vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
mykovec
Příspěvky: 5
Registrován: pon čer 18, 2018 12:51

vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od mykovec »

Dobrý den,
moc bych chtěl poprosit o komentář uživatele Pitris (po mnoha diskuzích jsem se dostal až k Vám, jako k největšímu odborníkovi :-)

Základní dotaz je, jaký ideálně dávat olej ve viskozní třídě 5W-40 pro motor BMW N53B30 (v 330i E91) a to ve vztahu k normě ACEA:

1) Raději ACEA A3/B3 nebo C3??
Momentálně dávám Castrol edge 5W-40 (což je C3), ale tuším, tahle LL-04 (kterou dostane díky tý C3 je tady zbytečná), a že by to mohlo sežral i A3/B3. Šetřit na tom ale vyloženě nechci a potřebuju něco, co bude zvládat i vysokou teplotu přes léto. Ideální by bylo najít nějakou 5W-40 s co nejvyšším HTHS. btw. Na 5w-50 ani 10w-60 se mi ale přecházet nechce, sice jezdím pilu, ale spíš tak 25%, ale taky dost kolem města, nějaké krátké starty, apod. Potřebuju něco, co zvládne všechno.

2) protože se ještě starám o 2 další auta (E46, N42B20) a (E90, N46B20), se kterýma jezdí ženský, žádná pila a hodně krátký starty město, ideálně bych rád přešel na jeden druh pro všechny 3 auta (včetně N53 v bodě 1), abych mohl dolejvat z jednoho vrhu do všech. Do těch 2 městskejch aut se teď leje Helix Ultra Professional AM-L (LL-04) za cca. 130Kč/l

Napadá vás něco, co by mohlo moje požadavky splnit? Olej měním u všech 3 aut každej rok a cca. 10tis km. Pokud bych vyloučil tu ACEA C3 (splňující LL-04) oficiálně pro tu N53B30 a N46, přemýšlím, že bych začal do všech 3 lít Shell Ultra 5W-40, cena ideál, ale nevím, jestli se to hodí do HPI N53.


Doplnění:
hlavní, co bych potřeboval vědět (když pominu HTHS a co to zvládne při vysokejch teplotách), je rozdíl ACEA A3/B3 (levnější) olejů oproti C3 (dražší) ve vztahu k těm zmíněnejm motorům N42, N46, N53. Obecně je mi jasný, že čím míň popela , tím víc se tam bude muset přidávat jinejch aditiv, u kterejch se musím spolehnout na to, že je tam ten výrobce opravdu dává a není to jak dokázat. Že je ACEA C3 nutnost pro diesely s DPF, to je bez debat, proto taky žádnej olej bez C3 nesplní bmw LL-04 normu. Nikde ale už se člověk nedočte, jestli je nějakej a pokud ano, tak jakej přínos pro benzíny??? Řekl bych, z toho, co jsem se dočetl - žádnej. A zdali má ACEA C3 je nějakej přínos pro třícestný katy, NOx kat a nebo přímý vstřikování, jak se někde zmiňuje, to taky nikde člověk neověří.
Má někdo nějaké info k tomuhle bodu?


Pokud nezjistím více k bodu výše, pomalu ale jistě budu směřovat asi k tomu Shell Ultra 5w-40 (ACEA A3/B3) z prověřenýho zdroje pro všechny 3 motory za skvělou cenu a měnit stále po roce a 10tis. Pokud bych dával N53 větší sodu, kupoval bych pak do ní buďto Millers CFS 5W-40 nebo Mobil1 5W-50, ale protože jezdím trasy kolem města, kde jich je přes zimu dost, že se ani motor nezahřeje a není co vytáčet, prozatím zůstanu u toho Shellu. Ze všech dalších možných diskuzí mi byl taktéž doporučen Valvoline Synpower 5W-40, údajně kvalitnější s vyšší TBN i HTHS, přitom za podobnou cenu.

Předem moc děkuji za jakékoliv podněty.
mykovec
Příspěvky: 5
Registrován: pon čer 18, 2018 12:51

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od mykovec »

Pokud bych dal příklad u Valvoline, tak jaký olej pro všechny 3 motory vybrat?
SYNPOWER 5W-40 nebo SYNPOWER MST C3 5W-40?

Podle normy BMW by měl jít do N42:
SYNPOWER 5W-40 (LL-01)
a do N46 (technicky stejný motor, jako N42) ale už s (LL-04) a do N53 s HPI a NOx katem (taky LL-04):
SYNPOWER MST C3 5W-40

Je mi ale jasné, že norma C3 je důležitá hlavně pro DPF kvůli nízké hodnotě síry a protože BMW nerozlišovalo mezi benzínem a dieselem a od určitého roku přikazuje LL-04 do všeho, dělá to na mě dojem, že do těch novějších benzínů C3 není úplně nutná. Navíc když v případě té C3 je NTB snížené z 10.0 na 7.8. (to je sice pochopitelné z důvodu nižšího obsahu síry, ale nemůže to přesto mít vliv na životnost oleje?
Btw. pořád se nicméně bavím o výměně po 10tis km/ 1 rok, tak zdali to vůbec při tomto hraje roli.
Předem díky moc.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od Pitris »

Něco málo o tom možná vím, za odborníka se ale nepovažuji :)
Předně bych měl ale vysvětlit, že oleje ACEA C3 nejsou lepší než A3/B3 - jsou JINÉ ! Pro jiné motory :!: Dobře je to popsané třeba tady: https://www.znackoveoleje.cz/Soucasny-t ... -a5_11.htm (a v podstatě stačí poslední odstavec). Takže tam kde není DPF - a u benziňáku obzvlášť - není použití olejů C3 moc vhodné.... (Když tedy zůstaneme u olejů s normální HTHS viskozitou, bo ta snížená nemá v těchto motorech co dělat).

A na dotazy napřed od dvojky: U těch ....2 další auta (E46, N42B20) a (E90, N46B20), se kterýma jezdí ženský, žádná pila a hodně krátký starty město úplně v pohodě vyhoví 5w40 ACEA A3 s BMW-LL-01. Shell Helix Ultra klidně, ale dá se samozřejmě i něco jiného. Důležitější než značka oleje je ale jeho včasná výměna a v těch popsaných podmínkách do 10-ti tkm. A těm dámám bych poradil :P že pokud by někdy občas vyjeli na delší jízdu, ať nechají ručku otáčkoměru kouknout se k červenýmu....

No a ta první otázka je to celkem jasná: Raději ACEA A3/B3 (A3/B4). Jenže skloubit jeden olej pro Tvoje a jejich jízdy není jednoduché :roll: Pokud fakt dobré mazaní, tak to jedním olejem asi nepůjde. Ty potřebuješ (pokud bys chtěl - a bylo by to přínosné) vyšší HTHS, tak u 5w40 to budou "race" oleje, které zas ale buď nejsou až tak pro běžnou jízdu - např. Ravenol RCS http://www.ravenol.cz/katalog/51-ravenol-rcs-5w-40, nebo jsou cenově trošku jinde - např. Millers CFS http://www.millersoils.cz/cfs-5w402?c=552.
Takže v podstatě mám čtyři☺ rady: Buď za
1) Dát běžnou 5w40 A3 (např. ten Shell Helix nebo ten Valvoline Synpower s normou BMW-LL-01, co do těch dvou dalších aut), ale kvůli tady vysokému zatížení a tím rychlejší oxidaci měnit po 5-ti tkm....
2) Vybrat nějaký ten "race" olej 5w40, ale snažit se eliminovat kratší jízdy - a hlavně v zimě....
3) Obětovat za olej větší peníz a dát Millers CFS 5w40....
3) Oněm podmínkám lépe přizpůsobit SAE - zvolit 5w50 nebo (v případě mála mrazivých startů) 10w50. A tam bych vybral Yacco Galaxii GT, Mobil1, Penrite HPR 10 nebo Total Racing.... Nebo Ravenol, kde jak 5w50 nebo 10w50.

PS: A ano, hodnota TBN (alkalická rezerva) je dost podstatný údaj, a čím vyšší tím olej lépe a déle odolává studeným startům a krátkým jízdám. A i proto je tam kde netřeba C3 vhodno zvolit olej A3/B3 (A3/B4), bo tam vyšší TBN. (Anebo snížit kilometrový proběh oleje a měnit dřív).

PS2: Ještě mě pro Tvoje jízdy napadl Yacco Galaxie 5w40. Sice tam taky není BMW norma a údaj HTHS jsem nedohledal, ale je to (taky) olej s esterovou složkou, takže vyšší ochrana jak za studena, tak i za tepla.... ALE nejde doporučit jeden jediný konkrétní olej - je jich víc a konečný výběr bude na Tobě☺
Já osobně bych ale do těch dvou "dámských" dal A3 BMW-LL-01 a do Tvého podle počtu mrazivých jízd 5w50 Galaxii nebo 10w50 Ravenol RSE.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
mykovec
Příspěvky: 5
Registrován: pon čer 18, 2018 12:51

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od mykovec »

Perfektní! Díky moc za všechny odpovědi a odkazy, nikdo mi za dlouhou dobu takto fundovaně neodpověděl a zmíněný článek opravdu dovysvětluje mnoho, škoda že jsem ho neobjevil dříve :-)

1) S tou C3 tomu už rozumím mnohem více, a tak nějak jsem si to myslel. Jen ještě prosím o doplnění:
může u té N53B30 mít nějaký význam ve vztahu k oleji ten zásobníkový NOx kat? Měl jsem s ním dost problémů dříve. Ne, že bych podle toho vybíral olej, ale holt tenhle motor už je regulérní Euro4 (ikdyž benzín) včetně EGR a toho zmíněnýho katu i v článku se uvádělo, že ty NOx emise (kterých je s tou chudou směsí opravdu hodně nad rámec třícestnýho katu) v tom můžou hrát roli. Jak to vidíš?

2) u motorů N42 a N46 vidím jasnou volbu valvoline SynPower 5W-40 (případně Shell helix Ultra 5W-40) - hotovo.
3) No N53 pořád váhám.. Díky za všechny 4 možnosti:
A) Na všechny ty vyloženě RACE oleje si úplně netroufám, protože krátkejch a i studenejch startů je mnoho, asi bych tedy víc uškodil nežli prospěl
B) Millers CFS je opravdu dobrej, ale ta cena když vezmu v potaz, že ho naleju 6,5l + 2l na dolejvání, to jsem skoro na 4250,- jen za olej (ne, že bych až tak šetřil, ale auto potřebuje sypat prachy lopatou i na jinejch místech :-)
C) jako volbou z rozumu mi tedy připadá ten obyč Valvoline SynPower 5W-40 a zkrátit intervaly na co nejmíň, i když HTHS jsem nikde ani po dlouhém hledání taky nenašel
D) Yacco Galaxie 5w40 vypadá jako zajímavý typ, ale neznáme ani HTHS ani NTB :-(, i když cena příznivá :)
E) Zapomněl jsem doplnit, že motor má najeto 275tis km. Řekl bych, že je v kondici, zakarbonobanej je minimálně, po výměně separátoru žere max 1-2l na 10tis a to ještě podle stylu jízdy, což bych řekl, že je nádhera při tomhle nájezdu a auto si chci nechat, co vydrží. Otázka ale je, má to ještě cenu řešit olej, když už to má takovej nájezd, jestli to prostě moc nehrotím :-)
Díky moc, diskuze si velice vážím. Michal
mykovec
Příspěvky: 5
Registrován: pon čer 18, 2018 12:51

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od mykovec »

ahoj, prosim jeste o komentar k tomuto az nesmyslne levnemu oleji:

Shell Helix HX8 5W-40
Viskozita 100°C: 14,45
HTHS: 4.0 mPa.s
Noack: 9.2%
TBN: 10.2 mgKOH/g
Bod vzplanutí: 242°C
Bod tuhnutí: -45°C

