ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
marekmarekmarek
Příspěvky: 3
Registrován: pon říj 07, 2019 21:11

ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od marekmarekmarek »

Ahoj snad tu ještě taková otázka není, ale troufnu si říci, že je to spíše otázka pro specialisty a odborníky kteří tomu rozumí. Sám jsem toho docela hodně načetl, ale nikde jsem se nedočetl jestli je lepší pro motor který spaluje primárně CNG a Benzín ACEA A3/B4 (která je lepší pro čistě benzínové motory, má více popelu, fosforu atd)... nebo ACEA C3 která je právě o ten popel ochuzena a je spíše pro naftové motory s DPF.

Jedná se mi o to, že pro benzín se doporučují normální A3/B4 a ta C3 se spíše nedoporučuje, ale při hledání olejů jsem narazil na oleje přímo určené na provoz CNG/LPG a ty právě jsou ACEA C3. Tak teď si vyberte že :D . Na ceně mi nezáleží, jenom bych se chtěl dozvědět co je tedy lepší pro CNG/LPG, jaký to má celkový vliv C3 když je ochuzena o popel atd..(jestli to je pro CNG lepší) Olej je 5w-40 ale to s tím nesouvisí.

Děkuji všem, kteří se zapojí do diskuze a přispějí svými názory :)
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od Jerry3 »

Jestli A3/B4, nebo C3, to se primárně odvíjí ani tak ne od druhu paliva, jako od aplikovaných "očistných" systémů spalin. Jinými slovy řečeno, pokud tam není částicový filtr, pak určitě raději to první.
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od jarson1 »

ono v principe C3 vznikla ako reakcia na požiadavku, aby popol nebol, resp. sa minimalizoval. Popol ( tento tu myslený) su v podstate castice nespalitelné a velmi jemné. Teda normálne nevadia. Ovšem ak má vozidlo typicky napríklad DPF filter, potom práve tento nespálitelný popol v nom ostáva a to nie je žiadúce lebo....jasné asi každému. Preto tá požiadavka vlastne existuje.
Lenže ten popol je z niečoho. A to niečo tým pádom v C3 oleji chýba, resp. je ho tam menej, alebo je nahrádzané niečím iným... možností je viac. každopadne tieto látky , okrem toho, že žial vytvárajú popol, ktorý nechceme, robia aj kopec dobrej "práce", ktoru naopak chceme.
Teda velmi zjednodušene sa dá povedat, že C3 je akýsi kompromis - nemáš popol, ale nemáš ani takú a takú ochranu....niečo za niečo. Typicky mávajú napríklad nižšiu TBN...co ja viem co este, je to tu viac krát rozobraté do detailov na fóre.
Napriek tomu C3 ak je výslovne odporúčané výrobcom motora, by som sa nebál ho použiť, ak teda budem olejovú nápln meniť v rozumných medziach podla režimu prevádzky. Určite nie max. povolené intervaly pre daný motor. To by už vzhladom na ,len námatkou ,spomenuté TBN, boli jeho schopnosti oproti klasickej A3 pravdepodobne dávno vycerpané.
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
marekmarekmarek
Příspěvky: 3
Registrován: pon říj 07, 2019 21:11

Re: ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od marekmarekmarek »

ok díky za poznatky, půjdu teda do klasické A3/B4 . V rychlosti můžete mi ještě doporučit podle vás nějaký olej 5w-40 který by byl právě odolnější a vhodnější pro CNG/LPG
jarson1
Příspěvky: 2059
Registrován: pon zář 01, 2014 8:39
Bydliště: RV ( SK)

Re: ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od jarson1 »

konkretne netuším, v principe možno by som hladal nejaký s lepšou tepelnou odolnostou , kedže tieto paliva horia pri vyssích teplotách než BA. Ono management chladenia oleja je sice nastavený tak , aby sa oil neprehrieval. Ale na benzinovu prevadzku. Aj to nie vždy spolahlivo rieši kritické miestne prehrievanie. A aj keby , miestne prehrievanie teda môže byt vyssie s týmito palivami než na benzín. Ostatné parametre asi nie su až tak kritické , ci už ide o BA alebo CNG/LPG.
Ono sa hovorí, že su take oleje a maju neviem ake prísady...na druhej strane iný tvrdia , že je to len marketing...asi by som sa opýtal ludí od LPG?

a predsa nieco sa naslo:
https://www.znackoveoleje.cz/Selenia-Mu ... escription
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Obrázek
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Obrázek
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od Pitris »

Pokud není v motoru částicový filtr, tak je vždy lepší A3/B3, protože:
ad1) má vyšší TBN.
ad2) lépe odolává oxidaci oleje, ke které je navíc u CNG/LPG olej náchylnější.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
marekmarekmarek
Příspěvky: 3
Registrován: pon říj 07, 2019 21:11

Re: ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od marekmarekmarek »

Díky
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: ACEA A3/B4 nebo ACEA C3 pro motory CNG/LPG

Příspěvek od pepoh »

1) tie plynove oleje nemaju firemne schvalenia (zlomok toho z normalnych).
pre auto v zaruke problem.
2) bezny olej so schvalenim ma v listoch napisane ze je vhodny aj pre plyn. :mrgreen:
3) nedozvedel som sa nikde, v com je plynovy olej vyrazne lepsi ako normal.. :?
robi to dojem ze su to len prebaly z acea c3, s novym logom
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Odpovědět