Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Fórum o automobilových mazivech

Moderátor: Colommbo

staninus
Příspěvky: 7
Registrován: čtv říj 15, 2020 15:34

Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od staninus »

Dovolte mi prosím uvést zde mé úvahy ohledně olejů určených pro moderní ekologické vznětové motory vybavené DPF a TWC.
Do problematiky olejů sem se ponořil zatím jen krátce, promiňte mi proto prosím a opravte mě, pokud se budu mýlit.

ACEA určuje olejům v kategoriích C1 a C2 snížený obsah sulfátového popela, síry a fosforu a taky pokud to správně chápu, tyto oleje neobsahují alkalickou rezervu, která bojuje proti korozi vznikající v důsledku vzniku především kyselin síry. Všechny tyto atributy oleje však prospívají delší životnosti DPF a TWC.

Má obava spočívá v absenci oné alkalické rezervy (TBN), neboť i v moderní naftě stále spalujeme až 15ppm obsahu síry.
Je v takovém případě řešením tankovat aditivovaná paliva (případně doplňovat vlastní, např. VIF), která funkci TBN převezmou z hlediska koroze motoru? Může to tak vůbec fungovat?
Dále předpokládám, že olej bez TBN bude rychleji degradovat a bude vyžadovat častější intervaly výměny.

Díky za Vaše zkušenosti a názory.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od rousini »

Nejsem odborník, ale oleje bez TBN asi neexistují. Vždy mají alkalickou rezervu v určité míře. Eliminovat se to dá řádným prohřátím olejové náplně a nákupem oleje s přiměřeným TBN.

TBN eliminuje kyselost oleje a má vliv na součásti motoru především v době, kdy se netočí. To aditiva do paliva neovlivní.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od Pitris »

Ano. Každý olej má alkalickou rezervu. Ale.... Trošku osvěty a vysvétlení. Je 5 tříd ACEA C.
C3 - střední (do 0,8) obsah saps a normální HTHS
C4 - nízký (do 0,5) obsah saps a normální HTHS
C1 - nízký (do 0,5) obsah saps a snížená HTHS
C2 - střední (do 0,8) obsah saps a snížená HTHS
C5 - střední (do 0,8) obsah saps, ale extra snížená HTHS - oleje 0w20.
Oleje ACEA Cx jsou pro motory s filtry pevných částic, leč není pravda že by alkalickou rezervu neobsahovaly. Mají - ale sníženou (bo ji mají na "starosti" hlavně ty látky saps). Pohybuje se okolo 6 - 8 mg KOH/g, kdežto u olejú A3/B4 je to okolo 10-ti, a saps se pohybuje kolem 1,2 %. Když už oleje s ACEA Cx použít, tak jen tam kde je to potřeba, a je vhodno zkrátit interval výměny.
A jestě k té HTHS viskozitě: Eko-oleje se sníženou může výrobce motoru povolit; do některých motorů nesmí. Olej s normální HTHS se dají použít (téměř) vždy.
Pokud je povolen olej se sníženou HTHS, je dobré ho použít při převážně kratších jízdách. Při delších a při větší zátěži jsou vhodnější ty s HTHS normální.
A je pravda že čím kratší jizdy - resp. čím je jich víc, tim TBN v oleji klesá rychleji.

Edit: než jsem to v tlf sesmolil, rousini mě předjel :)
staninus
Příspěvky: 7
Registrován: čtv říj 15, 2020 15:34

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od staninus »

Díky za tak pohotové vysvětlení a ochotu odpovídat i z telefonu. :wink:

O obsahu TBN jsem vycházel z tabulky a materiálů na australském webu o olejích:
https://www.penriteoil.com.au/knowledge ... rovals/211

Vybírám totiž olej pro koupenou dodávku Hyundai H350 (2016 = super eko, DPF, TWC, AdBlue :roll: ) a chci tomu rozumět, než do ní něco naleju. Výrobce specifikuje použít ACEA C2 (náplň necelých 9l). Vybral jsem:
Shell Helix Ultra Professional AF-L 5W-30
Nevím co předchozí majitel používal, ale olej je černější než černá díra. :evil:

Auto nemám na dlouhé trasy jak bývá u těchto dodávek obvyklé, bude s vlekem sloužit pro stavbu RD a v krátkém perimetru.
Jsem smířený s drahou a častou výměnou oleje, protože chci předejít problémům s DPF a TWC.

EDIT: Olej, který splňuje C1 i C2 zároveň není výše uvedený, jak jsem omylem uvedl, ale Castrol EDGE Professional C1 5W-30.
Naposledy upravil(a) staninus dne pát říj 16, 2020 9:48, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od rousini »

Pitris píše:...Edit: než jsem to v tlf sesmolil, rousini mě předjel :)
Nepředjel předsedo, jestli něco vím, tak je to především díky sosáku zasunutýmu do tvý hlavy :wink:
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od rousini »

Potřebuješ levný slušný olej pro DPF. Valvoline all climate C3. HTHS, že se nemusíš bát šlápnout na plyn a ochrana DPF tam je.

Edit: TBN 7,5mg KOH/g (SAE 5W-40)
Naposledy upravil(a) rousini dne čtv říj 15, 2020 18:30, celkem upraveno 1 x.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od Pitris »

staninus píše:....Nevím co předchozí majitel používal, ale olej je černější než černá díra. :evil:

Auto nemám na dlouhé trasy jak bývá u těchto dodávek obvyklé, bude s vlekem sloužit pro stavbu RD a v krátkém perimetru.
Jsem smířený s drahou a častou výměnou oleje, protože chci předejít problémům s DPF a TWC.
To že je olej černý ještě neznamená že by byl KO. On totiž zčernat má. Ale nesmí tam být dlouho. Ale to asi nevíš, jaké intervaly praktikoval bejvalej....
První výměnu bych udělal po 5-ti tkm max, aby se to pročistilo (event. použít nějaký čistič), a pak měnit po/do 10-ti tkm.
Jestli Hyundai píše ACEA C2, olej C1 bych nedával (a C1 i C2 dohromady asi nejde). Co jde o SAE, tak 5w30 s C2 se dá, ale i přívěs umí ohřát olej. Jestli fakt popojížďky, 5w30 C2 možno, pokud by se ale olej často ohříval přes 110 stupňů, byl by vhodnější olej C3. A buď 5w30, 5w40 nebo 0w40. Shell má dobré oleje, stejně tak Valvoline, nebo jiné - např. Yacco, Ravenol, Repsol, Gulf, nebo třeba Q8. S vyměnou i s filtrem se určo vlezeš do dvou Palackých. Ono zase tím že je tam 9 litrů, není třeba měnit dřív, ale déle jak rok bych to tam nenechával. Buď kilometry, nebo rok....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
staninus
Příspěvky: 7
Registrován: čtv říj 15, 2020 15:34

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od staninus »

Moc díky za Vaše rady.
První výměnu bych udělal po 5-ti tkm max, aby se to pročistilo (event. použít nějaký čistič), a pak měnit po/do 10-ti tkm.
Přesně tohle mám v plánu udělat - nechat motor pročistit. Chci to ale udělat olejem a třeba kolem 1-2tkm vyměnit, aby měly detergenční vlastnosti nového oleje možnost chvíli v motoru účinkovat.

Strašně mě chybí v dnešních autech ukazatel teploty oleje. :roll:

Díky, Pitris, za návrhy vhodných olejů. V podstatě jsi přesně vyjmenoval viskozity doporučené v manuálu.

Při uvážení nových poznatků (díky Vám) se rozhodnu asi rovnou pro ACEA C3. Limity na obsah síry a fosforu vč. popela jsou shodné a navíc je větší HTHS i TBN.
Chápu to správně, že větší HTHS tvoří zjednodušeně řečeno větší mazací film a lépe chrání motor, zatímco zvyšuje spotřebu paliva?

Můžu ještě jeden dotaz, co způsobuje, že oleje u vznětových motorů černají a proč je to správně?
Doposud jsem jezdil jenom v benzínu/CNG a tam mám olej po 10tkm krásně jenom tmavší medový.
Uživatelský avatar
rousini
Příspěvky: 1888
Registrován: čtv lis 29, 2012 11:24
Bydliště: ... cestička jako mlat.

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od rousini »

Vyšší HTHS=silnější olejový film. Spotřeba je v řádu placebo... Naopak může dotěsnit vyběhaný motor.

Teploměr lze nahradit empiricky :D ... a pro sichr ho považovat za studený o něco déle...

Olej v dýzlu černá rychleji protože během spalování dochází k mnohem větší tvorbě sazí. Černý olej = olej, který funguje a rozpouští úsady. Samozřejmě musí k tomu být i informace o počtu najetých km.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od Pitris »

:wink:
rousini píše:Nepředjel předsedo....
:P
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
airwaves
Příspěvky: 83
Registrován: stř zář 26, 2018 9:54

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od airwaves »

Nádherné čtení díky všem, proto sem chodím :wink: :wink: :wink:
staninus
Příspěvky: 7
Registrován: čtv říj 15, 2020 15:34

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od staninus »

Pánové, oběma Vám moc děkuji, jste doslova chodící databáze vědomostí! :idea: :wink:
Vzděláváte nás, abychom i my mohli předávat osvětu dál v této době již složitých řešení co se spalovacích motorů týče. 8)
staninus
Příspěvky: 7
Registrován: čtv říj 15, 2020 15:34

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od staninus »

Pitris píše:Jestli Hyundai píše ACEA C2, olej C1 bych nedával (a C1 i C2 dohromady asi nejde).
staninus píše:EDIT: Olej, který splňuje C1 i C2 zároveň není výše uvedený, jak jsem omylem uvedl, ale Castrol EDGE Professional C1 5W-30.
Pokud olej splňuje ACEA C1, tak automaticky pokrývá i limity C2, tedy až na obsah fosforu (tabulka ACEA). Je chybou teda použít přísnější C1 olej namísto C2? Menší podíl fosforu vede k delší životnosti DPF. Kde je háček?
bio
Příspěvky: 934
Registrován: čtv bře 06, 2008 22:15

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od bio »

Uživatelský avatar
Pitris
Site Admin
Příspěvky: 27486
Registrován: úte čer 24, 2008 18:00
Bydliště: Brno

Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)

Příspěvek od Pitris »

staninus píše: Pokud olej splňuje ACEA C1, tak automaticky pokrývá i limity C2, tedy až na obsah fosforu (tabulka ACEA). Je chybou teda použít přísnější C1 olej namísto C2? Menší podíl fosforu vede k delší životnosti DPF. Kde je háček?
Háček je v tom že (fosfor, síra a popel - tzn.) saps potřebuje motor - resp. olej ke správné ochraně motoru. A když sníženo ??? :(

A ano. C2 pokrývá i C1. Opačně však nelze.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.

Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Odpovědět