Shodou okolností dnes v odpoledních zprávách říkali, že znalci dokončili posudky a že řidič Mustangu bude obžalován z neúmyslného zabití bo jel rychlostí hodně převyšující povolený limit, v zatáčce přejel do protisměru a čelně se srazil s Rapidem. Hrozí mu prý až 6 let
„Zvýšení průměrné rychlosti o jeden km/h obvykle vyústí v tříprocentní zvýšení rizika nehody s úrazem a čtyř- až pětiprocentní zvýšení rizika nehody s úmrtím,“ uvádí nejjednodušší verzi takového výpočtu Světová zdravotnická organizace (WHO). Jedná se o starší data – nicméně letošní holandská analýza potvrzuje, že dřívější studie oproti těm současným vliv rychlosti nijak nepřeceňovaly. A data ji potvrzují. Například kanadské zvýšení povolené rychlosti na některých rychlostních silnicích ze 100 nebo 110 km/h na 120 km/h přineslo nárůst úmrtí o více než sto procent a nárůst zranění o třicet procent.
Podobné výsledky přinášejí i přesnější rovnice, s níž pracují odborníci dneska. „Vztah mezi rychlostí vozidla a rizikem nehody popisuje tzv. Nilssonův zákon: Pokud se zvýší průměrná rychlost, za nezměněných podmínek (např. infrastruktury) se zvýší počet nehod, zranění a úmrtí v poměrech (v₁/v₀) pro počet nehod, (v₁/v₀)² pro zranění, (v₁/v₀)³ pro těžká zranění a (v₁/v₀)⁴ pro úmrtí,“ vysvětluje Pavel Řezáč z Centra dopravního výzkumu. Stoupá totiž nejen počet nehod (bez mocniny), ale i jejich závažnost, která dál násobí následky už tak četnějších nehod.
Zpomalení na 40 a 80 km/h by ušetřilo 250 životů ročně podle modelu WHO a 240 životů podle modelu Nilssonova.
Jelikož už přes rok jezdím po Praze prakticky výhradně MHD, jsem stále více utvrzován v tom, že dnešní silniční provoz je téměř věrným odrazem obecného stavu věcí v pohybu lidské masy. A musím k tomu dodat, že bohužel.
Příčina je přitom dostatečně zřejmá: všeobecné přesvědčení, že na řidičské oprávnění je nárok a že jde o něco, co si zájemce prostě koupí v autoškole.
240 životů ročně dle WHO.
Přibližně 240 lidí se na světě rodí a umírá každé 2 minuty...
Díky blbům je normální (minoritní) populace svázána pravidly na záchranu idiotů. Stopky v místech, kde je rozhled 300m na obě strany nebo zákazy předjíždění na přehledných úsecích. To vše jen proto, že tam idioti spáchali sebevraždu. A pokud s sebou vzali nevinné, tak ve většině případů jen proto, že to byli idioti z množiny hodných...