Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
jerome
Příspěvky: 5787
Registrován: ned bře 13, 2011 12:37

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od jerome »

Ja sa čudujem, čo Pitris, v tomto,pre neho nezaujímavom vlákne o novodobých Hondách,vlastne hľadá :D :P
Čo sa týka toho HTHS, tak o všeličom možnom sa dá debatovať. Niekto vyberá olej podľa normy,iný podľa viskozity,ďaľší hľadá čo najvyššie TBN, alebo aby obsahoval čo najviac popola. A to isté platí aj o HTHS. Ak je niekto presvedčený,že táto hodnota je preňho dôležitá, treba o tom pokecať. Na to je toto fórum :wink:
Honda Civic 1.4iS 66kw => ELF Evolution 700 STI 10W40
Honda Civic 1.6 i-Dtec 88kw => Motul 8100 ECO-clean 0W30
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

tu nejde o HTHS (to všetci poznáme a vieme o čom vypovedá) ale o HTFS :lol: :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1330
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Mirec 29 píše:dávnejšie sa mi už niečo ohľadom tohoto optrelo o uši...
čo sa týka tých čísel ak to dobre chápem sú to nejaké výpočty jednotlivca na základe ktorých sa tu niečo interpretuje...to je asi všetko.
osobne by som poprosil interpretovať dva oleje a síce SFE(sae 20 ) - 3.0 a VST (sae40) - 2.6 čo si mám pod tým predstaviť :?:
Představit si pod tím můžeš něco podobnéhom, jako když máš dva oleje a ty mají různé HTHS. Akorát že HTFS by se mělo uplatňovat při podstatně větším smykovém spádu. Vyšší číslo je lepší.

HTHS je měřeno při 150 st. C a smykovém spádu (10^6 s-1), HTFS je odhadováno pro teplotu 150 st, ale pro smyskový spád 10^7 s-1 a je to dynamická viskozita oleje za předpokladu, že modifikátory viskozity již ztratily vliv na viskozitu oleje. VI se neuplatní buď kvůli smykovému spádu, protože se molekuly již srovnaly a nestihají se zase rozvinout, nebo taky proto, že byly již provozem rozemlety.

HTFS je odhad smykových vlastností olejového filmu bez modifikátorů viskozity, zatímco HTHS je měření vlastností kompletního oleje - základ + viskozitní modifikátory + aditiva. Je to odhad za nějakých omezujících předpokladů.

Pokud člověk věří, že nejlépe maže olejový film, že velké množství viskozitních modifikátorů není žádná výhra a že AW/EP přísady již jen zachraňují co olej nezvládl, tak je to způsob jak se podívat jak bude olej mazat v místech, kde je smykový spád velmi vysoký.

HTFS neříká nic o kvalitě aditivačního balíčku, ale když se z rozboru kovů v oleji jeví, že aditivační balíček je nejšpíš chudý, tak HTFS může naznačit, že kvalita oleje je v jeho základu a výrobce tudíž neměl zapotřebí vlastnosti honit AP/EW přísadami. Samozřejmě případné přísady na nekovové bázi se v rozborech ani v HTFS neprojeví. Ale je to další indície, ke které člověk může při výběru oleje přihlédnout už z toho důvodu, že některá aditiva se při provozu vyčerpávají.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

ide o to že ak sa nemýlim tu sa pojednáva o základovom oleji nie o oleji ako hotovom produkte.
za druhé pýtal som sa iné a síce prečo a ako si vysvetliť že olej sae20 má rovnakú ba vačšiu hodnotu ako olej sae40. a čo to znamená pre napr. môj motor kde je povolená sae20.
Domnievam sa že rozdielne hodnoty hths a htfs značia množstvo "zahusťovadla" v oleji...inak povedané ak má olej sae20 minimálny alebo žiadny rozdiel medzi hths a htfs znamená to že je bez polymérov čo je mimochodom prípad SFE preto číslo na úrovni hths sa rovná htfs ( na jedno desatiné číslo sa nehrám) čo sa týka veľkého rozdielu hodnoty htfs a hths u oleja sae40 ( VST) značí to veľké množstvo polymérov čo som už dávno písal v inom vlákne...
je to však stále iba o základovom oleji a nie oleji ako hotovom produkte čiže správne toto číslo nerozhoduje o kvalite finálneho produktu ale vypovedá o zložení čo sa polymérov týka. netreba však zabúdať že úlohu hrá nielen množstvo ale aj typ čiže kvalita použitého zahustovadla ktorú ale takmer nikto nezverejnuje...
takto nejak si tie čísla ktoré dostal nejaký nadšenec na základe nejakých výpočtov aspoň ja vysvetlujem :)
mimochodom typujem že TSJ bude na tom rovnako ako SFE...pre mňa najkrajšia skupina olejov :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1330
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Ano, chápeme to stejně. Časem zkusím TSJ nacpat do tabulky a dám sem výsledek. Pro mě jsou podstatné oleje na krátké trasy a proto nechávám oleje 10w mimo.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

Nejak mi ale ušlo o akej tabuľke je reč...na bitogu je prestrelka o relevantnosťi samotných čísel ale žiadnu tabuľku som tam nenašiel...nie žeby som hľadal :) len zo zvedavosti by som si prešiel oleje Shell aby som si potvrdil moje domnienky.
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Shi
Příspěvky: 1330
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Odkaz na tabulku je hned v tom prvním příspěvku na BITOGu:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

Už som sa bál že nebudem mať čo robiť počas dlhých zimných večeroch...ďakujem :lol:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27473
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Pitris »

jerome píše:Ja sa čudujem, čo Pitris, v tomto,pre neho nezaujímavom vlákne o novodobých Hondách,vlastne hľadá....
Máš recht :twisted: Já sem se svojí ještě poctivou atmosférou K24Z3 bez zbytečných fičur a s plnotučným Ravenolem SSL (už) nepatřím.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Shi
Příspěvky: 1330
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Nějak se nám svět komplikuje tím, že výrobci stále méně připouští tradiční viskozity a když člověk neví zda jsou v konstrukci motoru "zlepšováky", pro které je 5w-40 nevhodná volba, tak je to těžký.
Navíc start-stop u hybridů nevypneš, cílová teplota oleje o kterou se auto dnes snaží už není 90 - 100, ale 80-85, start-stop přinesl zvýšenou nitridaci olejů, ...
Nezbývá než hledat kde tesař nechal díru - a ta díra může vypadat třeba jako 5w-20.

Viskozita při -10 stupních celsia:
Ravenol SSO 0w-30: 1140 cSt
Ravenol SVE 5w-20: 825 cSt

Viskozita při -20 stupních celsia:
Ravenol SSO 0w-30: 2652 cSt
Ravenol SVE 5w-20: 1988 cSt

Takže pro hybrid může 5w-20 dávat větší smysl než 0w-30 a to i v zimě, přitom by člověk čekal, že 0w bude v zimě lepší, než 5w ...
Kalkulačka zde:
http://www.nimacltd.co.uk/viscosity-cal ... mperatures
Brodys
Příspěvky: 166
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Brodys »

Přesně jak píšeš, takhke jsem koukal na čísla u 0w30 SSV a 5w30 FDS. A ve všem mi pro hybrid přišla paradoxně (zvlášť na zimu) lepší ta 5w30.
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

Pozor tu sa ale miešajú hrušky s jabkami...Shi porovnáva 0w30 A3 vs 5w20 A5 a ty popisuješ oleje oba rovnakej triedy...tu bude mať ssv navrch :wink: Sleduj teploty pri akých sa meria MRV či CCS v TDS.
A som rád že okrem mňa aj niekto iný pripúšťa ža A3 aj keď je 0w nie je lepšia voľba ako olej so sníženou HTHS (bavíme sa o zime a tam kde sa tieto oleje pripúšťajú) Dajú sa nájsť aj kalkulačky ktoré ti po zadaní parametrov spravia prepočet a zobrazia graf pre lepšiu predstavu :wink:
Inak s tým SFE to že je bez polymérov je od ravenol de. Ak by mal kolega čas a chuť veľmi by ma zaujímalo TSJ jelikož už doma čaká na leto :D
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Brodys
Příspěvky: 166
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Brodys »

Teď moc nerozumím v čem navrch? Jak koukám na čísla, tak FDS má za studena lepší parametry, 16300 vs 14800, boje při -40, CCS při -35 4610 vs 3680.
Pravda je, že jsem oba A5, ake stejně je to paradox a pro někoho, kdo vybírá jen dle viskozity dost zavádějící, a na to se tu asi chtělo upozornit. Jestli jsem to špatně pochopil, tak sorry ;-)
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

kukni sa na to ešte raz :wink:
5w ccs -30 a mrv -35
0w ccs -35 a mrv -40
FDS má menšiu hodnotu ale pri -35 kde u ssv sa to meria pri -40... čiže ssv je na tom lepšie...to iste pri mrv.
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Brodys
Příspěvky: 166
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Brodys »

Já koukám tady https://ravenol.cz/produkty/ravenol-fds-5w-30:46/
a tak jsou obě hodnoty měřené při stejné teplotě nebo tak špatně koukám?
Kdyby to bylo jak píšeš, u toho FDS jsi dopočítal,odvodil nebo, že je na tom nakonec hůř? Protože ty čísla nejsou tolik odlišná, takže vycházet jen z předpokladu přímé úměry nemusí být přesné ne? Každopádně jsem v tomhle začátečník a rád se něco přiučím, ale zrovna tenhle případ mi přijde jasný a to ve prospěch FDS z hlediska studených startů a provozu za studena......
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
Odpovědět