Nehody - pre výstrahu!
Moderátor: Colommbo
Re: Nehody - pre výstrahu!
Já osobně bych se (pokud bych viděl že ten za mnou to nedobrzdí, a měl na to ještě čas) opřel do opěradla sedadla, a hlavu opřel o opěrku. Aby nešla ta hlava dozadu. O následný dopředný pohyb těla by se měly postarat pásy.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Nehody - pre výstrahu!
a s hlavou, pokud zrovna nepadne do airbagu, stejně nic neuděláš.Pitris píše:O následný dopředný pohyb těla by se měly postarat pásy
Re: Nehody - pre výstrahu!
První pohyb při whiplashi je záklon způsobený tím, že hlava je na místě a tělo je posunuto kupředu sedačkou. Tomu se předejde opřením hlavy o opěrku, takže hlava letí vpřed spolu s tělem. Následně tělo zachytí bezpečnostní pásy, ale hlava pokračuje kupředu a předklání se. Tomuto předklonu má (alespoň částečně) zabránit to, že brada je od počátku držena dole, takže hlava ve svém rotačním (nikoliv dopředném) pohybu nemůže nabrat tak velkou rychlost a "obratle" jsou méně namáhány na tah.Jerry3 píše:Aby hlava při nárazu zezadu "nešvihla" dozadu, nesmí mít směrem dozadu vůči opěrce žádnou volnost, tedy ani ne tu v obratlích C1 a C2. K tomu navíc jde o ty zrovna nejchoulostivější obratle.
Re: Nehody - pre výstrahu!
Jak může při nárazu zůstat hlava na místě, když na ni působí stejné síly jako na zbytek těla?
Tady (whiplash) nejde vůbec o pohyb jednotlivých obratlů, nebo co jste se tu snažil tak složitě rozklíčovat, ale o náhlý prudký předklon hlavy a navazující prodloužení páteřního kanálu, které způsobí poranění míchy!
Tady (whiplash) nejde vůbec o pohyb jednotlivých obratlů, nebo co jste se tu snažil tak složitě rozklíčovat, ale o náhlý prudký předklon hlavy a navazující prodloužení páteřního kanálu, které způsobí poranění míchy!
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Re: Nehody - pre výstrahu!
Náraz zezadu se na tělo přenáší prostřednictvím sedačky. Pokud hlava není zapřená do sedačky (opěrky), tak zůstane na místě - zákon setrvačnost. Tělo se dá do pohybu a hlava se dává do pohybu díky tomu, že je krkem připojena k tělu.lefort píše:Jak může při nárazu zůstat hlava na místě, když na ni působí stejné síly jako na zbytek těla?
Ten prudký předklon je až druhý pohyb v sekvenci tvořící whiplash. První nešetrný pohyb je záklon, díky záklonu má pak hlava možnost při následném dopředném pohybu nabrat vysokou rychlost. Hlava má tím pádem velkou kinetickou energii, tato energie následně poškozuje ty části těla, které drží hlavu spojenou s tělem. Zapřením se do sedačky se omezí záklon a rozsah pohybu vzad. Snížením brady se omezí rozsah rotačního pohybu směrem vpřed. Tyto dva manévry sníží množství kinetické energie, kterou musí "krk" pohltit, když se snaží udržet hlavu spojenou s tělem. Poranění míchy je pak až důsledek toho prudkého pohybu a množství škod je úměrné množství energie, kterou musí "krk" pohltit.lefort píše:Tady (whiplash) nejde vůbec o pohyb jednotlivých obratlů, nebo co jste se tu snažil tak složitě rozklíčovat, ale o náhlý prudký předklon hlavy a navazující prodloužení páteřního kanálu, které způsobí poranění míchy!
Naposledy upravil(a) Shi dne čtv srp 22, 2019 14:26, celkem upraveno 2 x.
Re: Nehody - pre výstrahu!
Hlava "zůstane na místě" (snad je jasné, proč jsem to dal do uvozovek) v případě, že není opřená o opěrku hlavy, zatímco tělo, opřené o opěradlo, následuje dopředný pohyb celého vozu následkem zrychlení uděleného nárazem zezadu. To je ta první část "švihu bičem" - prudký záklon hlavy až do jejího nárazu do opěrky hlavy.lefort píše:Jak může při nárazu zůstat hlava na místě, když na ni působí stejné síly jako na zbytek těla?
