Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Moderátor: Colommbo
Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Dovolte mi prosím uvést zde mé úvahy ohledně olejů určených pro moderní ekologické vznětové motory vybavené DPF a TWC.
Do problematiky olejů sem se ponořil zatím jen krátce, promiňte mi proto prosím a opravte mě, pokud se budu mýlit.
ACEA určuje olejům v kategoriích C1 a C2 snížený obsah sulfátového popela, síry a fosforu a taky pokud to správně chápu, tyto oleje neobsahují alkalickou rezervu, která bojuje proti korozi vznikající v důsledku vzniku především kyselin síry. Všechny tyto atributy oleje však prospívají delší životnosti DPF a TWC.
Má obava spočívá v absenci oné alkalické rezervy (TBN), neboť i v moderní naftě stále spalujeme až 15ppm obsahu síry.
Je v takovém případě řešením tankovat aditivovaná paliva (případně doplňovat vlastní, např. VIF), která funkci TBN převezmou z hlediska koroze motoru? Může to tak vůbec fungovat?
Dále předpokládám, že olej bez TBN bude rychleji degradovat a bude vyžadovat častější intervaly výměny.
Díky za Vaše zkušenosti a názory.
Do problematiky olejů sem se ponořil zatím jen krátce, promiňte mi proto prosím a opravte mě, pokud se budu mýlit.
ACEA určuje olejům v kategoriích C1 a C2 snížený obsah sulfátového popela, síry a fosforu a taky pokud to správně chápu, tyto oleje neobsahují alkalickou rezervu, která bojuje proti korozi vznikající v důsledku vzniku především kyselin síry. Všechny tyto atributy oleje však prospívají delší životnosti DPF a TWC.
Má obava spočívá v absenci oné alkalické rezervy (TBN), neboť i v moderní naftě stále spalujeme až 15ppm obsahu síry.
Je v takovém případě řešením tankovat aditivovaná paliva (případně doplňovat vlastní, např. VIF), která funkci TBN převezmou z hlediska koroze motoru? Může to tak vůbec fungovat?
Dále předpokládám, že olej bez TBN bude rychleji degradovat a bude vyžadovat častější intervaly výměny.
Díky za Vaše zkušenosti a názory.
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Nejsem odborník, ale oleje bez TBN asi neexistují. Vždy mají alkalickou rezervu v určité míře. Eliminovat se to dá řádným prohřátím olejové náplně a nákupem oleje s přiměřeným TBN.
TBN eliminuje kyselost oleje a má vliv na součásti motoru především v době, kdy se netočí. To aditiva do paliva neovlivní.
TBN eliminuje kyselost oleje a má vliv na součásti motoru především v době, kdy se netočí. To aditiva do paliva neovlivní.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Ano. Každý olej má alkalickou rezervu. Ale.... Trošku osvěty a vysvétlení. Je 5 tříd ACEA C.
C3 - střední (do 0,8) obsah saps a normální HTHS
C4 - nízký (do 0,5) obsah saps a normální HTHS
C1 - nízký (do 0,5) obsah saps a snížená HTHS
C2 - střední (do 0,8) obsah saps a snížená HTHS
C5 - střední (do 0,8) obsah saps, ale extra snížená HTHS - oleje 0w20.
Oleje ACEA Cx jsou pro motory s filtry pevných částic, leč není pravda že by alkalickou rezervu neobsahovaly. Mají - ale sníženou (bo ji mají na "starosti" hlavně ty látky saps). Pohybuje se okolo 6 - 8 mg KOH/g, kdežto u olejú A3/B4 je to okolo 10-ti, a saps se pohybuje kolem 1,2 %. Když už oleje s ACEA Cx použít, tak jen tam kde je to potřeba, a je vhodno zkrátit interval výměny.
A jestě k té HTHS viskozitě: Eko-oleje se sníženou může výrobce motoru povolit; do některých motorů nesmí. Olej s normální HTHS se dají použít (téměř) vždy.
Pokud je povolen olej se sníženou HTHS, je dobré ho použít při převážně kratších jízdách. Při delších a při větší zátěži jsou vhodnější ty s HTHS normální.
A je pravda že čím kratší jizdy - resp. čím je jich víc, tim TBN v oleji klesá rychleji.
Edit: než jsem to v tlf sesmolil, rousini mě předjel
C3 - střední (do 0,8) obsah saps a normální HTHS
C4 - nízký (do 0,5) obsah saps a normální HTHS
C1 - nízký (do 0,5) obsah saps a snížená HTHS
C2 - střední (do 0,8) obsah saps a snížená HTHS
C5 - střední (do 0,8) obsah saps, ale extra snížená HTHS - oleje 0w20.
Oleje ACEA Cx jsou pro motory s filtry pevných částic, leč není pravda že by alkalickou rezervu neobsahovaly. Mají - ale sníženou (bo ji mají na "starosti" hlavně ty látky saps). Pohybuje se okolo 6 - 8 mg KOH/g, kdežto u olejú A3/B4 je to okolo 10-ti, a saps se pohybuje kolem 1,2 %. Když už oleje s ACEA Cx použít, tak jen tam kde je to potřeba, a je vhodno zkrátit interval výměny.
