Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zajda
Příspěvky: 110
Registrován: úte kvě 09, 2017 20:38

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Zajda »

Shi píše:a to ani v případě oleje Total QE 9000 0w-30, který považuji za podprůměrný .
Proč podprůměrný? Nebude to žádný PAO/ester výkřik poslední technologie ale nepochybuju že plní všechno co má. Používám ve starém Swišti 1,3 68 kW pro převážně městský provoz jelikož je cena příznivá i z autorizované distribuce. Měl bych něco vědět?:)
0,9 TCe ELF Evolution 900 SXR 5W-40 (RN0710, ACEA A3/B4)
1,5 dCi (DPF) ROWE Hightec Multi Synt DPF 5W-30 (ACEA C3)
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Total kdysi u oleje 0w-30 nenápadně změnil základový olej k horšímu, aniž by změnil obchodní název produktu a tím má u mě doživotní škraloup.

Na libovolném novém oleji by měl motor znít stejně (nebo líp) než na oleji vyjetém a to nyní nenastalo.

Tu změnu k horšímu po výměně oleje jsem poznal ušima, hledal jsem co se změnilo a pečlivým porovnáním obalů jsme zjistil, že na novém obalu chybí Renaultí normy, které jako Hondař fakt moc nesleduji. Jediný viditělný rozdíl byl, že z obalu zmizelo plnění Renaultích norem. Složením zcela identický olej Elf si původní složení zachoval, protože nepřišel o RN0700/0710, které původní Total deklaroval taky. Nic jiného jsem nedohledal.

Původní olej byl lehce nadprůměrný (mj. slušná dávka boru, žádný molybden), po inovaci byl průměrný (aditiva stejná, základový olej levnější) a podprůměrný z něj v mých očích dělá ta firemní politika kdy se bez upozornění provede mimořádně nenápadná změna k horšímu.

Takže nyní na jednom e-shopu:
Total Quartz 9000 Energy 0W-30, 4L - 712 Kč
ACEA A3/B4, API SL/CF, MB-Approval 229.5, VW 502 00/505 00, Volvo VCC 95200356

Motorový olej Elf Evolution 900 FT 0W-30, 4L - 716 Kč
ACEA A3/B4, API SL/CF, MB-Approval 229.5, MB-Approval 226.5, Ford WSS-M2C 937-A, Renault RN0700, RN0710, VW 502 00/VW 505 00, MB-Approval 229.3

Možná jsou ty oleje stejné, stojí prakticky stejně, ale pokud stejné nejsou, tak ten Elf má lepší základový olej. Všimni si, že podle udávaných měřitelných veličin v tabulce na konci technického listu jsou natolik stejné, že to není náhoda:
https://www.finol.ie/wp-content/uploads ... ne_Oil.pdf
https://total-cdn-lmdb.afineo.io/tds/TD ... PL_POL.pdf

Jediný rozdíl je fakt deklarace plnění RN0700/0710 u Elfu - nevím zda je za tím nižší Noack, nebo oxidační stabilita, každopádně Renault propagoval dost nesmyslně dlouhé výměnné intervaly a aby to olej snesl, tak něco navíc asi splňovat musel.
Uživatelský avatar
Zajda
Příspěvky: 110
Registrován: úte kvě 09, 2017 20:38

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Zajda »

Díky za reakci. Změnu základového oleje zjistil někdo rozborem? Projev motoru po výměně je pocitová veličina, na které se může popdepsat venkovní teplota, palivo nebo třeba filtr. Co do rozdílnosti ELF/Total - podle mě by se netrefili do identických hustot kdyby změnili základový olej. Přítomnost norem myslím taky není berná mince. Ono bude něco stát si schváleni udržovat. Tipoval bych spíš že si nic nekomplikují a plní stejné oleje do modré nebo zlaté pixle. Např. používám ELF SXR 5W40 A3/B4, teď jsem koupil Total 9000 který je dle dat identický a dle historických tech.listů vždycky byl, akorát mu nově přibyla RN0710 norma.
0,9 TCe ELF Evolution 900 SXR 5W-40 (RN0710, ACEA A3/B4)
1,5 dCi (DPF) ROWE Hightec Multi Synt DPF 5W-30 (ACEA C3)
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Ono to tak bývalo, že plnili stejný olej do různých pixlí.
Jenomže jednoho dne u Totalu na krámě klesla cena o cca 25 procent, jak jsem později zjistil, tak Elfu nikoliv, a taky Elfu zůstaly původní normy, zatímco u Totalu na novém obalu s nižší cenou zmizela jedna norma (buď Renault nebo GM, nrebo oboje - teď už nevím). To, že z obalu zmizela norma, jsem zjistil zpětně, když jsem hledal, proč má motor horší zvuk, než na jaký jsem byl zvyklý.
Původně jsem mnoho let jezdil na Fuchs Titan Supersyn 0w-30 (cca 7x výměn), pak už tento Fuchs nešel sehnat, tak jsem přešel na Total 0w-30 a zvuk zůstal stejný jako na ten Fuchs no a při další výměně za ten "stejný" Total se něco změnilo - k horšímu. Následně už tam šel Mobil1 FS 0w-40 a zvuk byl zase dle očekávání. Filtry vždy originální a za 300 000+ km na ruzných autech jsem ani jednou nepostřehl změnu zvuku v důsledku změny filtru, ale změnu oleje k horšímu jsem poznal několikrát (minimálně 4x na třech různých autech) a to do toho nepočítám dočasný nepříjemný zvuk po přechodu na Ravenoly s wolframem (VST a SSO) u dvou aut.

Změna k lepšímu po výměně oleje je normální protože olej je nový a "nerozemletý". Tzn s novým olejem by zvuk měl být buď stejný, nebo lepší, ale určitě ne horší.

Hypotéza, že schválení zmizelo, protože se sa něj platí by dávalo smysl, kdyby se platilo za obchodní značku a ne za otestování konkrétního vzorku oleje. Ono je ale dost běžné, že se jeden a ten samý olej olej prodává pod více značkami.

Že by se netrefili do hustot by platilo, pokud by uvedené hodnoty byly závazné a ne typické, spíš mě překvapuje, že zůstal zachován bod skápnutí, ale ono výrobcům olejů občas trvá než dají TDS do souladu s realitou. Dle jednoho z rozborů v Rusku ekvivalentní Elf má bod skápnutí -58 stupňů Celsia, o čemž si ten inovovaný Total může jen nechat zdát (-45C dle jednoho z TDS).
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Tak ještě k tomu co je a co není slyšet:
R18Z4: Nezvládl jsem v záží dodat na výměnu oleje svůj oblíbený Ravenol SSO, takže v motoru mi skončil Honda Genuine Type 2.0 0w-20. Po nastartování mě překvapil lehký tichý a sametový chod, snad ještě lepší než na ten Ravenol. Jenomže ten sametových chod se při nájezdu 1500 km začal vytrácet a začala se ve zvuku motoru objevovat taková hrubší složka, která tam s Ravenolem nebývala. Teď po 2000 km už mám jistotu, že se mi to nezdá- zvuk zhrubne zejména když motor musí v pásmu kolem 2500 - 3500 ot/min dodat krouticí moment (jízda do kopce). Jo, možná mám netopýří uši, protože nic hrozného to není a většina lidí by to neslyšela, ale podle mě se kluzná vrstva vytvořená za posledních 50 000 km Ravenolem SSO, která zejména za studena zajišťovala sametovější zvuk, začala postupně ztrácet. Takže sice jsem si myslel, že tam originál Honda 0w-20 nechám v klidu do konce února (5000 km), ale začíná to vypadat, že v prosinci půjde z motoru ven.
tomxass
Příspěvky: 326
Registrován: úte úno 22, 2022 10:25

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od tomxass »

Mne sa stalo presne to iste, novy olej je nový olej ale po pár km sú veľké rozdiely.
Volkswagen Passat 2018 2.0 TDI DSG7
Leto: Ravenol VMP 5W-30
Zima: Ravenol VSW 0W-30
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od rousini »

Nevím jestli Ravenol SSO vytváří nějakou kluznou vrstvu (možná ano - jde to mimo mě a netroufám se tě chytat za slovo), ale vůbec bych se neostýchal napsat, že se vyčerpala aditiva a zůstala žbrnda. A pro mě by bylo hrozně těžké za jízdy nevizualizované pazvuky...
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Princip podstatné části modifikátorů tření je to, že se na povrchu kovu vytvoří obětní vrstvy, které po sobě kloužou. To vytvoření nějakou dobu trvá (např. u Ravenolu VST jsem to pozoroval cca 500 km a řekl bych že tomu hodně pomohla delší jízda po dálnici, takže nejspíš je jejich vznik závislý i na teplotě).

Nemyslím si, že se po 2000 km vyčerpala aditiva, to by bylo trochu brzo, navíc je v něm koňská dávka MoDTC. Spíš si myslím, že vrstva vytvořená tímto olejem není tak robustní jako vrstva, kterou vytvořil Ravenol a nebo probíhá proces, kdy se pomalu rozpadá vrstva původní a to co slyším jsou průvodní zvuky vytváření vrstvy nové a zvuk se zase spraví.

Na druhou stranu podle velmi zajímavé hypotézy odhadu "HTFS" (high temperature full shear) formulované níže základové oleje 0w-20 z dílny Idemitsu, která by měla být formulátorem olejů Honda i Toyota, nebývají tyto oleje žádný zázrak a HTHS bývá nahoněno pomovi modifikátorů viskozity:
https://bobistheoilguy.com/forums/threa ... 40.361307/

HTFS je něco jako HTHS, ale pro větší smykový spád tedy pro situace, kdy už modifikátory viskozity nestíhají ovlivňovat vlastnosti. Chování vlastnosti olejového filmu závisí na vlastnostech samotného základového oleje a FM/AW/EP přísadách.

Toyotí TGMO 0w-20 API SN, Mazda 0w-20 i olej Idemitsu 0w-20 má HTFS kolem 1.5-1.7, zatímco Ravenol SSO 0w-30 má HTFS kolem 2.5.

Zajímavé na HTFS také je, že pokud se pro dosažení API SP měnila receptura, tak ta změna je směrem k vyššímu HTFS. Je to sice hypotéza stojící na teoriích a výpočtech, nicméně řekl bych že to má hlavu a patu a je to další parametr, který umožňuje asoň trochu porovnat papírově hodně podobné oleje.
Uživatelský avatar
kornel
Příspěvky: 1741
Registrován: čtv led 28, 2010 17:55

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od kornel »

preto v mojom prípade pre väčšiu istotu (aj keď v CT-R nemám olej dlhšie ako 3000km a pod 50km trasy na jeden štart nejazdím - "víkendovka") Amsoil 0w-30... HTHS 3,1 (minimum modifikátorov :arrow: kvalitný základ s obsahom esterovej zložky + bohato antiwear doplnky)... nepostrehol som s Amsoil, že by sa akokoľvek menili nejaké zvukové prejavy, tón a pod. Len naozaj makký "smooth" prejav celú dobu v každých prevádzkových podmienkach
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Pro Amsoil 0w-30 AZO je HTFS vychází 2,07.

Hodně dobře HTFS vychází pro Ravenol REP 5w-30, kde to vychází 2,9.


Zkusil jsme si do tabulky diplnit HTFS pro Ravenoly, které mě z nějakého důvodu zaujaly a odhady HTFS dopadly takto:

Ravenol EFE 0w-16 2.1
Ravenol HFE 5w-16 2.2
Ravenol DFE 0w-20 2.2
Ravenol EFS 0w-20 2.0
Ravenol ECS 0w-20 2.4
Ravenol VSE 0w-20 2.3
Ravenol SFE 5w-20 3.0
Ravenol ALS 0w-30 2.6
Ravenol SSO 0w-30 2.6
Ravenol VSF 0w-30 2.3
Ravenol FES 0w-30 2.3
Ravenol SSV 0w-30 2.2
Ravenol VSW 0w-30 2.5
Ravenol SSL 0w-40 2.4
Ravenol DXG 5w-30 2.2
Ravenol VST 5w-40 2.6

Ravenol REP 5w-30 2.9
Ravenol RSP 5w-30 2.5
Ravenol RUP5w-40 2.6
Ravenol RCS 5w-40 3.0

Pro srovnání:
Mobil1 ESP 5w-30 2.5
Amsoil DHD 5W-30 2.5
Motul 8100 X-cess 5W-40 2.3
Castrol Edge 5W-30 SN 2.0
Brodys
Příspěvky: 152
Registrován: čtv dub 14, 2022 22:26

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Brodys »

Nemohl by jsi odhadnout i FDS ? ;-)
Jinak dobrá práce.
Toyota Auris hybrid 1.8 (2017).
Začátek Millers Oils EE 5w30, pak Ravenol SSO 0w30 a teď delší dobu Ravenol DFE 0w20.
Shi
Příspěvky: 1314
Registrován: úte úno 19, 2008 23:31

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Shi »

Ravenol FDS 5w-30: 2.1
Ravenol VMP 5W-30: 3.0
Castrol Edge 5W-30 SP: 2.3
Shell Helix Ultra ECT 5W-30: 2.5
Shell Helix Ultra AV-L 5W-30: 2.5
Q8 Formula Special RN 5w-30: 2.4-2.6 (HTHS neuvedeno, pro C3 je odhad HTHS 3.50 - 3.60)

Oleje pro motorky nejsou žádná "ořezávátka" a je vidět, že vysokootáčkový motor si žádá své:
Motul 7100 4T 10W-40: 3.2
Ravenol Motobike 4-T Ester 10w-40: 3.6


K odhadu stačí do té jeho tabulky doplnit pro daný olej:
hustotu při 15,6 stupních, viskozity KV40 a KV100, viskozitní index a HTHS
Tabulka spočítá odhad HTFS a taky odhad množství použitých modifikátorů viskozity.
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

dávnejšie sa mi už niečo ohľadom tohoto optrelo o uši...
čo sa týka tých čísel ak to dobre chápem sú to nejaké výpočty jednotlivca na základe ktorých sa tu niečo interpretuje...to je asi všetko.
osobne by som poprosil interpretovať dva oleje a síce SFE(sae 20 ) - 3.0 a VST (sae40) - 2.6 čo si mám pod tým predstaviť :?:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27404
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Pitris »

A co tady prezentuješ ty je co ty jednotlivče? :( :)
Mirec 29 píše: Od prvého dotazu (môjho) ubehlo áno niečo cez 3 roky...(blbý a dosť neznalý problematiky v tom čase) dosť času na to aby sa človek niečo naučil a tým pádom pochopiteľne zmenil názor...či nie :?:
Po třech letech od tvého prvního příspěvku máš zřejmě pocit, že si pozřel Šalamounův exkrement a máš potřebu to tady každému dokazovat.
Je mi tě líto, ale asi za to ani nemůžeš.... :oops:
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Mirec 29
Příspěvky: 1099
Registrován: čtv črc 11, 2019 17:43

Re: Oleje do novodobých Hond a vše kolem

Příspěvek od Mirec 29 »

A pridám ďalšie dva ravenol ECS 0w20 (2.4) a SSL 0w40 rovnakých 2.4 :idea: čo to znamená resp. čo si mám pod tým predstaviť ?
Pitris nerýp zase (už sa toho zbav lebo ťa to zožere :idea: ) a skús sa pokiaľ možno vyjadriť k veci :wink:
Toyota Corolla XI gen. 1.6 valvematic - Shell HU Prof. AF 5w30/ Ravenol MTF-3
Odpovědět