Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Cuba
Příspěvky: 4
Registrován: čtv bře 11, 2021 14:23

Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Cuba »

Zdravím!

Mám dotaz k motorovému oleji pro Fiat Scudo 2.0 MultiJet s FAP (typ RHR - v podstatě 2.0 HDi z PSA).

Fiat v manuálu předepisuje normu Fiat 9.55535.N2 a přímo zmiňuje Selenia - WR Diesel 5W-40, stejnou normu splňuje např. o něco levnější Valvoline - SYNPOWER 5W-40.

Trochu mě zaráží, že to jsou oleje, které splňují "jen" ACEA A3/B3, A3/B4 a vzhledem k tomu, že se jedná o motor s FAP, tak si říkám, jestli by nebylo lepší použít olej s C3, kterých je teď v nabídce poměrně dost. V nabídce je třeba za velmi zajímavou cenu Orlen PLATINUM MAXEXPERT C3 5W-40, což by mohla být volba šetrnější pro FAP, tak by mě zajímalo, jestli by volba tohoto nebo jiného oleje s ACEA C mohla být chyba?
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od jerome »

Nazdar.
Niečo podobné sa stalo aj mne,že som mal Sportage s DPF a v manuáli tiež absolútne nespomínali,že by tam mal ísť olej s C3 :roll: Samozrejme som tam nalial 5W40 ACEA C3,takže to isté by som odporučil aj tebe :wink: V prípade,že ,motor nežerie veľa oleja je to dá sa povedať šuma fuk či tam dáš A3/B4 alebo C3 no najlepšie je dať tam to čo tam má byť (v tomto prípade pre DPF/FAP filtre olej ACEA C3)
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Pitris »

Zeptám se.... Kolik má motor najeto - resp. v jakém je stavu (spotřeba oleje), a jak a kde se s tim bude jezdit?
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Cuba
Příspěvky: 4
Registrován: čtv bře 11, 2021 14:23

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Cuba »

Motor má 206000, přijde mi, že olej nežere nebo minimálně. Najezdím s tím ročně dost málo (7 - 8 tisíc), je to kočár pro početnější rodinu. Jízdy buď kratší na nákupy a podobný popojížďky kolem 10km nebo pak naopak delší jízdy, když někam jedeme na dovolenou a takový věci.

Olej se snažím měnit zhruba po 15tkm nebo do těch dvou let.

Přijde mi, že ten Orlen by do toho klidně mohl přijít, měl bych C3 a ještě bych ušetřil, ale nevím, jestli tam nemůže být nějaký jiný aspekt, který by mohl být problematický. Viskozitu bych měnit nechtěl.

Auto jsem koupil s asi 180tkm, tankuju výhradně čistou aditivovanou naftu u EuroOil (Optimal Plus), takže z tohoto hlediska by se měl motor i výfuk mít snad dobře :)
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Pitris »

Tu SAE 5w40 bych nechal taky. A s tím C3 máš pravdu - když DPF, patří tam olej ACEA C"x". Orlen oleje jsou standard, ale dají se najít lepší/výkonnější a ne o moc dražší.
Ono ale jde o to, že oleje pro motory s DPF jsou (právě proto že jsou pro DPF) ochuzeny o určitá (pro motor potřebná) aditiva, a tím spíš se pak to menší množství projeví právě v poslední třetině výměnného intervalu. A navíc - když se jezdí i krátké studené jízdy, tak ten olej dostává "na prdel" nespáleným palivem a zkondenzovanou vlhkostí nejvíc.
Osobně bych olej měnil po roce (což by u Tebe bylo po těch 7 - 8 tkm). A klidně i ten Orlen, protože pro motor je lepší i levnější olej měněný dřív než tam nechat superolej dlouho. Je to moc dát autu 6 stovek ročně?
On předpis na výměnu nejen oleje je vždy BUĎ kilometry, ANEBO čas.... A 2 roky je moc ! :roll:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od jerome »

To,že motor olej nežerie,alebo tedy min. je pre DPF plus aj tie sem tam dlhšie jazdy mu určite predĺžia životnosť :wink:
Čo sa týka toho ročného nájazdu + výmeny oleja po roku/15.000km = tú by som ja osobne skrátil na tých 7-8tis/rok ponevač nič lepšie pre motor nemôžeš spraviť :idea: Kedže si dávaš majzla aj na tankovanie o chlp lepšej nafty tak dá sa z toho vytušiť,že ti na stave toho auta aspoň trochu záleží :)
p.s Pitris ma ubehal ... :P
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Pitris »

jerome píše:p.s Pitris ma ubehal ... :P
Sorry :P
jerome píše:Čo sa týka toho ročného nájazdu + výmeny oleja po roku/15.000km....
Jenže tady to je 15 tkm za 2 roky.
Cuba píše:Olej se snažím měnit zhruba po 15tkm nebo do těch dvou let.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od jerome »

Ups... pardón :oops: 2roky/15.000 som chcel určite napísať :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Cuba
Příspěvky: 4
Registrován: čtv bře 11, 2021 14:23

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Cuba »

Co se týče výměny oleje, tak v servisním plánu je 30tkm nebo 2 roky, podle toho, co přijde dřív.

Tím se samozřejmě neřídím a snažím se, abych při tom svým nájezdu tak do roku a půl měnil.

Bohužel nemám úplně prostor na snadnou výměnu svépomocí, takže to většinou spojuju s nějakou návštěvou servisu.

