Mechanický vs. chemický CLAY

Další nezařaditelná témata

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
shalibaba
Příspěvky: 287
Registrován: sob led 06, 2018 19:59

Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od shalibaba »

Ahoj. V jiném vlákně - viz. citace, jsme nakousli téma CLAYování.
Děláte někdo tuto část např. při jarním ošetření laku?
Na starší auto cca. 16 let a 12 let jsem použil mechanický CLAY s výborným výsledkem, ale ať člověk lubrikuje sebe víc, tak občas se vytvoří lehký škrábanec.
Teď jsem voskoval 6 let staré auto, které podle mne nikdy nebylo "vyclayováno" a při přejetí rukou po laku je cítit, že lak polétavou rez pravděpodobně obsahuje.
Prosím, kdo máte zkušenosti, jak se chová chemický odstraňovač polétavé rezi?
Pokud používáte, jaký se Vám osvědčil?
Libor píše:Měl si to "kontaminované" náletovou rzí, ta potvora se zažere do čehokoli. A použil si přesně to, co je k tomu určené - clay. Já "zatím" používám na odstranění "náletovky" jen chemii, Korrosol krásně ji rozpouští, aniž bych musel použít clay. Zatím. Lak je krásně hladký.
Skla jsem kdysi taky voskoval, ale všiml jsem si, že po čase začaly stěrače po skle "skákat" , tak jsem od toho upustil. Jak je psáno výše, není vosk, jako vosk. Sealant je jiné kafe.
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od BigBang »

Jako co chceš slyšet? Polétavou rez sice odstraníš, ale co asfalt, smůla a jinej bordel? Určitě můžeš použít odstraňovač polétavé rzi, odstraňovač asfaltu, ale clay bych úplně nevynechával. Minimálně ne při první dekontaminaci. V zásadě chemická dekontaminace funguje jen na bordel, na který je určená, ale na laku to je rozmanitější, byť většina toho je rez a asfalt. Já si poškrábal clayem auto jednou a to protože jsem neměl dost lubrikace, takže jsem musel šetřit, a tvrdej clay...
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Uživatelský avatar
Libor
Příspěvky: 1625
Registrován: stř srp 24, 2016 19:21
Bydliště: Bohumín

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od Libor »

Ahoj,
mám dvouleté auto, žel Bohu asijské, tedy s obecně měkčím lakem, než jsou třeba laky německých výrobců. Tudíž mám i problém i v tom, že náletová rez se do takovýchto laků zažere o něco snadněji.

A teď k meritu věci. Mám černý lak, auto myji cca 1x za 14 dní kompletně, 1x za 3-4 jen tlakovou vodou a aktivní pěnou. Vzhledem k tomu, že jsem si na detailing fóru už "něco málo" načetl, vím, že použitím clay baru, dochází k vytvoření drobných škrábanců, které se pak musí následně strojně rozleštit. Chtěl jsem se těm škrábancům vyhnout, a proto jsem se clayování rovněž vyhnul. Na černé by byly skrábance, byť i mikro, vidět docela dost.

Chemickou dekontaminaci jsem tedy provedl letos, po zimě, tímto přípravkem (byl v akci a má slušné hodnocení):

https://www.ahifi.cz/odstranovac-poleta ... 1-ltr.html

Pro doplnění uvedu, že auto mělo v laku lokálně náletovou rez už když jsem ho kupoval nové. Vysvětlení je jednoduché. Auto se vyrábí v Mexiku, z továrny putuje docela dlouhou cestu po železnici, než je naskladněno na loď. Poté opět jede železnicí až do centrálního skladu. A právě vlaky mají na náletovou rez značný vliv (brzdové segmenty a ten prach z nich se do laku zaseká). Proto se náletová rez nejvíc týká laků aut, pohybujících se poblíž železnice. Poblíž železnice i bydlím.

Štvalo mě, že jsem měl auto lesklé jak "psí kulky", ale když jsem po laku přejel dlaní, nebyl hladký, jak by měl být. Korrosol si se rzí vyborně poradil, po aplikaci, nasledném a důsledném umytí auta jsem nezaznamenal ani náznak toho, že by byl lak drsný. Pěkně hladký. Otestoval jsem to klasickým způsobem. Na dlaň jsem si nasadil mikroténový sáček a objel celou karoserii, bez náznaku drhnutí. Takže s výsledkem jsem spokojený.
Otázkou zůstává, jak moc by si Korrosol poradil s mnohaletou kontaminací.

Co se týce další kontaminace, jako je asfalt apod., k tomu účelu mám odlito do barelku od kamaráda chemii od Mafry. Použil jsem ji zatím jen jednou. Vysledek na černém laku nepoznám.

Jestli máš ale lak dlouho a řádně neudržovaný lak, clayi a strojní kotekci se zřejmě nevyhneš.

Jsem hobbík, netrvrdím, že se v tom nějak zvlásť vyznám, ale lak mám ve slušné kondici i po dvou letech. Pritom údržba černého auta je peklo na zemi :-)

Prolez detailing fórum, tam jsou mezi klukama fakt profíci a mnohdy i dobře poradí jak na to ;-)
DOHC VTEC TURBO 243kW HGO 0W20
SOHC 16V 66kW MAX LIFE 5W40
DOHC PARALLEL-TWIN 52 kW MOTUL 300V 10W40
shalibaba
Příspěvky: 287
Registrován: sob led 06, 2018 19:59

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od shalibaba »

Díky moc za odpovědi a rady.
Chtěl jsem slyšet Vaše zkušenosti, kterých se mi taky dostalo.
Je pravda, že nejenom rez je na laku.
O laku, o kterém se bavíme je bohužel také černá metla, takže je na něm opravdu vše vidět.
Mechanický CLAY mám už dobře natrénovaný, ale přesto jsem se chtěl zeptat a zjistit, jestli chemie jej nedokáže nahradit - nedokáže.
Načteno toho mám už také dost, tak věřím, že by se mohlo dílo povést.
Co se týká mytí, tak podobně, jako Libor - občas kompletní ruční mytí, a pravidelně jen neutrální aktivní pěnou - např. od Auto finesse je k dostání silný koncentrát, který se ředí 1:10 až 1:20.
Občas to umyji aktivní pěnou od Chemiků, která obsahuje carnaubský vosk, abych prodloužil životnost voskové vrstvy. Teď jsem ještě koukal, že se dělá i detailer - po umytí se stríkne rozprašovačem přípravek s obsahem vosku a lehce vysuší.
Jak psal kdysi Pitris - pomalu mám na auto víc kosmetiky, než manželka pro sebe :wink:
I já se považuji pouze za hobby detailera, ale mám radost, když jsou auta čistá.
Ještě jednou díky moc za navedení správným směrem.
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od BigBang »

Tak to u mě je jistý, že mám víc kosmetiky než manželka. A to není z důvodu, že žádnou nemám :mrgreen: Naposled jsem fotil svoje přípravky skoro přesně na den 4 roky zpátky. Od tý doby se to o něco rozrostlo :mrgreen:

Co se týče claye, tak po chemický dekontaminaci toho na laku moc nezůstane a clay pak je téměř čistý.
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
shalibaba
Příspěvky: 287
Registrován: sob led 06, 2018 19:59

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od shalibaba »

Hele, to není špatný nápad.
Nejprve chemicky a pak doladit mechanicky. V létě udělám dutiny a na konci léta před zimním voskováním zkusím nejprve celkovou dekontaminaci laku.
Když už se tak pěkné staráme o motor (častější výměny olejů) tak proč se nestarat i o lak. K tomu ještě impregnace kůže v interiéru......
Uživatelský avatar
lefort
Příspěvky: 2517
Registrován: pon srp 26, 2013 17:46
Bydliště: Hořovice

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od lefort »

Ve stručnosti: bez claye to nejde, zvlášť pak u dlouhou dobu neudržovaného laku. Nejdřív na umytý a suchý lak nanést odstraňovač/odstranit asfalt, poté polétavou rez. Doporučuji nepoužívat kombinované přípravky, moc nefungují. Poté auto znovu umýt a na mokrou karoserii jít s clayem. Clay (pro začátečníka urcitě měkký-soft!) do hrnečku s horkou vodou, spoustu lubrikantu a pomalu postupovat a clay překládat a nahřívat-idealně mít dva kusy a ty "točit". Pokud ucítíš "drhnutí", je to špatně a máš málo nalubrikováno. Pokud ti clay upadne, jde rovnou do popelnice! Tak hodně štěstí ;-)
Toyota GR Yaris - Ravenol DFE 0W20, MTF1, MTF3, DGL
Toyota GR 86 - Ravenol DXG 5W30, Red Line 75W85
Toyota RAV4 2.5 Hybrid - Ravenol EFE 0W16
Brembo
Příspěvky: 2293
Registrován: pon čer 08, 2009 21:28
Bydliště: Matuškovo

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od Brembo »

Dnes som na kapote vyskušal ten Clay a bol som prekvapený,ako sa zašpinil. Skusil som i leštenie,nie je to dokonalé no o to mi nešlo,je to ale vidiet na laku. Je rozhodne jasnejší viac sa leskne-jednalo sa mi len o mikroškrabance,tie odstránil.. Len tá pasta je už z výroby pomerne hustá a velmi rýchlo schne. Ked som zvlhčil kapotu,nič sa nestalo,ked som navhlhčil kotuč,bolo to OK,len to striekalo kde kade.Použil som Meguiars Swirl Remover-čo je zrejme málo abrazívna past alebo bez abrazív. Neviete o niečom podobnom,čo neschne takmer okamžite? Keby to neshlo tak rýchlo,možno by odstránil i trošku viditelné škrabance.
Naposledy upravil(a) Brembo dne úte kvě 22, 2018 19:05, celkem upraveno 2 x.
Suzuki SV 1000,Opel Insignia Sport Tourer CDTI 153kW,Opel Vectra 1,7 DT-išla do sveta
shalibaba
Příspěvky: 287
Registrován: sob led 06, 2018 19:59

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od shalibaba »

Zkusil bych se podívat na detailingclub.cz, případně dát řeč s nějakým prodejcem, co má i vlastní zkušenosti s produkty.
Já mikroškrábance neřeším, při každém rozleštění se totiž kousek vrchního laku obrousí.
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Mechanický vs. chemický CLAY

Příspěvek od BigBang »

Jenomže při správném mytí na ten lak teoreticky nebudeš muset sáhnout. U auta na běžný ježdění to je dost pravděpodobný a na víkendovce si s mytím dáš víc záležet, takže vlastně taky tak. A i kdyby, tak ta nejjemnější poškození od ne vždy dokonalé údržby sundáš jemnou pastou s neměřitelným úběrem.

Zrovna 14 dní zpátky jsem leštil kamarádovi Golfa v černým pianu. Auto používá normálně, takže žádný ladění do topu neproběhlo. Primárně jsem odstraňoval hologramy po umělci, ke kterýmu dal v dobrý víře auto, když ho čerstvě koupil...
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Odpovědět