A jestě k té HTHS viskozitě: Eko-oleje se sníženou může výrobce motoru povolit; do některých motorů nesmí. Olej s normální HTHS se dají použít (téměř) vždy.
Pokud je povolen olej se sníženou HTHS, je dobré ho použít při převážně kratších jízdách. Při delších a při větší zátěži jsou vhodnější ty s HTHS normální.
A je pravda že čím kratší jizdy - resp. čím je jich víc, tim TBN v oleji klesá rychleji.
Edit: než jsem to v tlf sesmolil, rousini mě předjel
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Díky za tak pohotové vysvětlení a ochotu odpovídat i z telefonu.
O obsahu TBN jsem vycházel z tabulky a materiálů na australském webu o olejích:
https://www.penriteoil.com.au/knowledge ... rovals/211
Vybírám totiž olej pro koupenou dodávku Hyundai H350 (2016 = super eko, DPF, TWC, AdBlue ) a chci tomu rozumět, než do ní něco naleju. Výrobce specifikuje použít ACEA C2 (náplň necelých 9l). Vybral jsem:
Shell Helix Ultra Professional AF-L 5W-30
Nevím co předchozí majitel používal, ale olej je černější než černá díra.
Auto nemám na dlouhé trasy jak bývá u těchto dodávek obvyklé, bude s vlekem sloužit pro stavbu RD a v krátkém perimetru.
Jsem smířený s drahou a častou výměnou oleje, protože chci předejít problémům s DPF a TWC.
EDIT: Olej, který splňuje C1 i C2 zároveň není výše uvedený, jak jsem omylem uvedl, ale Castrol EDGE Professional C1 5W-30.
O obsahu TBN jsem vycházel z tabulky a materiálů na australském webu o olejích:
https://www.penriteoil.com.au/knowledge ... rovals/211
Vybírám totiž olej pro koupenou dodávku Hyundai H350 (2016 = super eko, DPF, TWC, AdBlue ) a chci tomu rozumět, než do ní něco naleju. Výrobce specifikuje použít ACEA C2 (náplň necelých 9l). Vybral jsem:
Shell Helix Ultra Professional AF-L 5W-30
Nevím co předchozí majitel používal, ale olej je černější než černá díra.
Auto nemám na dlouhé trasy jak bývá u těchto dodávek obvyklé, bude s vlekem sloužit pro stavbu RD a v krátkém perimetru.
Jsem smířený s drahou a častou výměnou oleje, protože chci předejít problémům s DPF a TWC.
EDIT: Olej, který splňuje C1 i C2 zároveň není výše uvedený, jak jsem omylem uvedl, ale Castrol EDGE Professional C1 5W-30.
Naposledy upravil(a) staninus dne pát říj 16, 2020 9:48, celkem upraveno 3 x.
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Nepředjel předsedo, jestli něco vím, tak je to především díky sosáku zasunutýmu do tvý hlavyPitris píše:...Edit: než jsem to v tlf sesmolil, rousini mě předjel
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Potřebuješ levný slušný olej pro DPF. Valvoline all climate C3. HTHS, že se nemusíš bát šlápnout na plyn a ochrana DPF tam je.
Edit: TBN 7,5mg KOH/g (SAE 5W-40)
Edit: TBN 7,5mg KOH/g (SAE 5W-40)
Naposledy upravil(a) rousini dne čtv říj 15, 2020 18:30, celkem upraveno 1 x.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
To že je olej černý ještě neznamená že by byl KO. On totiž zčernat má. Ale nesmí tam být dlouho. Ale to asi nevíš, jaké intervaly praktikoval bejvalej....staninus píše:....Nevím co předchozí majitel používal, ale olej je černější než černá díra.
Auto nemám na dlouhé trasy jak bývá u těchto dodávek obvyklé, bude s vlekem sloužit pro stavbu RD a v krátkém perimetru.
Jsem smířený s drahou a častou výměnou oleje, protože chci předejít problémům s DPF a TWC.
První výměnu bych udělal po 5-ti tkm max, aby se to pročistilo (event. použít nějaký čistič), a pak měnit po/do 10-ti tkm.
Jestli Hyundai píše ACEA C2, olej C1 bych nedával (a C1 i C2 dohromady asi nejde). Co jde o SAE, tak 5w30 s C2 se dá, ale i přívěs umí ohřát olej. Jestli fakt popojížďky, 5w30 C2 možno, pokud by se ale olej často ohříval přes 110 stupňů, byl by vhodnější olej C3. A buď 5w30, 5w40 nebo 0w40. Shell má dobré oleje, stejně tak Valvoline, nebo jiné - např. Yacco, Ravenol, Repsol, Gulf, nebo třeba Q8. S vyměnou i s filtrem se určo vlezeš do dvou Palackých. Ono zase tím že je tam 9 litrů, není třeba měnit dřív, ale déle jak rok bych to tam nenechával. Buď kilometry, nebo rok....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Moc díky za Vaše rady.
