VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

BigBang píše:Původně jsem měl ten VMO do dvou aut - A2 a Sharan, resp. jsem s ním počítal i do T5, jenomže do T5 mám předepsanej pouze VW 506.01 s tím, že se nesmí nic jinýho použít. A při náplni 7,5l to je hnedka pryč :mrgreen: Jo a mimochodem 506.01 je A5/B5 se sníženou HTHS. Z nějakého důvodu má olej s normální HTHS mít negativní vliv na opotřebení nikasilu válců. Můj osobní názor je takový, že „hustý“ olej (rozuměj HTHS >3,5) má při študeném startu moc velkou viskozitu a nedostává se dostatečně rychle tam kam by měl. O přehřívání oleje nemusí být strach, je ho tam 7,5l a má velký deskový výměník voda/olej. Sledoval jsem teploty a dostat ho přes 90°C znamenalo jet pořád plnej plyn...
K tomuto je vysvětlení u alfiho:
https://www.znackoveoleje.cz/Pouziti-ol ... -a3_14.htm

Osobně si ale myslím, že olej VW 506.01 - když už, tak jako jediný by mohl být pouze u toho R5 a V10 TDi do roku výroby 12/2005 (otázkou stejně zůstává proč a jestli fakt?) Ono i kdyby hrozilo poškození stěn válců olejem s normální HTHS, tak proč? Jak? On i olej A5/B5 bude ve fázi zahřívání "hustší" než olej A3/B3 při provozní teplotě - to by jako nemazalo? Tam šlo spíš o to, že tyto oleje musely být (tehdy po r. 2000) opravdu kvalitní, ale tím i pěkně drahé; jednak aby se kupovaly a zaplatilo se testování, a druhak aby i po 50-ti tisícovém intervalu povoleném těmi prašivci z Wolfsburgu ta kyselá brusná pasta vykapaná z utrápeného motoru aspoň vzdáleně připomínala to čemu se říká olej....
A pokud VW sám jako alternativu k oleji VW 506.01 povolil VW 507, tak tím jen přiznal že to jeho "jen olej VW 506.01" byl kec, páč olej VW 507 má HTHS na rozdíl od něj normální!
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od BigBang »

Jako taky mi to nedává smysl. Nicméně, že byl později i v R5 nahrazen 506.01 507.00 pravda sice je, ale všechny motory, které mají předepsaný 507.00 jsou už s kódem motoru začínajícím B (BLJ, BNZ, BPC). První várka, do roku 2005 má motory AXD a AXE a pro ty je povolená pouze 506.01. Já mám dokonce v manuálu uveden 505.01 pro pevný interval, ale z toho, co jsem dohledával, tak byl dodatečně vydán pokyn pro použití „506.01 pouze“ platící zpětně, což mi potvrdili i z VW. Otázkou je proč. Možná se měnila technologie nikasilu, možná se měnily kroužky, vačky. Netuším. Jak jsem již psal v předchozím příspěvku. Osobně se domnívám, že „hustá“ 505.01 a 507.00 se zastudena nedokáže „rozstříknout“ na stěny válce, aby tvořil jednolitou vrstvu. Ale to jen spekuluju. Samožřejmě mě to zajímá, a pokusím se zjistit, co za tím stojí, protože těch, kdo 506.01 vyrábí značně ubývá...

Ano, 505.01 má na provozní teplotě viskozitu značně nižší než 506.01 za studena, ale stále si myslím, že jim šlo primárně o snížení „škod“ při startu a studeném chodu. tomu by i částečně napovídala velikost chladiče oleje a náplně - 7,5 litru a olej se mi nedostal nad 92°C ani když jsem logoval - cca 10 km plnej do cca 4000 1/min za tři, za čtyři, za pět, zpomalit a znova. Samozřejmě k tomu ještě musíme připočíst přiblblý snahy o 50 tis. interval, i když mám dojem, že ten T5 nepostihl.

Když to vezmu z jiné strany, kdyby k tomu nebyl důvod, stálě věřím, že by VW 507.00 nahradil všechny předchozí. Protože nedává smysl, aby kvůli jednomu (dvěma) motorům museli mít další druh oleje, když s jedním olejem specifikace 5w30 504.00/507.00 nahradili prakticky všechno předchozí (500.00, 501.00, 502.00, 503.00, 505.00, 505.01, 506.00) až na 506.01...
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Ono se stejně asi už nedozvíme co za tím vězí, ale jak říkal Pedro - chuj s tym :)
Když se olej nepřehřívá, dá se (tam kde je výrobcem motoru povolen :!:) i A5/B5
Ovšem ve svých normách olejů se nakonec asi ztratil i sám VW....:( :)
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
dany01
Příspěvky: 359
Registrován: pon čer 26, 2017 14:05

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od dany01 »

to je síce pekne konštatovanie o nepoužívanie C3 , kde to netreba . ale ked sa napr. 50501 bez C3 uz nerobí!? iná možnosť nieje.....
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Ano, bohužel - VW 505.01 bez C3 už není. Tam pak v rámci ochrany motoru vyměnit olej dřív, bo ke konci v něm už budou aditiva (kterých je tam právě kvůli tomu DPF méně) vyčerpaná.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Zajda
Příspěvky: 110
Registrován: úte kvě 09, 2017 20:38

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Zajda »

Minimálně jeden ještě existuje. Q8 Formula Excel 5w40 - fullSAPS s 505.01
https://www.q8oils.com/wp-content/uploa ... -40_en.pdf
0,9 TCe ELF Evolution 900 SXR 5W-40 (RN0710, ACEA A3/B4)
1,5 dCi (DPF) ROWE Hightec Multi Synt DPF 5W-30 (ACEA C3)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Ano, ale.... Je to možnost, avšak jako olej s normou VW 505.01 je Q8 Excel 5w40 "jen" doporučen, ne schválen. Ale na druhou stranu - je (výrobcem) doporučen, resp. takto to bývalo v TL dříve prezentováno. A nemyslím si že by platili nově respecifikaci. Takže ale (asi) ano. Q8 Excel 5w40 se jako olej VW 505.01 ACEA A3/B4 - bez C3 dá :wink:
Jinak ty oleje Q8 mají základový olej z velmi dobré kuvajstské ropy....

A vlastně je ještě další: Ekolube Super Ligh
https://www.oleje.cz/p/ekolube-super-li ... 1-l--17800
A ono to(to) asi i potvrzuje, že Ekolube (minimálně ta 5w40) je pořád přebal Q8 :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
cayc
Příspěvky: 134
Registrován: ned dub 12, 2020 16:12

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od cayc »

Ahojte.
Začal som viac jazdiť diaľnice.
Mam 1.6 TDI s DPF so zvýšeným výkonom.
Teraz v horúčavách mávam teplotu oleja na diaľnici aj 120°C.
Olej je tam teraz Shell AV-L 0W-30.
Je tam prvý krat, predtým som dával vždy C2/C3.
Mam prejsť na 5W-40 C3 alebo to ta 0W-30 ustoji?
Olej motor neberie, na výmenu po 10tis nič.
Ma ale už 210 000km.
Dakujem.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Pitris »

Je důležité že všechno to jsou oleje s HTHS nesníženou. Olej 0w30 nebo 5w30 to zřejmě ustojí (ono je ale než vlastní jízda po dálnici horší, když na ní člověk zůstane v koloně a jen popojíždí), ale olej 0w40 nebo 5w40 C3 by byl z hlediska rezervy mazání vhodnější.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od jerome »

cayc píše:Olej je tam teraz Shell AV-L 0W-30.Je tam prvý krat, predtým som dával vždy C2/C3.
Mam prejsť na 5W-40 C3 alebo to ta 0W-30 ustoji?
Inak aj ten Shell je C3 :idea: a netreba sa báť,že by motor neumazala,hlavne keď jej máš dostatok a meníš ju pravidelne. V pohode možeš dať aj 5W40 na tie najazdené km bude gut :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: VW, Audi, Škoda a Seat - nejen JAKÝ OLEJ ?

Příspěvek od Mirec 29 »

cayc píše:Ahojte.
Začal som viac jazdiť diaľnice.
Mam 1.6 TDI s DPF so zvýšeným výkonom.
Teraz v horúčavách mávam teplotu oleja na diaľnici aj 120°C.
Olej je tam teraz Shell AV-L 0W-30.
Je tam prvý krat, predtým som dával vždy C2/C3.
Mam prejsť na 5W-40 C3 alebo to ta 0W-30 ustoji?
Olej motor neberie, na výmenu po 10tis nič.
Ma ale už 210 000km.
Dakujem.
Ahoj
Tak za prvé ak sa nemýlim tak av-l môže mať iný základ ako ect (kukni obal) ... takže zmena môže nastať treba to sledovať...ak s ect nebola žiadna spotreba oleja tak teraz môže byť...
Akýkoľvek počet najazdených km nie je dôvod na zvyšovanie viskozity pokiaľ olej motor nepapá..
Takže ak nastane nejaká zmena smerom k horšiemu vrátil by som sa k ect pokiaľ si s ním bol spokojný :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Pleomaxik
Příspěvky: 11
Registrován: sob črc 10, 2021 19:07

1.4 63kw olej pro vyšší nájezd km

Příspěvek od Pleomaxik »

Zdravím, oleje se tu probírají pořád, ale chtěl bych poradit.Vlastnim Fabii 1.4 63kW 2007 najeto 199000km.Vsude čtu jak ty 1.4ky16v začnou po nějakém vyšším nájezdu klepat(konkrétně písty) chtěl bych tomu předejít i když nějaké náznaky pazvuku už pozoruji. Doteď používám olej valvoline maxlife 5w40 a měním co 5000km nebo rok... Jezdi stim manželka, takze žádné velké porce km. A teď s čím potřebuji poradit...uvazuji o změně oleje a to na 5w50, ale nemůžu se rozhodnout. Favorité jsou:
1.mobil 1 5W50
2.liqui moly 5w50 molygen
3.ravenol hvt 5w50

Benzinovou specifikaci 502 00 splnuje jen liqui moly molygen, ale zase si říkám u toho nájezdu to bude asi jedno a myslím,ze všechny uvedené oleje tu petsetdvojku překonávají.
Prosil bych odpovědi jen k tématu a k vybraným olejum. Dik
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: 1.4 63kw olej pro vyšší nájezd km

Příspěvek od Pitris »

Já bych ty oleje seřadil takto:
Mobil1
Ravenol
Liqui Moly
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Pleomaxik
Příspěvky: 11
Registrován: sob črc 10, 2021 19:07

Re: 1.4 63kw olej pro vyšší nájezd km

Příspěvek od Pleomaxik »

U toho ravenolu se mi líbí, že má obdobne vlastnosti jak valvoline maxlife, u LM přísada molygen, mobil 1 je kvalita sama o sobě, ale jinak žádné takové plusy podle mě nemá. Jak to je s parametry těchto olejů nevím, moc se v nich nevyznám.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: 1.4 63kw olej pro vyšší nájezd km

Příspěvek od Mirec 29 »

Neštuduj parametre lebo tie samé o sebe len napovedia niečo a ber mobil 1 :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Odpovědět