Oleje pro hybrid

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

V níže uvedeném dokumentu, kde je srovnána čistota mototů u vozidel taxislužby se velkým nájezdem, je krásně ukázáno, proč je potřeba u hybridů měnit olej častěji, než u klasických spalováků a proč má smysl v hybridech používat oleje určené primárně pro hybridy.

Vysvětlivky:
ODI - interval výměny oleje (uváděno v mílích tj 10K = 10 000 mil = 16 000 km)
NJ = New Jersey
NYC = New York City
Winnipeg - město v Kanadě, klima v zásadě celkem podobné klimatu v ČR

ILSAC GF-4 odpovídá oleji API SM
ILSAC GF-5 odpovídá oleji API SN, oproti GF-4 je požadavek na menší úsady

https://www.api.org/~/media/files/certi ... um-usa.pdf

Čistota motoru Toyoty Prius z Winipegu ani při intervalech výměny 6-7 000 km vůbec není oslnivá, byť míra opotřebení po 400 000 milích prý byla překvapivě nízká.

Podobně čistota pístů a pístních kroužků u hybridní Camry ani při intervalech výměny 4-6 000 km s olejem GF-5 není zrovna oslnivá byť je zřejmě o dost lepší, než jak dopadl Prius s olejem GF-4. Zde si říkám, zda by stavu pístních kroužků a pístů nemohla hodně pomoci aditivace paliva, protože motorový prostor (až na úsady na spodku vany) byl u Camry docela slušný, ale první a druhý pístní kroužek - docela bída.

Celkově mě překvapilo, že i po zkrácení intervalů na polovinu oproti klasickému spalováku ty fotky vnitřností hybridů v porovnání se spalovákem vypadají tak jak vypadají. Prostě nevypnutelný start-stop systém v plné kráse ...
Naposledy upravil(a) Shi dne ned pro 04, 2022 16:13, celkem upraveno 1 x.
Brodys
Příspěvky: 152
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Brodys »

Moc pěkný, sice nedávám 0w20, ale zase měním tak co 6 000 km a je pravda, že ten olej nevypadá nijak oslnivě. Bohužel 70tkm najel na 4 výměny, tak asi bude chvíli trvat, než se vyčistí. Auris HSD
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
tato3
Příspěvky: 86
Registrován: pon zář 12, 2016 22:27

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od tato3 »

tento článok nepotvrdzuje zhola nič.... ak chce niekto niečo dokázať potvrdiť musí mať vzorku istej veľkosti a hlavne vzorku na porovnanie. T.J. napr. X áut v jednej skupine a rovnaké autá s rovnakým použitím v kontrolnej skupine. Nakoniec optická čistota je aký parameter? Dosti subjektívny, nikde nevidím nejaké čísla opotrebenia.... reálna prax hovorí že hybridný motor toyoty pri intervale 15 000km bežný vodič nezoderie...
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

Jasně, článek je o ničem, protože inženýři firmy Infineum jsou idioti a nebojí se se svou prezentací v rámci API ztrapnit před kolegy z oboru. Ono to nevadí, protože ostatní tribologové a další inženýři jsou taky idioti, protože jak API tak ACEA definuje jako součást hodnocení motorových zkoušek olejů subjektivní škálu čistoty dílů motoru (merit based scale), kde se čistota dílů známkuje od 1 do 10.

"Reálná prax hovorí" o tom, že některé hybridy v USA, u kterých se dodržovaly standardní výměnné intervaly 10 000 mil mají problém s tím, že s nájezdem kolem 200 000 km začínají ve velkém žrát olej kvůli zapečeným kroužkům, hybridy, kde se zkrátil interval a používaly se slušné oleje tento problém obvykle nemají.

Běžnému řidiči, který auto po pár letech hodlá poslat do světa to možná nevadí, ale já mám v rodině dvě auta s nájezdem přes 200 000 km a k tomu nového hybrida, který nalítá 3000 km za měsíc ... Vzhledem k tomu, že v Bruselu sedí dementi, kteří prosadili GreenDeal, EURO 7 a nehodlají se zastavit a kteří inženýrům z ACEA a API nesahají ani po kotníky, tak auta, která nyní v rodině máme, budou muset sloužit, dokud se EU z důvodu totální overbastardingu a zazmrdování na všech úrovních nezhroutí. To ale bude trvat ještě docela dlouho.

Zatím jsme ve stádiu, že aktivistická absolventka práv je v meédiích prezentována jako expertka na energetiku a ona sama tomu, že je expertka, věří. Já se s těmito jásavými idioty typu "Dušan Jasánek", kteří mají prsty až do Bruselu, osobně setkal a jejich nekompetenci jsem rozdýchával opravdu těžko.
https://www.youtube.com/watch?v=Ep8L2bokryU

"Stojíme pevně, v oku žár, vstříc slunci píseň letí, střežíme práci dělníků a šťastný spánek dětí. Kdyby snad vrazi z Wall Streetu přepadli nás jak saně, poznají záhy lidu hněv, promluví naše zbraně!"
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od rousini »

Shi, takového tě neznám a máš :wink: za to, že umíš poslat do zámezí kulturním způsobem :mrgreen:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

Pokud si někdo chce přečíst komplet text a nejen prezentaci, tak ke stažení je ten článek zde:
https://sci-hub.se/10.4271/2014-01-1476

Pro mě je podsttané toto:

2009 Toyota Camry Hybrid with 264K Miles - NYC
Another hybrid vehicle engine was inspected from a 2009
Toyota Camry Hybrid used as a taxi in New York City for 264K
miles. The engine oil used was an SAE 5W-30 with GF-5
quality and the drain interval was 2.7K-3.5K miles.
This drain
interval was more frequent and the viscosity grade heavier
than the OEM recommendations of 5K miles and the SAE
5W-20 respectively. Both ODI and viscosity grade were chosen
by the taxi fleet operator based on their extensive experience.


Tedy v Camry použitý olej 5w-30 ILSAC GF5 a interval výměny oleje v rozmezí 4300 km -5600 km si zvolil provozovatel flotily NY taxíků na základě svých dlouhodobých zkušeností.
Pokud někdo provozuje flotilu jejíž malá část vypadá nejspíš nějak takhle:
https://www.nycyellowcabtaxi.com/wp-con ... 24x768.jpg
tak asi nebude bezdůvodně vyhazovat prachy za předčasné výměny oleje u stovek svých aut ...
O tom, že výměny olejů ve flotile silně optimalizují svědčí to, že u spalováku měnili olej po 10 až 15 tisících mil, tj po 16 000 až 24 000 km, což je na americké poměry, kde je zažitou tradicí měnit olej po 3 až 5 tisících mil, netypicky dlouhý interval.
Naposledy upravil(a) Shi dne úte pro 06, 2022 13:42, celkem upraveno 1 x.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

rousini píše:Shi, takového tě neznám a máš :wink: za to, že umíš poslat do zámezí kulturním způsobem :mrgreen:
Bohužel se stále častěji setkávám s nekritickým přejímáním totálních hovadin, které pachatelé dobra vyprodukovali. Mám to štěstí, že se občas potkávám s lidmi, kteří sice nejsou světová špička, ale i tak problematice velmi slušně rozumí. Ta konfrontace mezi mediální masírkou a názory opravdových expertů je docela děsivá a je celkem jedno, zda jde o ochranná opatření proti covidu, bezolovnaté pájení, energetiku nebo emisní normy pro auta. Na jednu stranu je super, že tu ty lidi máme, na druhou stranu v médiích skoro nejsou.
Čestnou výjimkou je paní Dana Drábová - je mediálně známá, neplácá nesmysly a když se jí zeptáte na něco z oblasti jaderné energetiky, tak dostanete velmi fundovanou odpověď. Já se jí kdysi ptal na thoriové reaktory a odpověď ohledně této specialitky byla detailnější, než jsem od takto vysoce postavené osoby čekal.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Mirec 29 »

Ak sa nemýlim euro 7 bolo zrušené.
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

Nemyslím si. Zatím to není schválené, ale to neznamená, že své bláznivé nápady hodili do koše.
https://dieselnet.com/news/2022/11eu.php

A z jiného soudku - zatímco u normálního spalováku lze hledat mezi oleji s oleji API SL a lepšími a viskozitu volit podle klimatických podmínek a způsobu používání, tak nicméně u hybridů je situace složitá.
Ze studie na taxících v New Yorku, jsme si udělal závěr, že u hybridů není výhrou olej s normální viskozitou, protože ty motory mají problém zahřát olej, tím pádem nefunguje správně chlazení olejem a tím pádem může dojít k tomu, že se některá místa přehřívají z důvodu nedostatečného prrůtoku oleje. Zatímco u spalováku se olej s vysokou pravděpodobností dostane čas od času na teplotu kolem 90 stupňů a olej začne naplno dělat svou práci, tak u hybridu se to za celou zimu nemusí podařit ani jednou.

Proto jedním z racionálních opatření u olejů pro hybridy je přechod na sníženou viskozitu, zvýšení koncentrace aditiv, která fungují i za nízkých teplot (mj. bór), a celková úprava chemie tak, aby fungovala při nižších teplotách. Že má olej v názvu "Hybrid" (např oleje Motul) nemusí být u slušných výrobců jen marketing. Každopádně pro hybridy bych hledal oleje, kde se výrobce oleje explicitně zmiňuje, že s hybridy počítá.

Olej, který plní pouze API SL (nebo SM) v hybridu bez ohledu na viskozitu podle mě nemá co dělat, protože to indikuje, že to je olej staré koncepce z doby, kdy se toho o hybridech vědělo relativně málo a chemie oleje s vysokou mírou pravděpodobnosti není přizpůsobená extrémně častému provozu za studena. Zatímco u spalováku s oleji API SL nemám problém, tak u hybridů bych doporučil bych jít výhradně po olejích s API SP nebo olejích s prokazatelně novou recepturou, protože tam je jistota, že je použit moderní aditivační balíček.

Vzhledem k tomu, že nám nastupují oleje 0w-16 a 0w-20, tak se v nabídce objevují oleje, které mají poměrně šílené hodnoty odparnosti a mnohé normy odparnost olejů těchto viskozitních tříd neřeší. Co zbude na pístech, pístních kroužcích a v olejových kanálcích, když se podstatná část oleje při nějaké větší zátěži odpaří, si asi umíme představit. Zde je výhoda olejů, u kterých lze dohledat odparnost dle Noacka.
K tomu, že starší normy požadovaly odparnost pod 15% nebo i nižší (některé mercedesí i pod 9%), určitě byl nějaký velmi dobrý důvod. A ten důvod bude v levém pruhu dálnice platit i u hybridů ...

Můj závěr pro hybridy je:
- viskozita 0w-20 není špatně, dokonce ani 0w-16 nemusí být špatně, pokud olej není nadměrně ředěn palivem.
- olej musí obsahovat bór a měl by obsahovat i molybden (oboje minimálně 50 ppm)
- odparnost musí být dohledatelná a musí být pod 15 procent, ideálně pod 10 procent.
- olej musí mít moderní aditivační balíček a výrobce by měl excplicitně zmínit vhodnost pro hybridy nebo vhodnost pro start-stop provoz
- to, že hybrid během výměnného intervalu najede 50 procent v EV režimu není argumentem pro to, že olej není potřeba měnit ve zkráceném intervalu, prottože spalovák reálně najel pouze polovinu, ale naopak znamená to, že olej čelil naproto šílenému start-stop režimu.
- dodatečná aditivace paliva taková, která maže a čistí, je mnohem důležitější, než u klasického spalováku, protože start-stop provoz je ze všech stran extrémně náročný.
Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1854
Registrován: ned zář 15, 2013 21:30
Bydliště: Dux & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od BigBang »

:wink: Jen bych k tomu doplnil plug-in hybrid. Klasický mild hybridy vrčí pořád, takže tam je situace odlišná...
A2 1.4TDI - Rav VMO
T5 2.5TDI - Cas Edge FST LL2 0W30
Fabia 1.2TSI - Rav SSL
KLE500 - Rep MotoSint 10w40
TnT899 - Rep MotoR 15W50
MX-5 - HPR 10w50, Technyx 75w85, Yac BVX 75w90
vyjeto: Rep El 505.01TDI 5w40, MO XF 5w40, XF, XFS 5w50, XF 0w40, EE 5w40
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

Nejsem si tím moc jistý, protože na závěr 20 km dlouhé jízdy pro Praze auto spokojeně prohlásilo, že 61 procent ujelo v EV režimu a plug-in hybrid to opravdu není. Navíc integrace elektromotoru a spalováku je velmi povedená, takže si v normálním provozu toho kdy spalovák startuje a kdy se vypíná většinou ani vůbec nevšimnu - ani jako řidič, ani jako spolujezdec. Neruší mě to, takže to vnímám jen když se na to soustředím.
Brodys
Příspěvky: 152
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Brodys »

Mám obyčejný hybrid a je měsíc,kdy víc jak půlku jezdíme po městě (České Budějovice) a to se olej moc neohřeje...... takže tam to bude platit podobně.
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
tato3
Příspěvky: 86
Registrován: pon zář 12, 2016 22:27

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od tato3 »

Kedže sa trh s full hybridmi rozrástol za posledné roky možno bude nutné začať rozlišovať o ktorej značke i modely sa bavíme. Nie je hybrid ako hybrid.
Samozrejme že motor full hybridu nevrčí "pořád" to by pohon stratil zmysel.
K samotným olejom - u toyoty stačí len dodržať normu, viskozitu a interval - či bežná prevádzka alebo sťažená. Zásadné je odbremeniť sa od názorov že 0W16 neumaže motor a že HTHS je modla. Všetko je inak.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od kornel »

motory zo stajne VAG sú tu roky priam za choleru :lol: ale ich (VW) výmysel "zadefinovanie HTHS" je tu akýmsi plošne aplikovaným pomyselným meritom olejov správnych a nesprávnych
Uživatelský avatar
PHiLiPZ
Příspěvky: 148
Registrován: čtv úno 04, 2016 12:14
Bydliště: PK, SVK

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od PHiLiPZ »

ked olej s normalnou HTHS predlzi zivotnost VAG motoru, normalne motory s nim budu nesmrtelne ;)
Suzuki Ignis 2005 1.3L benzin - na zaciatku 2017 dosiahol Ignac 333 tisic km najazd a stale jazdi
Mazda6 Skyactiv 2016 2.5L benzin + MO CFS 5w-40 NT+ + MO Petrol Power ECOMAX
https://www.spritmonitor.de/en/detail/769867.html
Odpovědět