Strašně mě chybí v dnešních autech ukazatel teploty oleje.
Díky, Pitris, za návrhy vhodných olejů. V podstatě jsi přesně vyjmenoval viskozity doporučené v manuálu.
Při uvážení nových poznatků (díky Vám) se rozhodnu asi rovnou pro ACEA C3. Limity na obsah síry a fosforu vč. popela jsou shodné a navíc je větší HTHS i TBN.
Chápu to správně, že větší HTHS tvoří zjednodušeně řečeno větší mazací film a lépe chrání motor, zatímco zvyšuje spotřebu paliva?
Můžu ještě jeden dotaz, co způsobuje, že oleje u vznětových motorů černají a proč je to správně?
Doposud jsem jezdil jenom v benzínu/CNG a tam mám olej po 10tkm krásně jenom tmavší medový.
Přesně tohle mám v plánu udělat - nechat motor pročistit. Chci to ale udělat olejem a třeba kolem 1-2tkm vyměnit, aby měly detergenční vlastnosti nového oleje možnost chvíli v motoru účinkovat.První výměnu bych udělal po 5-ti tkm max, aby se to pročistilo (event. použít nějaký čistič), a pak měnit po/do 10-ti tkm.
Strašně mě chybí v dnešních autech ukazatel teploty oleje.
Díky, Pitris, za návrhy vhodných olejů. V podstatě jsi přesně vyjmenoval viskozity doporučené v manuálu.
Při uvážení nových poznatků (díky Vám) se rozhodnu asi rovnou pro ACEA C3. Limity na obsah síry a fosforu vč. popela jsou shodné a navíc je větší HTHS i TBN.
Chápu to správně, že větší HTHS tvoří zjednodušeně řečeno větší mazací film a lépe chrání motor, zatímco zvyšuje spotřebu paliva?
Můžu ještě jeden dotaz, co způsobuje, že oleje u vznětových motorů černají a proč je to správně?
Doposud jsem jezdil jenom v benzínu/CNG a tam mám olej po 10tkm krásně jenom tmavší medový.
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Vyšší HTHS=silnější olejový film. Spotřeba je v řádu placebo... Naopak může dotěsnit vyběhaný motor.
Teploměr lze nahradit empiricky ... a pro sichr ho považovat za studený o něco déle...
Olej v dýzlu černá rychleji protože během spalování dochází k mnohem větší tvorbě sazí. Černý olej = olej, který funguje a rozpouští úsady. Samozřejmě musí k tomu být i informace o počtu najetých km.
Teploměr lze nahradit empiricky ... a pro sichr ho považovat za studený o něco déle...
Olej v dýzlu černá rychleji protože během spalování dochází k mnohem větší tvorbě sazí. Černý olej = olej, který funguje a rozpouští úsady. Samozřejmě musí k tomu být i informace o počtu najetých km.
Mondeo combi 2.0TDCi 103kW "vraník" Mondeo combi 2.2TDCi 129kW "indián"
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Valvoline All Climate 5W-40
Shiver 900 Shell Advance Ultra 4T 15W-50,
Versys 650 Motul 5100 5W-40
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
rousini píše:Nepředjel předsedo....
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Nádherné čtení díky všem, proto sem chodím
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Pánové, oběma Vám moc děkuji, jste doslova chodící databáze vědomostí!
Vzděláváte nás, abychom i my mohli předávat osvětu dál v této době již složitých řešení co se spalovacích motorů týče.
Vzděláváte nás, abychom i my mohli předávat osvětu dál v této době již složitých řešení co se spalovacích motorů týče.
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Pitris píše:Jestli Hyundai píše ACEA C2, olej C1 bych nedával (a C1 i C2 dohromady asi nejde).
Pokud olej splňuje ACEA C1, tak automaticky pokrývá i limity C2, tedy až na obsah fosforu (tabulka ACEA). Je chybou teda použít přísnější C1 olej namísto C2? Menší podíl fosforu vede k delší životnosti DPF. Kde je háček?staninus píše:EDIT: Olej, který splňuje C1 i C2 zároveň není výše uvedený, jak jsem omylem uvedl, ale Castrol EDGE Professional C1 5W-30.
Re: Oleje ACEA C1&C2 vs. TBN (alkalická rezerva)
Háček je v tom že (fosfor, síra a popel - tzn.) saps potřebuje motor - resp. olej ke správné ochraně motoru. A když sníženo ???staninus píše: Pokud olej splňuje ACEA C1, tak automaticky pokrývá i limity C2, tedy až na obsah fosforu (tabulka ACEA). Je chybou teda použít přísnější C1 olej namísto C2? Menší podíl fosforu vede k delší životnosti DPF. Kde je háček?
A ano. C2 pokrývá i C1. Opačně však nelze.
Honda ACCORD 2.4 i-VTEC Type-S 148kW, sedan, manuál.
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF
Zima: Ravenol SSL 0w40, Hankook W330 Winter i*cept evo3
Léto: Repsol Competicion 5w40, Vredestein Ultrac Satin
Převodovka: Honda Genuine HG - MTF