Zajímalo mě hlavně to, jestli si splnění céčkové normy nevybírá svoji daň někde jinde. Třeba u toho Valvoline, který jsem zmiňoval výšec co splňuje ACEA A3/B3, A3/B4 je doslova napsáno "Pro moderní motory s turbodmychadly a katalyzátory.", takže předpokládám, že s použitím FAP se snad počítá.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Pitris »

Cuba píše:Zajímalo mě hlavně to, jestli si splnění céčkové normy nevybírá svoji daň někde jinde....
Vybírá :( Tím že to jsou mid (low) saps oleje (snížený obsah popela, fosforu a síry) tomu DPF vyhoví, ale chybí to pro ochranu motoru :roll: Bohužel do motoru s DPF jsou potřeba....
Běžné oleje A3/B4 mají obsah saps někde u 1,2 %, oleje C3 max. 0,8 a C4 0,5 %. Kromě toho alkalická rezerva (schopnost odolávat kyselinám) je u A3/B4 min. 10 mg KOH/g, kdežto oleje pro DPF ji mívají jen nižší osmi.
A čim víc studených jízd, tím rychlejší je pak chemická degradace oleje. Když je tam pak olej dlouho i časově, ochrana proti korozi je nedostatečná, bo olej je chemicky kyselý :(
A katalyzátor a filtr pevných částic je každé něco jiného - oleje vhodné pro katalyzátory nemusí plnit normy pro DPF.

A předpis výrobce motoru pro výměnu oleje je MAX. A jen pro optimální jízdní podmínky. NE když jsou tam i krátké jízdy....

Ale Tvůj motor, Tvé peníze, Tvé rozhodnutí....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5779
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od jerome »

Jak píše Pitris DPF (FAP filter) nepatrí medzi klasické katalyzátory. Klasický mám napr. ja na 23 ročnej benzínovej Honde a ešte stále funkčný :)
Včasná výmena je ďaleko prospesnejšia pre motor ako použitie mega-giga extra oleja :idea: :!: A tá sa volí podľa typu jázd. Krátke jazdy - skrátiť treba interval (7-8.000km) zmiešané jazdy (10-12.000km) a dlhé jazdy tak vtedy sa pri použití vhodného LL (Long Life) oleja môže interval zase o niečo predľžit (15-20.000km) to sú väčšinou oleje SAE 5W30. 5W40 je taký paškvil a viac ako 10.000km by som ho v motore nenechával aj keby som jazdil vyslovene dlhé trasy. Ten spomínaný Valvoline nie je C3 takže ak máš naozaj FAP filter v aute zabudni naň. Ak Valvoline tak potom skôr All-Climate :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od jarson1 »

Cuba píše:Co se týče výměny oleje, tak v servisním plánu je 30tkm nebo 2 roky, podle toho, co přijde dřív.
všeobecne intervaly uvadzane v servisných plánoch , a to aj také, ktoré sa este riadia skutočnými potrebami motora ( uvádzaju sa žial casto aj také ktoré su pokrivené tlakom ekologie a ekonomiky - to ide zdá sa ruka v ruke), treba chápať ako intervaly MAXimálne a za idealnych podmienok. Idealne podmienky su obrazne povedané napriklad dlhé jazdy v stredných otáčkach bez záťaže - ja neviem..rozbehnes sa na 90/hod a ides takto po rovinke 2hodiny ...no taký blbý príklad - v praxi velmi nereálne. Mesto, príves, kopce, zima, dialnica ....to vsetko su už tzv.stažené podmienky a tie takýto interval skresaju kludne na tretinu.
Teda by som na tvojom mieste robil tak ako bolo napísane kolegami predo mnou.
Aspon raz rocne , a najazd ( ktorý uvádzaš ako ročný tomu cca presne zodpovedá) - tých 7-8t max.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Cuba
Příspěvky: 4
Registrován: čtv bře 11, 2021 14:23

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Cuba »

Že jsou servisní plány nesmyslně natažené a výměny oleje závislé na způsobu použití, vím.

Rozdíl mezi katalyzátorem a FAP/DPF znám.

Jen mě zarazilo, že Fiat (nevím teď jak ostatní z trojčat z PSA pro Expert resp. Jumpy) předepisuje pro svůj motor s FAP olej s ne Céčkovou ACEA a zajímalo mě, jestli nemůžu motoru ublížit, když ten C olej použiju. Děkuji za osvětlení problematiky rozdílů mezi B a C kategoriemi.

Ještě tu padlo, že by se dal použít nějaký kvalitnější a ne o moc dražší C olej než Orlen, máte nějaký konkrétní tip?

Děkuji.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Fiat Scudo 2.0 MultiJet FAP - motorový olej (RHR)

Příspěvek od Pitris »

No byl tu zmíněn třeba Valvoline All-Climate C3, ale taky, že pro motor je lepší i levnější olej měněný dřív než tam nechat superolej dlouho....
Nicméně pár tipů na dobrou 5w40-ku s C3.
Eni i-sint MS, Yacco VX 1000 FAP, Selenia StAR Pure Energy, Petro-Canada Supreme C3-X Synthetic, Valvoline SynPower MST C3, Sunoco Synturo Xenon, Wolf Vivaltech PI C3 nebo Mogul Extreme PD, Ravenol VMO nebo Repsol Elite 505.01. Jsou to oleje 5 litrů DO jednoho Palackýho (jen ta Selenia je dražší).
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět