PAO, estery, nanodrive...

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
francjin
Příspěvky: 21
Registrován: úte pro 25, 2018 11:31

PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od francjin »

Ahoj, chci se zeptat, protože mně to zajímá,
1. zda oleje, se složkou PAO a esterů (někdy i 3esterů) mají kromě svých nesporně dobrých protektivních vlastností i nějaké zápory. Mám na mysli negativní vliv na těsnění v motoru (pod hlavou a další). Něco v tom smyslu jsem se dočetl, i u Ing. Černého, ČVUT
2. proč autorizované (zdůrazňuji autorizované) servisy doporučují a lijí oleje ACEA C2 viskozity 0W20-30 (nanejvýš 5W30) do aut, kde i v základním manuálu je doporučen olej A3 (i A5). Jde jistě o podíl SAPS.
3. Millers, moje dosud oblíbená značka, nahradila A3 oleje C3 klasifikací s tím, že jsou dostatečně aditivovány. Čím, když tam chybí dostatečné množství SAPS. Moje auto je zánovní, atmosférické, 2 litry obsah, bez filtru sazí. Vypadá to, že by dosavadní klasifikace A3 a C3 mohli sloučit....
4. Má skutečně užívání nízkofrikčních olejů (A5, C2..) vliv na spotřebu, myslím statisticky? Pokud ano, jakým mechanismem? Nižší olejový film? Snížením tření v motoru? Jak proboha? Vždyť ten motor to časem logicky musí odnést..
Tak to jsem chtěl nadnést. Klidně mi vynadejte..
Subaru Forester 2,0
Mitsibishi Lancer 1,6
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od bio »

Na toto je zde kupa odpovědí a diskuzí.
Zkratkovitě:
Ad 1: Vliv na těsnění nemají, jelikož musí splňovat parametry dle ACEA a firemních norem, vliv olejů má vliv na tvrdost, roztažnost a další parametry. Rozmezí je dáno normami.
Ad 2: Protože prachy ….., protože neznalost, atd.?
Ad 3: Určitě mají i A3
AD 4: Má vliv nejenom na spotřebu, ale hlavně na emise, proto jsou preferovány. ANO, ANO, ANO.
francjin
Příspěvky: 21
Registrován: úte pro 25, 2018 11:31

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od francjin »

bio píše:Na toto je zde kupa odpovědí a diskuzí.
Zkratkovitě:
Ad 1: Vliv na těsnění nemají, jelikož musí splňovat parametry dle ACEA a firemních norem, vliv olejů má vliv na tvrdost, roztažnost a další parametry. Rozmezí je dáno normami.
Ad 2: Protože prachy ….., protože neznalost, atd.?
Ad 3: Určitě mají i A3
AD 4: Má vliv nejenom na spotřebu, ale hlavně na emise, proto jsou preferovány. ANO, ANO, ANO.
**********
To poslední ANO v bodě 4) je smutné. Tak to ale je.
Subaru Forester 2,0
Mitsibishi Lancer 1,6
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od bio »

Taky bych raději napsal NE.
Jerry3
Příspěvky: 10755
Registrován: úte říj 18, 2005 19:58
Bydliště: Praha

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od Jerry3 »

Emise CO2 = spotřeba. :idea: To jen pro připomenutí, že nejde o žádné jiné emise.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od Shi »

francjin píše: 1. zda oleje, se složkou PAO a esterů (někdy i 3esterů) mají kromě svých nesporně dobrých protektivních vlastností i nějaké zápory. Mám na mysli negativní vliv na těsnění v motoru (pod hlavou a další). Něco v tom smyslu jsem se dočetl, i u Ing. Černého, ČVUT
PAO je nepolární rozpouštědlo a proto rozpouští mizerně. Proto se kombinuej s něčřím co rozpoští lépe. PAO způsobuej smršťování těsnění. Estery způsobují bobtnání těsnění a jsou polární rozpouštědlo. OLej, který ej správně namíchaný je k těsnění neutrální.
Estery mají za určitých podmínek (nízká teplota, voda v oleji) za tendenci se rozpadat na agresivní složky, takže je potřeba olej, kde jsou estery, občas pořádně zahřát.
francjin píše: 3. Millers, moje dosud oblíbená značka, nahradila A3 oleje C3 klasifikací s tím, že jsou dostatečně aditivovány. Čím, když tam chybí dostatečné množství SAPS. Moje auto je zánovní, atmosférické, 2 litry obsah, bez filtru sazí. Vypadá to, že by dosavadní klasifikace A3 a C3 mohli sloučit....
Kdyby jen Millers, skoro všichni. Bohužel TBN je u low APS olejů nížší a řešení to nemá.
Ale stále se dají najít zatraceně dobré oleje, které mají ACEA A3/B4.

Když jste byl ochoten platit za Millers, tak se mrkněte na oleje Amosil Signature Series. Pokud můžete oleje 5w-40, tak se mrkněte na Ravenol VST 5w-40.
francjin píše: 4.Vždyť ten motor to časem logicky musí odnést..
Záruku to vydrží a pak si stejně většina zákazníků koupí tu stejnou značku vozu:mrgreen:
Slušné nízkoviskozitní oleje jsou nadopované tření snižujícími a protiotěrovými přísadami. Zde si můžete přečíst hodně - autor na "svém" přístroji testuje při jakém tlaku selže "olejový" film, tedy v podstatě kdy selže buď základový olej nebo kdy to kluzné a protioterové přísady přestanou základ.
https://540ratblog.wordpress.com/2013/0 ... t-ranking/
Dobré je, že to testuje při teplotě kolem 100 stupnů ( a někdy i vyšší). Na jeho testech je vidět, že i nízkovizkozitní olej se dá namíchat tak, aby mazání selhalo až při extrémních tlacích. A také ukazuje, že vysokoviskozitní olej automaticky neznamená zvýšenou ochranu. je potřeba vnímat že testuje pouze jeden z mnoha aspektů oleje - olej má za úkol víc věcí, než jen mazat.

Jsou oleje, které běžné testy ustojí díky kvalitnímu olejovému základu s minimem přísad, ale já mám pocit (na základě sluchu), že oleje s protiotěrovými přísadami jsou k motoru šetrnější - než se motor zahřeje, tak je tišší.
Uživatelský avatar
pepoh
Příspěvky: 2652
Registrován: sob črc 29, 2017 10:06

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od pepoh »

Shi píše:
Estery mají za určitých podmínek (nízká teplota, voda v oleji) za tendenci se rozpadat na agresivní složky, takže je potřeba olej, kde jsou estery, občas pořádně zahřát.
problem bude v tom ze zachytava vodu, napr bionafta je (m)etyl estery olejovych kyselin. je dobre mazne vlastnosti, ale moc nevydrzi.
LPGObrázek Obrázek X-CESS :| Obrázek VST 8)
MOBIL SUPER 3000 X1 8) Eurol Engine Oil Treat 8) LQ-Molygen :wink: TOTAL INEO 0W30 :x
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od Pitris »

francjin píše:Ahoj, chci se zeptat, protože mně to zajímá....
1. Možná bych měl obavy (proč? tu napsal Shi) u některých čistě závodních olejů zcela bez API nebo ACEA specifikací. Pokud je plní - v pohodě.
2. Protože ekodoba - ty oleje jsou doporučené, a taky to může být jeden sud oleje který mají na všechny motory, protože ano, ten olej je pro všechny použitelný. NIKOLIV ale pro všechny vhodný.
3. Pokud Millers s ACEA A3, tak má v nabídce oleje CFS. Ty jsou ještě (zatím) bez zásahu ekomagorů, ale bo to jsou "race" oleje - ovšem i pro běžné použití (běžné znamená že to občas protáhnu; pro ty co je pro ně 3 t.otáček sprosté slovo smysl nemají), takže jsou cenově "trošku jinde". Ale dá se Millers EE 10w40 (s nanosložkou), nebo Trident 5w40 nebo 5w30. Ale (a taky to Shi zmínil), Millers není jediný kdo umí velmi dobré oleje s podílem PAO či esterů - třeba Yacco nebo Ravenol.
4. Oleje ACEA A1/B1/A5/B5/C1/C2 mají za úkol - bo jsou (laicky řečeno) řidší, snížit spotřebu paliva -> tím pádem snížit množství emisí. Právě ovšem tím, že jsou nízkoviskóznější, vrstva oleje je nižší/slabší, dřív náchylná (větší teplotou, vyšším zatížením nebo již většími vůlemi v jetějším motoru) na porušení, a tím pádem horší mazání a ochrana motoru -> zkrácení jeho životnosti.
A pokud se olej nechává v motoru dlouho - a dlouho je v 90-ti % případů (bohužel) i předpis výrobce, je to taky na pikaču :(
Jinak ty oleje se sníženou HTHS viskozitou se dají - tam kde jsou povolené - na krátké jízdy, a v motoru v dobrém tech. stavu. Stejně tak jdou použít i oleje s ACEA C"x", ale bo mají snížený obsah "saps" aditiv, měly by se měnit ještě dřív než oleje které pro DPF nejsou....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
PavelRS
Příspěvky: 655
Registrován: ned lis 27, 2016 22:17

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od PavelRS »

Tak snad mi Ravenol RCS 5W-40 nerozežral motor zevnitř :lol: :twisted:

Mimochodem, na oilclub.de to byl a asi stále je dosti "probíraný" olej.. :wink:
Octavia RS 1.8T 132 kW AUQ - Ravenol HVT 5W-50; Purflux LS324
Octavia 2.0 MPI 85 kW AZJ - Ravenol VSI 5W-40; Purflux LS324
abc
Příspěvky: 1069
Registrován: pon led 01, 2018 18:13
Bydliště: Brno

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od abc »

Ravenol HCL 5w30 mě na těch stránkách oilclub.de překvapil hodnotou 7,31 mg KOH/g bo v TL je 10,2. :(
Ta hodnota odpovídá spíše C3 olejům.
Můj olej tam nebyl (Valvoline SynPower 5w30 ), ale Shell Helix Ultra 5w30 hodně gut. :)
Corolla 1,6 2017
Aygo 2022
Mazda 2 1,3 2011
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od Shi »

Mohu se mýlit, ale podle mě je potřeba dívat se na datum toho rozboru. Rozbor Ravenol HCL z roku 2013 odpovídá nejspíš době, kdy se přešlo na API SM a oleje API SM nebyly z pohledu TBN žádná sláva - API SM byla první předzvěst vítězství ekologie nad zdravým rozumem.

Zde se tehdy doporučovalo zůstat u olejů API SL, protože v té době asi nešlo udělat olej API SM, který by neměl nízké TBN prostě proto, že nebyly k dispozici vhodné aditivační balíčky. Doporučení bylo buď olej API SL nebo počkat na API SN, protože se vědělo, že API SM byl krok vedle.

Takže by bylo potřeba vidět katalogový list toho Ravenolu z doby, kdy asi byl koupen, tj někdy z let 2012/13, abychom srovnávali srovnatelné.
Naposledy upravil(a) Shi dne pon úno 11, 2019 20:14, celkem upraveno 1 x.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od Shi »

PavelRS píše:Tak snad mi Ravenol RCS 5W-40 nerozežral motor zevnitř :lol: :twisted:
Já jsem paranoidní, takže z R řady bych na běžné ježdění použil Ravenol RSP (nebo RUP či REP) právě proto, že jako mají deklarováno, že vyhovuje ACEA A3 (C3). Tím, že u RCS nedeklaruje ani ACEA ani API asi Ravenol chce něco naznačit a jelikož nedostatečné mazání ani TBN to není, tak zádrhel bude někde jinde a asi jen Ravenol ví kde.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od Pitris »

abc píše:Ravenol HCL 5w30 mě na těch stránkách oilclub.de překvapil hodnotou 7,31 mg KOH/g bo v TL je 10,2. :(
Věřil bych origo stránkách https://www.ravenol.de/produkte/verwend ... 5w-30.html
A i Ravenol 10w40 obsahuje část PAO https://www.ravenol.de/produkte/verwend ... 0w-40.html
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
PavelRS
Příspěvky: 655
Registrován: ned lis 27, 2016 22:17

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od PavelRS »

Shi píše:
PavelRS píše:Tak snad mi Ravenol RCS 5W-40 nerozežral motor zevnitř :lol: :twisted:
Já jsem paranoidní, takže z R řady bych na běžné ježdění použil Ravenol RSP (nebo RUP či REP) právě proto, že jako mají deklarováno, že vyhovuje ACEA A3 (C3). Tím, že u RCS nedeklaruje ani ACEA ani API asi Ravenol chce něco naznačit a jelikož nedostatečné mazání ani TBN to není, tak zádrhel bude někde jinde a asi jen Ravenol ví kde.
Lidi, kteří jej jezdí, tak problém nemají. Já jsem se díval do technických listů a ten olej normám ACEA podle svých parametrů, vyhovuje, i když je nemá oficiálně.

Podle mě v tom bude, nejpravděpodobněji, a to už jsem i zmiňoval, cena produktu. Kdyby jej nechali testovat i na ACEA, tak to něco stojí, a to nemluvím o firemních normách automobilek. A jelikož tohle je olej, který se moc prodávat nebude, narozdíl od běžných olejů s normami automobilek, tak by ta cena pak byla podle mě úplně jinde než na 1300 Kč za 5 litrů.

Navíc nikde nepíšou, že je to čistě závodní olej, ale že je do zatěžovaných motorů. V tomhle jsem v klidu. 8)

Můj poznatek z užívání RCS je takový, že bude i velmi dobře čistit, protože nový je světlý, víceméně skoro průhledný. Během prvních 3500 km dost ztmavl. A umazal mi v pohodě auto na německé dálnici, kde jsem olej ve vaně rozpálil na 121 stupňů.

Motor měl i subjektivně hladší chod.

Tady problém nebude. Už se těším až vyzkouším RRS 5W-50. :lol:
Octavia RS 1.8T 132 kW AUQ - Ravenol HVT 5W-50; Purflux LS324
Octavia 2.0 MPI 85 kW AZJ - Ravenol VSI 5W-40; Purflux LS324
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: PAO, estery, nanodrive...

Příspěvek od Shi »

PavelRS píše: Lidi, kteří jej jezdí, tak problém nemají. Já jsem se díval do technických listů a ten olej normám ACEA podle svých parametrů, vyhovuje, i když je nemá oficiálně.

Podle mě v tom bude, nejpravděpodobněji, a to už jsem i zmiňoval, cena produktu. Kdyby jej nechali testovat i na ACEA, tak to něco stojí, a to nemluvím o firemních normách automobilek.
Možná dřív, než se dívat do technických listů olejů to chtělo podívat se do toho co všechno ACEA specifikuje, protože pak by bylo jasné, že z technického listu se ani náhodou nedá poznat, jak olej dopadá v jednotlivých testech.

Čeho bych se bál speciálně je dlouhodobá kompatibilita s materiály těsnění, protože mazat ten olej určitě bude výborně, čistit taky bude a úsady budou minimální.
Je překvapivé, že tam není ani zmínka o plnění API normy, protože API jsou mnohem méně náročné, než ACEA - jenomže API taky požaduje kompatibilitu s těsněními.

Kdyby šlo o cenu u R řady, která "se moc prodávat nebude", tak pak nedává smysl, proč RSP, RUP a REP splnění nějaké normy deklarují a pro běžné uživatele asi nejzajímavější RCS jako na potvoru nic.

Výrobci olejů se z toho, aby nemuseli platit za certifikaci, když tak umí vykroutit nejrůznějšími slovními hříčkami - Ravenol takto v AJ/D používá frázi "Practice and tested in aggregates with filling: / Praxisbewährt und erprobt in Aggregaten mit Füllvorschrift:", zatímco tam kde má schválení nebo plní normu používá jiná slova.

Doporučuji srovnat katalogové listy a slovíčkaření u olejů RCS a RUP ...
Odpovědět