Olej s Ford normou

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Ital
Příspěvky: 196
Registrován: stř dub 03, 2019 15:27

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Ital »

No dyť.
Pavel S.
Příspěvky: 16
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Pavel S. »

Tak auto jsem dovezl z Německa, a minulý týden jsem tam vyměnil olej. Motor měl najeto 150 tisíc km, a podle servisní knížky byl olej měněn ve 142t. v servisu FORD v Polsku.

Když jsem jel z Německa, tak na tempomat při rychlosti 160 (ale skutečných) jsem koukal na spotřebu a byla od cca 9,3 až 10,5. Tak nějak to pořád kolísalo v tomhle intervalu, nechápu proč to na tempomat není plynulejší. Nejčastěji to bylo však kolem 9,5 až 10 a nikdy to nešlo pod 9.

Teď jsem tam nalil od Millerse EE LONGLIFE 5w40 (HTHS: 3.79 mPa.s), a zase jsem koukal na spotřebu. Opět na tempomatu při skutečné rychlosti 160 to zase kolísalo, ale níže. Od nějakých 8,6 do 9,8. Ale nejčastěji to bylo mezi 9 až 9,5. Sice to je takové nepřesné měření, ale vychází mi z toho, že spotřeba klesla skoro o půl litru při této rychlosti. Možná to nebylo o půl litru, ale rozhodně nestoupla, ani nezůstala stejna.

Většinou tady každý píše, že když dají olej s tou vyšší viskozitou HTHS nad 3.5 mPa.s, tak se zvedá spotřeba paliva, oproti těm obyčejným olejům, které doporučuje výrobce. Já sice nevím, zda jsem v motoru tu „pleťovou vodu“ měl“ (jak tady s oblibou říkáte), ale pokud ano, tak mě překvapuje, že je u mě se spotřebou efekt opačný než se tu popisuje.

A pokud tam ve Fordu nelily „pleťovou vodu“ a nalily tam olej ACEA C3 (o čemž velmi pochybuji ) tak by se spotřeba nafty neměla měnit.

Takže z toho mi vychází jediné vysvětlení, že ten olej Millers a ty nanopřísady a celková kvalita oleje, je tak výrazně lepší a zmenšuje tření, že to snižuje spotřebu paliva.

Tak by mě zajímal názor zde zkušenějších, čím si to vysvětlují.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Pitris »

Když si přečteš třeba tuto zkušenost....
DirtyKing píše:Tak jsem u svého Focuse měnil znovu olej. Měl jsem tam na doporučení zde Ravenol VSI 5W-40 A3/B4. Musím říct, že po těch ujetých cca. 8000km už bylo znát, že ten motor má zase o něco větší hluk, než byl předtím. Po 9500km jsem tedy vyměnil za nový VSI 5W-40 A3/B4 a opět je tam znát o něco nižší hlučnost motoru. Tím se jen potvrzuje průběh viskozitní křivky. Jinak za těch 9500km na A3/B4 (z původního A5/B5) mohu dodat, že skutečně tam k drobnému nárustu spotřeby došlo, ale rozdíl je patrný především při krátkých jízdách po městě s nezahřátým motorem, tam to klidně dělá i mezi 0,5l-1l/100km. Na dálkách (okresky) už to vychází jen zanedbatelně více, zhruba někde na hranici měřící nejistoty. No a u dálnice už je stejná spotřeba jako u A5/B5 a nopak při větším zatížení kdy jsou otáčky mezi 4000-5000 RPM je to dokonce o něco méně. Pro mě poučka, že když budou venku větší teploty a budu plánovat jízdy s větším zatížením motoru, tak budu měnit do 8000km, když budou nižší teploty nebo nebudu mít před sebou nějakou delší cestu s větším zatížením motoru, tak budu měnit po 10000km. Motor má nyní najeto čerstvě 200tkm a zatím bez spotřeby oleje. Resp. do těch +-8000km se neztratilo vůbec nic a někde za hranicí 8000km docházelo k zanedbatelnému úbytku zhruba někde okolo 0,1l/1000km.
....tak to zase tak zvláštní být nemusí. Ono při té vyšší (či delší) zátěži se ten olej ohřeje ještě trošku víc než obvykle ("zřídne"), ale stále ještě dokáže dostatečně dotěsnit motor.
Ale to tady píšeme pořád - na krátké jízdy se olej se sníženou HTHS dá. Na vyšší zátěž je ale vhodnější a lepší HTHS normální :!:
A ten Millers EE je dóóst dobrej olej :wink:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Jerry3 »

Ovšem posuzovat faktickou spotřebu podle okamžité spotřeby na PP při jízdě na tempomat vysokou rychlostí a ještě se divit, že kolísá, to chce velikou představivost.
Ital
Příspěvky: 196
Registrován: stř dub 03, 2019 15:27

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Ital »

Předpokládám, že spotřeba byla měřena (když už přes PP) na stejných úsecích, jelo se stejným směrem, se stejnou zátěží, za stejného počasí (sucho, mokro, vítr, teplota), se stejnými a stejně huštěnými pneu...a tak. Jestli ne, je to o ničem.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Jerry3 »

Přesně na to jsem narážel. Poněvadž když se podívám na ukazatel okamžité spotřeby mého Mondea při jízdě na tempomat, a to dokonce nižší, resp. předpisovou dálniční reálnou rychlostí, tak mohu říct pouze tolik, že velmi výrazně skáče. Nic víc bych si z toho vyvozovat ani netroufl.
Pavel S.
Příspěvky: 16
Registrován: ned kvě 12, 2019 19:13