Kdyz vezmu jen ciste hodnoty TBN a HTHS, tak je to na urovni hodne nad vsechny obycejny 5W-40 (spis se to blizi millers csf) a pritom v cene 410Kc/l z overenyho zdroje - ta cena zni az nesmyslne - v cem je hacek? Ze by treba byla az moc osizena ta zakladova slozka?
pozn. z nejakeho dovodu to neplni bmw ll-01, nicmene ostatni normy napr. vw a mb ano, ale A3/B4 to normalne ma.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od Pitris »

Příteli sorry, ale jestli má motor spotřebu oleje ke 2 litrům na 10tkm tak už v kondici není :roll: Můj Akouš má jen o 30tkm míň a spotřeba oleje je téměř neměřitelná. Ale tohle je teď vedlejší.... Pokud je takto "vysoká" spotřeba oleje, tak bych neřešil C3 nebo A3, ale snažil se tu spotřebu oleje snížit, protože TO množství oleje, které katem proletí, HO ničí.... A pokud ne GO motoru, tak spotřebu oleje může trošku snížit vyšší "letní" číslo oleje (30->40->50). Takže znovu; já bych zkusil olej 5w50 (nebo Ravenol 10w50).
V čem je "háček" u Shell HX8 netuším; ty hodnoty ale vypadají vcelku solidně :wink: A není to 410,- za 4 litry?
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
mykovec
Příspěvky: 5
Registrován: pon čer 18, 2018 12:51

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od mykovec »

idealni by byla samozrejme spotreba oleje 0. jak ale vsichni vime, tak posledni bmw r6, kterej to umel byl naposledy M52. S prichodem M54 obzvlast verze M54B30 a cela dalsi generace N52 obzvlast verze N52B25 si o takovyhle spotrebe 1-2l v tomhle najezdu muze jenom zdat. Takovou meli totiz mnohy uz od vyjezdu z fabriky, videl jsem min. 3 a s nekterejma jezdil, ktery zrali pri 50tis km hned 1l na 2tis. A bmw ti na to oficialne rekne akorat to, ze norma je > 1l/1000km a ze muzes bejt jeste rad. Takze asi tak. Nicmene zalezi to taky na jizdnim stylu, pokud pojedes piano, bude spotreba polovicni. Jo a treba 2.0 R4 (od 2001) se jim co se spotreby oleje opravdu povedly, ani jedna treba z tech mejch nezere ani kapku, ale R6 poslednich 10 let, to je pakarna. A ze by odesly katy? toho se nebojim. do auta uz jsem nasypal mnohem vic, nehlede na to, ze treba ten zasobnikovej NOx kat stoji cca. 3x. tolik.

Ale zpet k oleji. Ok tedy, diky za finalni doporuceni, poohlidnu se po nejaky ty 5w-50 ten ravenol, mobil nebo valveline.

Jo a k tomu Shellu HX8 5W-40. Byl to preklep, cenu jsem myslel prave 410Kc za 4l, tedy neco kolem stovky za litr jenom, coz podle tech hodnot nedava uplne smysl, jedine nejakej zakopanej pes v tom. A proc tomu bmw nedalo LL-01, ktery dava prakticky vsem 5W-40, taky divny, ale to uz asi nezjistime.
Dann
Příspěvky: 88
Registrován: čtv pro 22, 2016 15:32

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od Dann »

Mozna blby dotaz, ale neprijde mi od veci: nema vliv na zivotnost tricestnych katu a hlavne tech NOX senzoru acea c3 namisto A3/B4?
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27402
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: vhodná norma ACEA oleje pro benzinové BMW

Příspěvek od Pitris »

Na to má NEJVĚTŠÍ vliv právě ten spálený olej :(
A při spotřebě oleje jak u dvoutaktu je fakt jedno jestli A3 či C3. Zde udělali soudruzi z NSR chybu.
Ale pokud chce někdo opravdu tu C3, tak alespoň od C3-10. Yacco, Millers, Sunoco. Tam vyšší míra ochrany motoru jak C3-08. (U těchto vím že 10 plní).

Edit: A olej C3 byl používán, a stejně byly/jsou s katem NOx problémy....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět