Olej na synchronne remene

Fórum o průmyslových mazivech

Moderátor: Colommbo

Olivetti

Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Zdravím,
vyskytol sa nám problém - potrebovali by sme mazať priestor prevodovky (hlavne kvôli mechanizmom zubových spojok a kvôli ložiskám). V prevodovke sa nachádzajú aj ozubené remeňové prevody HTD 5M. Remene sú štandardné, s polychloroprénovými zubmi.
Mazanie tam určite potrebujeme, otázka je, aký olej použiť, aby nedošlo ku chemickému poškodeniu remeňov. Výmena remeňov je veľmi náročný zásah, preto pri trvalej expozícií v oleji by mali vydržať aspoň 2 - 3 roky. Mazanie bude olejovou sprchou, ponorenie remeňov v oleji nehrozí. Prenášaný výkon do 2 kW a pomerne vysoké otáčky okolo 5000 /min, výnimočne do 10.000 /min.
Olej by mal mať zároveň dostatočné vlastnosti na mazanie valivých ložísk pri vyších rýchlostiach (radšej nižšia viskozita) a mechaniky.
Vopred ďakujem za odporúčania.
e-panolin.cz

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od e-panolin.cz »

Výrobce převodovky předepisuje jaký olej? Kontaktovali jste výrobce řemenů ohledně mazání ?
Olivetti

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Nie je to sériový výrobok. Prevodovku sme navrhli sami a vyrobíme ju tiež vo vlastnej réžií, ibaže toto sme nejako nedotiahli - najprv tam mali byť prevody ozubenými kolesami a mazanie sprchou, no potom sa to zmenilo na remene a mazanie sa ďalej neriešilo.

Kontaktoval som už dávnejšie dodávateľa remeňov, ale dostali sme stručnú odpoveď: "Žiaden z dodávateľov nevie poskytnúť vhodný produkt."

V katalógu remeňov sa neuvádza žiadne mazivo, ale píšu, že "mazanie nie je nutné" z čoho nevyplýva, že by bolo nemožné.

Čo napríklad oleje na silikónovej báze, alebo oleje určené na mazanie vzduchu do vzduchotechniky, kde je plno polyuretanových a pryžových tesnení a podobne. Nešlo by to použiť? Nechce sa mi veriť, že by sa nenašlo riešenie.
e-panolin.cz

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od e-panolin.cz »

Řešit se dá vše, je to jen otázka času a financí.
Proč to potřebujete mazat? Funguje to bez mazání?
Olivetti

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Řešit se dá vše, je to jen otázka času a financí.
Moja reč :wink:
Mazanie by sme tam potrebovali z viacerých dôvodov. Hlavne ide o mazanie presuvných zubových spojok a vidlíc presúvačov, ďalej ide o mazanie a chladenie valivých ložísk. Tiež by sme ocenili celkové zníženie hlužnosti a možnosť určitej regulácie teploty v prevodovke, keďže ide o prevodovku vretena presnej frézovačky, kde ohrev telesa je nežiadúci vzhľadom na teplotné dilatácie a pracovnú presnosť vretena.

Použitie bez mazania by bolo v krajnom prípade možné, ale prišli by sme o vyššieuvedené výhody, funkcia by sa zhoršila.
e-panolin.cz

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od e-panolin.cz »

Valivá ložiska jsou mazaná např. náplní tuku, teplota ložisek je jak vysoká že je potřebujete chladit?
Přesuvné spojky se řadí za klidu? Vrstva mazacího tuku to nevyřeší? Hlučnost jste omezili řemeny místo ozubených kol. Funkce se zhorší o kolik % - 1 nebo 35?
Olivetti

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Ložiská teplotu znesú, ide o určité riadenie teploty celej skrine z uvedeného dôvodu. Ťažko dopredu povedať, ako moc sa to bude zahrievať, to zistíme, keď to vyskúšame.
Zubové spojky (radené automaticky - pneumaticky) v kľude stroja budú bezpochyby omnoho ľahšie zaskakovať, keď to bude dobre mazané. Mazací tuk sa pri tak vysokých otáčkach odstredí, to by asi nemalo potrebný efekt. Mimotoho, ten mazací tuk by aj tak skončil na remeňoch, keďže je to všetko tesne usporiadané - pre lepšiu predstavu prikladám obrázky vretenníka.

Obrázek

Obrázek

Takže mi to vychádza že buď nič, alebo budú remene v mazive - preto by som rád našiel nejaký šetrný olej. Ak by sa nič nenašlo, až potom by sme šli suchou cestou.
Kefalín

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Kefalín »

Některá auta mají řemen v oleji, např. Škodovky s motorem EA211, takže by to mělo jít. Ploché a klínové řemeny taky jsou OIL RESISTANT. Oil resistant řemeny jsou třeba tady www.tyma.cz/files/katalogy/contitech_prehled.pdf nebo tady http://cz.rs-online.com/web/p/rozvodove-remeny/4749822/
Olivetti

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Ešte pridávam nejaké obrázky vnútorností, myslím, že je to tam lepšie vidieť.

Obrázek

Obrázek
e-panolin.cz

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od e-panolin.cz »

Většina velkých výrobců nabízí řemeny odolné vůči oleji čili bych použil CLP olej o nižší viskozitě a mazal rozstřikem/broděním což vytvoří olejovou mlhu a namaže ložiska i přesuvníky.
Olivetti

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Vďaka za referencie, asi teda budeme nútení hľadať vhodnejšie remene. Síce už sú HTD-čka nakúpené, ale popri ostatnom to aj tak nie je až taká veľká investícia.

Ešte však skúsim pohľadať nejaké mazivo k tým polychlóroprénovým remeňom, iné využitie pre ne aj tak nemáme, takže to aspoň otestujeme, ak sanájde nejaký olej.

to e-panolin.cz: Čo je CLP za druh oleja?

Aký máte názor na už vyššie spomenutý variant mazania vretenníka nejakým pneumatickým, alebo silikónovým olejom?
e-panolin.cz

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od e-panolin.cz »

Ještě bych vyzkoušel snášenlivost zakoupeného řemene se zvoleným olejem mimo převodovku.
CLP olej - souhrnné označení převodových průmyslových olejů dle DIN 51502 např. http://www.oleje.cz/p/mol-ultrans-ep-68 ... vany--1723
ovšem s viskozitou pod ISO 100.
Olej pro pneumatické nástroje neobsahuje EP aditiva, která jsou v CLP olejích. Dtto silikon už vůbec ne.
Olivetti

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Sú tie vysokotlaké EP aditíva v tomto prípade vlastne potrebné? Uvažujem, že sú vlastne tri možnosti:
1. ísť úplne na sucho
2. použiť alternatívny neagresívny olej - napr. tento: http://www.oleje.cz/p/silikonovy-olej-m ... levany--92 alebo niečo podobné, čo nenapáda gumu a plasty
3. použiť špeciálny aditivovaný prevodový olej, ktorý bude ešte lepšie mazať presúvače a ložiská, ale zrejme napadne remene (alebo budem musieť zháňať nejaké špeci remene)

Po úvahe sa mi tá stredná možnosť zdá celkom dobrým kompromisom. Len je otázne, či napr. ten silikonový olej nenapadne materiál remeňov, nie je to predsa guma... To by chcelo skúšku naneostro, ako navrhujete.
e-panolin.cz

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od e-panolin.cz »

EP aditiva pro mazání ložisek prakticky nepostradatelné. Speciálně aditivovaný převodový olej ? jak? - to můžete zůstat rovnou u CLP. Však jste výrobci prototypu - bud zajistíte info od řemenářů nebo musíte testovat...... :wink:
Olivetti

Re: Olej na synchronne remene

Příspěvek od Olivetti »

Tak som kontaktoval dodávateľa tyma.cz. Uvidí sa, čo poradia.
V ponuke majú skutočne aj remene označené ako vysoko odolné voči olejom (napr. polyuretanový, akrylátový, fluorosilikonový, alebo fluorový kaučuk). Remene neoprénové (tie čo máme v dispozícií) sú označené ako priemerne odolné, resp. s podmienenou odolnosťou, čo by malo znamenať, že znesú určité znečistenie olejom, ale nie sú určené na trvalú expozíciu v oleji. Nie je to tam ale príliš podrobne vysvetlené - ktorým konkrétnym olejom odolajú lepšie, ktorým horšie atď.
Keď odborníci odpovedia, budeme múdrejší.
Ďakujem za rady.
Odpovědět