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Pavel S. »

Nebylo to na stejném úseku.
Ale zkoušel jsem těch 160km/h (při stejném zatížení) na různých úsecích dálnice za tmy i za světla, v rúzných dnech, a ukazuje to pořád stejně. V téhle rychlosti už síla větru (a případná nerovnost dálnice) ovlivňuje spotřebu velmi malým procentem. Odpor vzduchu roste kvadraticky, takže při 160 už se ty poryvy větru moc neprojeví.
V každém případě z toho lze vyčíst, že spotřeba klesla. Je tedy otázka o kolik, ale to není tak podstatné.
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od PHiLiPZ »

Ked pojdes 160km/h po vetre a proti vetru, rozdiel sa urcite prejavi.
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Shi »

Sami výrobci uvádí pokles spotřeby v jednotkách procent, tedy v podstatě mimo laboratoř dost obtížně rozpoznatelný.
- Stačí natankovat jiné palivo a všechno může být jinak.
- Jízdou jinou, než na jaké je auto dlouhodobě naučené se taky přestaví vstřikovací mapy
- Dlouhou jízdou pod zátěží se může trochu vyčistit motor atd.

Třecí ztráty v motoru se uvádí někde mezi 3 až 10 procenty, takže pokud zázračný olej sníží ztráty na polovinu, tak se to na spotřebě projeví poklesem spotřeby někde mezi 1,5 až 5 procenty. Víc asi není příliš reálné, byť hladší (plynulejší) běh motoru může efektivitě trochu napomoci.
Ital
Příspěvky: 196
Registrován: stř dub 03, 2019 15:27

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Ital »

Velmi zhruba bych po zkušenosti spotřebu paliva vs. použitý olej zobecnil takhle. U aut se skutečnou průměrnou spotřebou asi 5,5-5,8 L tato vzrostla asi o 1,5-2 dcl s každým zvýšením viskozity, kde jednotlivé stupně byly 0w-20, 5w-30 snížená HTHS v., 0w-30 norm. HTHS v., 5w-40 a 10w-40 (není rozdíl), 15w-40. Na jiných olejích jsem nesledoval.
DirtyKing
Příspěvky: 44
Registrován: pon pro 24, 2018 9:27

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od DirtyKing »

Pokud to není měřeno na stejném úseku, za stejných podmínek, tak je to absolutně k ničemu. Vlastní zkušenost z několika mých aut je, že při cestě na chaluou (z Čech na Moravu) je spotřeba o 0,5l nižší než na zpáteční cestě. A tu trasu mám najetou nesčetněkrát. A ovlivňuje to nadmořská výška a hlavně to, že tam to mám prostě víc z kopce a po cestě zpět naopak do kopce. V autě to člověk tolik nepozná, ale když dám těch 100km třeba na kole, tak je sakra znát ze kterého směru jedu. Akorát auto to dá vědět pouze odlišnou spotřebou, bez toho, aniž by člověk něco takového vnímal.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Jerry3 »

Lépe bych to nenapsal! :wink:
Ital
Příspěvky: 196
Registrován: stř dub 03, 2019 15:27

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Ital »

Ano, proto jsem psal - na stejném úseku stejným směrem a za stejných podmínek. Pokud jde o mé "výsledky měření", nikdy se nezabývám měřením přes PP, ostatně ho mám jen u posledního auta. Jako kompliment vůči PP musím konstatovat, že hodnoty PP se pozoruhodně shodují s měřením přes tankování (samozřejmě po korekci ODO, i ten je celkem přesný), jde ovšem o hodnoty dlouhodobé. Minimální úsek měření je u mě jedna vyjetá nádrž, radši několik a pak celkový průměr. Dle mé zkušenosti viskozita oleje má na spotřebu paliva celkem znatelný vliv. U motorů, které olej neberou a jsou dosud ve výborném stavu, rozdíl mezi olejem OW-20 a 15W-40 mi vychází možná +15% na spotřebě paliva. Oleje používané celoročně, takže je to opět nějaký průměr.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od kornel »

Ital píše: ...rozdíl mezi olejem OW-20 a 15W-40 mi vychází možná +15% na spotřebě paliva.
..toto by som si nedovolil "tvrdiť" pokiaľ by som to nemal priamo odmerané na konkrétnom (tom istom) aute, no je tu jedno veľké "ale".. prechod medzi SAE 0w-20 a 15w-40 asi taký bežný nebude :)
Ital
Příspěvky: 196
Registrován: stř dub 03, 2019 15:27

Re: Olej s Ford normou

Příspěvek od Ital »

Ano, na jednom motoru to sice prakticky zkoušet jde (dle předpisu výrobce jistě ne), ale zas takový experimentátor nejsem. Vyšší viskozity zkoušeny na starším motoru (s neměřitelnou spotřebou oleje), ty "moderní" zase na novějších motorech. To odstupňování spotřeby dle viskozity ale velmi přibližně funguje. Výrobci olejů snad udávají úsporu paliva vůči referenčnímu oleji 15w-40 (kdo ho dnes používá) a udávaná úspora je nízká, pochopil jsem, že by měla být zaručená. Skutečná úspora je vyšší. Je to měřitelné.
Odpovědět