Následuje druhá část "švihu bičem" - totiž prudké odmrštění hlavy nárazem o opěrku směrem kupředu znásobené obvyklým zpomalením pohybu celého vozu (a tím i těla dotčené osoby, zachyceného bezp. pásy), které následuje krátce po nárazu zezadu.
Re: Nehody - pre výstrahu!
Hlava ale "nezůstane na místě" (to je dost nepřesné), dojde k pomalejšímu pohybu hlavy vůči tělu a tím k onomu mírnému záklonu. Ten je ovšem ještě relativně neškodný.
Potenciálně nebezpečný je až ten prudký dopředný pohyb a následné odmrštění vzad.
Potenciálně nebezpečný je až ten prudký dopředný pohyb a následné odmrštění vzad.
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Re: Nehody - pre výstrahu!
Jerry3 píše:Hlava "zůstane na místě" (snad je jasné, proč jsem to dal do uvozovek)...
Ony "vztažné soustavy" zdůrazňuji.Jerry3 píše:...z hlediska logiky verbálního vyjádření, ale i mechaniky pohybu oněch vztažných soustav při nárazu zezadu...
Naposledy upravil(a) Jerry3 dne čtv srp 22, 2019 15:10, celkem upraveno 1 x.
Re: Nehody - pre výstrahu!
Tak zrovna o tom by se dalo s úspěchem pochybovat. Je to taková šlupka, že když kdysi začínaly "povinné opěrky hlavy na předních sedadlech", vcelku běžně docházelo k ohnutí či dokonce "ustřižení" jejich nosníků.lefort píše:...dojde k pomalejšímu pohybu hlavy vůči tělu a tím k onomu mírnému záklonu. Ten je ovšem ještě relativně neškodný...
Re: Nehody - pre výstrahu!
urcite treba mat pasy, mna v dnesnej dobe fascinuje ze ludia vyhladavaju ako vypnut cez diagnostiku pipanie nezapnutych pasov. prezit nehodu a nedostat pokutu su dostatocne dovody si myslim..
airbag bez pasu byva smrtelny.
airbag bez pasu byva smrtelny.
LPG X-CESS VST
MOBIL SUPER 3000 X1 Eurol Engine Oil Treat LQ-Molygen TOTAL INEO 0W30
MOBIL SUPER 3000 X1 Eurol Engine Oil Treat LQ-Molygen TOTAL INEO 0W30
Re: Nehody - pre výstrahu!
Pozor, ono taky záleží na směru nárazu!Jerry3 píše:Tak zrovna o tom by se dalo s úspěchem pochybovat. Je to taková šlupka, že když kdysi začínaly "povinné opěrky hlavy na předních sedadlech", vcelku běžně docházelo k ohnutí či dokonce "ustřižení" jejich nosníků.lefort píše:...dojde k pomalejšímu pohybu hlavy vůči tělu a tím k onomu mírnému záklonu. Ten je ovšem ještě relativně neškodný...
Ono ohnutí nosníků mohlo být taky klidně způsobeno nepripoutaným pasažérem vzadu...
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Re: Nehody - pre výstrahu!
Ano, ale v tom případě se při nárazu zezadu neohnou dozadu.
Re: Nehody - pre výstrahu!
To potom ne
Ad whiplash - vzpomněl jsem si, že moje Mondeo mk3 mělo jakési speciální uchycení hlavové opěrky uvnitř kostry sedačky, které údajně svého času poskytovalo nejlepší ochranu krční páteře. Ale nezkoušel jsem to...
Ad whiplash - vzpomněl jsem si, že moje Mondeo mk3 mělo jakési speciální uchycení hlavové opěrky uvnitř kostry sedačky, které údajně svého času poskytovalo nejlepší ochranu krční páteře. Ale nezkoušel jsem to...
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Re: Nehody - pre výstrahu!
Toyota Carina E 1.6 Xli LB 1992 Japan
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Ex.Toyota Carina E 1.8 GLI LB. 1996 GB
HONDA Civic 8G 4D 1.8 2006 Turkey
Re: Nehody - pre výstrahu!
Nastavenie výšky opierky je prvoradé. Ak ju máš nízko,alebo sedíš v Š105L nepomôže ani spomínaný predklon s vzopretím sa do sedanky
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30