Oleje pro hybrid

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Pitris »

Korneli já narážel na to naše nedavné (a smazané) nedorozumnění, ale - byť jsem u vás na Slovensku byl jen na vojně a občas na dovči, tak mě to katerovo "trepeš sprostosti" jako nějaká urážka nepřišla. Proto jsem napsal toho suchara. Jestli jsem si to špatně vyložil anebo jestli jsem se Tě já nějak dotknul (ať už dnes nebo minule), tak se Ti omlouvám. Budu si to pamatovat a už na Tebe nebudu reagovat.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1739
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od kornel »

Pitris to "nase minule" ak som ja na začiatku pochopil inak než to bolo myslené, tak to sa ospravedlňujem skôr ja tebe :) ..kvoli istým veciam som posledné obdobie viac vznetlivý zrejme, hoci stále slušný :lol: . Takže na to zabudnime teda ak si za, o nič nešlo, bola to moja chyba hlavne.

V tejto aktuálnej debate (do čoho sa zamiešal svojou poznámkou na mňa kater), som vôbec nereagoval na nič čo súvislo s tebou.
To že som sa ohradil voči kater-ovej reakcii, bolo skôr preto, že je jednoduché niekomu napísať stroho že trepe sprostosti a ničím ďalej to ani nepodložiť (keď už teda mal potrebu ma "upratať")... v takejto forme to ja považujem za arogantné a bezvýznamné. A za tým si stojím.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Mirec 29 »

Pitris:
Mňa zas fascinuje že ťa stále baví prekrúcať všetko čo napíšem...tvoja zatrpknutosť ti bráni čítať s porozumením alebo čo je horšie robíš to schválne pričom len na tvoju škodu...
Tak mi prosím pán "poctivý olej" vysvetli prečo nemajú problém použiť do vysokovýkonného čisto spaľovacieho motoru sae20 a naopak do hybridu predpíšu sae 40 :idea: príde mi to trošku divné...toť vsio čomu nerozumiem
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Pitris »

Sice nevím "čo prekrúcam" bo ty píšeš jasně (ovšem ne vždy zcela stejně), ale budiž. Když si to pán "ekoolej" myslí.... A k dotazu?

Protože asi i u výkonného čistě spalovacího motoru se dá spočítat teplota a navrhnout a vyrobit mazání a chlazeni i na ty (když už to ekoblb požaduje) extra nízkoviskózní oleje. A lze tam "započítat" krom všeho i fyzikální vlastnosti materiálů vč. teplotní roztažnosti.

U hybridu ovšem už z podstaty věci jde o to aby spalovák nejel pořád - a notabene jestli je pravda že u MB i s naftou - tak je jasné že se motor tolik neprohřeje a třeba právě díky té teplotní roztažnosti (u každého materiálu v motoru jiné) tam při provozu s ne zcela prohřátým motorem prostě k průniku paliva do oleje docházet bude. Tu fyziku "neojebe" ani ekolog ani ty. A co udělá s "olejem" 0w20 (nedejbůh 0w16, 0w12 nebo 0w8) když je v něm 5 nebo 10% paliva si tribotechnik umí představit :( A jak probíhá většina zkoušek motorů :?: Ano, možná opravdu ty motory najedou s oleji 0w/"málo" tisíce kilometrů. Ale jestli to probíhá jako u měření spotřeby paliva - potažmo emisí, tak jsou ty zkoušky tak leda na dvě věci bo ten motor jede v absolutně nereálných podmínkách :(
A proto, že kdyby předepsali u oleje 0w20 interval výměny 5 tkm tak si nejen ekolog, ale i 95% potencionálních zákazníků bude klepat na hlavu co že je to za paskvil když dávají na olej jen 5tkm. Jen pár rozumných by vědělo....
Tak že by třeba právě proto předepsali u MB normou za tepla více viskózní oleje :?: TY se na to zkus podívat nezaujatým pohledem :idea:
Ale to asi nepůjde, co :?: :P

A znovu (bo si mi dosud neodpověděl) se tě zeptám (i když tady trochu off topic):
Proč myslíš že jsou oleje dejme tomu 0w40 s Porsche schválením, 5w40 do Mercedesu, 10w50 pro Subaru či 10w60 do "emka" :?: Že by taky měli strach anebo neuměli motory :?:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Pitris »

Korneli OK.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Mirec 29 »

Pitris píše: Protože asi i u výkonného čistě spalovacího motoru se dá spočítat teplota a navrhnout a vyrobit mazání a chlazeni i na ty (když už to ekoblb požaduje) extra nízkoviskózní oleje. A lze tam "započítat" krom všeho i fyzikální vlastnosti materiálů vč. teplotní roztažnosti.
áno súhlas a práve preto ak viem toto u čisto spalováku neviem to u hybridu "zrátať" :?:
ak by sa napr. použili hneď tie samé materiály tak tepelná rozťažnosť bude tá istá do určitého bodu kde je rozdiel medzi spalovákom a hyridom čo sa teploty týka...ďalej dnes už sa vie ( japonci) aké materiály použiť a skombinovať aby dochádzalo k čo najmenšej tepelnej rozťažnosti ktorá je nežiadúca...ďalej práve že ak agregát pracuje s nižšími teplotami príde mi rozumné použiť menej viskózny olej aby som ak sa teda bavíme o hybridoch dosiahol lepšiu účinnosť a aby sa olej čo najrýchlejšie dostal na prevádkovú teplotu čo menej viskóznemu oleju bude trvať kratšie ovšem tu sa musí prispôsobiť aj iné... ďalej rozdiel napokon nebude len v materiáloch ale aj napr. v uložení ložísk ktoré musí ( malo by byť) iné ak sa používa sae 20 a sae 40.
ďalej samotné riedenie paliva nie je taký prúser z hľadiska viskozity ( fyziky) ale z pohľadu chémie...pokiaľ je samozrejme motor dobre navrhnutý... :idea: pretože napr. taká honda CR-V Hybrid nemá problém s sae 20 dokonca ani s sae 16 kde sa počas prevádzky ukáže len cca 2 % riedenie palivom :!:
Takže sa vraciam na začiatok a porovnám japonca ktorý použiva bez problémov sae 20 v spalováku aj hybride a na druhej strane nemec s sae 20 v spalováku ale u hybridu sae 40 :idea: ale áno nakoniec súhlasím asi si idú svojou cestou... Hlbšie nejdem lebo o hybridoch viem len málo a určite niekto nájde viac info (hlavne k veci) a možno sa ukáže skutočný dôvod ich "cesty" :wink:
NA tie tvoje "eú" oleje som ti už odpovedal dávnejšie v inom vlákne...už si zabudol ?
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Pitris »

Nezapomněl, bo si mi neodpověděl. Ale to je už vlastně asi jedno.

A ano, ať si jde každý svou cestou. Ale ať NĚKDO neprotlačuje, a nevynucuje si jako JEDINOU možnou a správnou cestu jen tu extra nízkoviskózní :evil:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

Mirec 29 píše: ďalej samotné riedenie paliva nie je taký prúser z hľadiska viskozity ( fyziky) ale z pohľadu chémie...pokiaľ je samozrejme motor dobre navrhnutý... :idea: pretože napr. taká honda CR-V Hybrid nemá problém s sae 20 dokonca ani s sae 16 kde sa počas prevádzky ukáže len cca 2 % riedenie palivom :!:
Dvě procenta paliva je klasický limit, který se používal dlouhá léta. Jenomže s nástupem přímovstřiků se v rozborech olejů zatraceně často začínají objevovat čísla vyšší než 2procenta a to i u lidí, kteří občas na tu dálnici vyjedou. A s tím jak klesá standardní teplota olejové náplně a roste tepelná účinnost motorů, tak teplota oleje ve vaně z původních cca 95C k současným cca 85C to vypadá, že roste množství lidí, kteří motor provozují na olej kde toho paliva je klidně 5 a víc procent.

Ke spatření jsou na fórech rozbory, kde mají 10% paliva v polovinně u nás obvyklého intervalu - stačí aby tím autem jezdili převážně krátké trasy - vypadá to, že oleje to v rámci možností dokáží nějak ustát, ale otázka je kde je ta mez. Když ochranu před opotřebením zajišťuje primárně olej a ne obětní kluzná vrstva, tak je to lepší, protože protiotěrová aditiva se spotřebovávají (chemicky degradují) a v nějakém okamžiku se můžou vyčerpat a pak už to zase zachraňují jen případné vlastnosti základového oleje.

Jenomže pokud je ten olej naředěn palivem, tak už to olej zachránit nemusí. Navíc se ví, že v rozboru oleje se případné velké částice adekvátně neprojeví, takže ani rozbor oleje s akceptovatelnými výsledky není dokonalým důkazem toho, že to olej skutečně zvládá. Ano, pokud v rozboru není skoro žádný otěr, tak tam nejspíš nebudou ani větší částice, ale výsledky, kde je opotřebení v jednotkách ppm, jsou typické spíš pro analýzy, kde je ředění palivem minimální.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Mirec 29 »

Jelikož sme sa zamerali na riedenie oleja ( čo mimochodom nemusí byť praví dôvod onej sae40 ) tak si dovolím odísť od hybridov a budem písať všeobecne pretože 5 % a viac som videl aj u klasického spalováku áno priamovstreku ako napr. Kia či Hyundai a iné samozrejme...čiže toto je problém všeobecný a nie hybridu ako takého...a vo všeobecnosti som ja osobne toho názoru že ak dochádza k riedeniu oleja u mňa nie je na prvom mieste zvyšovať viskozitu ale skôr auto občasne poriadne prehriať a / alebo skrátiť interval výmeny čím sa vyhnem prípadným škodám ktoré môže a časom aj pôsobí takýto olej pokiaľ sa nevymení včas...iste dá sa aj zvýšiť viskozita ale s rozumom a nie skokovo.
Ochranu pred opotrebeným zaisťuje áno olej ale jeho únosnosť je daná primárne balíkom aditív a hlavne musí byť zabezpečený čo najvyšší prietok bez zbytočne vysokého tlaku (ložiská)...na onú obetnú vrstvu ak je myslený tribofilm príde ak zlyhá olejový film čo by sa za normálnych okolností nemalo stať...
Takže osobne riedenie neberiem ako strašiaka pretože nechceným problémom sa dá ľahko predísť :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Pitris »

Mirec 29 píše: auto občasne poriadne prehriať
U hybridu většinou celkem problém.
Mirec 29 píše:a / alebo skrátiť interval výmeny
Tohle tři čtvrtiny lidí neví a neudělá.
Mirec 29 píše:si dovolím odísť od hybridov
Proč? Jsme ve vlákně o hybridech.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Mirec 29 »

Pitris píše:
Mirec 29 píše: auto občasne poriadne prehriať
U hybridu většinou celkem problém.
A preto som napísal...
Pitris píše:
Mirec 29 píše:a / alebo skrátiť interval výmeny
Tohle tři čtvrtiny lidí neví a neudělá.
A preto treba o tom písať a hovoriť dookola a nie ihneď tlačiť do hlavy/motoru sae 40 :wink:
Pitris píše:
Mirec 29 píše:si dovolím odísť od hybridov
Proč? Jsme ve vlákně o hybridech.
Pretože píšem o riedená palivom ako takom čo je problém nielen hybridov...vyššie som to napísal ak si si náhodou zase nevšimol...nevadí rád zopakujem ak je treba :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

Mirec 29 píše: Takže osobne riedenie neberiem ako strašiaka pretože nechceným problémom sa dá ľahko predísť :wink:
Předejít se tomu dá zkrácením výměnných intervalů, jenomže jak moc je ho potřeba zkrátit netuší z uživatelů vůbec nikdo. Současný 600 stránkový návod k autu nečte skoro nikdo (nedal jsem to celé ani já a to mám snahu návody číst). Zkrácení intervalů na polovinu je tam doporučeno tak šalamounsky, že tam definice ztážených podmínek mnohdy napsaná není.

Uživatel si řekne: "Já autem jezdím normálně, na okruh nejezdím, vozík s koňnmi netáhám, takže jaképak ztížené podmínky?"
Když se uživatel zeptá odborníků ve značkovém servise, tak ti mu řeknou, že to je moderní auto a je zbytečné olej předčasně měnit - normální člověk se zeptá při přebírání nového auta prodejce, protože netuší, že prodejce umí vyplnit papíry o prodeji a o autě samotném toho zase tolik neví.

No a pak vezme auto, které celý rok skákalo kolem komína a v oleji má 5-10 procent paliva, naloží ho rodinkou a zavazadly a vyrazí přes něměckou dálnici s plynem na podlaze na jih Evropy. A myslím, že na tenhle scénář nejspíš míří ten Mercedesí požadavek na 0w-40.
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27400
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Pitris »

Mirec 29 píše:ak si si náhodou zase nevšimol....
Já si všímám, ale ty zase uhýbáš. No nic....
JTM, JTM, JTM :(
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Mirec 29 »

Shi:
Áno máš pravdu takto to bude asi u väčšiny...je to smutné ale je to tak.
Na druhú stranu ako mi v tomto pomôže sae 40 ? Áno budem mať viskoznejší olej alebo teda zmes oleja ale chemické reakcie prebiehajú rovnako ako u sae 20...
Inak videl som sťažené podmienky definované asi v troch vetách... líši sa to... záleží na výrobcovi alebo teda na Tom kto to vlastne píše...
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1311
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje pro hybrid

Příspěvek od Shi »

Poslední verze firemních norem docela silně zvyšují požadavky na odolnost proti oxidacím a změnám viskozity v důsledku chemických změn - postupný rozdíl na odolnost proti oxidaci a změnám viskozity mezi MB 229.3 -> 229.5 -> 229.52 a 229.71 je docela velký. Požadavky MB229.72 k dispozici nemám, ale nejspíš to ještě více zpřísňují. Takže je vidět, že MB na to reaguje a "šrouby utahuje".
Odpovědět