 4x4 s nájezdem 30.000 vyměnit převodové oleje? Pokud ne kdy? 60000?
2) pokud ano prosím radu jaký olej?

Do převodovky je doporučeno 75W80 GL4. Jakou značku, ELF a třeba TRANSELF NFP, NFJ?
Do rozvodovky a diferenciálu je doporučeno 75W-90 i 80W-90 GL5. Jaký tedy použít a opět třeba ELF syn FE?
3) Mohu oleje sjednotit a do rozvodovky i diferenciálu použít stejný olej jako do převodovky? Tohle je asi blbost ale zajímá mě vysvětlení někoho kdo tomu rozumí proč ne. Moc děkuji. :wink:
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Colommbo »

Ahoj! Mé znalosti či zkušenosti jsou omezené, tož pouze:
1) měnit ve 30tis.km olej v manuální převodovce je zbytečné, i 60tis.km je málo (to se doporučuje pro automat), máš tedy ještě dost času
2) normu máš uvedenu - 75W80 GL4 - tedy vybrat olej ji splňující
3) náplně sjednotit nemůžeš už jen z prostého důvodu, že převodovka chce API GL4 (mohl bys použít i GL4+) a rozvodovka s difem mají mít API GL5. Přesněji napsáno, do převodovky s požadavkem GL4 olej GL5 nesmí, odnesly by to synchronizační kroužky. Obráceně (do rozvodovky a difu olej GL4 či 4+ by mooooožná šel, ale jistý si nejsem a radši bych držel normu (a hubu :) )
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
airwaves
Příspěvky: 82
Registrován: stř zář 26, 2018 9:54

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od airwaves »

Jooo super díky moc! :D :wink:
kater
Příspěvky: 220
Registrován: ned úno 09, 2020 21:59

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od kater »

Do diferenciálu gl4 v žiadnom prípade, lebo tam býva hypoidny tvár zubov a preto sa tam dáva gl5.Pri použití gl4 sa už po krátkom čase objavia kovové časti v oleji a dochádza k nadmernému opotrebeniu zubov.
airwaves
Příspěvky: 82
Registrován: stř zář 26, 2018 9:54

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od airwaves »

A co použít olej co umí GL-4 i GL-5? Dá se tomu věřit??? Třeba Ravenol:
https://olejeobchod.cz/ravenol-vsg-75w-90-1l
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Colommbo »

Já ti nevim, Maruš... Značku Ravenol velmi uznávám a její produkty s potěšením používám v převodovce i t.č. v motoru, ale jak je něco extra univerzální (v tomto případě API GL4 i GL5), dával bych Bacha. Možná jen slyším trávu růst, ale raději bych zvolil neuniverzální mazání - obzvlášť jsou-li možnosti poměrně široké. :)
P.S. Ten olej jsi myslel do převodovky nebo do difu...?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
airwaves
Příspěvky: 82
Registrován: stř zář 26, 2018 9:54

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od airwaves »

No myslel jsem jeden společný. Jenže do převodovky má být 75W80 a do zbytku 75W90. Prosím jak ta čísla číst. 75W w jako zima? teda podobně jako u motorového tekutost za mrazu? Čím méně tím v zimě tekutější? No a to druhé za W je tekutost po ohřátí? Tedy že v převodovce se požadují tekutější aby fajne řadila i v zimě po startu a v diferenciálech klidně hustší zase aby se olejový film nepromáčkl? Je to takhle nějak? Díky.
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Colommbo »

Ano, chápeš ta čísla správně, je to stejné jako u motorových olejů. :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
airwaves
Příspěvky: 82
Registrován: stř zář 26, 2018 9:54

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od airwaves »

Ještě prosím pokud se nabízí olej 75W140 tak je použitelný pro požadavek výrobce 75W90? A dá se říci že ho přeplňuje? A druhá otázka :D pokud není v označení oleje uvedeno to druhé číslo, ale je označen pouze 75W ?? Co s tím? To myslí výrobce tak že vše co si lze dále představit splňuje???
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Pitris »

U převoďáku je nutno hlídat API GL. A splnit předpis, bo GL5 není lepší než GL4. Je jiný. (GL4 lze nahradit GL4+). Navíc ještě pozor na ne-hypoidnost. A to samé i u 75w90 vs. 75w140. Jsou to různé oleje a k tomu ještě (bohužel) to "letní" číslo ovlivňuje (a víc než u oleje motorového) vlastnosti za studena (resp. ne-řazení v mrazu), byť oba 75wněco.
A olej 75w bývá ze své podstaty i "řidší" a míň teplotně zatížitelný než 75w80 (85, 90, 140). Ano, bude záležet na aditivaci, ale je to "ekoolej" se kterým když na něj převodovka není přizpůsobena, bude problém řadit za tepla a vysokých otáčkách.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Shi »

U převodovky bych se co nejvíce držel toho, co předepisuje výrobce.
Když si pak člověk vybírá mezi různými oleji, tak stojí za to se podívat jakou mají uvedenou teplotu skápnutí (pour point), protože některé oleje vyhovující požadavku výrobce řadí za studena podstatně hůř než jiné. Projevuje se to už při teplotách lehce pod nulou a je to dost nepříjemné.

Smysl má měnit po pěti letech, pokud se jezdí krátké trasy tak po najetí 60 000 km. Dřív to asi moc smysl nemá. Pokud si převodovka žije jako v bavlnce, tak se 100 000 km snese, ale po 5 až 6 letech má smysl olej vyměnit. U některých aut s malou náplní oleje a městským provozem má smysl vyměnit dokonce už po třech letech a je celkem jedno kolik to auto najelo.

Kolega takhle naskákal za 10 let cca 50 000 km a potřeboval novou převodovku. Olej samozřejmě původní ...
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Colommbo »

Shi píše:U převodovky bych se co nejvíce držel toho, co předepisuje výrobce.
Souhlasím!
Tohle:
Shi píše: Kolega takhle naskákal za 10 let cca 50 000 km a potřeboval novou převodovku. Olej samozřejmě původní ...
považuju spíš za výjimku potvrzující pravidlo, že náplň v manuální převodovce zvládne 100tis.km i víc bez problémů. Pokud má člověk v sobě kouska citu a nechová se k převodovce jak otrokář.
P.S. Copa to bylo za autí...?
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
airwaves
Příspěvky: 82
Registrován: stř zář 26, 2018 9:54

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od airwaves »

Děkuji moc za informace. Co říkáte na převodové oleje Sunoco? Mohlo by být do převodovky SUNOCO GL-4 LDZ HYPERFLOW 75W80 a do rozvodovky a diferenciálu SUNOCO GL-5 75W90 HYPERFLOW ? Díky.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Olej do prevodovky

Příspěvek od Shi »

Tohle:
Shi píše: Kolega takhle naskákal za 10 let cca 50 000 km a potřeboval novou převodovku. Olej samozřejmě původní ...
Colommbo píše:považuju spíš za výjimku potvrzující pravidlo, že náplň v manuální převodovce zvládne 100tis.km i víc bez problémů. Pokud má člověk v sobě kouska citu a nechová se k převodovce jak otrokář.
P.S. Copa to bylo za autí...?
Byl to Suzuki Swift a nechápavě jsem nad tím tehdy kroutil hlavou, než jsem našel dvě "drobnosti" (přesné detaily si už nepamatuji):
- převodovka měla něco jako drobnou konstrukční vadu, která ji dělala "náchylnější" na problémy
- pokud jsem to tehdy dohledal správně, tak pro způsob používání auta kolegou výrobce doporučoval měnit olej v převodovce každé tři roky (tehdy mě překvapilo, že ta náplň byla fakt malá).
Kolega nevěděl o tom, že by se olej v převodovce v předchozích letech měnil.
Odpovědět