Odborná kompetence v Tribotechnice

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
DušanV
Příspěvky: 7
Registrován: ned srp 09, 2020 10:31

Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od DušanV »

Dobrý den.
Jsem zde jako nově zaregistrovaný a přihlášený člen, i když toto fórum sleduji již od jeho úplného začátku. Sleduji obor Tribotechniky již dlouho a srovnávám diskuse účastníků i moderátorů zde na fóru s oficiálními odbornými pracemi a publikacemi profesionálních pracovníků Tribotechniky, kteří se pohybují taktéž v praxi (výroba, vývoj, zkušebnictví) Obrázek jsem si za ty roky udělal a dělám sám a nebudu ho zde komentovat. Mám jen dotaz, je zde někdo na fóru, ať už z členů, nebo i moderátorů, kdo má profesionální vzdělání v oboru tribotechniky, nebo příbuzném oboru (chemickotechnologickém, apod.)
Je tedy a přispívá zde, nebo i moderuje v tématech fóra nějaký současně praktikující profesionál z oboru?
Škoda Fabia combi 1.0 Mpi 55kW - Morris Multivis CST HP 5W40
Toyota Aygo 1.0 53kW - oil original Toyota 0W-16
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od Pitris »

Co já vím, tak na profi úrovni se tribologií a tribotechnikou zabývá například Luboš T.
A (snad) i František Smíšek, bo psal že se dlouhé roky staral o podnikový autopark....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od Pedro »

Mam nekolik kurzu, dokonce i s papirama. A nekolik let neofiko obcas zkusebna.
Jedno ze sekundarnich hobby, vychazejic z me profese.
1984-00. Cca,. Takze doba dinosauru. Stejne jako jsou mi k bliti dezajny a technika soucasnych aut,moto, tak i oleje.
Cest vyjimkam. :wink:
Uživatelský avatar
tonny
Příspěvky: 2268
Registrován: pon úno 29, 2016 13:40
Bydliště: Břeclav

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od tonny »

DušanV píše:Obrázek jsem si za ty roky udělal a dělám sám a nebudu ho zde komentovat.
Proč nechceš přispět se svými znalostmi? Ztráta času nebo se nechceš dohadovat? Každá rozvinutá diskuze může být přínosem.
Ford Explorer V6 4.0 lpg 1998, Shell HU 5W-30 SL ATF MaxLife
Toyota Corolla Verso 1,8 2006 Ravenol SSL 0W-40 Castrol Syntrans 75W-90
Toyota SiennaV6 3,5 2007 Rowe RS 0W-40 ATF MaxLife
Ford Maverick 2,3i 2004 MaxLife 5W-40
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od pepoh »

na inych olej forach je situacia podobna, odbornici prispievaju zriedkavo, skor vo forme komplexneho prispevku. ale vacsina prispevkov na fore je od beznych ludi. preco by to mal byt problem?
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od bio »

Odborníci / všeobecně / asi nebudou chtít ztrácet čas dobrovolnými / nehonorovanými / příspěvky.
Čest vyjímkám!
kater
Příspěvky: 220
Registrován: ned úno 09, 2020 21:59

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od kater »

Hovoril som o tom s pani čo mi robí rozbory ,ktorý olej je naj a olej a motor...a jej odpoveď bola:hodnotiť olej na základe dostupných písomnych informácii a placebo efektu používateľov je trochu mimo.Aj ten istý olej u viacerých identických motorov môže mať diametrálne rozdiely ktoré sa dajú zistiť iba rozborom.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27480
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od Pitris »

kater píše:ktorý olej je naj....
zde nikdy nikdo asi ještě nenapsal. Většinou "jen" pár tipů těch lepších. Ony jsou běžné, a lepší oleje, a všechny by měly plnit normy co mají uvedeny. Otázkou je ovšem jak? Někdo "proleze s odřenýma ušima", někdo je splní s rezervou. Ano, někomu stačí hrát fotbal jen ve velkým vápně, ale jsou i tací co chtějí hrát na celém hřišti.... A není to jen o kilometrové výdrži oleje, je to o celkové ochraně motoru.
kater píše:rozdiely ktoré sa dajú zistiť iba rozborom....
Ano. A právě proto tu píšeme, že pro motor je vhodné použít olej kde má prim mazání a ne ekologie, a že měnit raději při krátkých či ostřejších jízdách po 10-ti a při dlouhých do max. 15-ti tkm.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Durex
Příspěvky: 3946
Registrován: stř říj 20, 2010 9:17
Bydliště: Třebechovice p/O
Kontaktovat uživatele:

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od Durex »

Já mám do tribotechnika taky dost daleko, přestože v olejích se trochu orientuju a občas i poradím. Vycházím jednak ze samostudia a v poslední době dost z praxe. A to se nejedná jen o motorové a převodové oleje, ale i ty tlumičové. Neříkám, že bych viděl a zažil zdaleka vše. Ale mám už pár svých dat, nějaké know hoow a neustále se pohybuju v jedný stopě a snažím se jít s dobou a tak těch zkušeností ať už ze silnice, bláta a nebo závodních okruhů je celkem dost. Ale pořád platí, že stále je se co učit …
A jelikož několik let pracuju jako technik kvality v automotivu, tak vím, že papír snese opravdu všechno a že žádná hodnota není nikdy absolutní. A taky že co platí v laboratoři, tak nemusí platit na silnici a zase opačně. Těch bočních vlivů je hodně. A u olejů je situace ještě složitější. Alespoň, co se objektivních testů týká. A jelikož jsou rozbory oleje v porovnání s množstvím olejových náplní běžných povozů smrtelníků docela drahý, tak sem přesvědčen, že rada člověka, který ví i když není chemik, může být velice přínosná a v některých situacích i přínosnější, než suchá data z laboratoře, kde je vše nový a funguje na 100% …

Omlouvám se za to souvětí a bude tam určitě chyba v čárkách :lol:
Suzuki GSX 1300R Hayabusa, Suzuki GSXR 750W, Honda CBR 400RR, Honda CBR 600F3, KTM EXC 300 2T, Honda VFR 750,Suzuki Inazuma 750, Kawasaki ZX7R -2x, Kawasaki GPZ 900, Suzuki GSXR 750 K1,Suzuki SV 650, Fiat Ducato 2.3 JTD

Moto-Emergency motoservis
Uživatelský avatar
Pedro
Příspěvky: 7757
Registrován: úte zář 22, 2009 12:10
Bydliště: Praha 6

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od Pedro »

Fšak se henten z Polaby, z toho nevivraty. :)
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2519
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od lefort »

Nějak jsem nepochopil smysl dotazu. Je snad toto fórum prezentováno jako odborná stránka tribotechniků s garantovaným poradenstvím?
Já se taky v diskuzi na ewrc.cz neptám, jestli tam všichni přispěvatelé vlastní FIA licenci...
Bohužel i z komunální politiky vím, že jsou typy lidí, kteří potřebují mít všechno na papíře s razítkem, na kvalitu přitom nehledě. Není to zrovna tento případ?
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od rousini »

DušanV: tak zase za pár let napiš... :mrgreen:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9926
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: Odborná kompetence v Tribotechnice

Příspěvek od Colommbo »

Durex píše:A jelikož několik let pracuju jako technik kvality v automotivu, tak vím, že papír snese opravdu všechno a že žádná hodnota není nikdy absolutní. A taky že co platí v laboratoři, tak nemusí platit na silnici a zase opačně. Těch bočních vlivů je hodně. A u olejů je situace ještě složitější. Alespoň, co se objektivních testů týká. A jelikož jsou rozbory oleje v porovnání s množstvím olejových náplní běžných povozů smrtelníků docela drahý, tak sem přesvědčen, že rada člověka, který ví i když není chemik, může být velice přínosná a v některých situacích i přínosnější, než suchá data z laboratoře, kde je vše nový a funguje na 100% …
Omlouvám se za to souvětí a bude tam určitě chyba v čárkách :lol:
Od hlídače češtiny z Polabý máš jednušku, woe, vidím tam toliko jednu čárku navíc (za slovem Alespoň.)
Osobně toto fórum (podobně jako všechna jiná zájmová) nepovažuju za prvoplánově odborné, jak možná očekával/myslel si/doufal pan DušanV. Za dobu, co se tu motám, jsem na něm i tak nalezl mnoho cenných rad nejen z praxe a dokonce taky pár dobrých kamarádů. A zatím jsem tu nezaznamenal něco z mého pohledu natolik hrozného, že bych dal fóru vale. U mě dobrý! :)
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Odpovědět