5w40, 0w40, 5w50, 5w40 C3, 5w30, 5w30 C3, 10w40,.10w50 a 4T

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Zamčeno
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

5w40, 0w40, 5w50, 5w40 C3, 5w30, 5w30 C3, 10w40,.10w50 a 4T

Příspěvek od Pitris »

Kolega rtsax vytvořil přehledné tabulky :wink:

Na vysvětlenou:
Viskozita při 40-ti supních - jak rychle olej "řídne" ve fázi zahřívání motoru: nižší znamená rychleji.
Viskozita při 100 stupních - "hustota" oleje při provozní teplotě: nižší ekologičtější, vyšší lépe odolává vyšším teplotám. Provozem klesá.
TBN - hodnota alkalické rezervy: čím vyšší, tím lépe a déle olej odolává studeným startům a krátkým jízdám. U olejů ACEA Cx záměrně nižší než u Ax/Bx - nutno kvůli DPF; bohužel horší pro motor.
Viskozitní index - čím vyšší, tím bude menší změna viskozity oleje s teplotou, ovšem to znamená že při výrobě bylo použito větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují.
Viskozita při -30-ti stupních - čím nižší tím je olej v mrazu čerpatelnější (u různých SAE možno různé minusové stupně páně Celsia).
Noack volatility - odparnost oleje: nižší lepší.
Pour point - bod ztuhnutí oleje.
Flash point - bod vzplanutí.
HTHS - viskozita při 150-ti stupních. Čím vyšší, tím pevnější olejový film mezi mazanými částmi motoru.
Zde pozor :!: Důležitá hodnota oleje - ACEA A3/B3/C3 normální HTHS - použitelné vždy.
A1/B1/A5/B5/C2 snížená HTHS - použitelné JEN tam, kde výrobce motoru povoluje. Jsou to ekooleje. A k tomu ještě:
C1 - low saps, snížená HTHS
C2 - mid saps, snížená HTHS
C3 - mid saps, normální HTHS
C4 - low saps, normální HTHS
C5 - mid saps, extra snížená HTHS (0w20)
Sulfated - množství saps (sulfátový popel). Pro filtry pevných částic nutno pod 0,8 (0,5).

A SAE není kritériem kvality - vyjadřuje "jen" teplotní hranice/rozpětí použitelnosti oleje.

5w40 Obrázek

0w40 Obrázek

5w50 Obrázek

5w40 C3 Obrázek

5w30 Obrázek

5w30 C3 Obrázek

10w40 Obrázek

10w50 Obrázek


A ještě odkaz na tabulku se 4T motooleji, se kterou si dal práci Mcjochn3 :wink:
https://files3.uloziste.com/e6fc90e71cb26a58/oleje.pdf
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: 5w40, 0w40, 5w50, 5w40 C3, 5w30, 5w30 C3, 10w40,.10w50 a

Příspěvek od Colommbo »

Tabulky zpracované kolegou rtsax podruhé - s respektem a velkým poděkováním všech členů fóra! :wink:
Web oilparameter.eu patří uživateli rtsax a obsahuje pouze tyto tabulky

0W40
https://www.oilparameter.eu/0w40/

5W30
https://www.oilparameter.eu/5w30/

5W40
https://www.oilparameter.eu/5w40/

5W50
https://www.oilparameter.eu/5w50/

10W40
https://www.oilparameter.eu/10w40/

10W50
https://www.oilparameter.eu/10w50/

5W30 C3
https://www.oilparameter.eu/5w30-c/

5W40 C3
https://www.oilparameter.eu/5w40-c3/
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: 5w40, 0w40, 5w50, 5w40 C3, 5w30, 5w30 C3, 10w40,.10w50 a

Příspěvek od Colommbo »

Německé testování olejů 0W30 ACEA C2 z r. 2018 - zpracováno kolegou pjotr. Děkujeme! :wink:
Obrázek
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 9846
Registrován: pon led 23, 2012 20:46
Bydliště: kutnohorsko-kolínské pohraničí

Re: 5w40, 0w40, 5w50, 5w40 C3, 5w30, 5w30 C3, 10w40,.10w50 a

Příspěvek od Colommbo »

A ještě jedna tabulka od kolegy pjotra, díky! :wink:
Obrázek
W124 E320 Coupé R6 162kW 1994, 5Q man. Getrag "psí noha",
Shell HU 5W40,
přev. Ravenol ATF Fluid, dif. Castrol Axle Z Limited Slip 90
Zamčeno